سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

غذاهای مقوی برای باردار شدن



 شاید در این لحظه به مرحله تازه ای از زندگی خود فکر میکنید، به اینکه مادر شوید! به هر حال هر زنی آرزو دارد روزی مادر شود. اگر برای باردار شدن تلاش میکنید، باید بدانید کدام مواد غذایی احتمال بارداری شما را افزایش میدهند. به عبارت دیگر، باید با غذاهایی که بارداری را تقویت میکنند، آشنا شوید.

غلات
هیچ لزومی ندارد برای کاهش وزن خود قید کربوهیدراتها را بزنید. تنها کافی است انتخاب عاقلانه ای داشته باشید! کربوهیدراتهای مرکب به شکل برنج قهوه ای، جو دو سر و نان غلات در دسترس شما هستند و هیچ عوارض مخربی بر قند خون یا انسولین بدن ندارند. خوراکیهایی که موجب بهبود عملکرد انسولین در بدن میشوند میتوانند احتمال بارداری را افزایش دهند.

تغذیه در دوران حاملگی, غذای مقوی زن باردار

کربوهیدراتهای مرکب به شکل برنج قهوه ای، جو دو سر و نان غلات،احتمال باروری را افزایش میدهند

 

پروتئین های گیاهی

پروتئین با منشا گیاهی مانند حبوبات، لوبیا و بادام زمینی برخلاف پروتئین های حیوانی همچون گوشت قرمز و گوشت ماکیان، خاصیت باروری دارند. حبوبات همچنین سرشار از آهن هستند و توان باروری را افزایش میدهند. قرار نیست گیاه خوار شوید اما توصیه میکنیم مصرف پروتئین های حیوانی را محدود کنید.

تغذیه در دوران حاملگی, غذای مقوی زن باردار  پروتئین با منشا گیاهی مانند حبوبات، لوبیا و بادام زمینی، خاصیت باروری دارند

 

  لبنیات پرچرب
ممکن است به فکرتان نرسیده باشد که شیر، بستنی و لبنیات پرچرب هم بتوانند توان بارداری را افزایش دهند اما مطالعات نشان میدهند خانمهایی که زیاد از این خوراکیها استفاده میکنند، در مقایسه با آنهایی که لبنیات فاقد چربی یا کم چرب میخورند مشکلات کمتری در رابطه با تخمک گذاری دارند. مهمتر اینکه محصولات لبنی سرشار از کلسیم هستند و کلسیم یکی از مواد لازم برای باروری است. شما میتوانید روزانه یک وعده لبنیات بخورید اما افراط در مصرف لبنیات پرچرب توصیه نمیشود.

 

 میوه ها و سبزی های تازه
محصولات تازه همیشه برای بارداری سودمند هستند. میوه ها و سبزی های تازه حاوی آنتی اکسیدان بوده و برای تولیدمثل سالم لازمند. به علاوه، میوه هایی مانند پرتقال و دیگر مرکبات، سبزیهای سبز و توت فرنگی حاوی فولیت هستند. لازم است پیش از آن که به فکر بچه دار شدن بیفتید، فولیت را به اندازه کافی در برنامه غذایی خود بگنجانید. کمبود فولیت می تواند نارس شدن نوزاد را به دنبال داشته باشد.

 

تغذیه در بارداری,تغذیه قبل از باردرای    میوه ها و سبزی های تازه حاوی آنتی اکسیدان بوده و برای تولیدمثل سالم لازمند

 

چربی های سالم
چربی های تک غیر اشباع و پلی غیراشباع و اسیدهای چرب امگا ۳ در زمره چربی های سالم قرار می گیرند. این چربیها حساسیت انسولین را بالا برده و باروری را تقویت میکنند. مغزهای خوراکی، آووکادو، تخمه کدو حلوایی، ماهی سالمون و کنجد و ساردین منابع خوبی از چربیهای مفید هستند. همچنین می توانید میل خود به مصرف غذاهای کنسرو شده که سرشار از چربیهای ترانس و اشباع است را کاهش دهید. 

تغذیه در بارداری,تغذیه قبل از باردرای  

چربیهای سالم، حساسیت انسولین را بالا برده و باروری را تقویت میکنند

 

 شما با ترکیب موارد فوق میتوانید خوراکی های خوشمزه ای تهیه کنید. ترکیب غذاهای فوق موجب تشدید خاصیت بارورسازی آن ها میشود. به عنوان مثال شما میتوانید ماهی سالمون را به همراه آووکادو مصرف کنید. افزودن مغز بادام به مالت موجب خوشمزه تر شدن صبحانه شما میشود. در نهایت میتوانید علاوه بر تهیه یک غذای خوشمزه، از افزایش توان بارداری نیز بهره مند شوید.

منبع:ninisearch.com

 


ویدیو مرتبط :
عطر غذاهای ایرانی در نمایشگاه غذاهای جهان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

به مغز کودک‌تان غذاهای مقوی بدهید



 


به مغز کودک‌تان غذاهای مقوی بدهید

 

 

آیا دوست دارید کودک‌تان در مدرسه عملکرد بهتری داشته باشد؟ کمی به رژیم غذایی او متمرکز شوید و ببینید در طول روز چه غذاهایی مصرف می‌کند؟



غذای مغذی رشد مغزی کودکان را تقویت می‌کند و به علاوه عملکرد ذهنی، حافظه و تمرکز آن را هم افزایش می‌دهد.



ماهی سالمون :


اسیدهای چرب نظیر آنچه در سالمون یافت می‌شود بهترین منبع امگا3 DHA و EPA است که هر دو برای رشد و عملکرد مغز ضروری است. در واقع مطالعات تازه نشان می‌دهد افرادی که بیشتر از اسیدهای چرب در رژیم غذایی‌شان استفاده می‌کنند ذهن تیزتری داشته و آزمون‌های مهارت‌های ذهنی را بهتر انجام می‌دهند.



اگر چه ماهی‌های تن نیز منبع غنی از امگا3 هستند اما مانند سالمون اسیدچرب ندارند. ماهی تن منبع خوبی از پروتئین‌های لخم است و این ماده در مقایسه با سالمون اسیدچرب کمتری دارد، بنابراین به جای دادن ساندویچ به کودکان، از ماهی سالمون سالادی تهیه کرده و به صورت ساندویچ به آنها بدهید. مخلوط ماهی‌سالمون با کشمش، کرفس خرد شده و هویج بسیار مفید است.



تخم‌مرغ:


پروتئین منبع شناخته شده و غنی پروتئین است اما زرده تخم‌مرغ که دارای کولین فراوانی است به تکامل ذهنی و تقویت حافظه کودکان کمک می‌کند.هرگز کودکان خود را بدون خوردن صبحانه به مدرسه نفرستید و سعی کنید در این صبحانه حتما تخم‌مرغ وجود داشته باشد. حداقل یک شب در هفته، شام، صبحانه بخورید، یعنی تخم‌مرغ آب‌پز و نان تست. به کودکان خود کمتر نیمرو بدهید. سعی کنید بیشتر تخم‌مرغ آب‌پز برای‌شان آماده کنید.

 


کره بادام‌ زمینی


بادام زمینی و کره بادام‌زمینی منبع بسیار خوبی از ویتامین E است، یعنی ویتامینی که دارای آنتی‌اکسیدان‌هایی است که غشای اعصاب را محافظت می‌کند. علاوه بر این تیامین به مغز و سلول‌های مغزی کمک می‌کند تا از گلوکز برای تولید انرژی استفاده کنند.سعی کنید از موز و کره بادام‌زمینی یک ساندویچ تهیه کنید. یک سیب را حلقه‌حلقه کنید و میان آن کره بادام‌زمینی بریزید. روی سالاد خود یک قاشق کره بادام زمینی بریزید.

 


غلات کامل:


مغز به طور مداوم به قند نیاز دارد و غلات کامل این ماده را برای مغز مهیا می‌کنند. غلات که دارای فیبر فراوانی هستند کمک می‌کنند تا به طور مداوم و آهسته قند به بدن آزاد شده و همچین به دلیل داشتن ویتامین B برای سلامت سلول‌های عصبی لازم است.غلات را در ابتدای لیست خرید قرار دهید. نان و غلات هم برای کودکان بسیار مفید است. به جای چیپس، به عنوان میان‌وعده به کودک‌تان نان حاوی غلات بدهید.

 

 

جو و جوی پوست‌کنده:


جو یکی از آشناترین غلات برای کودکان است که برای مغز بسیار مفید است. جو انرژی مفید و سوخت کافی را برای مغز فراهم می‌کند. جو که دارای فیبر فراوانی است، مغز کودکان را تغذیه می‌کند تا در مدرسه عملکرد بهتری داشته باشد. جو همچنین منبع خوبی از ویتامین E و B، پتاسیم و روی است که بدن کودکان برای انجام عملکرد مغز با ظرفیت کامل به آن نیاز دارد.افزودن میوه‌های خشک و شیر سویا و دارچین به جو به علاوه تکه‌های لیمو و کمی عسل و موز تازه عصرانه یا میان‌وعده مفیدی برای کودکان است