سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

علائم و نشانه های بیماری کرون



 

دستگاه گوارش, اسهال مزمن, تغذیه درمانی

شاید تا به حال از میان بیماری های شایع و غیرشایعی که نامشان را شنیده اید نام بیماری کرون برایتان ناآشنا باشد، ولی اگر قدری به علائم و نشانه های این بیماری توجه کنید متوجه می شوید در اطرافتان برخی را می شناسید که ممکن است به این بیماری مبتلا باشند، بی آن که خود از وجود چنین بیماری ای اطلاع داشته باشند.
کرون یک بیماری التهابی مزمن است که قسمت های مختلف دستگاه گوارش از دهان تا مقعد را درگیر می کند و باعث التهاب و زخم شدید مخاط روده می شود که گاه به انسداد کامل یا نسبی روده منجر می شود.
وی با اشاره به این که هنوز علت این بیماری مشخص نشده است، شروع بیماری را از 15 تا 30 سال ذکر کرده و می افزاید: وراثت، عوامل محیطی، اختلالات سیستم عصبی، باکتری های روده ای و رژیم غذایی با دریافت بالای پروتئین حیوانی می تواند در بروز این بیماری موثر باشد.

علائم بیماری
بیماری کرون در اکثر مواقع ماه ها یا حتی سال ها قبل از تشخیص در بدن فرد وجود دارد و شخص بی اطلاع از آن است. این پزشک فوق تخصص تاخیر در رشد کودکان را یکی از نشانه های بیماری کرون ذکر کرده و می گوید: کاهش وزن، تب متناوب، اسهال مزمن آبکی و دردهای شکمی (که با اجابت مزاج تسکین پیدا نمی کنند) از علائم داخلی و مشکلات پوستی، درد مفاصل، التهاب چشم و شیوع اختلالات کبدی از علائم خارج روده ای آن محسوب می شوند.  

دوره بیماری
به گفته دکتر اژدرکش، در اغلب موارد این بیماری ناحیه انتهایی روده کوچک و روده بزرگ را درگیر می کند و التهاب در این منطقه می تواند باعث ایجاد فیستول، سوراخ شدن دیواره روده یا تنگ شدن دستگاه گوارش و انسداد شود که تشخیص آن براساس علائم بالینی، معاینه فیزیکی، تصویر برداری روده و تست های آزمایشگاهی صورت می گیرد.
این عضو هیات علمی دانشگاه خاطر نشان می کند: روده را می توان توسط کولونوسکوپی مورد بررسی قرار داد و در حین این آزمایش می توان از بافت روده نمونه برداری کرد و آن را جهت بررسی به پاتولوژی فرستاد تا بیماری تشخیص داده شود باید دانست نمونه برداری از بافت روده به دلیل این که این بافت به درد حساس نیست، هیچ دردی ندارد. 

درمان بیماری
انتخاب دارو به ناحیه درگیر در دستگاه گوارش و علائم موجود بستگی دارد، این پزشک فوق تخصص، سولفاسالازین، آمینوسالیسیلات، گلوکوکورتیکوئید و داروهای تعدیل کننده سیستم ایمنی را از داروهایی ذکر می کند که می تواند در درمان بیماری کرون موثر باشد.
دکتر اژدرکش اظهار می کند: با گذشت زمان اختلالات روده ای و التهاب مداوم می تواند باعث اختلالات ثانویه در سلامت فرد شود که خوشبختانه بسیاری از این اختلالات قابل پیش بینی و پیشگیری است و در صورت بروز اغلب با موفقیت درمان می شود.

تغذیه درمانی
وی با اشاره به این که مداخلات تغذیه ای در این دسته از بیماران حائز اهمیت است، می گوید: به طور کلی توصیه های تغذیه ای و رژیمی در مبتلایان به کرون شامل داشتن رژیم محدود از فیبر، حذف شیر، لبنیات و محرک هایی همچون قهوه و ادویه، رژیم پر پروتئین و پرکالری زیر نظر متخصص تغذیه و دوره متناوب استراحت در طول شبانه روز است که می تواند به بهبود بیمار کمک کند.
به گفته این پزشک فوق تخصص بیماران باید در صورت داشتن اسهال چرب، میزان چربی رژیم غذایی خود را کاهش داده و در ازای آن مصرف مکمل های ویتامین و املاح بخصوص ویتامین های ب 6، ب 12، ث، دی، ای، آهن،  مس، روی، منیزیم، پتاسیم و کلسیم را افزایش دهند.

چند توصیه پزشکی
دکتر اژدرکش با بیان این که بهتر است وعده های غذایی را در دفعات بیشتر و حجم کمتر مصرف کرد، تصریح می کند: افزایش دریافت ویتامین دی و کلسیم به دلیل نقش آنها در ساختمان استخوان سازی، توصیه می شود.  به گفته وی بیمار باید غذاها را بخوبی بجود و از مصرف داروهای التهابی غیراستروئیدی (مانند پروفن و...) به دلیل این که بیماری را وخیم تر می کنند، بپرهیزد.  
منبع:afarinesh-daily.com


ویدیو مرتبط :
علائم و نشانه های بیماری تیروئید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قانقاریا چیست/ علائم، نشانه ها و درمان بیماری قانقاریا



بیماری قانقاریا,قانقاریا چیست, قانقاریا

قانقاریا می تواند در هر نقطه ای از بدن رخ دهد

 

بیماری قانقاریا

قانقاریا وقتی رخ می دهد كه جریان خون به یك قسمت از بدن متوقف شود یا به شدت كاهش یابد. قانقاریای تر که نام مرطوب نیز خوانده می شود، یکی از خطرناک ترین انواع قانقاریا می باشد. از علائم شایع بیماری قانقاریا، ترشحات بدبو از زخم های موجود در بافت های مرده است. خطرناك ترین جایی که ممکن است دچار قانقاریا شود احشای شكمی است.

قانقاریا چیست؟

قانقاریا به معنی بافت مرده است. قانقاریا وقتی ایجاد می شود كه زخم عفونت پیدا كند یا بافت در اثر وارد آمدن آسیب دچار تخریب شود. قانقاریا می تواند در هر نقطه ای از بدن رخ دهد، اما شایع ترین جاهایی که قانقاریا ممکن است رخ دهد عبارتند از پا، انگشتان پا و ساق پا، انگشتان دست، دست، و ساعد. خطرناك ترین جایی که ممکن است دچار قانقاریا شود احشای شكمی است.

 

علائم قانقاریا عبارتند از: 

• سیاه شدن پوست همراه با مردن عضلات و استخوان زیر آن از علائم قانقاریا هستند.

• از نشانه های بیماری قانقاریا، ترق و تروق كردن پوست است در این حالت انگار كه روی حباب های هوا در زیر پوست فشار آورده می شود.

• تورم از دیگر علایم قانقاریا است.

• درد یا بی حس شدن ناحیه نیز از نشانه های شایع قانقاریا می باشد.

• از علائم شایع بیماری قانقاریا، ترشحات بدبو از زخم های موجود در بافت های مرده است.

• تب خفیف تا 3/38 درجه سانتیگراد نیز از علائم بیماری قانقاریا است.

 

علل بیماری قانقاریا

قانقاریا وقتی رخ می دهد كه جریان خون به یك قسمت از بدن متوقف شود یا به شدت كاهش یابد. جریان خون می تواند در موارد زیر متوقف و در نتیجه قانقاریا ایجاد شود:

·عفونت با باكتری كلستریدیوم پرفرنژانس می تواند منجر به بیماری قانقاریا شود.

·از دیگر علل ایجاد بیماری قانقاریا تشكیل لخته خون در یك سرخرگ است.

·آسیب بافتی در اثر حوادث، جراحی، یا زخم های سوراخ كننده عمقی می تواند باعث ایجاد بیماری قانقاریا شود.

·له شدگی كه باعث قطع جریان خون شود می تواند سبب بیماری قانقاریا شود.

·از دیگر علل بیماری قانقاریا تصلب شرایین (سفت و انعطاف ناپذیر شدن سرخرگ ها) است.

·سرمازدگی طولانی مدت می تواند منجر به بیماری قانقاریا شود.

 

عوامل افزایش دهنده خطر ابتلا به قانقاریا
* دیابت شیرین از عوامل موثر در ایجاد بیماری قانقاریا است.

* جریان خون كم در یك بافت خاص می تواند باعث ایجاد بیماری قانقاریا شود.

* سن بالا، از عوامل تاثیر گذار بر ابتلا به بیماری قانقاریا است.

* سیگار كشیدن، از عوامل موثر در ایجاد بیماری قانقاریا است زیرا باعث اختلال در خونرسانی می شود.

* سوء مصرف الكل، كه در كار رگ های خونی اختلال ایجاد می كند می تواند منجر به  قانقاریا شود.

 

انواع بیماری قانقاریا

 

قانقاریا چیست,بیماری قانقاریا,قانقاریا

قانقاریا وقتی رخ می دهد كه جریان خون به یك قسمت از بدن متوقف شود

 

دو نوع مهم بیماری قانقاریا عبارتند از قانقاریای خشک و قانقاریای تر. بسیاری از علل بیماری قانقاریای خشک، عفونی (میکروبی) نیست. ولی همه انواع قانقاریای تر، عفونی می باشند، یعنی در اثر باکتری به وجود می آیند. محل شایع بروز هر دو نوع قانقاریا، شامل انگشتان دست و پا، بازوها و ساق پاها می باشد.

 

- قانقاریای تر

قانقاریای تر که نام مرطوب نیز خوانده می شود، یکی از خطرناک ترین انواع قانقاریا می باشد. اگر این نوع از قانقاریا درمان نشود، معمولا بیمار دچار عفونت خون (سپسیس) می شود و بعد از چند ساعت و یا چند روز می میرد.

 

اگر قسمتی از بدن دچار عفونت شود و عفونت آن درمان نگردد، به علت ورم بافت در آن محل، خون کافی به آنجا نمی رسد و گاز و مواد سمی باکتریایی تولید می شوند و در نهایت همه این عوامل باعث ایجاد قانقاریای مرطوب می شوند. همچنین کاهش جریان خون به علت بریدگی و یا آسیب عروقی نیز می تواند قانقاریای مرطوب را ایجاد کند. قانقاریای مرطوب دارای ترشحات آبکی و یا چرکی در محل ضایعه می باشد، به همین خاطر به نام مرطوب خوانده می شود.

 

- قانقاریای خشک

اگر قانقاریای خشک عفونی نشود، باعث مرگ بیمار نمی شود. به هر حال؛ این نوع از قانقاریا در اثر مرگ بافت بوجود می آید. معمولا قانقاریای خشک به کندی یشرفت می کند و روزها تا ماه ها طول می کشد. بسیاری از بیماری ها منجر به قانقاریای خشک می شوند، این بیماری ها عبارتند از: دیابت، آترواسکلروز (تصلب شرایین)، اعتیاد به دخانیات و سیگار کشیدن.

 

هنگامی که رگ های خونی بسته می شوند و جریان خون به قسمتی از بدن قطع می شود، در عرض چند ساعت تا چند روز قانقاریای خشک رخ می دهد. اغلب قانقاریای خشک، ضایعه ای سرد، خشک و بی رنگ و بدون ترشحات آبکی و یا چرکی است و به همین دلیل به نام خشک معروف است.

 

علائم قانقاریای خشک

- بی حسی و سردی بافت از علائم قانقاریای خشک است

 - تغییر رنگ بافت مبتلا به قانقاریا (از قرمز به قهوه ای و در نهایت سیاه می شود)

 - بافت مبتلا به قانقاریا، خشک و مومیایی می شود و ممکن است پوسته خارجی آن بیفتد.

 

علائم قانقاریای مرطوب

◊ ورم و درد شدید در منطقه درگیر از نشانه های قانقاریای مرطوب است.

◊ ترشحات بد بو از بافت، از دیگر علایم قانقاریای مرطوب است.

◊ در قانقاریای تر ظاهر بافت مرده، مرطوب و سیاه می شود.

◊ داشتن تب و علائم عفونت خون از دیگر نشانه های قانقاریای مرطوب است.

◊ از نشانه های قانقاریای تر، قرمز شدن بافت و خروج ترشحات آبکی و یا چرکی از آن است.

 

قانقاریا چگونه تشخیص داده می شود

 

علایم قانقاریا,پیشگیری از قانقاریا,بیماری قانقاریا

بسیاری از علل بیماری قانقاریای خشک، عفونی (میکروبی) نیست

 

- معاینه بدنی بیمار توسط پزشک

- آرتریوگرام: اشعه ایکس مخصوصی که  انسداد در رگ های خونی را مشخص می کند.

- آزمایش خون: در بیماری قانقاریا تعداد گلبول های سفید خون ممکن است خیلی زیاد شوند.

- انجام سی تی اسکن در بیماری قانقاریا به منظور بررسی اعضای داخلی بدن

- کشت بافت مبتلا به قانقاریا و یا ترشح زخم برای شناسایی عفونت باکتریایی

- بررسی بافت مشکوک به قانقاریا، زیر میکروسکوپ برای دیدن اینکه سلول ها مرده اند یا نه.

- جراحی برای یافتن و برداشتن بافت های مرده

- تشخیص قانقاریا از طریق عکس‌برداری با اشعه ایکس

 

درمان قانقاریا

 

قانقاریای مرطوب, قانقاریای خشک, درمان قانقاریا

یکی از راههای درمان قانقاریا قطع عضو مبتلا به قانقاریا است

 

در بیماری قانقاریا برای سالم ماندن سایر بافت ها و جلوگیری از عفونت های بعدی، باید بافت مرده یا فاسد را برداشت. اگر درمان قانقاریا با تاخیر صورت گیرد، موجب گسترش قانقاریا در بدن می گردد. درمان بیماری قانقاریا بستگی به منطقه درگیر، شرایط بیمار و علت قانقاریا دارد و شامل موارد زیر است:
♦ قطع عضو مبتلا به قانقاریا
♦ جراحی برای برداشتن بافت مرده و مبتلا به بیماری قانقاریا
♦ عمل جراحی برای بهبود جریان خون در قسمت مبتلا به قانقاریا
♦ تجویز آنتی بیوتیک برای درمان قانقاریا
♦ جراحی مکرر برای برداشتن بافت مرده و مبتلا به قانقاریا

 

پیشگیری از قانقاریا

برای پیشگیری از ابتلا قانقاریا حتما لازم است در صورتی که مبتلا به دیابت هستید، دستورات درمانی را به دقت رعایت كنید. پای خود را مرتباً از لحاظ علایم ناشی از بافت بیمار كنترل كنید. ناخن های خود را همیشه كوتاه نگاه دارید. كفش های راحت و اندازه پایتان بپوشید. سعی كنید آسیبی به بدنتان وارد نشود.

در صورت بروز علایم عفونت (گرمی، تورم، قرمزی، درد یا حساس بودن به لمس ) در یك آسیب پوستی، به پزشك مراجعه كنید.

 

عوارض بیماری قانقاریا

 

قانقاریای خشک,قانقاریای مرطوب,عکس از بیماری قانقاریا

  در بیماری قانقاریا، ممکن است نیاز به جراحی ترمیمی وجود داشته باشد

 

عوارض قانقاریا بستگی به علت و محل بروز قانقاریا، وسعت آن و شرایط کلی فرد دارد و شامل موارد زیر است:

ο از کار افتادگی عضو در اثر قطع و یا برداشتن بافت مرده از عوارض بیماری قانقاریا می باشد.

ο در بیماری قانقاریا ممکن است مدت زمان زیادی طول بکشد تا زخم التیام یابد.

ο ممکن است در بیماری قانقاریا، نیاز به جراحی ترمیمی وجود داشته باشد، برای مثال پیوند پوست.

 

گردآوری: بخش سلامت صبح بخیر

منابع:
tebyan.net
extera1.blogfa.com