سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

عوامل ایجاد شادی در زندگی



 

عوامل ایجاد شادی

 

اسلام با توجه به نیازهای اساسی انسان، شادی و نشاط را تحسین و تایید كرده است. قرآن، زندگی با نشاط و شادی را نعمت و رحمت ‏خدا تلقی كرده، درباره ی شادی و نشاط مؤمنان در دنیا و آخرت، می فرماید:

 

«بگو [در برابر كسانی كه بسیاری از مواهب زندگی را تحریم می‏كردند] ای پیغمبر! چه كسی حرام كرده است زینت و آرایش و زیبایی‏هایی را كه خداوند از درون طبیعت‏، برای بندگانش بیرون كشیده؟ چه كسی حرام كرده است روزی‏های پاك و مواهب پاك را; بگو: این مواهب پاك و این زیبایی‏ها، برای مردم با ایمان در همین زندگی دنیا و در زندگانی جاوید آخرت، قرار داده شده است»

 

این آیه به خوبی بیان‏گر این حقیقت است كه اسلام به بهره‏مند شدن از زیبایی‏ها و موهبت‏های زندگی، اهمیت می‏دهد و آن را زیبنده ی دین‏داران و مؤمنان می‏داند.اسلام به بهره‏مند شدن از زیبایی‏ها و موهبت‏های زندگی، اهمیت می‏دهد و آن را زیبنده ی دین‏داران و مؤمنان می‏داند.

 

رسول اكرم‌صلی‌الله‌علیه‌وآله می‏فرماید: «مؤمن، شوخ و شاداب است‏»حضرت علی‌علیه‌السلام می‏فرماید: «شادمانی، گشایش خاطر می‏آورد»و «اوقات شادی، غنیمت است‏»

 

امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید: «هیچ مؤمنی نیست كه شوخی در طبع او نباشد»5 و «شوخ طبعی، بخشی از حسن خلق است‏»

 

امام رضا علیه‌السلام می‌فرماید: «كوشش كنید اوقات شما چهار زمان باشد؛ وقتی برای عبادت و خلوت با خدا، زمانی برای تأمین معاش، ساعتی برای معاشرت با برادران مورد اعتماد و كسانی كه شما را به عیب‏هایتان آگاه می‏سازند و در باطن به شما خلوص و صفا دارند و وقتی را هم به تفریحات و لذت‌های خود اختصاص دهید و از شادی ساعت‏های تفریح، نیروی لازم برای عمل به وظایف وقت‏های دیگر را تأمین كنید».

 

عوامل ایجاد شادی

 

مرز شادی و نشاط

 

براساس هدف و فرجام زندگی، شادی و نشاط از دیدگاه اسلام، دارای حد و مرز است. محتوا و قالب شادی و نشاط ، نباید با روح توحیدی و انسانی اسلام، در تضاد باشد; زیرا هر پدیده‏ای كه انسان را از آرمان و هدف اصلی خویش دور سازد، به هیچ وجه، مورد قبول اسلام نخواهد بود. بنابراین، پدیدة شادی و عوامل آن، به عنوان یك نیاز اساسی و ضروری، تا حدی روا و مجاز است كه مانع نیل انسان به هدف اصلی‏اش نگردد، از این رو، بسیاری از اندیشمندان مسلمان معتقدند: از آن جا كه انسان در انجام هر رفتار ارادی، انگیزه و هدفی را پی‏می‏گیرد، سرور و نشاط به عنوان یك رفتار، از این قاعده جدا نیست. اگر انگیزه و هدف، در راستای هدف اصلی زندگی آدمی باشد ، این پدیده ، مفید و سودمند خواهد بود و اگر انگیزه و هدف باطل ، در آن نهفته و در برابر هدف اساسی زندگی انسان باشد ، این پدیده ، باطل و زیان‌آور خواهد بود. بنابراین، می‏توان مرز شادی و نشاط را انگیزه و هدف آن دانست.

 

مزاح و شوخی، یكی از عوامل برجستة شادی است؛ اما اگر به سبك‏سری، بی‏شرمی و گستاخی بیامیزد، «هزل‏» نامیده می‏شود كه در اسلام، منع شده است و اگر به تحقیر و بدگویی و ناسزا آمیخته گردد، آن را «هجو» می‏خوانند و این نیز در اسلام نهی شده است.

 

یكی از اصحاب از رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله پرسید: «آیا اگر با دوستان خود شوخی كنیم و بخندیم، اشكالی دارد؟ حضرت صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمود: اگر سخن ناشایستی در میان نباشد، اشكالی ندارد». اگر شوخی از حد خارج شود و به بیهودگی یا زیاده‏روی بینجامد، باز از نظر اسلام، عملی ناپسند خواهد بود; همان طور كه امیرمؤمنان، علیعلیه‌السلام می‏فرماید: «هر كس بسیار شوخی كند، وقار و سنگینی او كم می‏شود» امام صادق علیه‌السلام می‏فرماید: «زیاد شوخی كردن، آبرو را می‏برد»

 

خنده و تبسم - كه از عوامل نشاط و شادی است - باید صادقانه باشد. خنده از نظر اسلام، آن گاه مؤثر و مفید است كه به شخصیت دیگران، لطمه وارد نیاورد. وقتی احترام مؤمن، برتر از كعبه بر شمرده شده، به خوبی روشن می‏شود كه اهانت و تحقیر او، چه اندازه نكوهیده است.

 

قالب‏های نشاط و شادی، خوب است از بهترین قالب‌ها باشند و به همین دلیل، در روایات، قهقهه از شیطان تلقی شده13 و تبسم، بهترین خنده دانسته شده است.

 

زمان و مكان شادی نیز باید با آن متناسب باشد; زیرا اگر این تناسب برقرار نباشد، ناپسند و زشت‏ خواهد بود؛ به طور مثال، مزاح و بذله‏گویی در مراسم سوگواری و مكان‏های مقدس، ناپسند است!

 

با كندوكاوی اجمالی در نظریات و گفته‏های دانشمندان و متون معتبر، می‏توان موارد ذیل را در زمره عوامل نشاط و انبساط درونی برشمرد:

 

 

1. ایمان.

2. داشتن روحیه رضایت‌مندی و تحمل.

3. پرهیز از گناه.

 

 

4. مبارزه با نگرانی.

5. تبسم و خنده.

6. مزاح و شوخی منطقی.

 

 

7. استعمال بوی خوش.

8. آراستگی ظاهری، در حد متعارف.

9. پوشیدن لباس‏های روشن.

 

 

10. پرهیز از هم‌نشینی با افراد افسرده.

11. ورزش و کار و فعالیت بدنی.

12. داشتن روحیة توکل و امیدواری.

 

 

13. سیر و سفر.

14. نماز شب.

15. تفریح و مشاهده طبیعت، به ویژه فضاهای سبز.

 

 

16. تلاوت قرآن.

17. تفكر در آفریده‏های خداوند.

18. صدقه دادن و كمك به دیگران .

منبع:tebyan.net


ویدیو مرتبط :
عوامل شادی در اسلام - قسمت دوم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ایجاد تغییرات جزیی در زندگی



تغییراتی جزیی در زندگی و الگوی رفتاری، می توان آستانه تحمل افراد را نسبت به بسیاری از استرس ها و اضطراب ها بالا برد.

 

دکتر "بهزاد قربانی" در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: با مدیریت استرس به معنی کاهش فشار های بیرونی و ایجاد تغییر و تحولاتی اندک در زندگی می توان آستانه تحمل افراد را در برابر استرس بالا برد.

 

وی افزود: منظور از مدیریت استرس به عنوان بحثی جدید در برخورد با این مشکل، از بین بردن کامل عوامل تنش زای بیرونی نیست.

 

تغییردرزندگی

 

قربانی گفت: در مدیریت استرس فرد باید تلاش کند عوامل ایجاد کننده استرس را کاهش دهد و تا حد امکان در برخورد با استرس تحمل داشته باشد.

 

عضو هیات علمی پژوهشگاه فناوری های نوین پزشکی (ابن سینا) گفت: با تغییر در نحوه تفکر و نوع نگرش و عادت ها و تغییرات جزیی رفتاری به صورت تنظیم وقت و استفاده درست از زمان می توان استرس را کاهش داد.

 

وی خاطر نشان کرد: عوامل بیرونی ایجاد کننده استرس می تواند مسایل شغلی، خانوادگی ، نحوه رانندگی و...را دربربگیرد.

 

قربانی گفت: به عنوان مثال افرادی که به هنگام رانندگی شتاب بیشتری دارند این شتاب باعث استرس می شود و معمولا پیشنهادی که به این افراد می شود این است که برای از بین بردن استرس ، به جای شتاب سعی کنند به عنوان یک تفریح و سرگرمی لذت بخش همراه با آرامش رانندگی کنند.

 

این متخصص روانپزشکی با بیان اینکه بسیاری از تنش و استرس های زندگی های شخصی ناشی از سخت گیری های بی مورد و عدم انعطاف است، افزود: این درحالی است که همین استرس ها و تنش های طولانی مدت در زندگی مشترک را می توان با نپرداختن به جزییات و انعطاف پذیری و گوش دادن به طرف مقابل رفع کرد.

 

عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینا با اشاره به اینکه یکی از موارد ایجاد استرس در بیشتر افراد دیر رسیدن و از دست دادن زمان است گفت: با تغییر در الگوی خواب و بیداری (به این صورت که فرد سعی کند نیم ساعت زودتر بخوابد و نیم ساعت زودتر بیدار شود ) می توان از بروز این مشکل پیشگیری کرد.

 

قربانی با بیان اینکه از بین بردن هر عامل استرس زا نیازمند تغییراتی در الگوی رفتاری فرد است، گفت: گاهی تغییر و تنوع اندکی در زندگی به صورت فرصت استراحت دادن به خود و اختصاص زمانی برای یک سفر کوتاه می تواند بسیاری از استرس ها را از بین ببرد.

 

این متخصص روانپزشکی اظهار داشت: عجله کردن های بی مورد که به یک عادت در زندگی های امروزه تبدیل شده، عامل بسیاری از استرس ها و تنش های روزانه به شمار می رود.

 

به گفته قربانی، تمرین آرامش به صورت آهسته گام برداشتن، آهسته غذا خوردن ، سعی در خواندن نوشته ها به جای دیدن تصاویر و آرامتر سخن گفتن می تواند بسیاری از استرس های بی مورد را از ما دور کند.

 

عضو هیات علمی پژوهشگاه فناوری های نوین علوم پزشکی اضافه کرد: بسیاری از عجله کردن ها به علت کمبود وقت نیست بلکه ناشی از عدم تنظیم وقت است و افراد عجول معمولا زمان های پرت بیشتری دارند.

 

این متخصص روانپزشکی در پایان با اشاره به اینکه به طور کلی استرس ها ناشی از عوامل بیرونی و عوامل درونی هستند یادآور شد: عوامل درونی ناشی از نوع شخصیت افراد و بدون تاثیر عوامل محیطی است که با مداخلات دارویی قابل درمان است و عوامل بیرونی استرس را نیز با تغییر در الگوهای رفتاری می توان کاهش داد و نیازی به مداخلات دارویی نیست.