سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

علل و درمان ناباروری



درمان ناباروری مردان, علل ناباروری

 ناباروری در ده تا پانزده درصد از زوج ها دیده می شود

 

ناباروری را این طور تعریف کرده اند: ناتوانی یک زوج در باردار شدن پس از یک سال رابطه زناشویی بدون استفاده از روش های جلوگیری از بارداری. اخیرا گام های بلندی در رابطه با تشخیص و درمان ناباروری برداشته شده است و حدود 65 درصد از زوج های نابارور با استفاده از روش های درمانی موجود، صاحب فرزند شده اند.

 ناباروری در ده تا پانزده درصد از زوج ها دیده می شود. علل ناباروری می تواند مربوط به زن یا مرد و یا هر دو باشد. حدود 40 درصد از مشکلات ناباروری مربوط به مردان، 40 درصد مربوط به زنان و حدود 10 درصد مربوط به هر دو است. در 10 درصد از زوج ها نیز عامل ناباروری مشخص نیست، به عبارت دیگر در این زوج ها هر دو نفر با توجه به انجام آزمایش های موجود مشکلی ندارند، ولی به علل نامشخصی بچه دار نمی شوند.

1- اختلال در تخمک گذاری
اختلال در تخمک گذاری، علت عمده ناباروری در زنان است. بدون عمل تخمک گذاری لقاح انجام نمی شود و بنابراین زن باردار نمی شود. بعضی از زن ها ممکن است تخمک گذاری نکنند و یا به طور نامنظم و کم تخمک گذاری کنند و بنابراین ممکن است یا عادت ماهیانه نداشته باشند و یا عادت ماهیانه آنها کم و نامنظم باشد و حتی بعضی خانم ها با آنکه دارای عادت ماهیانه منظم هستند، دارای اختلال در تخمک گذاری هستند.

2- اختلال در لوله های رحمی
در بعضی زنان، لوله های رحمی به طور کامل و یا ناقص بسته است، در نتیجه اسپرم به تخمک نمی رسد. بسته بودن لوله های رحمی می تواند به دلیل عفونت، آندومتریوز و یا چسبندگی هایی پس از عمل جراحی باشد. همچنین ممکن است این لوله ها پس از یک حاملگی خارج رحمی بسته شوند.

3- اندومتریوز
آندومتریوز حالتی است که در آن دیواره داخلی رحم (آندومتر) رشد می کند و از رحم بیرون می رود و لوله های رحمی را نیز می پوشاند و حتی آنها را می بندد و در عمل تخمک گذاری، اختلال به وجود می آورد.

4- اختلال در گردن رحم یا رحم
ناهنجاری های گردن رحم می تواند سبب ناباروری شود که از آن جمله می توان به مشکلات مربوط به ساختمان بدن، عفونت های گردن و رحم و یا کیفیت نامناسب ترشحات رحم اشاره کرد. از طرفی تومورهای بدخیم رحم و یا بعضی جای زخم های موجود در دیواره رحم مسبب ناباروری است.

 
5- مشکلات دستگاه ایمنی بدن
مشکلات مربوط به دستگاه ایمنی بدن و عوامل ایمونولوژیک نقش مهمی در ایجاد ناباروری دارند. تشخیص و درمان این گونه بیماران مشکل است. در بعضی خانم ها، ماده ای به نام آنتی بادی علیه اسپرم مرد ترشح می شود که اسپرم ها را از بین می برد و یا آنها را غیرفعال می کند و یا حتی سبب سقط خودبخودی جنین در بعضی از بارداری ها می شود.

1- اختلالات مربوط به اسپرم
به طور طبیعی، در بیضه مرد اسپرم تولید می شود و به هنگام انزال از وی خارج می شود. موارد زیر، شانس لقاح را کم کرده و مرد نابارور محسوب می شود:
گاهی ممکن است پس از معاینات دقیق پزشکی، زن و شوهر کاملا سالم تشخیص داده شوند، ولی به علل ناشناخته ای بارور نشوند

- تعداد کم اسپرم
- عدم بلوغ اسپرم
- شکل غیرطبیعی اسپرم
- حرکت نامناسب اسپرم

درمان ناباروری مردان, علل ناباروری

علل ناباروری می تواند مربوط به زن یا مرد و یا هر دو باشد


 عواملی که بر تعداد،  شکل، بلوغ و حرکت اسپرم تأثیر منفی می گذارند عبارتند از:


- بیماری های عفونی: بیماری های عفونی مانند بیماری اوریون سبب عفونت مجاری تناسلی یا التهاب و از بین رفتن بیضه ها در مرد می شوند.


- اختلالات هورمونی: تولید نامناسب هورمون های FSH و LH بر تولید هورمون مردانه یا تستوسترون و تولید اسپرم تأثیر منفی دارند.


- مشکلات مربوط به دستگاه ایمنی بدن: در بدن بعضی مردان، علیه اسپرم خودشان ماده ای به نام آنتی بادی تولید می شود که سبب کاهش حرکت اسپرم یا به هم چسبیدن آنها می شود.

2- ناهنجاری های مربوط به ساختمان بدن
بعضی عوامل نظیر بسته بودن لوله های خروج اسپرم (دفران، اپیدیدیم) سبب ناباروری در مردان می شود. بسته شدن لوله های خروج اسپرم می تواند به علل مادرزادی، نقص ژنتیکی، عفونت ها یا التهاب های دستگاه ادراری- تناسلی باشد. البته جای جراحی های قبلی نیز می تواند این لوله ها را ببندند.


از جمله عوامل دیگر ناباروری در مردان واریکوسل است. در این حالت رگ های درون کیسه بیضه گشاد می شود و کیفیت اسپرم کاهش می یابد.

3- عوامل دیگر
عوامل دیگری نظیر ناتوانی جنسی و یا انزال زودرس نیز می تواند عامل نازایی  در مردان باشد.
علل ناباروری ژنتیکی

علل ناباروری اعم از مشکلات هورمونی و چاقی تا غیر طبیعی بودن سلول های جنسی (تخمک و اسپرم) همگی می تواند به نوعی تحت تاثیر عوامل ژنتیکی باشند، برای مثال استعداد چاقی، ابتلا به عفونت و حتی لزوم انجام یک جراحی که به ناباروری می انجامد، همگی می توانند به عوامل ژنتیکی مربوط باشند. امروزه مطالعات بر روی ژن های خاص در انسان و مدل های آزمایشگاهی تا حدودی تاثیر عوامل ژنتیکی بر ناباروری را آشکار ساخته اند.

بعضی از عوامل ژنتیکی بر ناباروری مردان تاثیر می گذارند، در حالی که بعضی عوامل دیگر بر روی هر دو جنس و یا فقط بر روی زنان تاثیر گذارند، برای مثال جابجایی های کروموزومی می تواند بر روی مردان و زنان تاثیر بگذارد، اما سندروم کلاین فلتر که در آن ترکیب کروموزوم های جنسی به صورت XXY در می آید تنها مختص مردان است و سندروم ترنر که در آن بیمار فقط دارای کروموزوم جنسی X است، تنها مختص زنان است.    


عوامل ناشناخته
گاهی ممکن است پس از معاینات دقیق پزشکی، زن و شوهر کاملا سالم تشخیص داده شوند، ولی به علل ناشناخته ای بارور نشوند. اگرچه معمولا بعد از دو سال تعداد زیادی از این زوج ها بچه دار می شوند، اما تعدادی از آنها حتی بعد از گذشت سه سال بدون استفاده از روش های پیشگیری بچه دار نمی شوند، در این صورت باید تحت درمان قرار بگیرند.  

ناباروری,ناباروری مردان, ناباروری زنان

یکی از علل ناباروری در مردان واریکوسل است

 
روش های درمان ناباروری
متناسب با دلایل مختلفی که برای ابتلا به ناباروری در مردان و زنان وجود دارد، شیوه های مختلفی برای درمان وجود دارد.

تحریک تخمک گذاری
این شیوه در مورد زنانی به کار گرفته می شود که مبتلا به اختلال در تخمک گذاری هستند و برای به دست آوردن تعداد کافی تخمک به منظور انجام سیکل درمانی، نیازمند استفاده از روش هایی مانند IUI، IVF و ICSI می شوند. به این ترتیب آنها در دوره های درمانی که پیش رو دارند، با استفاده از دارودرمانی و هورمون درمانی اختلال تخمک گذاری را پشت سر می گذارند.

میکرو اینجکشن
در شیوه میکرواینجکشن که یک شیوه تخصصی و موثر برای درمان ناباروری با علت مردانه است، پیش از هر چیز تخمدان ها توسط داروهای محرک تخمک گذاری تحریک می شوند و پس از آماده سازی تخمک ها، یک اسپرم در شرایط آزمایشگاهی خاص به داخل تخمک تزریق می شود و تقریبا پس از 48 ساعت، جنین های تقسیم شده و مناسب به داخل رحم زن انتقال داده می شود.

لقاح خارج رحمی
IVF که از آن با عنوان لقاح خارج رحمی یاد می شود، یکی از شیوه هایی است که برای درمان نازایی مورد استفاده قرار می گیرد.

در این شیوه ، باروری در محیط آزمایشگاه انجام می شود. این روش در شرایطی که لوله های رحمی آسیب دیده باشند یا اختلال در عملکرد آنها مشاهده شود، از سوی پزشک متخصص به بیمار توصیه می شود. این شیوه نه تنها در مورد زنان مبتلا به مشکلات و اختلالات تخمدانی، بلکه در برخی موارد درباره ناباروری ها با علت مردانه نیز به زوج ها توصیه می شود.

IUI
در شیوه درمانی IUI ، اسپرم های فعال پس از جداسازی و آماده سازی به شکل مصنوعی همزمان با تحریک تخمک گذاری به رحم هدایت می شوند. در این شیوه از آنجا که تحریک تخمک گذاری با سونوگرافی های متعدد در روزهای متوالی یا با اندازه گیری هورمون های جنسی موجود در ادرار مشخص می شود و متناسب و همزمان با ورود اسپرم این اتفاق انجام می شود، بنابراین احتمال بارداری و باروری زیاد است.

روش های جایگزین
گاهی پیش می آید که زوج ها پس از بررسی های مختلف و تجربه روش های درمانی متعدد به این نتیجه می رسند که  باید از شیوه های جایگزینی برای درمان ناباروری و نازایی از قبیل استفاده از تخمک ، جنین اهدایی و یا رحم جایگزین استفاده کنند. در این شرایط در صورت احراز ضرورت درمان به روش جایگزین، مرکز درمانی برای انتخاب اهداکنندگان و دریافت کنندگان شرایطی را در نظر می گیرد که در صورت برآورده شدن آنها، مشاوره نهایی برای انجام کار با متخصصان رشته های مختلف زنان و زایمان، جنین شناسی، آندرولوژی، غدد، داخلی، ژنتیک، عفونی و روانپزشکی انجام می گیرد.


به چه مراکزی برای درمان ناباروری مراجعه کنیم؟
زوج ها برای درمان ناباروری باید به مراکز معتبر و مجاز در زمینه درمان ناباروری مراجعه کنند. مراکزی که در آنها متخصص ناباروری مردان، متخصص ناباروری زنان و جنین شناس وجود داشته باشند و مشکلات و عللی که باعث ناباروری در مردان و زنان می شود به طور کامل بررسی شود.

بهترین مراکز، مراکزی هستند که تمامی این بخش ها در آنها وجود داشته باشد و به صورت تیمی برای درمان ناباروری اقدام کنند. در این شرایط بیمار مجبور نیست برای انجام آزمایش های مختلف و تکمیل پرونده اش به مراکز درمانی مختلف مراجعه کند. مراکزی که در وهله اول، تشخیص درستی از ناباروری و دلایل ناباروری مراجعان خود داشته باشند و با بهترین انتخاب برای درمان آنها اقدام کنند.

به طور کلی مراکز درمانی داریم که موفقیت در آنها 10 درصد است و مراکزی که موفقیت در آنها بیش از 30 درصد است. مشخص است که اگر به مراکز درمانی دوم مراجعه شود، نتیجه بهتری به دست خواهد آمد. بنابراین با مشاوره با پزشک و انجمن ناباروری می توان با مراکز معتبر و صاحب نام در زمینه درمان آشنا شد و برای درمان به آنها مراجعه کرد.


نکته مهم
زوج های نابارور باید توجه داشته باشند که در حال حاضر 50 مرکز برای درمان ناباروری با حضور متخصصان مختلف در کشور فعالیت می کنند که انتخاب بهترین آنها باید با مشاوره و بررسی با صاحب نظران این حوزه انجام شود، چرا که مراجعه به مرکزی که توانایی کامل در تشخیص و انتخاب درمان مناسب برای زوج ها را نداشته باشد، صرفا تلف کردن وقت مفید، صرف هزینه های گزاف و در نهایت تشخیص نادرست علت ناباروری و دستکاری های بیهوده بدن زن و شوهر است که هر کدام می تواند اثرات منفی بر روند درمان ناباروری آنها داشته باشد.


منابع:
پژوهشکده رویان
مجله شهرزاد

تبیان


ویدیو مرتبط :
علل ناباروری و درمان آن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

علل ناباروری در ایران و روش های درمان


دراین گزارش دلایل بالابودن نرخ ناباروری در ایران را بررسی کردیم و جزییاتی از نحوه درمان و هزینه های این بیماری را آورده ایم.



هفت صبح:  20درصد زوج های ایرانی نابارورند. روز گذشته برای اولین بار آمار ناباروری در ایران منتشر شد و طبق این آمارگیری که بین 17 هزار زوج ایرانی در سراسر کشور انجام شده، مشخص شد که 20/2 درصد زوجین ایرانی نابارورند که از میانگین جهانی بالاتر است. این خبر را رییس پژوهشگاه باروری و ناباروری ابن سینما اعلام کرده و از جزئیات بیشتری از مساله ناباروری در ایران پرده برداشته است. در گزارش امروز هفت صبح دلایل بالابودن نرخ ناباروری در ایران بررسی کردیم و جزییاتی از نحوه درمان و هزینه های این بیماری را آورده ایم.

ماجرا چیست؟

آنگونه که خبرگزاری فارس گزارش کرده محمدمهدی آخوندی، رییس پژوهشگاه باروری و ناباروری ابن سینا در نشست خبری طرح ملی وضعیت باروری و ناباروری در کشور برای نخستین بار آمار ناباروری در کشور را 20/2 درصد اعلام کرده و گفته:

«متاسفانه این آمار از میانگین سازمان جهانی بهداشت بالاتر است که در مناطق شهری میزان ناباروری 19/9 و در مناطق روستایی 22 درصد است.»

او در ادامه صحبت های خود گفته: «طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، شیوع ناباروری در کل دنیا 12 تا 15 درصد گزارش شده است که این آمار در کشوری مانند انگلیس هفت درصد و در کشورهای آفریقایی 30 درصد گزارش شده است و اینکه ایران در کجای این آمار قرار دارد، چالشی بوده که ما همواره با آن مواجه بوده ایم».



چرا ناباروری در ایران زیاد است؟

ناباروری مشکلی است که این روزها خیلی از زوج های جوان به آن مبتلا هستند و اختلالات هورمونی، عفونت ها، آلودگی هوا، پارازیت ها، استرس ها و فشارهای زندگی روزمره ازجمله علت های مهم این مشکل شناخته شده اند. مشکلی که همیشه باری روی دوش زوج های جوان بوده است.

پزشکان ایرانی در گفت و گو با هفت صبح بیشترین علت ناباروری زوج های ایرانی را اختلالات هورمونی و بیماری های عفونی عنوان می کنند.

"دکتر توکلی" متخصص زنان و نازایی بیشترین علت ناباروری مراجعه کنندگانش را ناباروری مردان می داند و می گوید: «معمولا مردان ناباروری خود را اعلام نمی کنند اما در بیشتر زوجینی که به ما مراجعه می کنند؛ عامل ناباروری، مردان هستند».

او همچنین بیشترین علت ناباروری در مردان را بیماری های ویروسی دوران کودکی و نوجوانی (مانند اوریون و...) عنوان می کند: «عفونت هایی که در دوران بچگی برای مردان به وجود می آید، باعث ناباروری آنها در بزرگسالی می شود».

به اعتقاد دکتر توکلی علت دیگر ناباروری در مردان؛ مصرف مشروبات الکلی، دخانیات و داروهایی است که بدون تجویز پزشک مصرف می کنند.



غذاهای هورمونی متهم اصلی

برای تکمیل اطلاعات درباره علت زیادبودن ناباروری در ایران با دکتر مشیری، متخصص زنان و نازایی که در بیمارستان امام خمینی و آتیه مشغول فعالیت است نیز گفت و گو کردیم.

او در پاسخ به «هفت صبح» بیشترین مشکل بیمارانش را چه در مردان و چه در زنان، اختلالات هورمونی عنوان کرد: «مردانی به ما مراجعه می کنند که با وجود ورزشکاربودن و داشتن قوای جسمی مناسب، به علت اختلالات هورمونی مردانه و کمبود اسپرم، نابارور هستند.»

دکتر مشیری نیز مصرف سیگار و مواد مخدر را دلیل شایع شدن ناباروری در مردان می داند. وی با اشاره به اختلالات هورمونی زنان گفت: «طی این سال ها اختلالات هورمونی در زنان بیشتر از قبل شده است که به نظر می رسد دلیل عمده آن نوع تغذیه خانم های ایرانی باشد، مواد غذایی مصرفی ما اغلب هورمونی هستند و در نتیجه اختلالات هورمونی در بدن به وجود می آورند که این اختلالات در زنان باعث رشد هورمون های مردانه و ایجاد کیست در تخمدان می شود و در نتیجه روند تخمک گذاری به تاخیر می افتد که خود عاملی برای ناباروری است.»

دکتر مشیری درباره علت ناباروری مراجعه کنندگانش چنین گفت: «تا چند سال پیش از هر 50 زوج، سه مورد علت ناباروری؛ مردان بودند اما در حال حاضر از هر 50 زوج 15 مورد ناباروری مربوط به آقایان است».



زوج های بی اطلاع

بسیاری از زوج های ایرانی درباره مشکل ناباروری و علل به وجود آمدن آن و همچنین شیوه های درمان آن اطلاعات کمی دارند. همین موضوع باعث می شود که برای درمان به موقع یا حتی پیشگیری از به وجود آمدن مشکل غفلت کنند.

دکتر تولکی در این باره می گوید: «آگاهی زوج های ایرانی در مورد ناباروری بسیار محدود است. آزمایش سونوگرافی و اسپرم و... باید قبل از ازدواج انجام شود تا مشخص شود که مرد یا زن مشکل ناباروری ندارند و بعد از آن بتوانند درباره ازدواج تصمیم گیری کنند. این درحالی است که زوج هایی که به ما مراجعه می کنند، تازه بعد از آزمایش های مختلف متوجه می شوند که مشکل ناباروری دارند. به طور مثال در آزمایش مشخص می شود که مردی کلا فاقد اسپرم است.»



هزینه های درمان ناباروری

اگر فکر می کنید، برای درمان ناباروری باید حتما شال و کلاه کنید و به خارج از کشور بروید، اشتباه می کنید. هزینه درمان در ایران یک دهم هزینه درمان در آمریکا و کاناداست. عده زیادی برای درمان از کشورهای اروپایی و کشورهایی مانند ارمنستان، تاجیکستان، آذربایجان، ترکمنستان و عراق، عازم ایران می شوند. هزینه های درمان ناباروری به فاکتورهای زیادی بستگی دارد و مهم ترین قدم ویزیت اولیه برای تشخیص، نوع ناباروری است. بعد از تشخیص نوع باروری مشخص می شود هزینه های شما چقدر خواهد شد، هزینه هایی برای هر زوج ممکن است کاملا متفاوت باشد اما به گفته پزشکان، باتوجه به اینکه اکثر مراکز ناباروری خصوصی هستند، برای درمان باید به طور معمول دو تا چهار میلیون تومان را آماده کرد.

هزینه درمان به بخش تشخیص، عمل جراحی تشخیصی، هزینه جراحی برای درمان تقسیم می شود. هزینه تشخیصی چیزی حدود 50 تا 500 هزار تومان است که شامل هزینه سونوگرافی و آزمایش است و تحت پوشش بیمه قرار می گیرند.

هزینه جراحی تشخیصی به گروه خاصی از زوجین تعلق می گیرد که کشف علت ناباروری آنها مستلزم عمل های جراحی است. بیشتر هزینه درمان، مربوط به هزینه دارویی است که شامل هزینه تحریک تخمک گذاری است که باتوجه به سن و فاز درمانی متفانوت است. به طور متوسط این هزینه از 500 هزار تومان تا یک میلیون تومان می شود.

داروهای درمان ناباروری که عمدتا وارداتی هستند، باتوجه به تحریم های جهانی به صورت آزاد در دسترس مردم است و تحت پوشش بیمه نیستند.

هزینه عمل های درمانی با توجه به نوع درمان متفاوت است. عمل آی- یو- آی از 50 تا 200 هزار تومان و عمل آی- وی- اف و عمل تزریق سیتوپلاسمی اسپرم از یک میلیون تا 2/5 میلیون تومان هزینه دارد. درمان ناباروری برای یک سیکل در کشور هزینه حدود دو تا چهار میلیون تومانی دارد و برای برخی از زوج ها این سیکل باید تا سه بار تکرار شود. هزینه درمان ناباروری در کانادا و آمریکا معادل 15 هزار دلار و در ترکیه هشت هزار دلار و در کشورهای اروپایی 12 تا 15 هزار دلار است.



بیمه هایی برای ناباروران

باتوجه به هزینه های بالای درمان ناباروری حدود یک سالی است برخی شرکت های بیمه، بیمه های تحت عنوان بیمه ناباروری را راه انداخته اند. در این بیمه ها با پرداخت حدود 200 تا 250 هزار تومان به مدت 10 سال این بیمه نامه را خریداری می کنید؛ به صورتی که با استفاده از این بیمه نامه ها هزینه های درمانی، تشخیصی و جراحی تا سقف چهار میلیون تومان و نازایی هریک از زوجین تا دو میلیون تومان و هزینه اجاره رحم تا سقف چهار میلیون تومان که مجموعا می شود 10 میلیون تومان تحت پوشش قرار می گیرد.

باید مدنظر داشته باشید زوج ها فقط تا سه ماه بعد از ازدواج می توانند این بیمه را خریداری کنند و همچنین سن زوجه هم باید زیر 40 سال باشد. توجه داشته باشید که اعتبار این بیمه نامه 10 سال است اما اگر زوجین در سال های اولیه شروع بیمه نامه دارای فرزند شوند بیمه نامه نیز قطع خواهد شد. برای خریداری این بیمه زوج ها باید با همراه داشتن شناسنامه ها و عقدنامه به دفترهای شرکت هایی که این بیمه را ارایه می دهند، مراجعه کنند و حضور زوج و زوجه الزامی است.