سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

علت تكرر ادرار در زمان حاملگی چیست؟



 

تكرر ادرار در زمان حاملگی

 

تكرر ادرار جزو شایعترین علائم اولیه حاملگی است كه در حدود هفته ششم حاملگی شروع می شود. عمده ترین دلیل تكرر ادرار افزایش حجم خون در حاملگی است كه سبب افزایش ادرار می شود. بزرگ شدن رحم در ادامه حاملگی نیز ممكن است سبب فشار بر روی مثانه و تكرر ادرار شود.

 

بعضی عقیده دارند كه در سه ماهه دوم با رشد رحم به خارج از لگن تكرر ادرار كمتر می شود ولی تحقیقات شواهدی در این زمینه نشان نداده اند. واقعیت این است كه تكرر ادرار در سه ماهه دوم ممكن است اصلاً كم نشود. در یك مطالعه كه در آن زنان حامله دفعات و حجم ادرار خود را اندازه می گرفتند، محققین دریافتند كه هم تعداد دفعات و هم حجم ادرار در طول حاملگی افزایش می یابد و كاهشی در سه ماهه دوم دیده نمی شود.

 


چگونه می شود دفعات ادرار كردن را كم كرد؟


سعی كنید چای و قهوه كمتر مصرف كنید زیرا این مواد تا حدی مدر (زیاد كننده ادرار) هستند. همچنین برای اینكه تعداد دفعات دستشویی رفتن در شب را كم كنید روزها مقدار زیادی آب بنوشید ولی در ساعات قبل از خواب آب ننوشید. یك راه دیگر این است كه هنگام ادرار كردن كمی به جلو خم شوید تا مثانه كاملاً تخلیه شود. بیشتر از اینها كار دیگری نمی توان كرد. به قول یكی از مادران "طبیعت به این شكل دارد مادر را به بیدار شدن های شبانه بعد از بدنیا آمدن كودكش عادت می دهد!"

 


پچه زمانی تكرر ادرار مشكلی جدی محسوب می شود؟


در صورت وجود درد و سوزش هنگام ادرار كردن و یا در صورتیكه بعد از ادرار كردن همچنان احساس نیاز به دستشویی رفتن دارید به پزشك مراجعه كنید. اینها ممكن است علائمی از عفونت ادراری باشند. عفونت های ادراری شایعترین عفونت های باكتریال در زنان حامله هستند و در صورتیكه درمان نشوند می توانند سبب عفونت كلیه و زایمان زودرس شوند.

 


آیا "نگه داشتن" ادرار سبب بی اختیاری می شود؟


بسیاری از زنان در طول حامگی دچار "بی اختیاری فشاری" می شوند. در این نوع بی اختیاری، هنگام سرفه، خنده، عطسه و بلند كردن اجسام سنگین مقداری ادرار از مثانه خارج می شود. این عارضه در سه ماهه سوم شایعتر است. برای جلوگیری از این عارضه بهتر است قبل از پر شدن بیش از حد مثانه، به دستشویی بروید.

 

انجام ورزش های كگل كه سبب تقویت عضلات كف لگن می شود نیز می تواند به كاهش بی اختیاری فشاری كمك كند. بهتر است ورزش های كگل را در اویل حامگل شروع كنید و تا بعد از زایمان ادامه دهید . (در واقع اگر غیر از زمان حامگلی نیز این ورزش ها را انجام دهید بسیار مفید خواهد بود.) به خاطر داشته باشید كه قبل از شروع ورزش مثانه خود را تخلیه كنید. در صورت نیاز می توانید از پد نیز استفاده كنید.

 


تكرر ادرار تا چه زمانی ادامه می یابد؟


تكرر ادرار به فاصلی كوتاهی پس از زایمان برطرف می شود. چند روز اول بعد از زایمان حجم و دفعات ادرار زیاد می شود زیرا بدن در حال دفع مایعات اضافی است كه در طول حاملگی در بدن جمع شده است. ولی بعد از چند روز وضعیت به حالت زمان قبل از حاملگی بر می گردد.

 

منبع:ninisite.com

 


ویدیو مرتبط :
علت تکرر ادرار در دوران بارداری + زیرنویس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تكرر ادرار از علت تا درمان‌



تكرر ادرار, پیوند كلیه, دلایل تكرر ادرار

بی اختیاری ادرار

 

تكرر ادرار از علت تا درمان‌-در صورتی كه تعداد دفعات ادرار طی روز از 5 تا 7 بار بیشتر شود فرد اصطلاحا دچار تكرر ادرار شده است كه این مساله می‌تواند نشانه بیماری باشد .

پزشكان معتقدند كه چنانچه مقدار مایعات‌ دفع شده از بدن بیشتر از مایعات جذب شده آن باشد باعث از بین رفتن كاركرد كلیه در بدن می‌شود. دیابت، پرنوشی، تحریك شدن كلیه در اثر سرما و از همه مهمتر سن وجنس از دلایل تكرر ادرار است. هرگونه علائم مثل سوزش، تكرر ادرار و تغییر‌رنگ در ادرار كه باعث اختلال در ادرار شود حتما باید جدی گرفته شده چرا كه عدم درمان به موقع این گونه اختلالات باعث حاد شدن مشكل بیمار و نیاز وی به دیالیز و پیوند كلیه است.در صورت وجود درد و سوزش هنگام ادرار‌كردن و یا در صورتی كه بعد از ادرار كردن همچنان احساس نیاز به دستشویی رفتن دارید به پزشك مراجعه كنید. اینها ممكن است علائمی از عفونت‌های ادراری باشند. عفونت‌های ادراری شایع‌ترین عفونت‌های باكتریال در زنان حامله هستند و در صورتی‌كه درمان نشوند می‌توانند سبب عفونت كلیه و زایمان زودرس شوند.

 

علت بیماری‌

پزشكان معتقدند تكرر ادرار اغلب نشانه ابتلا به یك بیماری است. یكی از دلایل رایج تكرر ادرار، عفونت دستگاه ادراری است. سوزش ادرار، ادرار بد بو، تب و درد لگنی از نشانه‌های ابتلا به این بیماری است.

 

از دیگر دلایل رایج تكرر ادرار عبارتند از:

مصرف مدرها (داروهای ادرارآور) و برخی داروهای دیگر ‌ ضعیف شدن ماهیچه‌های مثانه، مجرا و كف لگن و در مردان، بزرگ و یا

 

عفونی شدن پروستات می‌تواند منجر به تكرر ادرار بویژه در شب شود.

 

درمان سرطان‌های نزدیك مثانه كه به دیوار مثانه آسیب برسانند.

 

سرطان مثانه و سنگ‌های مثانه و یا التهاب مثانه.

 

زمانی‌كه دیابت باعث می‌شود كه قند زیادی خون در ادرار دفع شود، آب بافت‌های بدن جذب می‌شود و نیاز به ادرار را افزایش می‌دهد.

 

بیماری‌هایی كه موجب ضعف كلیه می‌شود.

 

قلب ضعیف كه نمی‌تواند خون را به خوبی تخلیه كند و موجب تجمع مایعات در بدن و تكرر ادرار می‌شود.

 

تكرر ادرار در زنان حامله‌

این حقیقتی است كه زنان حامله دائما نیاز به دفع ادرار دارند. اكثریت مردم تصور می‌كنند كه علت این مساله فشار رحم در حال رشد به مثانه است. این نكته قطعاً در بعضی از ماه‌های حاملگی كه رحم بزرگ شده است صدق می‌كند. در واقع بسیاری از زنان در طول حامگی دچار «بی‌اختیاری فشاری» می‌شوند. در این نوع بی‌اختیاری، هنگام سرفه، خنده، عطسه و بلند كردن اجسام سنگین مقداری ادرار از مثانه خارج می‌شود. این عارضه در 3 ماهه سوم شایعتر است.

برای جلوگیری از این عارضه بهتر است قبل از پر شدن بیش از حد مثانه، به دستشویی بروید.انجام ورزش‌هایی كه سبب تقویت عضلات كف لگن می‌شود نیز می‌تواند به كاهش بی‌اختیاری فشاری كمك كند. بهتر است ورزش‌های لگن را در اوایل حاملگی شروع كنید و تا بعد از زایمان ادامه دهید. (در واقع اگر غیر از زمان حاملگی نیز این ورزش‌ها را انجام دهید بسیار مفید خواهد بود.) به خاطر داشته باشید كه قبل از شروع ورزش مثانه خود را تخلیه كنید.

 

تكرر ادرار به فاصله كوتاهی پس از زایمان برطرف می‌شود. چند روز اول بعد از زایمان حجم و دفعات ادرار زیاد می‌شود زیرا بدن در حال دفع مایعات اضافی است كه در طول حاملگی در بدن جمع شده است. ولی بعد از چند روز وضعیت به حالت زمان قبل از حاملگی بر می‌گردد.

 

كنترل تكرر ادرار

علاوه بر استفاده از دارو كه با تجویز پزشك انجام می‌شود سعی كنید چای و قهوه كمتر مصرف كنید زیرا این مواد تا حدی مدر (زیاد كننده ادرار) هستند. همچنین برای این‌كه تعداد دفعات دستشویی رفتن در شب را كم كنید روزها مقدار زیادی آب بنوشید ولی در ساعات قبل از خواب آب ننوشید. یك راه دیگر این است كه هنگام ادرار كردن كمی به جلو خم شوید تا مثانه كاملاً تخلیه شود. بیشتر از اینها كار دیگری نمی‌توان كرد.

منبع:noorportal.net