سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

علل اختلاف عروس و داماد جدید با خانواده ی همسر



 

 

علل اختلاف عروس و داماد جدید با خانواده ی همسر

 

وقتی دو نفر با هم ازدواج می کنند در واقع گستره ی وسیعی از ارتباطات اجتماعی را تشکیل می دهند. بخش عمده ای از این روابط بین زن و شوهر و سپس اقوام و دوستان و آشنایان و بخشی هم به ارتباطات خانواده های زن و شوهر برمی گردد که پس از شروع زندگی مشترک خود به خود به هم گره خورده اند. در این میان رابطه عروس با خانواده شوهر و داماد با خانواده زن در فرهنگ ما اهمیت ویژه ای دارد. طبیعی است که عضو جدید در هر خانواده باید پذیرفته شود. اما گاه پیش می آید که به دلایل مختلف، خانواده ها وجوه مشترک کمی با یکدیگر دارند.

 

این جاست که پذیرش عروس یا داماد جدید با دشواری رو به رو می شود و ممکن است سرمنشاء اختلاف های جدی و درگیری های خانوادگی شود. از این رو طبیعی است که انتخاب صحیح همسر و توجه به طبقه اجتماعی و مشترکات بین خانواده در کاهش اختلافات احتمالی نقش اساسی دارد. از سوی دیگر روان شناسان توصیه می کنند زن و شوهر پس از ازدواج باید تفاوت های میان والدین خود و والدین همسر را فراموش کنند و آن ها را همان طور که هستند بپذیرند در این میان اگر بگوییم رابطه عروس و مادر شوهر جزو پیچیده ترین ، معنادارترین و پرفراز و نشیب ترین رابطه ها در گستره روابط اجتماعی فرد پس از ازدواج است بیراه نگفته ایم.

 

روان شناسان توصیه می کنند زن و شوهر پس از ازدواج باید تفاوت های میان والدین خود و والدین همسر را فراموش کنند و آن ها را همان طور که هستند بپذیرند.

 

در گذشته زندگی عروس با خانواده شوهر امری مرسوم بود. اما با گذشت زمان و حذف سنت های مختلف در حال حاضر کمتر عروسی به زندگی مشترک با مادر شوهر راضی می شود و جوانان امروزی از روز اول، زندگی مستقل و متکی به خود را می طلبند. با این همه اختلاف ها و معضلات بین عروس و مادر شوهر همواره و در تمامی طبقات اجتماعی وجود داشته است. البته در بسیاری از موارد رابطه داماد و مادر زن اغلب خوب است در حالی که رابطه عروس و مادر شوهر در برخی مواقع تیره و تار است. این مشکل در واقع یک مشکل فرهنگی است.

 

آنچه در این راستا بیشتر تنش ایجاد میکند این است که اصولا والدین و اعضای خانواده در تمامی طبقات اجتماعی جامعه به طور ناخودآگاه به دخترانشان میآموزند که وقتی به خانه بخت رفتند مواظب خواهر شوهر و مادرشوهر خود باشند و از آنها کم نیاورند. به این ترتیب آنها را با یک سپر دفاعی به خانه بخت میفرستند.

 

گویی او مجبور است در مقابل خانواده همسر همواره جبهه گیری کند . در حالی که هرگز به پسرشان که قرار است ازدواج کند چنین توصیه هایی نمی کنند.

 

متأسفانه در جامعه ی ما باب شده است که اگر تازه دامادی وارد خانواده شود ضمن ادای احترام و عزت فراوان، همه چیز برای رضایت خاطر او و دختر فراهم بوده و روابط حسنه می باشد اما همیشه با عروس جدید محتاطانه و از روی حس کنجکاوی برخورد می شود.

 

به عبارت دیگر از آن جا که توجه به مردان در خانواده های ایرانی بیش از زنان است کمتر دامادی با خانواده همسرش دچار مشکل می شود ، اما رابطه عروس و مادرشوهر اغلب با کوچک ترین سوءتفاهمی دستخوش تغییر شده و اختلافات بالا می گیرد. از طرف دیگر نداشتن مهارت های برقراری ارتباط، کم سن و سال بودن و نداشتن مهارت حل مسئله باعث می شود کوچک ترین مشکل زوج جوان در ابتدای زندگی با کشیده شدن به خانواده های طرفین به یک معضل بزرگ تبدیل شود.

 

اغلب خانواده ها 1تا2 سال پس از ازدواج می توانند عروس جدید خود را بپذیرند و به زمان نسبتا طولانی نیاز دارند. از سوی دیگر دختر نیز با یک سپر دفاعی پا به خانه مادرشوهر گذاشته همواره مترصد یک حرکت اشتباه یا گفته نسنجیده است که آن را بهانه شکایت از خانواده همسر قرار دهد.


بنابراین بهتر است عروس و داماد جوان برای پرهیز از به وجود آمدن تنش بین خود و خانواده ها به برخی نکات توجه کنند.

 

1.  اولین گام احترام متقابل است. رابطه ای که در آن احترام حاکم باشد هرگز به تنش و دعوا و درگیری متمایل نمی شود. طرفین باید سعی کنند از رفتارهایی که حساسیت فرد مقابل را برمی انگیزد، خودداری کنند. عروس خانم و آقا داماد باید سعی کنند با ذکاوت و تیزبینی خود این موارد را بدون این که از زبان همسر بشنوند شناسایی و با رعایت آنها و جلب احترام، از بروز تنشها جلوگیری نمایند.

 

2. لازم نیست زن و شوهر جوان کوچک ترین اختلاف خود را با پدر و مادر در میان بگذارند. پدر و مادر از سر محبت و دلسوزی بیش از حد به فرزند، ناراحتی دختر یا پسر خود را فراموش نمی کنند در حالی که زوج جوان ساعتی بعد، همه چیز را فراموش کرده اند.

 

3. یکی دیگر از اقدامات این است که طرفین نباید رفتار نادرست والدین همسرشان را به حساب همسرشان بگذارند. آنها بهتر است صبر کنند و در موقعیتی مناسب همسر خود را در جریان آزردگی خاطرشان قرار دهند تا مسئله راحتر حل و فصل شود.

 

4.  بیان شکایت آمیز از رفتار و گفتار خانواده همسر، فقط رنج و ناراحتی فرد مقابل را تشدید می کند و در طول زمان باعث عمیق شدن اختلاف ها می شود. بهتر است آزردگیهایتانرا  نه به صورت شکایت بلکه به صورت درد دل بیان نمایید.

 

5.  بی اهمیتی به والدین همسر ، قطع رابطه با آن ها، کاستن علاقه فرزندان به خانواده فرد مقابل، جبههگیری در بیشتر موارد، توجه بیش از حد به والدین خود و رفتارهایی از این دست، فقط در طول زمان به جدایی بیشتر زوج از یکدیگر و توجه بیشتر به خانوادهها میانجامد و زمینه اختلافهای بعدی را فراهم میسازد.

برگرفته از: روزنامه خراسان


ویدیو مرتبط :
خانواده چیتوزیا(عروس داماد)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

داماد پاکستانی عروس و 9 عضو خانواده‌اش را قتل عام کرد



یک مرد پاکستانی در قتل عامی هولناک، نامزدش و 9 نفر از اعضای خانواده این دختر را به رگبار گلوله بست.

به گزارش پلیس، این جوان 25 ساله به نام «میراحمدشاه» شش ماه پیش نیز پدر، مادر و دو برادر خود را به طرز فجیعی به قتل رسانده بود.  پلیس می‌گوید این جوان در کشتار دسته‌جمعی اعضای خانواده‌ نامزدش از تفنگ 47-AK استفاده کرده است.


پلیس استان خیبر پختونخوا می‌گوید ضارب هنگامی که نامزدش و 9 تن اعضای خانواده این دختر در خواب بوده‌اند به خانه آنها هجوم برده و همه‌شان را به رگبار گلوله بسته است.


«شفیع‌الله‌خان» رئیس پلیس منطقه می‌گوید: در میان قربانیان دو کودک و چهار زن و دختر بودند. این جوان پاکستانی که از سال گذشته پس از قتل عام اعضای خانواده‌اش در حال فرار بود، شبانه وارد خانه نامزدش شده و پس از کشتار افراد این خانواده به فرار ادامه داده است. 

 

رئیس پلیس محلی می‌گوید جست‌وجوی گسترده‌ای را برای یافتن ردی از این قاتل فراری آغاز کرده‌اند و به سه مخفیگاه احتمالی او هم یورش برده‌اند اما موفق به یافتن این قاتل نشده‌اند و احتمال می‌رود میراحمدشاه به یکی از قبایل همسایه پناه برده باشد.

 

به گزارش شبکه‌های خبری پاکستان اغلب ازدواج‌ها در روستاها و در میان قبایل در پاکستان بین عموزاده و دیگر دختران و پسران فامیل صورت می‌گیرد و به طور کلی اقوام عروس و داماد با یکدیگر آشنایی فامیلی دارند.

 

در چنین  جوامعی مهریه دختران توسط خانواده داماد در زمان ازدواج و در قالب یک هدیه یا به صورت نقدی پرداخت می‌شود. اطلاعات پلیس حاکی است میراحمد شاه و خانواده‌اش درخواست دور از انتظاری از طرف خانواده دختر داشتند. 

 

والدین دختر پیشنهاد کرده بودند خانواده داماد قطعه زمینی را به عنوان مهریه به دخترشان انتقال بدهند و همین موضوع سبب بروز اختلاف بین خانواده‌ها شده و داماد کینه‌جو به همین جهت توطئه قتل عام اعضای خانواده نامزدش را اجرا کرده است.


رئیس پلیس منطقه هم می‌گوید میراحمدشاه نتوانسته با خانواده همسرش بر سر مهریه توافق لازم را داشته باشد و به همین خاطر تصمیم به انتقامجویی گرفته است.

 

گلزارخان یکی از افراد پلیس می‌گوید: علاوه بر اختلاف‌نظر در این باره، داماد در برابر شرایط خاص دیگری از طرف خانواده دختر قرار گرفته و نمی‌توانسته درخواست‌های آنان را اجرا کند. وی افزود: اکنون جست‌وجوهای گسترد‌ه‌ای برای یافتن این قاتل فراری ادامه دارد.

اخبار حوادث - روزنامه ایران