سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

علل و درمان خارش پوست در بارداری !



خارش پوست در بارداری,درمان خارش پوست در بارداری,علت خارش پوست در بارداری

تغییرات هورمونی بدن یک خانم در دوران بارداری ممکن است ناراحتی‌های مختلفی برای او ایجاد کند. یکی از این ناراحتی‌ها، خارش پوست می‌باشد. خارش پوست در این دوران بسیار شایع می‌باشد.

علل شایع خارش پوست در بارداری
1- تغییرات هورمونی
تغییرات هورمونی در دوران بارداری مانند افزایش هورمون استروژن، عامل مۆثری در ایجاد خارش‌های پوستی می‌باشد.

این هورمون‌ها همچنین می‌توانند باعث تغییر خلق و خو شوند و بسیاری از تغییرات دوران بارداری را به این هورمون‌ها مربوط می دانند.

علاوه بر این، تغییر هورمون‌ها در دوران بارداری می‌تواند منجر به خشکی پوست شود که به تبع آن، خارش پوستی را ایجاد می‌کند.
 
2- کشیدگی پوست
اگرچه پوست بدن بسیار انعطاف پذیر است و به راحتی منقبض و منبسط می‌شود، اما به دلیل اینکه در دوران بارداری باز شدن پوست (به خصوص در ناحیه شکم) در طی مدتی کوتاه و سریعا ایجاد می‌شود، انعطاف پذیری پوست کم شده و پوست دچار کشیدگی می‌شود.

 3- در سه ماهه سوم بارداری، بسیاری از زنان دچار خارش پوست، برجستگی‌های قرمز و یا حتی دمل‌های چرکی بر روی پوست خود می‌شوند که به اختصار این حالت را (pupp) می‌نامند. این حالت نگران کننده نیست و طی مدت کوتاهی پس از زایمان از بین می‌رود.

اما چنانچه این حالت در فردی بسیار وخیم و غیر قابل تحمل باشد، باید تحت نظر پزشک متخصص قرار بگیرد و راه کارهای درمانی را انجام دهد.

لازم به ذکر است که این بثورات پوستی بر جنین تأثیری نخواهد داشت.

4- کلستازیس داخل کبدی در دوران بارداری
کلستازیس داخل کبدی با انتقال صفرا به کبد تداخل پیدا می‌کند و منجر به ساخت نمک‌های صفراوی می شود. این حالت می‌تواند سبب تشدید خارش‌های پوستی در زمان بارداری شود.

لازم به ذکر است که این خارش‌ها معمولا با بثورات پوستی همراه نیست. این بیماری اگر درمان نشود، می‌تواند سبب بروز مشکلات جدی در افراد باردار شود.
 
5- بیماری‌های پوستی که از قبل در خانم باردار وجود داشته است
بیماری‌های پوستی از قبیل پسوریازیس، اگزما و آلرژی می‌تواند در طی بارداری تشدید می شوند. اگر فردی هستید که از قبل بیماری پوستی داشته‌اید و در حال حاضر باردار هستید، برای ادامه مصرف داروهای تجویز شده برای بیماری پوستی‌تان باید حتما با پزشک متخصص مشورت کنید، زیرا ممکن است این داروها برای بارداری‌تان مضر باشند و یا باید میزان آنها تغییر کند.
 
راهکارهایی ساده برای برطرف کردن خارش پوست
1- به خانم‌های باردار توصیه می‌شود با آب ولرم دوش بگیرند. می‌توانند با اضافه کردن جو دو سر به آب وان حمام، در آن بنشینند. این محلول سبب تسکین عروق خونی و خارش‌های پوستی می‌شود. حداقل می‌توانید 15 دقیقه در این محلول بنشینید.
 
2- سعی کنید محیط اطراف خود را مرطوب نگه دارید و پس از حمام بدن خود را با کرم، چرب کنید.
 
3- همیشه بدن خود را خشک و تمیز نگه دارید، زیرا هورمون‌های حاملگی می‌توانند سبب افزایش تعریق پوست شوند و تعریق می‌تواند منجر به افزایش خارش بدن شود. بنابراین به زنان باردار توصیه می‌شود بسته به فعالیت بدنی خود و آب و هوایی که در آن زندگی می‌کنند، به طور منظم استحمام کنند تا پوستشان تمیز بماند.
 
4- زنان باردار باید از لباس‌های گشاد نخی استفاده کنند تا پوست آن‌ها نفس بکشد. لباس تنگ سبب کاهش جریان خون و تحریک خارش پوست می‌شود.
 
5- از مصرف یک سری مواد غذایی که احتمال خارش پوستی را افزایش می‌دهند، پرهیز کنید؛ مثلا اگر قبل از بارداری به یک ماده غذایی خاص آلرژی داشته اید، در دوران بارداری هم نباید آن را مصرف کنید، مثل برخی ادویه‌ها، سس‌های تند و ... .
 
6- باید از پوشیدن لباس با برخی جنس پارچه که احتمال حساسیت پوستی را افزایش می‌دهند، اجتناب کرد، مثلا لباس‌های پشمی محرک خارش هستند. بهترین جنس پارچه لباس در دوران حاملگی، نخی و پنبه می‌باشد. اگر خارش پوست در مناطقی از بدن که در تماس با دکمه و یا زیپ لباس می‌باشد اتفاق می‌افتد، باید درباره حساسیت خودتان نسبت به آن مطمئن شوید.

7- استفاده از جوش شیرین برای برطرف کردن خارش مفید شناخته شده است. اضافه کردن نصف فنجان جوش شیرین به آب وان حمام و نشستن در آن تسکین دهنده خارش می‌باشد. همچنین می‌توانید یک قاشق غذاخوری جوش شیرین و یک قاشق غذاخوری پودر ذرت را به یک لیتر آب سرد اضافه کنید و آن را مخلوط کنید و آن را به مناطقی که دچار خارش شده است بمالید.
 
هشدارها
1- از آب داغ در حمام به هیچ عنوان استفاده نکنید، زیرا نه تنها سبب خشکی پوست و افزایش خارش پوستی می‌شود، بلکه احتمال سقط جنین در ماه‌های اول بارداری و زایمان زودرس در ماه‌های آخر بارداری را افزایش می‌دهد.

 2- استحمام بیش از حد نیز باعث خشکی پوست و تشدید خارش آن می شود. پس در تعداد دفعات استحمام خود دقت کنید.
 
3- از گرم نگه داشتن بیش از حد مناطقی که دچار خارش شده‌اند جدا اجتناب کنید. این کار سبب تحریک پوست و افزایش خشکی آن می‌شود و زمینه را برای بیماری‌های پوستی نظیر اگزما آماده می‌کند.
 
4- بعد از حمام و شستن دست ها، حتما با حوله پوست خود را خشک کنید و از کرم مرطوب کننده جهت جلوگیری از خشکی آن استفاده کنید.
 
5- هر گونه التهاب و قرمزی پوست در دوران حاملگی باید تحت نظر پزشک متخصص مورد بررسی قرار بگیرد. شاید نیاز به مصرف داروهای کورتونی باشد.

 6- از هر گونه خارش بیش از حد اجتناب کنید. خاراندن زیاد سبب آسیب پوست و کبودی و یا بروز عفونت‌های پوستی می شود.

منبع:tebyan.net


ویدیو مرتبط :
درمان خارش پوست

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شوره سر و خارش پوست سر : علل و درمان



رفع شوره سر

شستشوی منظم با شامپوهای ضد شوره برای درمان شوره موثر است

 

شوره اصطلاحی است که برای توصیف پوسته‌پوسته شدن پوست سر استفاده می‌شود. حدود ۵۰ درصد از مردم در دوره‌ای از زندگی خود دچار شوره سر می‌شوند. شستشوی منظم با شامپوهای ضد شوره برای درمان شوره موثر است.


چرا شوره ایجاد می‌شود؟
لایه رویی پوست به طور مداوم می‌ریزد و تازه می‌شود. وقتی سلول‌ها یکی‌یکی می‌ریزند، کسی متوجه آن نمی‌شود. التهاب پوسته سر باعث می‌شود سلول‌ها به هم بچسبند. وقتی توده‌های بزرگی از سلول‌ها یکدفعه با هم می‌ریزند، پوسته‌های مشخصی روی شانه‌ها بخصوص وقتی لباس تیره می‌پوشید، دیده می‌شود.


خارش پوست سر
خارش پوست سر، با پوسته سر یا بدون پوسته‌پوسته شدن، مسئله‌ای بسیار متداول است. ممکن است بدون هیچ دلیل مشخصی در افراد میانسال اتفاق بیفتد. واکنش معمول به آن خاراندن است و این معمولاً باعث ایجاد خراش‌هایی روی پوسته سر می‌شود. شوره هم ممکن است موجب خاراندن پوست سر شود. مشکلات پوستی دیگری هم ممکن است در کنار این ایجاد شود.


درماتیت سبوره‌ای
درماتیت سبوره‌ای نامی است که به واکنشی که باعث قرمز شدن، خارش و فلس‌دار شدن پوست سر می‌شود، اطلاق می‌شود. این نوع جدی‌تری از شوره سر است، به استثنای اینکه پوسته‌ها مشخص‌تر و پوست سر ملتهب است. همچنین خارش زیادی ایجاد کرده و ممکن است بر روی قسمت‌های دیگر بدن مثل صورت، ابروها، ریش و وسط سینه هم اثر بگذارد.


علائم درماتیت سبوره‌ای
علائم و نشانه‌های درماتیت سبوره‌ای به تدریج ایجاد می‌شود و شامل موارد زیر است:
پوسته‌پوسته شدن خشک یا چرب پوست سر که معمول‌ترین نشانه آن است.
پوسته‌های زرد-قرمز رنگ روی قسمت‌هایی از بدن که معمولاً دچار این مشکل می‌شود: در امتداد خط رویش مو، پشت مو، روی ابروها، روی بینی، در چین بین بینی و لب‌ها، داخل گوش‌ها، بین سینه‌ها، زیربغل و روی کشاله ران.


علل درماتیت سبوره‌ای
درماتیت سبوره‌ای روی نواحی از بدن تاثیر می‌گذارد که تراکم غدد چربی در آنها بالاتر است. التهاب آن بخاطر واکنش بدن به مخمری که روی پوست سر است یا محصولاتی که چربی تولیدشده وسط غددچربی را می‌شکنند، ایجاد می‌شود.


کلاه گهواره
کلاه گهواره نوعی درماتیت سبوره‌ای است که در نوزادان ایجاد می‌شود. این مشکل شبیه به بیماری که بزرگسالان است نیست و موجب به وجود آمدن ضایعه ضخیم و زردرنگ روی پوست سر می‌شود.

علائم دیگر آن عبارتند از:
شکاف خوردن پوست و پشت گوش‌ها
جوش‌های قرمز پوستی
دانه‌های پوستی
در بچه‌های بزرگتر ممکن است پلاک‌های ضخیم و سرسختی به اندازه یک تا دو سانتی‌متر روی پوست سر ایجاد شود.

 

روش درمان شوره سر

خارش پوست سر بخاطر مشکلات مختلفی ازجمله شوره، درماتیت سبوره‌ای و پسوریازیس ایجاد می‌شود

 

عواملی که ممکن است بر درماتیت سبوره‌ای اثر بگذارد:
ایجاد و شدت درماتیت سبوره‌ای تحت تاثیر عوامل زیر است:
سایر بیماری‌ها – بعنوان مثال، افراد مبتلا به بیماری عصبی (به ویژه بیماری پارکینسون، سکته یا فلج) یا HIV دچار درماتیت دوره‌ای حاد می‌شوند.
استرس جسمی یا احساسی
عوامل ژنتیکی
درماتیت سبوره‌ای فصلی معمولاً زمستان‌ها شدت بیشتری می‌گیرد.


پسوریازیس ممکن است باعث خارش پوست سر شود
پسوریازیس یک بیماری پوستی شایع است که سه درصد از افراد را درگیر می‌کند. این بیماری معمولاً محدود به پوست سر، آرنج و زانوهاست. پسوریازیس برخلاف درماتیت سبوره‌ای که تقریباً همه پوست سر را درگیر می‌کند، به شکل وصله‌های قرمز کوچک در نقاط خاص دیده می‌شود.

ازآنجا که پسوریازیس ممکن است فقط پوست سر را درگیر کند، ممکن است با یک نوع حاد شوره سر یا درماتیت دوره‌ای اشتباه گرفته شود. پسوریازیس ریشه ژنتیکی دارد و معمولاً افراد مبتلا به آن دارای سابقه خانوادگی هستند و با بعضی از انواع استرس تحریک می‌شود.


درمان شوره و خارش پوست سر
ممکن است فقط به شستشوی منظم پوست سر با صابون‌های درمانی نیاز باشد. متداول‌ترین شامپوهای ضدشوره حاوی یک یا چند مورد از ترکیبات زیر هستند:
پیریتیون روی یا اومادین روی
سولفید سلنیوم
پیروکتون اولامین – این جدید‌ترین ترکیب این شامپوهای درمانی است و بعنوان نسل دوم  عوامل ضدشوره شناخته شده است. از پیریتیون روی سمیت کمتری داشته و درنتیجه برای مصرف خانواده مناسب‌تر است.


عوامل ضدقارچ
قیر – سال‌ها شامپوهایی که حاوی قیر هستند مورداستفاده قرار می‌گرفتند، بخصوص برای انواع حادتر این مشکل. در گذشته بوی شامپوهای حاوی قیر باعث می‌شد محبوبیت چندانی نداشته باشند ولی انواع جدیدتر آنها قابل‌تحمل‌تر بوده و استفاده آنها راحت است.


چندوقت یکبار باید از شامپوهای درمانی استفاده کرد؟
اینکه چند وقت یکبار باید از شامپوهای درمانی استفاده کنید به میزان شدت شوره و نوع درمانی که استفاده می‌کنید بستگی دارد. همیشه دستورالعمل مصرف روی برچسب محصول را قبل از مصرف مطالعه کنید. بعضی محصولات به اندازه کافی ملایم هستند که هر روز مورداستفاده قرار گیرد ولی بعضی دیگر را فقط باید هفته‌ای یکبار استفاده کرد. به مرور زمان، خودتان می‌فهمید که چند وقت یکبار استفاده کنید برایتان مناسب است.

معمولاً آنهایی که پوست سرشان فلس‌دار شده است، باید هر روز از این شامپوها استفاده کنند. مصرف نامنظم این شامپوها باعث ایجاد پوسته و فلس روی پوست سر و وخیم‌تر شدن علائم می‌شود.

برای جلوگیری از خشک شدن بیش از اندازه بخاطر شستشوی زیاد بهتر است از نرم‌کننده استفاده کنند. استفاده از نرم‌کننده درست تاثیر شامپو را ۵ تا ۱۰ درصد افزایش داده ولی اگر نرم‌کننده با شامپو همخوانی نداشته باشد، اثر شامپو نیز از بین خواهد رفت. به طور کلی، ۵ تا ۱۰ شستشو طول می‌کشد تا شوره‌ها از بین بروند.

از کجا می‌توانید کمک بگیرید:
پزشک عمومی
دکتر داروشناس
متخصص پوست

چیزهایی که باید به خاطر داشته باشید:
شوره سر ۵۰ درصد افراد را درگیر می‌کند.
خارش پوست سر بخاطر مشکلات مختلفی ازجمله شوره، درماتیت سبوره‌ای و پسوریازیس ایجاد می‌شود.
برای درمان شوره و از بین بردن خارش سر شامپوهای درمانی تجویز می‌شوند.

منبع: مردمان