سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

علت تغییر رنگ پوست در بارداری چیست؟




 

تغییر رنگ پوست در بارداری

 

تیره شدن پوست در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی و موقتی است زیرا تولید ملانین در پوست زنان در این دوران افزایش پیدا می ‌كند.

 

یکی از متخصصان پوست و مو گفت: بارداری دوره‌ای از تغییرات هورمونی و متابولیكی برای زنان محسوب می ‌شود و علائمی كه در پوست زنان در این دوران مشاهده می ‌شود، معمولاً موقتی است.در این دوران تغییرات متعددی در پوست زنان به وجود می ‌آید.

 

ضایعات و تغییرات پوستی در طول بارداری فوق العاده شایع هستند و به علت شرایط خاص روحی و روانی زنان باردار، این تغییرات می ‌تواند باعث بروز نگرانی ‌هایی شود كه مربوط به زیبایی ظاهری آن ها بعد از دوران بارداری شود.


تمام تغییرات پوستی در دوران بارداری از اهمیت یكسانی برخوردار نیستند. برخی از ضایعات شایع هستند و تقریباً در تمام زنان باردار مشاهده می‌ شود و برخی ضایعات به دوران بارداری اختصاص دارد و بعد از زایمان از بین می ‌رود.


بارداری می‌ تواند، برخی از بیماری‌ های پوستی كه فرد قبلاً به آن مبتلا بوده را تشدید یا كاهش دهد. به دلیل تغییرات هورمونی و افزایش تولید ملانین از سلول ‌های ملانین ساز، پوست زنان در فاصله هفته‌ های اول تا نیمه بارداری تیره می‌ شود.


تغییرات هورمونی باعث تیره تر شدن پوست زنان باردار می ‌شود كه به آن ماسك حاملگی یا ملاسما گفته می ‌شود.


مناطقی از بدن كه به طور طبیعی تیره تر هستند، بیشتر دچار این فرآیند می ‌شوند و تیرگی در برخی از نواحی بدن به خصوص نوك سینه ‌ها و هاله حاشیه آن و اندام تناسلی بیشتر دیده می ‌شود و همچنین گاهی این تغییرات در زیر بغل و كشاله ران‌ ها نیز دیده می ‌شود كه این تغییرات بعد از دوران بارداری از بین می ‌روند.

 

ماسك حاملگی یا ملاسما در بیشتر زنان باردار به خصوص در زنانی كه پوست تیره دارند، دیده می ‌شود.


این ماسك یا تیرگی در نواحی مختلف صورت نیز ظاهر می‌ شود كه بیشتر در لب بالا، گونه‌ ها، چانه، پیشانی و روی بینی دیده می ‌شود و به دنبال تماس با آفتاب شدت می ‌یابد.


به زنان باردار توصیه می ‌شود كه كمتر در معرض آفتاب قرار گیرند و از كرم‌ های ضد آفتاب استفاده كنند.

 

 


ویدیو مرتبط :
تغییر رنگ سریع با الهام از پوست اختاپوس!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

علت‌ تغییر رنگ آفتاب پرست چیست؟



اخبار,اخبار علمی ,  علت تغییر رنگ آفتاب پرست

آفتاب پرست با فعال کردن میلیون‌ها بلور در زیر پوست خود به سرعت تغییر رنگ می‌دهد.

فرهمند دام پزشک متخصص در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به علت تغییر رنگ آفتاب پرست اظهار کرد: افتاب پرست با فعال کردن میلیون‌ها بلور در زیر پوست خود به سرعت تغییر رنگ می‌دهند. حدود 180 نوع آفتاب پرست وجود دارد که در اندازه، رنگ و ظاهر متفاوت هستند و به عنوان حیوان خانگی نگه داری می‌شوند. این خزنده با استفاده از کریستال‌های کوچک که در داخل بدنش دارد قادر است به سرعت تغییر رنگ دهد.

وی افزود: پوست آفتاب پرست دارای ویژگی‌های باور نکردنی است که خود به خود و به سرعت در مقابله با جنس مخالف خود تغییر رنگ می‌دهد. این رنگ‌ها با استفاده از فعل و انفعالات بین طول موج خاص و کریستال کوچک به نام سلول‌های ایریدوفور به وجود می‌آیند.

دام پزشک متخصص تصریح کرد: هنگامی که جانور آرام است بلورهای آن به صورت موج‌های کوچک آبی و سبز بر روی بدن جانور نشان داده می‌شوند اما قادر است به رنگ‌های زرد و قرمز تبدیل شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: این جانور دارای یک لایه سلول‌های ایریدوفور است. سلول‌های لایه دوم که حاوی کریستال‌های کوچکی هستند منعکس کننده‌ی بخش قابل توجهی از طول موج مادون قرمز هستند و در نتیجه اجازه می‌دهد که حیوان برای محافظت از خورشید رنگ خود را تغییر دهد. این جانور توانایی کنترل درجه حرارت بدن خود را دارد.

اخبار علمی - باشگاه خبرنگاران