سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

علل نازایی در مردان و زنان !



نازایی در آقایان,نازایی در خانم ها

هرگونه عفونتی که باعث انسداد مجاری در مردها شود میتواند موجب نازایی شود

 

عوامل خطر نازایی در آقایان

 

تماس های محیطی و شغلی
اگر به دلیل شغل تان روزانه مجبور به استنشاق هوای آلوده یا مواد شیمیایی هستید یا اگر تماس پوستی تان با موادی مثل رنگ های روغنی، چسب ها، هیدروکربن ها، رادیواکتیو، آفت کش ها و... بالاست، بیش از سایر آقایان خطرنازایی تهدیدتان می کند.


تماس بیش از حد با آب گرم
اگر زیاد سونا می روید یا عادت دارید به مدت طولانی در آب داغ بنشینید، باید بدانید که این عادت می تواند به قیمت اختلال در روند اسپرم سازی تان تمام شود.

استفاده طولانی مدت از لباس های تنگ
اگر شرایط شغلی تان جوری است که مجبورید دائما لباس تنگ یا پلاستیکی بپوشید (یا هر شرایطی که باعث افزایش دما در اطراف اندام تناسلی شود)، بهتر است برای پدرشدن عجله کنید.

سابقه وازکتومی
سابقه وازکتومی قبلی در آقایان یکی از نکاتی است که می تواند احتمال باروری بعدی را در آنها به شدت کاهش دهد.

 

اختلالات غددی
اختلالات غدد از دیابت گرفته یا کم کاری و پرکاری تیروئید روی توان باروری مردها (و زن ها) تاثیرگذار است.

 

عفونت ها
هرگونه عفونتی که باعث انسداد مجاری در مردها شود، می تواند آنها را از موهبت پدرشدن هم محروم کند.


بیماری ها
بیماری های مردانه از جمله مهم ترین علل نازایی هستند از جمله کاهش سایز بیضه ها که باعث می شود تعداد سلول های زایا کم شود، هایپوسپادیاس (پایین تر قرار گرفتن مجرا نسبت به سر آلت تناسلی)، برگشت مایع منی به سمت مثانه، واریکوسل (به دلیل اختلال در اسپرم سازی)، نهان بیضگی (به دلیل آسیب رسیدن به سلول های بیضه) و...

ژنتیک
در نازایی هم مانند خیلی از بیماری های دیگر، ژنتیک حرف های مهمی برای گفتن دارد. از جمله این زمینه های ژنتیکی که نمی گذارد مردها طعم پدرشدن را بچشند، می توان به حذف کروموزم Y، سندروم کلاین فلتر یا وجود یک کروموزوم X اضافی، بیماری سیستیک فایبروزی و... اشاره کرد.

 

عفونت ها
هرگونه عفونتی که باعث انسداد مجاری مردها شود، می تواند آنها را از موهبت پدرشدن هم محروم کند.

سابقه خانوادگی
اگر عموهای تان دچار ناباروری بوده اند، بد نیست که شما هم یکسری بررسی های کلی را در مورد سلامت خودتان انجام دهید وگرنه ممکن است ناباروری شما را هم غافلگیر کند.

مصرف داروهای بدن سازی
اگر بدن سازی کار می کنید و به پیشنهاد مربی یا هم باشگاهی ها به داروهای تستوسترونی روی آورده اید، پس باید پی خطر نازایی را هم به تن تان بمالید چون این ترکیبات سپرم سازی را مختل می کند. 

نازایی در آقایان,نازایی در خانم ها

یکی از علل نازایی در زنان، تنبلی تخمدان است

 

 عوامل خطر نازایی در خانم ها

 

وزن
وزن زیاد یا وزن خیلی کم و پایین بودن BMI روی تخمک گذاری تاثیر می گذارد و احتمال بارداری را تحت تاثیر قرار می دهد.


سن

از سی، سی و پنج سالگی به بعد هر سالی که به عمرتان اضافه می شود، احتمال تاخیر بارداری یا نازایی هم به شما نزدیک تر می شود؛ چون افزایش سن روی کیفیت و کمیت تخمک ها تاثیر می گذارد. پس اگر در این محدوده سنی هستید، زودتر دست به کار شوید.

قاعدگی های دردناک
قاعدگی دردناک اتفاق شایعی است که شاید خیلی از خانم ها ندانند تا چه اندازه می تواند روی بارداری شان تاثیر بگذارد. این دردها شک متخصص زنان را به بیماری آندومتریوز بالا می برد و با گذشت زمان می تواند باعث چسبندگی لگنی و نازایی می شود.

 

سابقه قاعدگی های نامرتب
سندروم تخمدان پلی کیستیک از مهم ترین و شایع ترین علل به هم خوردن نظم قاعدگی در خانم هاست که با حفظ وزن ایده آل، انجام ورزش و فعالیت بدنی و در بعضی موارد استفاده از دارو می توان علائم آن را کنترل کرد ولی به هر حال خانمی که دچار تنبلی تخمدان است، بهتر است بارداری اش را به تاخیر نینداخته و اجازه ندهد سیکل هایش بیش از دو ماه قطع شود.


سیگار
سیگار و مواد مضر داخل آن هم بر لوله های رحمی و هم بر دهانه رحم اثری بد می گذارد و هم خطر سقط و حاملگی خارج رحمی را بالا می برد.


بیماری های خاص
خانم هایی که دچار بیماری های کلیوی، دیابت، لوپوس و... هستند باید بعد از ازدواج، به سرعت از پزشک معالج شان اجازه بارداری بگیرند و بچه دار شوند چون خطر نازایی تهدیدشان می کند.

سابقه عفونت های لگنی
اگر سابقه عفونت های لگنی داشته اید، این خطر بیش از دیگران برای شما وجود دارد که لوله های رحمی تان دچار چسبندگی و گرفتگی شود.

 

سابقه جراحی
اگر در گذشت تحت عمل جراحی مانند جراحی تخمدان یا سیتکتومی قرار گرفته اید یا اگر سابقه بدخیمی تخمدان داشته اید و بخشی از بافت این اندام شما که حاوی سلول های زایا بوده، برداشته شده، ممکن است در معرض نازایی باشید چون این جراحی ها احتمال چسبندگی های لگنی را بالا می برند.

پایین بودن سن یائسگی و از کار افتادن زودرس تخمدان ها
سن یائسگی تحت تاثیر عوامل مختلفی است؛ از اقلیم های گوناگون گرفته یا درصد چربی بدن و... ولی اگر مادر و مادربزرگ تان زود یائسه شده اند، این احتمال هم برای شما وجود دارد چون یائسگی زودرس به واسطه وراثت و ژنتیک منتقل می شود. از کار افتادن زودرس در تخمدان ها هم یکی دیگر از عوامل خطر نازایی است که به صورت ژنتیکی منتقل می شود.

منبع:ماهنامه تندرستی / برترین ها


ویدیو مرتبط :
لاغری زنان عامل نازایی است؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شایع ترن علل ریزش مو در مردان و زنان چیست؟



ریزش مو,علل ریزش مو,ریزش مو در مردان

یک متخصص پوست و مو گفت:عوامل تغذیه ای یکی از عوامل موثر در ریزش مو به خصوص در خانم ها است وچنانچه فریتین(پروتئینی که ذخیره آهن در بدن را نشان می دهد) زیر 40 گرم گزارش شود نشانگر کم بودن ذخیره آهن در بدن فرد بوده و وی نیازمند استفاده از مکمل های غذایی به خصوص قرص آهن است.

دکتر شاهمرادی گفت:«هر فردی به طور طبیعی بین 80 تا 120 هزار تار مو دارد که متوسط آن 100 هزار تار مو بوده و ممکن است افراد روزانه در حدود 100 تار مو ریزش داشته باشند و تقریبا به همین اندازه هم جایگزین داشته باشند و در طی سه سال این موها به طور کامل تعویض می شود.


اما در افرادی که ریزش موی ارثی دارند متاسفانه این جایگزینی کامل نخواهد بود و ممکن است حتی فرد ریزش موی روزانه اش کمتر از 100 تار مو باشد اما حتی به ازای ریزش این موها، موهای جدید به اندازه موهای ریخته شده رشد نخواهد داشت.»

وی افزود:«شایع ترین علت ریزش مو هم در آقایان و هم در خانم ها ریزش موی ارثی است و به دلیل اینکه این نوع ریزش مو وابستگی به هورمون های مردانه دارد طبیعی است که در مردان شیوع و شدت بیشتری داشته باشد و به نوعی می توان گفت برای داشتن موهای خوب افراد بایستی والدین خود را از میان افراد پرمو انتخاب کنند که این امر انجام نشدنی است و افراد نمی توانند از ریزش موی خود جلوگیری کنند.»

این متخصص پوست و مو ادامه داد:«عوامل دیگری هم بر روی شیوع و یا شدت ریزش موها تاثیرگذار هستند به عنوان مثال استفاده افراطی از فرآورده های مو مثل ژل، واکس مو، فر کردن موها، به خصوص استفاده از اتوی مو، تماس طولانی مدت با آفتاب و نحوه بستن موها که چنانچه مو تحت کشش باشد ایجاد ریزش موی کششی به خصوص در کناره های خط رویش مو را خواهیم داشت.»

وی افزود:«عوامل تغذیه ای نیز جزء عوامل بسیار موثر در ریزش مو به خصوص در خانم ها است که علت آن بارداری به خصوص بارداری های مکرر و پریودهای ماهیانه است به طوری که چنانچه ریزش مو در خانم ها به اثبات برسد تقریبا در تمامی موارد یک آزمایش خون از نظر احتمال کم خونی فرد و نیز اختلالات تیروئید توصیه می شود حتی اگر زمینه های ارثی ریزش مو وجود داشته باشد.

چنانچه فریتین(پروتئینی که ذخیره آهن در بدن را نشان می دهد) زیر 40 گرم گزارش شود نشانگر کم بودن ذخیره آهن در بدن فرد بوده و وی نیازمند استفاده از مکمل های غذایی به خصوص قرص آهن است. بدیهی است کسانی که تغذیه خوب و مناسب دارند و به خصوص از انواع میوه جات و سبزیجات و پروتئین ها استفاده می کنند کمتر دچار این نوع ریزش مو می شوند.»


دکتر شاهمرادی در ادامه گفت:«نکته مهم دیگر عدم کنترل چربی کف سر است که به نام سبوره خوانده می شود که با علایمی نظیر خارش کف سر، شوره، چرب شدن سریع موها، درد ریشه موها و یا ایجاد جوش هایی است که در کف سر تظاهر پیدا می کند.

ریزش مو در چنین افرادی با شستشوی مکرر موها و استفاده از شامپوهای تجویز شده توسط متخصصین پوست قابل کنترل خواهد بود.»

وی افزود:«چنانچه اندازه مو بیش از حد بلند شده باشد به طور ثانویه در اثر نحوه بستن موها و یا گیر کردن مو در بین دندانه های شانه یا سنگین شدن مو در اثر استحمام فرد مقداری افزایش ریزش مو خواهد داشت که بلند بودن موها از لحاظ روحی هم در افراد تاثیرگذار است چرا که اگر چند تار مو ریخته شود عملا کلافی بوجود می آید که نمای نگران کننده ای ایجاد می کند.»

استادیار دانشکده پزشکی اصفهان گفت:«طول مدت رویش مو بین 2 تا 6 سال متفاوت است و مسلما در نژادهایی مثل هندی ها این مرحله از رویش مو که به آن "آناژن" گویند طولانی تر بوده و موی افراد دیرتر وارد مرحله ریزش مو شده و در نتیجه موهای بلندتر و پرپشت تری دارند و در برخی از نژادها موی افراد در عرض 2 سال به مرحله "تلوژن" که مرحله استراحت مو و ریزش موها است می رسد.»
منبع:سلامت نیوز