سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

علائم بیماری HIV



بیماری HIV, علائم بیماری HIV, ایدز, علائم بیماری ایدز

علائم بیماری HIV
علائم بیماری چگونه ظاهر می شود؟
با کاهش قدرت سیستم دفاعی٬ به مرور زمان بدن آمادهٴ ابتلا به عفونتها و سرطانهایی می شود که به طور معمول در مردم عادی دیده نمی شوند ، این بیماریها بصورت بیماریهای ریوی ، اسهالهای شدید و مزمن ، تبهای طولانی ، کاهش وزن ، اختلالات شخصیتی ، بیماریهای مغزی و پوستی خود را نشان می دهند که درنهایت منجر به مرگ فرد مبتلا خواهد شد.

علائم آلودگی با HIV بسیار پیچیده است و دارای مراحل چندی است كه الزاماً همه آنها در افراد آلوده مشاهده نمی شود.این مراحل عبارتند از:

1-مرحله عفونت اولیه:(مرحله اول) این مرحله چند هفته طول می كشد و معمولاً با یك حالت شبیه سرماخوردگی كه بلافاصله بعد از عفونت رخ می هد...

(علائمی نظیر تب، گلودرد، بزرگی غدد لنفاوی، درد مفاصل و عضلات ، سر درد، ضعف و بی حالی، بی اشتهایی ، تهوع و استفراغ، كاهش وزن، اسهال و گاهی دانه های جلدی و یا تظاهرات عصبی)در حدود 20% موارد علائم به گونه ای است كه فرد به پزشك مراجعه می كند ولی معمولاً تشخیص داده نمی شود و حتی اگر تست HIV آنتی بادی در این موقع انجام شود ممكن است هنوز مثبت نباشد.

طی این مرحله مقدار زیادی HIV در خون محیطی فرد وجود دارد و سیستم ایمنی با تولید پادتن ها (آنتی بادی ها)، و لنفوسیتهای سلول كش (لنفوسیتهای سیتوتوكسیك) شروع به پاسخ در برابر ویروس می كنند.

2- مرحله بدون علامت بالینی (مرحله دوم) این مرحله بطور متوسط 10 سال طول می كشد و همانطور كه از نام این مرحله پیدا است، خالی از هر علامتی است هرچند ممكن است غدد متورم لنفاوی هم وجود داشته باشند (لنفادنوپاتی). سطح HIV در خون محیطی به سطح بسیار پائینی كاهش می یابد ولی بیماری همچنان مسری است و آنتی بادی HIV در خون قابل ارزیابی است.تحقیقات اخیر نشان داده است كه HIV طی این مرحله غیر فعال نیست و در غدد لنفاوی بسیار فعال است.

3- مرحله علامتدار :پیشروی از HIV تا AIDS(مرحله سوم) با آسیب بیشتر سیستم ایمنی، بیماری به سمت بدتر شدن پیش می رود تا اینكه تشخیص ایدز مطرح شود. به طور کلی میتوان گفت که علایم اصلی و فرعی، مرحله نهایی آلودگی با HIV یعنی "ایدز" اینها هستند (البته در صورت مشاهده هر کدام از علایم زیر با پزشک مشورت کنید)
علائم اصلی ایدز: كاهش وزن بیشتر از 10 درصد • اسهال مزمن بیشتر از یك ماه • تبهای متناوب یا ثابت بیش از یك ماه
علائم فرعی ایدز:
• سرفه پایدار به مدت بیش از یك ماه • عفونت پوستی منتشر همراه با خارش • تبخالهای عود كننده • برفك دهانی • عفونت تبخالی مزمن پیشرونده • بزرگ شدن عمومی غدد لنفی

منبع:hipersian.com


ویدیو مرتبط :
چگونه علائم بیماری های کبدی را شناسایی کنیم؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تب کریمه کنگو به تهران رسید! +علائم بیماری



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

آشنایی با تب کریمه کنگو

 

هشدار به شهروندان:

تب کریمه کنگو به تهران رسید! +علائم بیماری

بیماری تب کریمه کنگو که در دور جدید ورودش اخیر 9 نفر را در خراسان رضوی مبتلا کرده و جان دو نفر را نیز گرفته است طی روزهای اخیر به پایتخت رسیده است به طوری که اکنون حال دو شهروند وخیم گزارش شده است.

تب کریمه کنگو در حالی در استانهای شرقی شیوع پیدا کرده که خبرها حاکی از رسیدن این بیماری به تهران و حال وخیم دو شهروند به دلیل ابتلا به آن است. در این میان دستگاههای مسئول همچون وزارت بهداشت و صدا و سیما همچنان در زمینه اطلاع رسانی و راههای پیشگیری از این بیماری واگیردار کم‌کاری می‌کنند.

به گزارش مهر، چندی قبل بیماری جدید که از طریق دام های آلوده از مرزهای شرقی وارد کشور شده بود به علت ناآشنایی افراد و کم کاری در اطلاع رسانی صحیح وزارت بهداشت و صدا و سیما در استان سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی فراگیر و به معضل بهداشتی جدید برای کشور تبدیل شد.

این بیماری که در دور جدید ورودش اخیر 9 نفر را در خراسان رضوی مبتلا و جان دو نفر را نیز گرفته است طی روزهای اخیر به پایتخت رسیده است به طوریکه اکنون حال دو شهروند وخیم گزارش شده است.

با این همه البته مسئولان وزارت بهداشت و صداو سیما از کنترل این بیماری خبر می دهند و رسیدن آن به پایتخت را انکار می کنند.

یک کارشناس بهداشت با اعلام اینکه راههای پیشگیری از این بیماری آسان است، گفت: دامداران می توانند با سمپاشی از انتقال این بیماری که توسط حشراتی مانند کنه به وجود می آید جلوگیری کنند. ضمن اینکه مصرف کنندگان نیز می توانند با استفاده از دستکش در زمان تماس با گوشت و نگهداری آن ظرف مدت 48 ساعت در فریزر از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنند.

علائم بیماری

دوره کمون بیماری به طور متوسط چهار روز و حداکثر دوازده روز می‌باشد. معمولاً تا روز چهارم علائم غیر خونریزی مانند تب، سردرد، احساس سرما، خستگی درد عضلانی، پرخونی صورت، پرخونی ملتحمه و چشم، استفراغ و دردهای بالای معده می‌باشد. علائم خونریزی از روز چهارم شروع می‌شود که به صورت پتشی در مخاط دهان و پوست، خونریزی از لثه‌ها، بینی، معده، روده ورحم و زیر پوست ناحیه ساق پا و دستها ظاهر می‌شود. مرگ بیمار ناشی از شوک، کم خونی خونریزی شدید ریوی، عفونت منتشر و اختلال انعقادی داخل عروقی پیش رونده‌است./مهر