سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

علائمی که نشان می دهد کمبود ویتامین D دارید



کمبود ویتامین D,علائم کمبود ویتامین D,عوارض کمبود ویتامین D در بدن

تنها راه دقیق تشخیص کمبود ویتامین D  آزمایش خون است

 

علائمی که نشان می دهد کمبود ویتامین D دارید
در حال حاضر میزان ویتامین D طبیعی موجود در غذاها پائین بوده و حتی غذاهای تقویتی نیز ویتامین مورد نیاز بدن را تامین نمی کنند. با همه این صحبت ها، ویتامین D یک ویتامین با قاعده نیست. در واقع یک هورمون استروئید بوده که افراد بیشترین مقدار آن را از طریق آفتاب به دست می آورند.

 

پیش از سال 2000، تعداد اندکی از پزشکان مطرح کردند که کمبود ویتامین D ممکن است شایع باشد، اما با آمدن تکنولوژی های جدید برای اندازه گیری این ویتامین، شایع بودن آن به طور قطعی ثابت شد. تنها راه تشخیص کمبود ویتامین D آزمایش خون است. اگرچه علائمی برای تشخیص کمبود این ویتامین موجود است اما در نهایت هرچه سریع تر باید تست لازم داده شود.

 

7 علامتی که نشان می دهد کمبود ویتامین D دارید:
 1. رنگ پوست تیره
آفریقایی ها به شدت در معرض خطرند. افراد با رنگ پوست تیره، 10 برابر بیش تر از افراد با رنگ پوست روشن باید در معرض آفتاب قرار بگیرند. طبق نظر دکتر Holick رنگدانه های پوست افراد به عنوان یک کرم ضد آفتاب طبیعی عمل می کند، لذا لازم است افراد برای تامین این ویتامین بیشتر در معرض نور آفتاب باشند.

 

2. استخوان درد
طبق گفته دکتر Holick بسیاری از افرادی که برای درد (به ویژه درد همراه با خستگی) به دکتر مراجعه می کنند، دچار فیبرومیالژیا یا سندرم خستگی مزمن هستند. بسیاری از اینها نشانه هایی از کمبود ویتامین D می باشد.

 

علائم کمبود ویتامین D,کمبود ویتامین D,عوارض کمبود ویتامین D در بدن

دردهای استخوانی همراه با خستگی نشانه ای از کمبود ویتامین D است

 

3. حوصله نداشتن
سروتونین، هورمون مغزی که به میزان حوصله و خلق افراد بستگی دارد، در معرض نور روشن افزایش و در زمان نزول نور آفتاب کاهش می یابد.

 

4. عرق کردن سر
بر اساس گفته پزشکان، تعریق سر یکی از علائم اولیه در کمبود ویتامین D است. در واقع، پزشکان سوالات متعددی را در این زمینه از مادرانی که نوزادشان تازه متولد شده اند، می پرسند. تعریق بیش از حد در نوزادان تازه متولد شده که به طور متداول ناشی از تحریک پذیری عصبی-عضلانی می باشد، از علائم اولیه کمبود این ویتامین به شمار می رود.

 

5. اگر سن تان بیش از 50 سال است
با افزایش سن، میزان دریافتی ویتامین D پوست از طریق آفتاب کم می شود. در این سنین افراد بیشتر وقت خود را در خانه سپری کرده و میزان دریافتی این ویتامین در آنها کم خواهد بود.

 

6. افراد چاق ( همراه با توده بزرگ عضلانی)
ویتامین D مانند هورمون ویتامین، محلول در چربی است.یعنی چربی بدن افراد مانند یک مخزن جمع کننده این ویتامین عمل می کند، لذا افراد چاق نسبت به افراد لاغرتر نیاز به ویتامین D بیشتری دارند.

 

7. مشکل روده
به یاد داشته باشید که ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است. اگر افراد یک عارضه گوارشی داشته باشند که بر روی جذب چربی بدنشان اثر بگذارد، ممکن است در جذب ویتامین های محلول در چربی (نظیر ویتامین D) نیز اختلال داشته باشند. این شامل عوارض روده ای چون کرون، سلیاک و حساسیت به گلوتن غیر سلیاک، بیماری التهابی روده می باشد.

منبع : yjc.ir


ویدیو مرتبط :
.Vitamin D Deficiency.کمبود ویتامین دی 3

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کمبود ویتامین D و بروز رماتیسم



 

 

 

تحققات صورت گرفته نشان می دهد کمبود ویتامین D نقش بسزایی در ابتلای افراد به رماتیسم دارد به طوری که بیش از نیمی از مبتلایان به رماتیسم کمتر از نیمی از نیاز روزانه این ویتامین را مصرف می کنند.


به نقل از Science Daily، در این زمینه دو تحقیق صورت گرفت در اولین تحقیق که در انگلستان انجام شد، ۱۸۰ بیمار مورد مطالعه قرار گرفتند و میزان ویتامین D در آن ها و ارتباط آن با بیماری التهابی مفصلی بررسی شد.

نتایج این تحقیق نشان داد که ۵۸ درصد از این دسته بیماران مبتلا به بیماری رماتیسم از کمبود ویتامین D رنج می برند.

در تحقیق دوم که در ایتالیا صورت گرفت، ۱۱۹۱ بیمار مبتلا به رماتیسم مورد بررسی قرا گرفتند و ارتباط کمبود ویتامین D و بیماری رماتیسم در آن ها مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج حاکی از آن بود که با وجود مصرف مکمل ها، میزان ویتامین D در ۸۵ درصد از افرادی که مکمل مصرف نمی کردند و در ۶۰ درصد از بیمارانی که از مکمل استفاده می کردند، کم تر از حد متوسط بود.

محققان ایتالیایی دانشگاه ورونا اعلام کردند که نتایج به دست آمده از این تحقیقات ارتباط کمبود ویتامین D و بروز بیماری رماتیسم را در بیماران اثبات می کند.

و نیز مصرف ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ واحد مکمل ویتامین D که معمولاً برای این دسته از بیماران تجویز می شود نمی تواند تأثیری روی عدم ابتلا به رماتیسم داشته باشد و تحقیقاتی هم در این زمینه انجام نشده که نشان دهد آیا با بالا بردن مقدار این مکمل ها می توان از بروز رماتیسم جلوگیری کرد یا خیر..../ خبرگزاری ایسکانیوز