سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

علت لگدزدن جنین چیست؟



لگد زدن جنین,جنین,حرکت کردن جنین

جنین به محرک خارجی و غذا خوردن مادر واکنش نشان می دهد

 

با بزرگ شدن جنین، او شروع به حرکت کردن می کند. لگد زدن جنین در واقع حرکت جنین در داخل رحم است.


حس دست و پا زدن جنین می تواند شگفت انگیزترین تجربه یک مادر باشد؛ اما آیا تا به حال درباره علت این دست و پا زدن فکر کرده اید؟

 با بزرگ شدن جنین، او شروع به حرکت کردن می کند. لگد زدن جنین در واقع حرکت جنین در داخل رحم است.

 اگرچه به این حرکت «لگد» اطلاق شده است، اما جنین تنها لگد نمی زند، بلکه حرکت های دیگری نیز انجام می دهد، حرکت دیافراگم، سکسکه، حرکت دست، غلت زدن از یک طرف به طرف دیگر و... از جمله این حرکات است که البته تمامی آنها توسط مادر احساس نمی شود.
 
در هفته های اولی که جنین با کشیدن بدن خود لگد می زند، مادر تنها یک پرش در شکم حس می کند.

 مادرهایی که قبلا بچه دار شده اند، خیلی سریع تر و بهتر از مادرانی که برای بار اول باردار شده اند، می توانند لگد زدن جنین و تکان های جنین را احساس کنند.

 مادرهای لاغر نیز بیشتر و بهتر از مادران چاق این حرکات و لگدزدن جنین را احساس می کنند. اما این حرکات چگونه هستند؟
 
لگد زدن جنین در واکنش به آنچه در محیط رخ می دهد، انجام می پذیرد
در رحم، جنین برای استراحت و حرکت بدنش را می کشد، در نتیجه مادر احساس می کند که جنین لگد می زند. لگد زدن جنین قسمتی از رشد طبیعی جنین است.
 
جنین به محرک خارجی مانند صدا، نور و حتی غذا خوردن مادر نیز واکنش نشان می دهد.

 لگد ردن جنین پس از مصرف غذا
جنینی که به طور طبیعی روند رشد را طی می کند، معمولا روزی 15 تا 20 بار لگد می زند. اغلب پس از غذا خوردن یا در واکنش به صدای بلند، لگد می زند.
جنین سالم روزی 15 تا 20 بار لگد می زند و کم شدن این میزان می تواند علامت کمبود تغذیه یا کاهش اکسیژن رسانی به جنین باشد که این وضعیت باید بررسی شود

جنین در 9 هفتگی شروع به لگد زدن می کند
در این دوران، تنها با دستگاه های پزشکی می توان این لگدها را ردیابی کرد. اما در 18 یا 19 هفتگی مادر قادر است حرکت ها را حس کند.
 
هر چند در این دوران نیز برخی از مادران لگدزدن جنین را با نفخ یا پری شکم اشتباه می گیرند. در کل در هفته بیست و چهارم، مادر لگدها را بیشتر حس می کند.

 در بارداری دوم، مادران می توانند در هفته سیزدهم لگدزدن جنین را حس کنند.
 
حرکات جنین چگونه است؟
مادرها، حرکات جنین داخل رحم را به باز شدن پاپ کورن روی حرارت، لیز خوردن ماهی یا بال زدن پروانه تشبیه کرده اند.
 
ابتدا شاید این حرکات و صداها را به غار و غور گرسنگی یا نفخ تعبیر کنید، اما به زودی متوجه می شوید این صداها و حرکات به طور منظم تکرار می شوند و ناشی از حرکات دوست داشتنی کودک است و می توانید تفاوت آنها را تشخیص دهید.

 این گونه نشانه ها را بیشتر هنگامی که نشسته یا دراز کشیده اید، احساس خواهید کرد.

 هر چند وقت یک بار این حرکات انجام می شوند؟
فاصله میان نخستین لگدهای جنین زیاد است، به طور مثال، امروز چندین حرکت او را حس می کنید و فردا دیگر هیچ خبری نیست. البته جنین به طور مرتب در حال حرکت و لگد زدن است، اما برخی از آنها ضعیف و آرام است و مادر نمی تواند آنها را احساس کند.
 
اما در سه ماهه دوم، قدرت  لگدزدن جنین زیاد می شود و مادر به خوبی همه آنها را احساس می کند.
 
اگر با مادر باردار دیگری صحبت کردید و حرکات فرزندانتان با هم فرق داشت، به هیچ وجه نگران نشوید. هر کودکی الگوی رفتاری خود را دارد. جنین ها مانند هم حرکت نمی کنند. اگر حرکات او کمتر از حد طبیعی نباشد، تفاوت آن با دیگران مساله مهمی نیست.
 
آیا باید روند لگدهای جنین را پیگیری و ثبت کنم؟
هنگام لگدزدن جنین به آن توجه داشته باشید و اگر تعداد آن کاهش پیدا کرد حتما با پزشک خود در میان بگذارید.کم شدن حرکات جنین در رحم می تواند نشانه مشکلی باشد.
 در سه ماهه سوم، شاید پزشک از شما بخواهد در طول روز تعداد حرکات و لگدهای کودک خود را بشمارید. برای این منظور روش های مختلفی وجود دارد. برای دانستن آنها از پزشک بخواهید به طور دقیق چند روش را توضیح دهد.
 
یکی از رایج ترین روش ها این است که یک ساعت از روز را که اصولا جنین حرکت می کند، انتخاب کنید. (بهتر است برای مقایسه، هر روز در همان ساعت و حوالی آن لگدهای جنین را شمارش کنید). بنشینید یا دراز بکشید سعی کنید حواستان به جنین باشد. زمان بگیرید تا ببینید چقدر طول می کشد تا 10 ضربه مختلف– لگد، مشت یا حرکت کلی بدن -  را تشخیص دهید. اگر در طول دو ساعت، 10 ضربه را احساس نکردید، با پزشک خود تماس بگیرید.
 
کاهش پیدا کردن لگدها می تواند نشانه یک مشکل باشد
جنین سالم روزی 15 تا 20 بار لگد می زند و کم شدن این میزان می تواند علامت کمبود تغذیه یا کاهش اکسیژن رسانی به جنین باشد که این وضعیت باید بررسی شود.
 
در برخی موارد برای پیشگیری از خطر، لازم است جنین را هرچه زودتر به دنیا آورد.
 
کم بودن لگدزدن جنین به معنی شخصیت آرام جنین نیست، بلکه علامت کمک خواستن از سوی جنین است.
 
حرکت نکردن جنین به مدت یک ساعت پس از غذا خوردن مادر، جای نگرانی دارد. در برخی موارد افت قند خون باعث کند شدن حرکت جنین می شود.

 کاهش لگدزدن جنین در برخی موارد جای نگرانی ندارد
گاهی به مدت 20 تا 50 دقیقه جنین در حال استراحت است و حرکت نمی کند و در هفته 36 بارداری، به علت کمبود جا در رحم جنین کمتر حرکت می کند.

منابع:
روزنامه خراسان
تبیان


ویدیو مرتبط :
‫علت سقط جنین های مکرر‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

10 علت کاهش رشد جنین



رشد جنین,کاهش رشد جنین,سرعت رشد جنین,کاهش رشد جنین در بارداری

کم شدن سرعت رشد جنین در هفته‌ های آخر بارداری، مشکل خطرناکی است که در بسیاری از بارداری‌ها رخ می‌ دهد. تشخیص به موقع این مشکل، به حفظ سلامت جنین در بارداری کمک زیادی می‌کند.

کاهش رشد جنین در بارداری
در موارد شدید، تنها راه بهبود رشد جنین، زایمان زودتر از موعد مادر است.
 
گروه دیگری از این جنین‌ها را تا یک زمان معین مورد پایش قرار می‌ دهند، طوری که مادر باید تمام این مدت به طور منظم تحت نظر پزشک قرار بگیرد.
 
شیوه زندگی مادر برای جنین‌هایی که به این مشکل دچار شده‌اند سرنوشت ساز است. شیوه صحیح زندگی شامل تغذیه سالم، ورزش متناسب با سن و وضعیت بارداری، زندگی در هوای سالم، دوری از دود سیگار و مصرف الکل و مواد مخدر و دوری از استرس می باشد.
 
علل شایع کاهش رشد جنین
1- اختلالات جفت: جفت مسئول تامین غذا و اکسیژن برای جنین است. اگر جفت ناهنجاری داشته باشد و یا در طی دوران بارداری غذا رسانی به جنین توسط جفت مختل شود، رشد جنین دچار اختلال می‌شود.
 
همچنین ممکن است محل قرارگیری جفت در رحم، اختلالاتی را برای جنین ایجاد کند که به آن جفت سر راهی می گویند و یا جفت کمی از رحم جدا گردد که به آن جدا شدن زودرس جفت می گویند. هر یک از این اختلالات یاد شده، می‌تواند رشد جنین را کم کند.

 2- فشار خون بارداری: در مادران بارداری که دچار فشار خون بالا هستند، رگ های خونی تنگ می‌شود و خون رسانی به بافت‌های بدن کند می‌گردد. بنابراین خون رسانی به جنین در حال رشد نیز کاهش می ‌یابد. به همین علت است که معمولا مادران با فشار خون بالا، نوزادانی کم وزن به دنیا می‌آورند .فشار خون بالا می تواند منجر به مسمومیت بارداری شود.


لازم به ذکر است که فشار خون بالا در حاملگی بسیار خطرناک است و اگر درمان نشود و تحت کنترل قرار نگیرد، عوارض آن تنها به کاهش وزن جنین ختم نخواهد شد.
 
3- ناهنجارهای کروموزومی جنین: جنین‌هایی که دارای ناهنجاری‌های کروموزومی هستند، اغلب روند رشد کندتری نسبت به جنین‌های سالم دارند. برخی از ناهنجاری‌های کروموزومی جنین شامل این موارد می‌باشد: آنانسفالی، نقص‌های کلیوی، سندروم داون (منگولیسم) و نقص‌های دیده شده در حین تولد.
 
4- بیماری‌های مادر در زمان بارداری: اغلب دیده شده زنانی که در زمان حاملگی بیماری‌های زمینه‌ای داشته‌ اند، فرزندانی با وزن کم به دنیا می‌آورند. بیماری‌های زمینه‌ای شایع در مادران عبارتست از: دیابت، کم خونی داسی شکل، اختلالات انعقادی خون، بیماری‌های کلیوی، بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری‌های ریوی.
 
5- سن مادر: عامل مهم دیگر، سن مادر است. بهترین سن بارداری 23 تا 29 سالگی است و سن قابل قبول 20 تا 35 سالگی می باشد.
سیگار و الکل

6- مصرف الکل و سیگار: مصرف الکل در بارداری توسط مادر سبب عقب ماندگی ذهنی، ناهماهنگی حرکتی، حافظه و زبان معیوب و از همه مهم تر بیش فعالی کودک می شود.
 
عامل دیگری که اکثر افراد فکر می کنند خیلی تاثیرگذار نیست، مصرف سیگار می باشد. نیکوتین که ماده اعتیاد آور توتون سیگار است، باعث می شود جفت به صورت غیرطبیعی رشد کند و این امر، انتقال مواد غذایی را به جنین کاهش می دهد و باعث کم وزنی جنین می گردد. از سوی دیگر، سیگار کشیدن تراکم مونوکسیدکربن را درخون مادر افزایش می دهد.
 
مهم ترین اثر سیگار، تاخیر رشد جسمی کودک و کم وزنی او در هنگام تولد است. همچنین موجب کاهش مقاومت بدن کودک در برابر بیماری ها می گردد.

 تذکر: مادرانی که سیگار می کشند، به علت کمبود اکسیژن رسانی به جفت و جنین، اغلب نوزادانی با وزن کم به دنیا می‌آورند. کاهش رشد جنین در مادران سیگاری تنها یکی از عارضه‌ هایی است که جنین را تهدید می‌ کند. عوارض دیگری مانند احتمال ابتلا به بیماری های قلبی، تنفسی، پوستی و ... نیز در کمین این جنین‌ ها می ‌باشد.
 
7- آلودگی هوا: دانشمندان دریافته‌ اند مادرانی که در دوران بارداری در معرض میزان بالایی از آلودگی هوا قرار دارند، بیشتر نوزادان با وزن کم به دنیا می‌آورند، زیرا آلودگی هوا، اکسیژن محیط زندگی را کم می‌ کند و جنین در حال رشد را با کمبود اکسیژن روبرو می‌نماید. بنابراین مادران باردار باید مراقب باشند و زمانی که آلودگی هوا زیاد است و رسانه های مختلف افراد را از رفت‌وآمد غیرضروری در شهر منع می کنند، از خانه بیرون نروند.

8- سوء تغذیه مادر: سن و وزن مادر بر روند رشد جنین تأثیر می‌ گذارد. اگر مادر وزن کمی داشته باشد و در طی حاملگی افزایش وزن قابل قبول نداشته باشد، احتمال کاهش رشد جنین وجود دارد.
 
همچنین سن مادر نیز مهم است. اگر سن مادر بالای 45 سال و کمتر از 20 سال باشد، احتمال کم وزن بودن جنین نیز زیاد می‌باشد.
 
9- زایمان‌های قبلی مادر: مادرانی که در زایمان‌های قبلی خود، سابقه زایمان زودرس (نوزاد نارس) داشته‌اند، در زایمان‌های بعدی خود نیز احتمال کم وزن بودن نوزادشان وجود خواهد داشت. بنابراین این دسته از مادران باید مراقب باشند و در حاملگی های بعدی خود مدام تحت نظر پزشک متخصص زنان قرار بگیرند.
 
10- چند قلویی: مادرانی که بیش از یک قل، باردار هستند (دو قلو و چند قلو زایی)، معمولا احتمال بیشتری وجود دارد که نوزادانی کم وزن به دنیا آورند، زیرا حجم رحم مادر نمی تواند هم زمان چند جنین را با وزن طبیعی در خود رشد دهد. به همین علت است که مادرانی که چند قلو حامله هستند، باید بیشتر تحت مراقبت پزشک  متخصص قرار بگیرند.

منبع:tebyan.net