سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

علل، علایم و درمان نفخ شکم



نفخ بیش از حد در معده, علل نفخ شکم

عبور باد و نفخ شکم یک فرآیند زیستی طبیعی است

 

پزشکان معتقدند که در بیشتر موارد گاز بیش از حد در درون معده را می‌توان با تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی کنترل کرد. عبور باد و نفخ شکم یک فرآیند زیستی طبیعی است. یک انسان بالغ تقریبا ۱۵ بار در روز این باد و نفخ شکم را خواهد داشت. حالا سوال اینجاست که چرا باد شکم در انسان‌ها وجود دارد؟

 

نفخ شکم به عنوان باد معده نیز شناخته شده است. در این شرایط گاز از داخل سیستم گوارشی به سمت بیرون عبور داده می‌شود. نفخ یک واژه پزشکی است که برای گاز تولید شده در دستگاه گوارش مورد استفاده قرار می‌گیرد. نفخ شکم معمولا باعث ایجاد خنده یا خجالت در افراد می‌شود. وجود نفخ بیش از حد در معده می‌تواند باعث ایجاد ناراحتی و پریشانی گردد به خصوص زمانی که افراد دیگری در اطراف شما وجود داشته باشد. این گاز ممکن است در هر شرایطی ایجاد شود. در بیشتر موارد نفخ شکم یک مسئله جدی نیست.

 

پزشکان معتقدند که در بیشتر موارد گاز بیش از حد در درون معده را می‌توان با تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی کنترل کرد. عبور باد و نفخ شکم یک فرآیند زیستی طبیعی است. یک انسان بالغ تقریبا ۱۵ بار در روز این باد و نفخ شکم را خواهد داشت. حالا سوال اینجاست که چرا باد شکم در انسان‌ها وجود دارد؟

 

نشانه‌ها و علایم نفخ شکم:
در بیشتر موارد، نگرانی در مورد نفخ شکم وجود ندارد. در این شرایط شما می‌توانید با تکنیک‌های خودمراقبتی نفخ را بهتر کنید یا آن را به طور کلی از بین ببرید. اگر نشانه‌ها شدید و حاد باشد باید از یک پزشک متخصص کمک بگیرید. در این شرایط معمولا باد شکم به صورت مکرر وجود دارد و بوی آن آزاردهنده است. البته ممکن است نشانه‌های دیگری نیز وجود داشته باشد که نشان دهنده حضور یک مشکل گوارشی در بدن است. در زیر نشانه‌ها و علایم نفخ شکم را مشاهده می‌کنید که باید آن را جدی بگیرید:
نفخ شکم به طور مکرر رخ می‌دهد.
به هنگام نفخ، باد زیادی آزاد می‌گردد.
باد شکم بوی بدی دارد.
ممکن است دردی در ناحیه شکم احساس گردد.
ممکن است همیشه احساس باد در شکم وجود داشته باشد

 

چه چیزی باعث ایجاد نفخ شکم می‌شود؟
نفخ یا باد شکم می‌تواند دلایل طبیعی زیادی داشته باشد. این حالت ممکن است نتیجه شرایطی باشد که سیستم گوارشی را تحت تاثیر خود قرار داده است. گاز روده شامل موارد زیر است:
منابع اگزوژن یا بیرونی: ما این هوا را به هنگام خوردن، نوشیدن یا بلیعدن بزاق وارد بدن می‌کنیم. این شرایط معمولا زمانی رخ می‌دهد که ما احساس حالت تهوع یا رفلاکس را داشته باشیم.

 

منابع اندوژن یا درون زا: این هوا در داخل روده تشکیل می‌شود. گاز ممکن است محصول فرعی هضم یک غذای خاص باشد یا زمانی ایجاد گردد که غذا به طور کامل هضم نشده است. هر چیزی که باعث شود غذا به طور کامل در معده هضم نشود می‌تواند باعث ایجاد این شرایط گردد.

 

غذاهایی که باعث ایجاد نفخ شکم می‌شود معمولا آن‌هایی هستند که دارای مقادیر بالایی از پلی ساکاریدها به خصوص الیگوساکاریدها ، مانند اینولین می باشند. اینولین متعلق به یک دسته از فیبر غذایی شناخته شده به عنوان fructans است. غذاهایی که معمولا باعث ایجاد نفخ می‌گردد شامل موارد زیر است.
کنگر فرنگی
حبوبات
کلم بروکلی
کلم بروکسل
کلم
بادام زمینی
گل کلم
محصولات لبنی
سیر
تره فرنگی
عدس
جوی دو سر
پیاز
ترب
پیازچه
سیب زمینی شیرین
شلغم
گندم
مخمر ( در محصولات پخته شده همچون نان)

 

تشخیص نفخ شکم:
نفخ به خودی خود نیازمند تشخیص نیست اما اگر این شرایط بدتر شود باید دلیل ایجاد آن تشخیص داده شود. پزشک ممکن است بخواهد دلایل ایجاد نفخ را بداند. در این شرایط پزشک معمولا سوابق پزشکی بیمار را بررسی می‌کند، سوالاتی را در مورد عادت‌های غذایی فرد می‌پرسد و آزمایشی را نیز تجویز خواهد کرد. پزشک همچنین ممکن است در مورد دفع مدفوع نیز از بیمار سوال کند. اینگونه موارد به پزشک کمک می‌کند شرایط بیمار را به خوبی تشخیص دهد. در برخی از موارد ممکن است فرد به بیماری سندروم روده تحریک پذیر مبتلا شده باشد. اگر نشانه‌ها و علایم اضافی تشخیص داده شود، پزشک ممکن است بیمار را به یک فرد متخصص ارجاع دهد.

 

درمان نفخ شکم:
قرص زغال فعال: قرص زغال فعال می‌تواند گاز موجود در روده را جذب کند و نشانه‌های نفخ شکم را کاهش دهد. با اینحال بهتر است از یک پزشک متخصص کمک بگیرید.

پد زغال: پد زغال اگر داخل لباس قرار داده شود می تواند گاز اضافی را جذب کند.

پروبیوتیک: برخی از افراد با مصرف پروبیوتیک‌ها نفخ شکم کمتری خواهند داشت.

منبع:asriran.com


ویدیو مرتبط :
‫8 راه درمان نفخ شکم‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

علل، علایم و درمان ورم معده



تشخیص ورم معده, علائم ورم معده

وقتی معده ورم می‌کند!
ورم معده یکی از شایع‌‌ترین بیماری‌های گوارشی است از این بیماری‌تعاریف و برداشت های مختلفی می شود ، از این رو مهم و قابل بررسی است. منظور مردم عادی از ورم معده، ‌احساس سنگینی،‌ تورم و نفخ در ناحیه بالای شکم است، اما از دید پزشکان، وجود قرمزی یا زخم‌های سطحی در جدار معده به وسیله آندوسکوپی نشانه این بیماری است.

 

البته این تشخیص نیز چندان دقیق نیست بلکه نمونه‌‌برداری کوچکی از بافت‌ یا جدار معده، بررسی آن زیر میکروسکوپ و مشاهده سلول‌های التهابی در دیواره معده دقیق‌‌ترین روش تشخیص ورم معده است.

 

«گاستریت یا ورم‌ معده‌ به حالتی گفته می‌شود که در آن معده دچار التهاب‌ یا عفونت‌ خفیف‌ در لایه مخاطی می‌شود‌. بسیاری از اوقات، التهاب و ورم، علامتی ندارد اما بعضی مواقع با احساس بزرگی شکم و سنگینی همراه است.

 

تشخیص ورم معده, علائم ورم معده

 

یک باکتری موذی
شایع‌ترین علت ایجاد ورم یا التهاب معده باکتری هلیکوباکترپیلوری است، علائم التهاب حاد به صورت درد در سر شکم همراه با استفراغ و تهوع است و در اغلب افرادی که این عارضه ایجاد می‌شود این علائم کاملا گذراست. البته در برخی افراد این باکتری از بین نمی‌رود و به صورت عفونت مزمن در معده خود را نشان می‌دهد که ممکن است تظاهر آن 20 سال پس از شروع عفونت حاد اتفاق بیفتد.

 

متاسفانه این‌ عفونت مزمن بدون علامت است، اما با آندوسکوپی و نمونه‌برداری وجود این باکتری به همراه التهاب مزمن معده ثابت می‌شود.

برای بسیاری از بیماران مبتلا به التهاب مزمن معده اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد، اما در برخی افراد عوارض بعدی خود را نشان می‌دهد که علامت‌دارترین این عارضه ایجاد زخم در اثنی‌عشر یا معده است و افرادی که مبتلا به زخم اثنی‌عشر می‌شوند افزایش ترشح اسید معده و افرادی که زخم معده می‌گیرند کاهش ترشح اسیدمعده دارند.

 

این التهاب مزمن به مرور می‌تواند موجب از بین رفتن لایه داخلی معده و تغییر ماهیت بافت معده و در نهایت ابتلا به سرطان معده شود. عوامل ژنتیکی نیز بسیار تأثیرگذارند.
درمان نوع مزمن ورم معده بستگی به بیماری‌ای دارد که باکتری هلیکوباکترپیلوری ایجاد کرده است ولی در اغلب بیماران مبتلا به نوع مزمن ورم معده بدون درد نیاز به درمان وجود ندارد. زخم معده یا اثنی‌عشری که هلیکوباکترپیلوری ایجاد کرده‌، معمولا طی 2 هفته و به کمک آنتی‌بیوتیک درمان می‌شود.

 

مصرف برخی داروها بویژه داروهای ضدالتهاب ضداستروئیدی موجب التهاب مزمن معده می‌شود که مهم‌ترین راه درمان آن قطع داروی اولیه تحت نظر پزشک است.

 

تشخیص ورم معده, علائم ورم معده

 

چه کسانی ورم معده می‌گیرند؟
افرادی که استرس و مشغولیت ذهنی زیادی دارند ناخودآگاه همراه غذا، هوا می‌‌بلعند، در نتیجه هوا داخل معده می‌‌رود و تورم ایجاد می‌‌کند. البته به این بیماری از نظر علمی، ورم معده اطلاق نمی‌‌شود چون هنگام آندوسکوپی مورد خاصی دیده نمی‌‌شود.

 

همچنین افرادی که غذا را قبل از هضم، خوب نمی‌‌جوند ممکن است دچار این عارضه شوند، چون به منظور هضم کافی ذرات غذایی و زیاد باقی نماندن آن در معده لازم است اندازه غذا پیش از بلع به کمتر از یک میلی‌متر برسد. علاوه بر این افرادی که تند غذا می‌خورند یا در حال انجام کاری تغذیه می‌کنند، ‌مقدار زیادی هوا می‌‌بلعند بنابراین امکان دارد به ورم معده دچار شوند.

 

نوشابه‌‌های گازدار و مواد غذایی مانند میوه و سبزی، که در معده ایجاد گاز می‌کنند، می‌‌تواند عامل ورم معده باشد. البته نفخ ناشی از میوه و سبزی، بیماری محسوب نمی‌‌شود؛ چون گاز تولید شده از آنها عضلات معده و روده را تقویت می‌‌کند و احساس سنگینی شکم فرد با مصرف آنها به مرور برطرف می‌‌شود.

 

به غذا خوردنتان نظم بدهید
مصرف 3 وعده غذای روزانه در ساعات نامنظم و نامعین موجب بروز بیماری‌های دستگاه گوارشی مانند ورم معده، سوءهاضمه و برگشت اسید معده می‌شود. صرف 3 وعده‌ اصلی غذایی بسیار ضروری است و حذف هر یک از این وعده‌ها به سلامت انسان لطمه وارد می‌کند. چنانچه 3 وعده اصلی غذایی مصرف شود ولی در ساعات معین و منظم نباشد باز هم اختلالاتی در سلامت انسان ایجاد می‌کند.

هر نوع بی‌نظمی در صرف غذا موجب ناراحتی گوارشی می‌‌شود و ممکن است موجب سوءتغذیه و بروز بیماری‌های دستگاه گوارشی مانند ورم معده، سوءهاضمه و برگشت اسید معده شود.

 

غذاهای مضر برای ورم معده
مصرف غذاهایی که به نحوی باعث التهاب در معده می‌‌شوند یا حرکات معده را تحریک می‌‌کند ممکن است منجر به ورم معده یا سوءهاضمه شوند.

بنابراین افرادی که استفاده از موادی مانند ترشی یا فلفل باعث ایجاد درد در معده آنها می‌شوند، نباید این مواد را بخورند.

 

تشخیص ورم معده, علائم ورم معده

 

درمان
درمان ورم معده بسته به عامل ایجادکننده آن متفاوت است، اگر عفونت باعث ایجاد ورم معده باشد، درمان عفونت به بیماران توصیه می‌‌شود.
در صورتی که مصرف الکل و سیگار باعث ابتلا به ورم معده شده است، بیماران باید از ادامه مصرف آن خودداری کنند. همچنین اشخاصی که به علت مصرف مکرر مسکن دچار ورم معده شده‌‌اند یا نباید این‌ گونه داروها را استفاده کنند یا در صورت الزام، مصرف آنها را تا حد امکان به حداقل برسانند و همزمان، داروهای معده بخورند.
منبع:jamejamonline.ir