سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

عقده های کودکی در بزرگسالی باز می شود!


یك روز آرام پاییزی از خانه بیرون می‌آیید و فكر می‌كنید حالا كه از گرمای هوا خلاص شده‌اید، می‌توانید بهترین روز زندگی‌تان را تجربه كنید. چند قدمی نیامده‌اید كه 2 عابر به ظاهر آرام «یقه یكدیگر را می‌گیرند.» با دیدن چنین دعوایی ...




ویدیو مرتبط :
کودکی و بزرگسالی رونالدینیو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تغذیه مناسب در کودکی در پیشگیری از بیماری‌های مزمن بزرگسالی موثر است



 

 

تغذیه مناسب در کودکی در پیشگیری از بیماری‌های مزمن بزرگسالی موثر است

 

سلیقه های غذایی کودکان از اوایل زندگی به ویژه سنین دو تا سه سالگی شکل می گیرد و والدین ومربیان با قرار دادن منظم مواد غذایی سالم در اختیار کودکان، نقش مهمی در شکل گیری عادات غذایی سالم آنها دارند.

 

دکتر رویا کلیشادی متخصص اطفال و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا - واحد علوم پزشکی ایران، با بیان اینکه سنین دو تا 11 سالگی از دوران‌های حساس و آسیب‌پذیر زندگی است که در آن عادات زندگی شکل گرفته و پایدار می ماند، گفت: دستیابی به تکامل جسمی و ذهنی کودکان مستلزم تعادل بین انرژی دریافتی و مصرف آنها می باشد، لذا توجه به تغذیه و فعالیت جسمی کودکان در این سنین از اهمیت خاصی برخوردار است.

 

وی با تاکید بر اهمیت نقش والدین و مربیان کودکان در این خصوص خاطر نشان کرد: باید به کمیت و کیفیت تغذیه خردسالان و میزان فعالیت ایشان اهمیت داد.

 

وی در ادامه افزود: برخورداری از رشد، شکوفایی و متناسب بودن وزن با قد و سن از معیارهای مهم سلامت خردسالان می باشد که این امر با پایش رشد و ثبت منظم وزن و قد آنها و محاسبه شاخص توده بدنی امکان پذیر است.

 

دکتر کلیشادی با اشاره به اینکه رژیم غذایی خردسالان باید از تنوع کافی برخوردار باشد گفت: کودکان باید از همه گروه های اصلی غذایی شامل غلات و مواد نشاسته ای، سبزیجات، شیر و لبنیات، گوشت و جایگزین های آن و مواد چرب و شیرین به تناسب و مقدار لازم استفاده کنند.

 

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه سلیقه های غذایی از اوایل زندگی به ویژه سنین دو تا سه سالگی شکل می گیرد؛ یادآور شد: والدین و مربیان با قرار دادن منظم مواد غذایی سالم در اختیار کودکان، نقش مهمی در شکل گیری عادات غذایی سالم آنها دارند.

 

وی در ادامه افزود: اشتباهات تغذیه ای در دوران کودکی منجر به بروز دو بعد اختلالات تغذیه ای یعنی کمبود و اضافه وزن خواهد شد.

 

وی خاطر نشان کرد: با توجه به شکل گیری بیشتر بیماری های مزمن از قبیل بیماری های قلبی و عروقی، پوکی استخوان، دیابت و پرفشاری خون و چاقی لازم است مداخله های بنیادی برای شکل گیری سبک زندگی سالم از اوایل زندگی آغاز شود./ایسنا