سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

عوارض جدی بیماری های روماتیسمی اطفال



روماتیسم, بیماری های روماتیسمی

 

 


بیماری های روماتیسمی که جزو بیماری های شایع کودکان محسوب می شود به علت در پی داشتن عوارض جدی و خطرناک همواره مورد توجه بوده است.

 

نکته ای که والدین باید به آن دقت کنند این است که علایم این بیماری ها شبیه سرماخوردگی است و همراه با تب، علایم تنفسی و درد استخوانی است. علت دسته بزرگی از این بیماری ها ناشناخته است اما ژنتیک در ابتلای فرد به این بیماری ها نقش مهمی دارد.

 

بیماری های روماتیسمی عوارض جدی مانند تخریب مفاصل، اختلالات بینایی و معلولیت به همراه دارد و در صورتی که به موقع تشخیص داده و درمان شود از شدت این عوارض کاسته خواهد شد. آشنایی با چند بیماری روماتیسمی شایع در میان کودکان هدف تهیه این مطلب است که امیدواریم مفید واقع شود.دکتر محمدرضا هاتف روماتولوژیست و استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد با صبوری بسیار پاسخگوی سوالاتمان در این باره بود.

 

 

واسکولیت

 

دکتر هاتف درباره این بیماری به خراسان می گوید: واسکولیت به معنای التهاب عروق است و دسته ای از بیماری های روماتیسمی با این علامت شناخته می شود. واسکولیت ممکن است در عروق کوچک یا در عروق متوسط مثل عروقی که کار خون رسانی به عضلات را انجام می دهد یا در عروق بزرگ مثل عروقی که از قلب خارج می شود رخ دهد. تفاوت بین واسکولیت بزرگسالان و کودکان این است که واسکولیت عروق کوچک در کودکان شایع تر است.در بیماری منوخ یا پورپورا شاهد واسکولیت عروق کوچک هستیم که درکودکان۵ تا ۱۲سال شایع تر است.

 

این بیماری علایم عمومی شبیه سرماخوردگی دارد. درد مفاصل و ضایعات پوستی در اندام تحتانی روی ساق پا و ران ها که برجسته تر از سطح پوست است، از دیگر علایم این بیماری است.گاهی تورم در مفاصل بزرگ اندام تحتانی مثل زانو یا مچ پا مشاهده می شود و ممکن است مفاصل دست ها یا آرنج را درگیر کند. از دیگر علایم بیماری، علایم گوارشی است مثل دل درد که گاهی گذرا و گاه شدید و همراه با تهوع و استفراغ است و ممکن است اسهال و خونریزی گوارشی را به همراه داشته باشد. در مواردی کلیه درگیر و خون در ادرار مشاهده می شود.

 

علایم در ۹۸درصد بیماران مشاهده می شود. بنابراین گرفتن شرح حال بیمار و معاینه بالینی در تشخیص بیماری به پزشک کمک زیادی می کند.این بیماری خوشبختانه یک بیماری خود محدود شونده است و والدین نباید نگران شوند، زیرا این بیماری با آزمایش خون از دیگر بیماری های خطرناک خونی افتراق داده می شود.

 

در آزمایش خون پلاکت خون این دسته از کودکان طبیعی است در صورتی که در کودکان مبتلا به سرطان خون که علایم شبیه این بیماری را دارند، پلاکت خون پایین آمده است برای درمان این بیماری داروهای سبک مثل آسپرین، داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی ایبوپروفن تجویز می شود که به خوبی جواب می دهد.اگر بیماری با این داروها کنترل نشد، از داروی کورتیکو استروئید یا کورتن استفاده می شود. این دارو فقط به بیمارانی که علایم شدید دارند در یک دوره ۲ یا ۳ هفته داده می شود و در بیشتر موارد پاسخ خوبی می گیریم. از آن جا که کورتن ممکن است در رشد کودک اختلال ایجاد کند باید با دقت بسیار زیادی تجویز شود و فقط در صورتی که دیگر درمان ها موثر واقع نشد به مدت محدودی مصرف شود تا کمترین عوارض را برای کودک دربرداشته باشد.

 

 

کاواساکی

 

یکی دیگر از بیماری های واسکولیت، بیماری «کاواساکی» است که در ۸۰درصد موارد در کودکان زیر ۵سال و بیشتر در سنین ۲ تا ۴سالگی بروز پیدا می کند.علت این بیماری ناشناخته است اما به نظر می رسد یک عامل عفونی در بروز آن نقش داشته باشد. کاواساکی در کشورهای آسیایی و ژاپن شایع تر است علایم عمومی بیماری شبیه سرماخوردگی است و با عفونت تنفسی همراه است.گاهی به دنبال عفونت روده ای و یا علایمی مثل دل درد، اسهال و تب خود را نشان می دهد. علامتی که در تشخیص بیماری اهمیت بسیار زیادی دارد، ضایعات پوستی - مخاطی است که طی آن مخاط دهان کودک قرمز می شود و به رنگ توت فرنگی درمی آید.

 

همچنین لب ها و چشم ها گلگون و بسیار قرمز است. روی دست ها و پاها ضایعات قرمز رنگ دیده می شود و گاه حالت پوسته ریزی پیدا می کند. علایم مفصلی هم به صورت درد و تورم مفاصل بروز می کند. نکته این جاست که در واسکولیت ها مفصل تخریب نمی شود و یا تغییر شکل پیدا نمی کند اما حرکت مفاصل با درد همراه است و ممکن است حرکات و فعالیت های بدنی کودک مختل شود. همچنین بزرگ شدن غدد لنفاوی در بعضی موارد گزارش می شود اما عارضه بسیار مهم این بیماری درگیر کردن عروق کرونر است که خون رسانی به عضله قلب را به عهده دارد.طبق آمارها این بیماری در یک چهارم موارد به التهاب عروق کرونر منجر می شود و باعث گشاد شدن یا کیسه ای شدن رگ ها یا ایجاد لخته خون در رگ ها می شود.

 

اگر بیماری دیر تشخیص داده شود ممکن است با مرگ و میر همراه باشد و در ۳ درصد موارد به مرگ می انجامد. عوارض عروقی در هفته سوم و چهارم بروز پیدا می کند و زمانی که علایم بیماری تخفیف پیدا کرد، قلب باید تحت نظر باشد. بهترین درمان این دسته از کودکان تزریق ایمونوگلوبولینی داخل ورید است که اگر به سرعت تشخیص داده و درمان آن آغاز شود، از عوارض جدی بیماری کاسته می شود. آسپرین هم که درمان بسیار مناسبی است که به صورت همزمان تجویز می شود.

 

 

روماتیسم جوانان

 

یکی از بیماری های شایع روماتیسمی بزرگسالان یعنی آرتریت روماتوئید در کودکان تحت عنوان «روماتیسم جوانان» شناخته می شود. این بیماری که یکی از بیماری های شایع مفصلی کودکان است، همان طور که در بزرگسالان به تخریب مفصل منجر می شود در کودکان هم ممکن است به تخریب مفصل و اختلال رشد منجر شود. این بیماری به طور کلی در کودکان ۲ تا ۴ سال شایع است ولی گاهی در سنین پایین تر یا بالاتر مشاهده می شود.

این بیماری انواع متفاوتی دارد ممکن است کمتر از ۴ مفصل یا بیشتر از ۴ مفصل را درگیر کند اما در مورد دوم شباهت بیشتری به آرتریت روماتوئید بالغان دارد. در این حالت بیماری بیشتر انگشتان و مچ دست ها را می گیرد، سیر پیش رونده ای دارد و در صورتی که درمان به موقع آغاز نشود باعث تخریب مفصل می شود. نوع دیگر این بیماری، نوع سیستمیک آن است که به استیل (Stills) معروف است و بسیار پر سر و صدا و پرعلامت است. کودک تب بسیار بالایی دارد و حال عمومی بد بیمار علایم دیگر را تحت الشعاع قرار می دهد.

 

به تدریج مفاصل زانو یا ران یا دست ها متورم و دردناک و حساس می شود. گاهی راش های جلدی به صورت ضایعات قرمز رنگی در پوست ظاهر می شود که در اوج منحنی تب در شب ها تظاهر می کند. تب این کودکان شب ها به اوج می رسد و به همین دلیل یکی از بهترین راه های تشخیص بیماری است.اگر بیماری به موقع تشخیص داده نشود ممکن است مفصل کاملا تخریب و کودک دچار معلولیت شود. در این شکل از روماتیسم، درگیری قلبی شایع نیست. طبق آمارها نیم درصد از کودکان ممکن است به این نوع از روماتیسم مبتلا شوند که به دلیل مزمن بودن بیماری کیفیت زندگی فرد تحت تاثیر قرار می گیرد. این بیماری در برخی موارد به اختلال رشد منجر می شود زیرا خود بیماری به مفاصل حمله می کند و از طرفی درمان هایی که ارائه می شود ممکن است به اختلال رشد بینجامد.

 

به ویژه کورتن که به اختلال رشد می انجامد. همچنین داروهایی مثل MTX در دوزهای پایین برای درمان روماتیسم کودکان مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو در واقع داروی بیماران HIV مثبت است اما باعث می شود مفاصل کودکان مبتلا به روماتیسم تغییر شکل پیدا نکند و طول دوره درمان با کورتن را کاهش می دهد. نکته دیگر این است که روماتیسمی که کمتر از ۴ مفصل را درگیر می کند در مواردی اختلال چشمی را نیز به همراه دارد. در این بیماری قسمت قدامی چشم گرفتار می شود و اگر به موقع تشخیص داده نشود، ممکن است به نابینایی منجر شود.

 

برای تشخیص این نوع از بیماری تست موسوم به «آنا» توصیه می شود که کودک همواره باید تحت نظر باشد تا چشمش درگیر نشود. از دیگر بیماری های روماتیسمی که ممکن است چشم را درگیر کند، سوریازیس است که در بزرگسالان و کودکان ممکن است پس از مشکل مفصلی، به اختلال بینایی بینجامد ولی معمولا به علت تشخیص علایم ، منجر به نابینایی نمی شود. در اغلب موارد درگیری چشم قابل پیش گیری و عوارض چشمی قابل کنترل است.

 

 

منبع : Khorasannews.com


ویدیو مرتبط :
Rheumatic heart disease.بیماری روماتیسمی قلب چیست؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اگر از بیماری آلزایمر می ترسید این نکات را جدی بگیرید!



 

بیماری آلزایمر, درمان آلزایمر

مهم ترین نکته درباره محافظت از مغزتان در مقابل بیماری فراموشی سالخوردگی این است که از همین امروز شروع کنید.     
خبر خوب: انسان ها بیشتر و بیشتر عمر می کنند؟خبر بد: این به آن معناست که تعداد بیشتری از انسان ها در سال های بعد به دمانس (از دست دادن حافظه) دچار می شوند. اما شما می توانید با استفاده از این راهنما و به کار گرفتن نکته های موجود در این مطلب از ابتلا به فراموشی فرار کنید.

● سالم زندگی کنید، آلزایمر نگیرید
مهم ترین نکته درباره محافظت از مغزتان در مقابل بیماری فراموشی سالخوردگی این است که از همین امروز شروع کنید. درست است که بیماری فراموشی سالخوردگی و سایر مشکلات حافظه ای (مثل آلزایمر) از ۶۰ سالگی به بالا شروع می شود اما شما برای محافظت از مغزتان باید از همین حالا اقدامات لازم را شروع کنید. شیوه زندگی امروز شما نقش مهمی را در وضعیت آینده شما ایفا می کند. استفاده از موادمخدر و برخی داروها، کلسترول بالا و بی تحرکی و نداشتن ورزش کافی مسائلی است که احتمال ابتلا به فراموشی را افزایش داده و سن ابتلا به آن را کاهش می دهند.

● از جوانی باید مراقب مغزتان باشید
شاید فکر کنید برای جلوگیری از دچار شدن به بیماری های حافظه ای هنوز خیلی وقت دارید اما مطالعات پزشکان انجمن ملی بیماری های اعصاب انگلستان نشان داده، اولین نشانه های کاهش عملکرد نوون های عصبی و سرعت و انتقال رشته های عصبی حدود ۳۰ سالگی شروع شده و در ۴۰ سالگی آرام آرام تخریب سلول های مغزی آغاز می شود. البته فراموشی اتفاق عجیبی در انسان نیست و همه انسان ها برخی مسائل را از خاطر می برند و این یک اتفاق طبیعی است. اما بیماری فراموشی حالتی است که در آن فرد تقریبا همه چیز را از یاد می برد و ذهن او مثل تخته سیاهی می شود که هرچه روی آن بنویسد، فوری پاک می شود.

● ورزش های عضلانی مغزی
راه های دیگری هم برای حرکت دادن مغز وجود دارد؛ در مطلب زیر ما راه هایی برای فعالیت مغز و حفظ آن از خطرات آینده را به شما پیشنهاد می دهیم:
برای مدت ۱۵ دقیقه با سرعت نسبتا بالا، یعنی سرعتی که در آن نتوان به راحتی صحبت کرد، پیاده روی کنید. مطالعه ای که در ژاپن انجام گرفته نشان داده افرادی که هر روز پیاده روی می کنند یا می دوند کمتر احتمال دارد به آلزایمر مبتلا شوند. در دقیقه پنجم دویدن از دوستانی که همراه تان هستند، بخواهید این کلمات را با صدای بلند برایتان بخوانند: خسته، عضله، پیروزی، دونده، تناسب اندام، سرعت، ریه ها، تمرین کردن، آسیب دیدن، تردمیل، تعریق، خستگی، رکورد، سریع، لاغرتر، پایان، با سرعت هرچه تمام تر، کربوهیدرات، ضربان قلب، منطقه، استراحت و مسابقه.بعد از آنکه پیاده روی کردید سعی کنید تمام لغاتی را که به شما گفته شده را به خاطر بسپارید.

● ماهیچه های مغزتان را ورزش دهید
قطعا متوجه شدید، هرقدر بدنتان سالم تر باشد احتمال سلامت مغز شما در آینده بیشتر خواهد شد. اما یک راه دیگر هم برای بیمه کردن مغزتان وجوددارد. فکر کنید که مغز هم یک ماهیچه در بدن شماست، چطور سلامت دیگر ماهیچه ها را حفظ می کنید؟ با به کار گرفتن آنها، همین کار را درباره مغزتان هم انجام دهید هرقدر بیشتر از مغزتان کار بکشید احتمال ضعف و بیماری آن کمتر می شود نتایج مطالعه ای که در نشریه «نورولوژی» به چاپ رسیده نشان می دهد، افرادی که حداقل ۹ سال تحصیلات تکمیلی دارند و شغل شان به پژوهش و مطالعه وابسته است، ۸۰درصد از افرادی که کمتر از ۵ سال تحصیلات تکمیلی دارند و شغل آنها به پژوهش و مطالعه وابسته نیست به بیماری های دمانس و آلزایمر مبتلا می شوند. نکته جالب دیگر هم اینکه مطالعات در هلند و بلژیک نشان داده، افرادی که شغل های پیچیده ای دارند، به خصوص آنهایی که کارشان نظارت بر دیگران و مدیریت است و کارشان نیازمند چالش های ذهنی است، کمتر از افراد دیگر به فراموشی دچار می شوند. پس تا می توانید از ذهنتان استفاده کنید، بخوانید و بعد آنچه را که خوانده اید برای خودتان تکرار کنید، از تخیلات خودتان بنویسید، نقاشی کنید و بازی های ذهنی انجام دهید.

● مغز سالم در گرو قلب سالم
خوشبختانه شما می توانید کارهای زیادی برای کمک به مغزتان انجام دهید، برای مثال هر اقدامی که به تقویت قلب شما بینجامد به مغز شما هم کمک می کند. قلب شما خون را به تمام بدن پمپاژ می کند و اکسیژن را به تمام بافت ها می رساند و طبیعی است که مشکل در کار قلب باعث اختلال در رساندن اکسیژن به بافت ها (و مثلا بافت مغز) و مشکلات بعدی می شود. درباره سایر مشکلات حاشیه ای، باید گفت بر اساس مطالعات انجام گرفته بیشتر افراد جوانی که مبتلا به دمانس، فراموشی و مشکلات ذهنی، اضافه وزن، بیماری دیابت، یا افرادی که دچار سکته مغزی می شوند سه برابر دیگران دچار دمانس یا آلزایمر می شوند. این نکته ها نشان می دهد، شما با رعایت کردن بهداشت، می توانید مانع ابتلای خود به فراموشی در سال های بعد شوید. اگر فشارخون خودتان را پایین نگه دارید و میزان چربی خونتان همیشه در حد مطلوب باشد، همیشه انسانی فعال باشید و به اندازه کافی ورزش کنید و وزنتان را هم در حد طبیعی نگه دارید، احتمال ابتلای خودتان به فراموشی را بسیار پایین خواهید آورد.

● مواظب لثه هایتان باشید
لثه های خونریزی دهنده به معنای افزایش احتمال ابتلا به آلزایمر در آینده است. مطالعات نشان داده، افرادی که دچار مشکلات لثه هستند و بهداشت دهان و دندان را رعایت نمی کنند به احتمال بیشتری در آینده دچار مشکل از دست دادن حافظه و مشکلات شناختی می شوند. رابطه قوی هم میان سلامت لثه ها و سلامت قلب وجود دارد و شاید همین عدم سلامت قلب در افرادی که دچار مشکلات لثه هستند، علت مشکلات حافظه ای در آینده باشد.

● برای مدت یک دقیقه به این لغات نگاه کنید:
جمجمه، حافظه، اولین، تفکر، مغز، مختصر، مسن ترین، آخرین، تعقل، فراموشی، به یاد آوردن، رؤیا، تشخیص، تعلیق، تردید، گم شدن، دلیل، ذهن، کنه، سلول، عجیب، تفکرات، مسن تر. بعد از یادآوری کلمات یک دقیقه سوار دوچرخه شوید و سریع رکاب بزنید، بعد حین رکاب زدن سعی کنید همه لغات را به فاصله بیان کنید. در بار دوم وقتی مشغول رکاب زدن هستید، سعی کنید لغاتی را که با حرف «ت» شروع می شوند را به یاد بیاورید.

● ۵ راه حل که نمی گذارد مغزتان هیچ وقت پیر شود
این ۵ راه حل به شما کمک می کند تا از ماده خاکستری مغزتان علیه پیر شدن محافظت کنید.

قوی دست بدهید:
دست دادن قوی، نشان دهنده قدرت شماست، اما حواستان باشد که این موضوع نشان دهنده احتمال کمتر ابتلای شما به آلزایمر در آینده است. در واقع اگر قدرت دست شما زیاد باشد احتمال کمتری دارد که به آلزایمر دچار شوید. برای آنکه قدرت خود را بسنجید می توانید دمبل هایی به وزن یک دهم وزن خودتان را در هر دست بگیرید و با آنها حرکت کنید. اگر نتوانید ۲۵متر را با این وزنه ها در دست طی کنید، یعنی احتیاج به تمرینات قدرتی دارید.

به مغزتان شوک دهید
بعضی انسان ها سورپرایز شدن را دوست دارند و بعضی نه، اما مطمئن باشید که مغز همه انسان ها سورپرایز را دوست دارد. درواقع مطالعات پژوهشگران دانشکده «برکلی» نشان داده که قرار گرفتن در مقابل یک معما و حل یک مسئله می تواند مانع از تخریب پروتئین های خاص در مغز شود. حل جدول کلمات متقاطع و سودوکو ذهن شما را به چالش می کشد. سپس سعی کنید در کارتان هم تنوع ایجاد کنید و به حل مسائل کاری بپردازید.

سبزیجات بخورید
بهترین کمک تغذیه ای که می تواند به مغزتان بکنید؛ خوردن سبزیجات غنی از فولات و در کل خانواده ویتامین های B است. افزایش فولات در رژیم غذایی باعث کاهش احتمال ابتلا به بیماری های آلزایمر و دمانس می شود. برای همین بهترین کار این است که سبزیجات، ماهی، قهوه و زردچوبه را به رژیم غذایی تان اضافه کنید.

مواظب سرتان باشید
هرگونه ضربه وارد شده به سر می تواند احتمال ابتلا به دمانس در آینده را بالا ببرد. حتی زدن ضربه با سر به توپ (هد زدن) هم ممکن است در آینده باعث افزایش احتمال ابتلا به فراموشی شود. برای همین سعی کنید تا می توانید از سرتان در مقابل هر ضربه یا اتفاقی محافظت کنید.

چندمورد بـرای جلوگیری از بیماری فراموشی
با مصرف ماهی به طور منظم می توانید احتمال ابتلای خودتان به فراموشی در آینده را ۲۰درصد کاهش دهید.
تغییر در شیوه زندگی و انتخاب یک شیوه زندگی مناسب می تواند احتمال ابتلا به فراموشی در آینده را ۵۰درصد کاهش دهد. در سال ۲۰۵۰ بر اساس تخمین سازمان بهداشت جهانی،
۱۱۵ میلیون نفر در جهان از بیماری فراموش رنج خواهند برد.   
منبع:مجله سیب سبز