سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

علایم هشدار دهنده در دوران بارداری



 

علایم هشدار در دوران بارداری

 

بسیاری از زنان نگرانند چون فكر می كنند اگر اتفاق جدی یا مهمی در طول بارداری رخ دهد، متوجه آن نخواهند شد یا نمی دانند در چه شرایطی باید بطور اورژانس با پزشك یا مامای خود تماس بگیرند. برای اغلب زنان در طول بارداری مشكل جدی پیش نمی آید با این حال اگر شما هم در این مورد نگران هستید، فهرست نشانه های مهم زیر را مطالعه كنید. برخی از موارد ممكن است حالت اورژانس داشته یا نداشته باشد و این بستگی به مجموع شرایط شما اعم از سن بارداری، سابقه سلامت و بیماری و سایر علائم احتمالی دارد. از سوی دیگر ممكن است شما دچار وضعیتی باشد كه در این فهرست نیامده ولی بنا به شرایط خاص شما و میزان درد یا ناراحتی كه تحمل می كنید لازم باشد كه با پزشكتان تماس بگیرید.

 

علائم زیر می تواند راهنمای خوبی باشد، آنها را به خاطر بسپارید و اگر هر یك از نشانه های زیر در شما ظاهر شد با پزشك خود تماس بگیرید:

 

* تغییر شدید در حركات معمولی جنین كه ممكن است بصورت افزایش یا كاهش تعداد لگد زدن یا حتی عدم وجود حركت جنینی باشد. در این مورد می توانید از پزشك خود سوال كنید كه آیا لازم است حركات جنین را بشمارید. اگر شرایط خاصی داشته باشید حتما به شما توصیه می شود كه این كار را در خانه یا بصورت یك تست در دوران بارداری انجام دهید.


* درد یا حساس بودن شدید و مداوم در ناحیه شكم


* خونریزی از واژن یا لكه بینی


* افزایش یا تغییر در ترشحات واژن كه ممكن است به شكلهای مختلف مانند آبكی، موكوسی (ترشحات غلیظ و چسبناك) یا خونی (صورتی رنگ یا خونابه) باشد. البته بعد از هفته 37 چنین علائمی ممكن است طبیعی بوده و نشاندهنده قریب الوقوع زایمان خواهد بود.


* فشار در ناحیه لگن (مانند اینكه بچه می خواهد بیرون بیاید)، درد در قسمت پایین كمر (بخصوص اگر سابقه آنرا نداشته باشید و برایتان جدید باشد)، كرامپ و گرفتگی یا دردهای شكمی مانند آنچه در دوران قاعدگی ممكن است تجربه كرده باشید، یا بیش از4 انقباض در ساعت (حتی اگر دردناك نبوده و به نظر خیلی جدی نمی آیند. تمام این علائم قبل از هفته 37 جدی بوده و ممكن است نشاندهنده زایمان زودرس یا پیش از موعد در شما باشند.


* سوزش یا درد هنگام ادرار كردن، كاهش و یا بند آمدن ادرار


* استفراغ مداوم یا شدید بصورت عدم تحمل غذاها و مایعات، یا هر استفراغی كه همراه با تب و درد باشد.


* لرز یا تب بیش از 8/37 درجه سانتیگراد و بیشتر


* اختلال بینایی مانند دوبینی، تاری دید، دیدن جرقه یا نقاط نورانی در میدان دید


* سردرد شدید یا مداومی كه بهبود پیدا نمی كند، یا هر سردردی كه با تاری دید، اختلال تكلم یا بیحسی در اعضا همراه باشد.


* هر گونه تورم صورت یا پف آلودگی اطراف چشمها، تورم بیش از معمول در دستها و انگشتان، تورم شدید و ناگهانی در ناحیه قوزك پا، یا افزایش ناگهانی وزن (بیش از 1.8 كیلوگرم در هفته)


* گرفتگی شدید یا مداوم پا یا عضلات پشت ساق بطوریكه اگر مچ پا را به جلو خم كنید و انگشت شست پا را بسمت نوك بینی ببرید بهبودی حاصل نشود،یا زمانیكه در حال حركت باشید این اتفاق بیافتد، یا یك پا بطور واضح بیش از پای دیگر متورم شود.


* ضربه مستقیم به شكم، سقوط از ارتفاع یا تصادف با اتومبیل كه شما را نگران سلامتی جنین كند.


* غش كردن، گیجی مكرر، افزایش ضربان قلب یا طپش قلب


* اشكال در تنفس، سرفه و خلط خونی، درد در قفسه سینه


* یبوست شدید همراه با درد شكم یا اسهالی كه بیش از 24 ساعت طول بكشد.


* خارش مداوم و شدید در دستها، پاها، كف دست و پا، یا احساس خارش در كل بدن


* هر مشكل یا بیماری كه در حالت غیر از حاملگی هم با پزشك خود تماس می گرفتید مانند وخیم شدن آسم یا سرماخوردگی كه به جای بهبودی رو به وخامت می رود. در صورت بروز هر یك از این موارد در بارداری بهتر است زودتر از آنچه بطور معمول با پزشك یا اورژانس تماس می گرفتید عمل كنید.

 

اگر از میزان جدی بودن مشكل خود اطمینان ندارید و در عین حال مثل همیشه نیستید و در مجموع احساس ناراحتی می كنید، به غریزه خود اعتماد كنید و با پزشك یا متخصص خود تماس بگیرید. او به چنین تماسهایی عادت دارد. اگر مشكل جدی وجود داشته باشد می توانید به موقع در مورد آن اقدام كنید و اگر نه، زودتر مطمئن و آسوده می شوید.

 

بدن شما در طول بارداری بقدری سریع تغییر می كند كه گاهی برای شما سخت است كه بدانید آنچه تجربه می كنید در واقع یك اتفاق عادی است. با این حال به خودتان و فرزندتان لطف كرده و هر علامت مشكوكی را چك كنید.

 

در آخر اینكه اگر نزدیك به موعد زایمان خود هستید، بهتر است علائم شروع زایمان را مرور كنید؛ به این ترتیب می دانید باید در انتظار چه باشید و در چه زمانی با ماما یا پزشك خود تماس بگیرید.

 

منبع:ninisite.com


ویدیو مرتبط :
‫علایم هشدار دهنده در بارداری چیست (دکتر فاطمه سمامی)‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

علایم هشدار دهنده ابتلا به اختلالات روانی



اختلالات روانی, توقف رشد روانی,سلامت روان

یک روانشناس بالینی با بیان اینکه شوخ‌طبعی نشانه سلامت روان است، گفت: اضطراب شدید، عدم تمرکز، پریشانی افکار، کاهش اعتماد به نفس، توقف رشد روانی، اختلال در خواب و خوراک علایم هشدار دهنده ابتلا به اختلالات روانی محسوب می‌شود.

بحرینیان ، اضطراب را یکی از علایم هشدار دهنده ابتلا به اختلالات روانی عنوان کرد و اظهار داشت: اضطراب شدید مانند تب در بیماری‌های جسمی است همانطور که تب علامت عدم سلامت جسمانی است اضطراب شدید نیز می‌تواند نشانه ابتلا به برخی اختلالات روانی باشد.

*اضطراب خفیف طبیعی است
وی افزود: همه افراد تا حدی مضطرب هستیم و گاهی اضطراب به دلایل موقعیتی افزایش پیدا می‌کند منظور از اضطراب شدید حالتی است که در صورت عدم وجود مشکل نیز دیده می‌شود.

این متخصص حوزه بهداشت روان ادامه داد: گاهی اضطراب آشکار و گاهی نیز پنهان است از سوی دیگر اضطراب خود را به شکل علایم جسمانی، رفتاری یا هیجانی نشان می‌دهد مثلاً وسواس نوعی اضطراب شدید است که فرد در قالب افکار و رفتارهای تکراری آن را نشان می‌دهد.

*عدم کنترل خود مقدمه‌ ابتلا به اختلالات روانی
وی گفت: یکی از مؤلفه‌های ابتلا به اختلالات روانی مختل شدن رفتار و تمرکز فرد است، فردی که به اختلالات روانی مبتلا است از حالت خویشتن‌داری خارج می‌شود و نمی‌تواند خود را کنترل کند. عدم کنترل خود مقدمه‌ ابتلا به اختلالات روانی است.

این روانشناس بالینی با بیان اهمیت بررسی افکار در افراد اظهار داشت: پریشانی افکار، اغتشاش فکری و به تبع آن هذیان می‌تواند نشان‌دهنده ابتلا به اختلالات روانی باشد. گاهی نیز ادراک فرد دچار اختلال می‌شود و موجب توهم شنوایی، بینایی، بویایی، لامسه و چشایی می‌شود.

*کاهش اعتماد به نفس نشانه عدم سلامت روان
این متخصص حوزه بهداشت روان تصریح کرد: کاهش اعتماد به نفس یکی از علایم هشدار دهنده ابتلا به اختلالات روانی است. فرد عادی باید اعتماد به نفس داشته باشد و در غیر این صورت باید نسبت به بررسی آن اقدام کند.

وی گفت: رشد روانی در افراد طبیعی همواره در حال انجام است اما در افرادی که به اختلالات روانی مبتلا هستند رشد روانی ثابت می‌ماند همچنین رفتارهای نابهنجار یکی از علایم ابتلا به اختلالات روانی است.

*افراد سالم افکار مثبت دارند
وی ادامه داد: خُلق پایین، اختلال در خواب و خوراک فرد، کاهش امیال، داشتن افکار منفی و ضربه به خود نیز می‌تواند حاکی از ابتلا به اختلالات روانی باشد از سوی دیگر گاهی خُلق بالا، بی‌قراری، اغتشاش فکری و عدم تمرکز نیز نشان‌دهنده ابتلا به اختلالات روانی است.

بحرینیان تصریح کرد: فکر سالم فکری است که مانند دانه‌های تسبیح نظم و ترتیب داشته باشد افرادی که دچار پرش افکار هستند مدام از یک فکر به فکر دیگر می‌روند و بین این افکار رابطه منطقی وجود ندارد. همچنین عدم وجود امنیت هیجانی و اختلال در روابط بین فردی بدون دلیل مشخص نشان‌دهنده ابتلا به اختلالات روانی است.

*مبتلایان به اختلالات روانی مشارکت اجتماعی کمی دارند
این روانشناس بالینی تأکید کرد: مبتلایان به اختلالات روانی بدون دلیل دچار این حالات می‌شوند آنها درک درستی از خود ندارند و قادر به سازگاری با محیط بیرون نیستند معمولاً مشارکت اجتماعی آنها کم است و خودمحوری یکی از ویژگی‌های آنها شمرده می‌شود، این افراد نسبت به بیماری خود بصیرت ندارند.

همچنین شوخ‌طبعی که یکی از علایم سلامت روان است در مبتلایان مختل می‌شود و بسته به نوع اختلال تماس با واقعیت قطع می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: انسجام فکری، روانی، عاطفی و رفتاری در مبتلایان به اختلالات روانی با مشکل مواجه می‌شوند افراد سالم هیجان، فکر و رفتار نسبتاً هماهنگ دارند در حالی که این هماهنگی در مبتلایان به اختلالات روانی دیده نمی‌شود.
منبع:سلامت نیوز