سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

عوارض یائسگی چیست؟


یائسگی هم مثل سندرم پیش از قاعدگی به روحیه فرد بستگی دارد و نوساناتی در آن ایجاد می کند. اگر دوران پیش از قاعدگی سختی داشته اید، می دانید که تغییرات هورمونی در این دوران ممکن است حتی بیش از دوران یائسگی موجب نوسانات خُلقی شود.





مجله زنان امروز:

خاموش کردن گُرگرفتگی

زمان هایی را که دچار گُرگرفتگی می شوید، یادداشت کنید. ببینید این حالت بیشتر بر اثر چه عاملی رخ داده است: استرس، هوای گرم، مصرف کافئین یا الکل. همه اینها علت های شایعی در بروز گُرگرفتگی هستند. زمانی که این حالت شروع می شود آرام باشید و نفس عمیق بکشید (هوا را از بینی بگیرید و از دهان خارج کنید)؛ اما در صورت بحرانی شدن وضع به دکتر مراجعه کنید.

چند روش برای مدارا با عوارض یائسگی

روحیه تان را بالا ببرید و آه و ناله را کم کنید


یائسگی هم مثل سندرم پیش از قاعدگی به روحیه فرد بستگی دارد و نوساناتی در آن ایجاد می کند. اگر دوران پیش از قاعدگی سختی داشته اید، می دانید که تغییرات هورمونی در این دوران ممکن است حتی بیش از دوران یائسگی موجب نوسانات خُلقی شود. در اینجا هم یوگا و تای چی بسیار مفید هستند.

بهتر است این تمرین ها را با همراهی افرادی انجام دهید که از معاشرت با آنها لذت می برید. همچنین استفاده از قرص های ضد بارداری و ضد افسردگی در دوزهای پایین و تحت نظر پزشک و حتی سایر درمان های متنوعی که برای تغییر خُلق توصیه می شوند، مفیدند.

شرایط به خواب رفتن را مهیا کنید

یوگا، تای چی، و یادگیری تمرکز ذهنی نقش خود را در ایجاد خواب راحت ثابت کرده اند. البته هر تمرین ورزشی می تواند تغییر مهمی در خواب ایجاد کند. سه ساعت پیش از خواب هیچ تمرینی نکنید. از میهمانی های آخر شب و مصرف نوشیدنی های مضر بپرهیزید و به جای آن سعی کنید قبل از خواب یک لیوان شیر گرم را به آرامی و با جرعه های متعدد بنوشید. شیر حاوی موادی است که به آرامش شما کمک می کند. اگر به رغم انجام این کارها باز هم خواب تان نبرد از تختخواب بیرون بیایید و آنقدر مطالعه کنید تا خواب آلود شوید. اگر باز هم مشکل رفع نشد به پزشک مراجعه کنید.

خشک کردن عرق شبانه

ممکن است گُرگرفتگی در شب حدود سه دقیقه طول بکشد و بدن تان آنچنان خیس عرق شود که نتوانید بخوابید اما همیشه راه هایی برای سرد کردن بدن وجود دارد.

لباس های ضخیم را از تن دربیاورید و پیژامه سبک و نازک بپوشید. کیسه ای از سبزیجات یخ زده (مثلا نخود فرنگی یخ زده) زیر بالش تان قرار دهید. در طول شب بالش را برگردانید و صورت خود را روی قسمت سرد شده بگذارید. همچنین برای تهویه هوای داخل اتاق می توانید از فن های خنک کننده استفاده کنید.

وقتی موها کم پشت و نازک می شوند


در این دوران موها به سرعت می ریزند و نازک می شوند و البته ممکن است از جاهایی که دوست ندارید در بدن تان سر در بیاورند؛ مثل چانه و صورت!

برای محافظت از موهای باقی مانده از رنگ موهایی استفاده کنید که حداقل مواد شیمیایی را داشته باشند. از قرار گرفتن در زیر نور خوشید بپرهیزید زیرا موجب خشکی موها می شود.

چند روش برای مدارا با عوارض یائسگی

خود را از سردرد خلاص کنید

میگرن در دورانی ائسگی شدت بیشتری دارد و شاید هم برای اولین بار در زمان یائسگی به سراغ تان بیاید. باید به خاطر بسپارید یا در جایی یادداشت کنید که هنگام درد میگرن چه چیزهایی برایتان اتفاق افتاده است. اگر درد آن همراه با گُرگرفتگی بوده، می توانید برای تخفیف آن کارهای مختلفی را که در بالا توضیح داده شد انجام دهید.

اگر گرسنگی موجب درد شما می شود، سعی کنید وعده های غذایی را افزایش دهید و هر وعده غذای اندکی بخورید تا در طول روز اصلا احساس گرسنگی به شما دست ندهد. اگر کم خوابی را عامل میگرن خود یافته اید، سعی کنید در طول روز کمی چُرت بزنید.

جوش صورت در این سن و سال!

حتما توقع دارید آکنه در دوران نوجوانی روی صورت تان ظاهر شود نه در سنین بالای 50 سال اما تعجب خواهید کرد اگر بدانید این مسئله یکی از عوارض معمول در دوران یائسگی است.

مطمئن شوید که مرطوب کننده های پوست، کرم های ضد آفتاب، پاک کننده های آرایش صورت و سایر محصولاتی که برای پوست صورت به کار می روند از نوع ملایم هستند. روی بسته بندیی محصولات به دنبال عباراتی نظیر «بدون روغن»، «مانع ایجاد منفذ در پوست» و «ضد جوش صورت» باشید.


ویدیو مرتبط :
یائسگی زودرس چیست؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کاهش عوارض یائسگی با گیاهان دارویی



یائسگی,کاهش عوارض یائسگی,درمان گر گرفتگی یائسگی

 کاهش عوارض یائسگی با گیاهان دارویی
معمولاً افراد با پشت سر گذاشتن سال های فعال زندگی امیدوارند که در دوران فراغت بتوانند روزهای خوشی را پشت سر بگذارند اما این موضوع برای بسیاری از خانم ها صدق نمی کند زیرا خانم ها دائماً درگیر مشکلاتی هستند که تمامی ندارد و تازه با پا گذاشتن به سنین یائسگی، مشکلات بیشتری به سراغ آن ها می آید.


-- یائسگی
یائسگی دورانی است که در آن بدن بانوان استراحت می کند. اگر در دوران یائسگی دچار مشکل می شویم به این دلیل است که دوران قاعدگی خوبی نداشته ایم و از سلامت روحی و جسمی خوبی برخوردار نبوده ایم.
در واقع هر چند در دوران قاعدگی مشکل بیشتری داشته باشیم عوارض دوران یائسگی نیز شدیدتر خواهد بود. سال های پایانی تولید مثل در خانم ها با علائمی مانند گر گرفتگی، خون ریزی شدید و تغییر خلق و خو، تعریق زیاد، رشد موهای زاید، تجمع چربی، بی خوابی، افسردگی، پرخاشگری و تحریک پذیری همراه است. گیاهان دارویی برای کاهش عوارض یائسگی بسیار مفید است. از جمله این گیاهان که به شکل غذا مصرف می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد.


کرفس، کنگر، کدو، بامیه : تهیه خورش هر یک ازاین گیاهان و یا مصرف آن به اشکال دیگر تا حد زیادی گر گرفتگی را کاهش می دهد. میوه های قرمز رنگ مانند شاه توت، گیلاس، آلو و... می تواند تعریق را کاهش دهد. مصرف داروهای گیاهی مانند دم کرده گیاهان خانواده زالزالک مانند سرخ ولیک، کیالک، قره قاط، برگ درخت انگور، کاسنی و برگ چنار مفید است.


سازمان بهداشت جهانی مصرف دمنوش نسترن را پیشنهاد می کند که علاوه بر کاهش تعریق و گر گرفتگی سرشار از ویتامین C و آنتوسیانین است و مانع از بروز و عود واریس می شود؛ به همین دلیل به آن دمنوش سلامت گفته می شود. بگذارید ۷-۵ میوه نسترن با یک لیوان آب جوش ۲۰ دقیقه دم بکشد و سپس مصرف کنید. میوه نسترن نباید پودر شود زیرا پرزهای داخل آن حساسیت زاست.


-- کم خونی
یکی از مشکلات شایع خانم ها کم خونی است ،بانوان نباید به مشکل کم خونی خود بی اعتنا باشند زیرا این امر بر کیفیت زندگی تأثیر می گذارد. در این زمینه شیر، توت، شیره انگور، شاه توت، آبجو، کنجد، عدس، اسفناج و تره مناسب است.این میوه ها و گیاهان علاوه بر آهن، حاوی ویتامین C است و جذب آهن را افزایش می دهد. دم کرده برگ و گل بادرنجبویه، اسطوخدوس، استفاده از پونه و نعناع کم خونی را تا حد زیادی برطرف می کند.


-- تجمع چربی دور شکم
مشکل شایعی که در خانم ها باعث کاهش قدرت باروری می شود، تجمع چربی در ناحیه شکم، زیر شکم و پهلوها است. نکته ضروری توجه به اصلاح رژیم غذایی و انجام فعالیت بدنی است. از جمله شیوه های مورد تأیید در طب سنتی و طب رایج استفاده از تخم کرفس است که می توان یک قاشق مرباخوری پودر آن را بعد از ناهار به ویژه اگر وعده اصلی غذایی باشد، مصرف کرد. همچنین استفاده از آلوئه ورا از تجمع چربی در نواحی یاد شده جلوگیری می کند. مصرف گیاه خرگوشک نیز مفید است و به افرادی که بیش از ۱۰ تا ۱۲ کیلوگرم اضافه وزن دارند مصرف یک قاشق مرباخوری آن با نصف استکان آب بعد از وعده ناهار و شام توصیه می شود.
جوی دو سر نیز به دلیل داشتن سبوس فراوان، از جذب چربی در روده جلوگیری می کند و در دراز مدت به کاهش وزن کمک می کند. جو ی دو سر آسیاب شده را می توان به غذا یا سالاد اضافه کرد.

نکته: پودر جوی دو سر را تنها به مدت 10 روز در یخچال نگه داری کنید.

 

شنبلیله: شنبلیله سوخت و ساز بدن را تنظیم می کند. کسانی که سوخت و ساز بدنی پایینی دارند می توانند از این گیاه استفاده کنند. می توان از عرق شنبلیله قبل از ناهار و شام استفاده کرد.
منبع: سلامت نیوز