سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

علت ريسه رفتن در كودكان چيست؟



 

علت ریسه رفتن در کودکان چیست؟

 


علت ريسه رفتن در كودكان چيست؟


- علت واقعي آن دقيقا مشخص نشده است ، اما ممكن است به دليل مسائل روحي رواني ويا عادتي باشد. آنچه كه در اين رابطه مهم است عدم وجود ضايعه و اختلال عصبي درمغز است و مي توان آنرا يك مسئله طبيعي تلقي نمود كه دربرخي از كودكان وجود دارد .

 

 

آيا در موقع ريسه رفتن ممكن است قسمتي از بدن كودك دچار لرز و انقباضات مكرر ( همانند تشنج ) شود؟

 

- بله . درحدود يك سوم موارد چند انقباض ولرز خفيف در دست ، پا يا عضلات صورت ( نظير فك يا لب ها ) رخ مي دهد و به سرعت نيز برطرف مي شود و هيچ مسئله اي را به وجود نمي آورد ، اما درصورت وجود چنين حالتي براي اطمينان خاطر از عدم وجود صرع ، بهتر است به پزشك مراجعه شود . گاهي نيز كودك براي مدت كمتر از يك دقيقه بي حال وگيج ومنگ مي شود .

 

 

درايجاد اين حالت آيا ارث دخالت دارد ؟


- بله. ديده شده است كه در حدود 23% موارد سابقه چنين حالتي درافراد خانواده كودك مبتلا وجود دارد .

 

 

ريسه رفتن چه ويژگيهايي دارد ؟


- خصوصيات و ويژگيهاي ريسه رفتن عبارتنداز:


- اين حالت درحدود4% كودكان درسنين كمتر از 6تا 8 ماهگي اتفاق مي افتد (75% موارد) و به ندرت ممكن است قبل از6 ماهگي يا پس از 6 سالگي اتفاق بيفتد.


- هميشه درموقع بيداري اتفاق مي افتد.


- تقريبا هميشه كمتر ازيك دقيقه طول مي كشد و خود به خود بدون هيچ اقدامي بر طرف مي شود.


- ممكن است روزي يكبار تا ماهي يكباراتفاق افتد.

 


آيا ريسه رفتن باعث صدمات و اختلالات عصبي مي شود؟


- خير. تقريبا هيچگاه دراثر ريسه رفتن صدمه اي به مغز نمي رسد و در آينده نيز هيچ مشكل جسمي يا روحي برجاي نمي گذارد .

 


ريسه رفتن تاچند سالگي باقي مي ماند؟


- دراكثر موارد پس از سن 3 سالگي از بين مي رود و در حدود 90% بيماران تا سن 5 الي 6 سالگي به طور كامل بهبود يافته وديگر دچار حملات نمي شوند و ساير كودكان نيز به مرور زمان بهبود مي يابند.

 


آيا ريسه رفتن نياز به درمان خاصي دارد؟


- در اكثر موارد خير. اگر دفعات ريسه رفتن بيش از يكبار در روز باشد و يا بيش از يكدقيقه طول بكشد ، اغلب با تجويز يك داوري آنتي كولينرژيك توسط پزشك بهبود يافته و يا دفعات و مدت آن كاهش مي يابد . البته رفتار والدين در برخورد با چنين حالتي نيز در بدتر يا بهتر شدن آن بي تاثير نيست . در سايرموارد نياز به هيچ نوع درمان خاصي نيست.

 



درموقع ريسه رفتن، والدين چه نكاتي را بايد رعايت كنند ؟


- برخورد مناسب والدين با چنين ناراحتي در اكثر موارد باعث بهبودي سريع حمله و حتي كاهش دفعات حمله مي شود ، لذا به والدين توصيه مي شود نكات زير را رعايت كنند :


- درموقع حمله خونسردي خود را حفظ كرده و بدون آنكه كودك متوجه اضطراب ونگراني شما شود او را دراز كرده و يك پارچه مرطوب ( سرد ) روي پيشاني او بگذاريد.


- هرگزاقدام به باز كردن دهان كودك و يا گذاشتن چيزي داخل دهان او نكنيد .


- برخي از والدين به اشتباه جهت اتمام حمله و نفس كشيدن ، شانه ها يا سر كودك را گرفته و شديدا تكان مي دهند . جدا از اين كار خود داري كنيد .


- نيازي به تنفس مصنوعي يا ماساژ قلبي نيست .


- طوري رفتار نكنيد كه كودك براي رسيدن به مقاصد واهداف خود از اين حربه وشيوه استفاده كند .

 

درحالات زير كودك را بلا فاصله به اولين مركز درماني برسانيد :


الف - اگركودك بيش از يك دقيقه نفس نكشد .

 

ب - اگر اختلال هوشياري پس از حمله بيش از يك دقيقه طول بكشد.

 

 



ویدیو مرتبط :
علت پیش فعالی وعقب افتادگی ذهنی در كودكان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رییس دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی: مهمترین علت مرگ و میر كودكان در اورژانس اطفال، شوك است



 

 

مهمترین علت مرگ و میر كودكان در اورژانس اطفال، شوك است

 

تهران - رییس دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: مهترین علت مرگ و میر كودكان در اورژانس اطفال، شوك است.

 

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، 'محمدرضا رزاقی' روز چهارشنبه در ششمین همایش اورژانس ها و بیماری های شایع طب كودكان در دانشگاه شهید بهشتی افزود: 40 تا 50 درصد شوك ها می تواند منجر به مرگ و میر كودكان شود.

 

وی اضافه كرد: عوامل مختلفی مانند بیماری های قلبی و عروقی، تنفسی، كما، تشنج و تروما (ضربه) می تواند به كودك شوك وارد كند.

 

رییس دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی اظهار داشت: همچنین شایع ترین حادثه در كودكان پنج تا 14 ساله كشور به دلیل آغاز حضور در محیط بیرون از خانه، تروما (ضربه) است كه این امر، حساسیت طب اورژانس اطفال را بیش از پیش روشن می سازد.

 

رزاقی خاطرنشان كرد: ترومای كودكان با ترومای بزرگسالان متفاوت است چرا كه بزرگسالان اگر حجمی از خون خود را از دست بدهند، ممكن است سیستم بدن این خون از دست رفته را جبران كند اما كودكان با كمی خونریزی دچار شوك می شوند و ممكن است جان خود را از دست بدهند.

 

وی افزود: اطفال از سرمایه های اصلی كشور به شمار می روند و شاخص پیشرفت هر كشوری در جهان، میزان حفظ سلامت مادر در دوران بارداری و حفظ سلامت كودك پس از تولد است.

 

رییس دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: در برخی از كشورها آمار مرگ و میر كودكان زیر یك سال، به ازای هر یك هزار كودك در سال، چهار مرگ و میر است كه این میزان در كشورهای دارای محرومیت مانند كشورهای آفریقایی ، 110 در هر یك هزار كودك و در ایران حدود 26 مرگ و میر در هر یك هزار كودك در سال است.

 

رزاقی افزود: این آمار در كشور ما بطور نسبی خوب است اما مطلوب نیست و ر مسوولیت همه دست اندركاران حوزه سلامت از بخش دولتی تا دانشگاه ها و مراكز درمانی را مضاعف می سازد.

 

وی خاطرنشان كرد: ارتقای سطح سلامت ، نیاز كشور به امكانات و تجهیزات پزشكی را كاهش می دهد و منجر به شكوفایی اقتصادی می شود.

 

رزاقی یادآور شد: كودكی كه متولد می شود به طور طبیعی می تواند دست كم ، 70 سال عمر كند و دست اندركاران حوزه سلامت وظیفه دارند دستیابی به این مسیر طول عمر را تسهیل كنند./ایرنا