سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

عاقبت عدم مصرف کلسیم چه خواهد بود؟


ما در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که شیر رایگان در مدارس برخی کشورها توزیع می‌شود. دلیلش نیز مشخص است: کلسیم. این ماده غذایی آن‌قدر اهمیت دارد که عدم مصرف کافی آن می‌تواند موجب بروز مشکلات جسمانی مزمنی شود.

وب سایت فرادید: راشیتیسم یا نرمی استخوان در دوران ویکتوریا مشکلاتی را به بار آورد که شاید دگربار آن اتفاقات تکرار شود. راشیتیسم در اثر کمبود مصرف کلسیم پدید می‌آید.
 
 ما در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که شیر رایگان در مدارس برخی کشورها توزیع می‌شود. دلیلش نیز مشخص است: کلسیم. این ماده غذایی آن‌قدر اهمیت دارد که عدم مصرف کافی آن می‌تواند موجب بروز مشکلات جسمانی مزمنی شود.
 
مصرف کلسیم با استحکام استخوان در سنین پایین در ارتباط است. کلسیم البته خواص بسیار زیادی دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.
 
می‌خواهیم یک نکته را به شما بگوییم: حدود 99 درصد کلسیم بدن شما در استخوان‌هایتان زندگی می‌کند که درصدی از آن نیز در دندان‌های شما است. آن یک درصد باقی‌مانده نیز در بافت‌های نرم زندگی می‌کنند.

 عاقبت عدم مصرف کلسیم چه خواهد بود؟

کلسیم علاوه بر تقویت استخوان‌ها در انقباض ماهیچه‌ها نیز نقش مهمی دارد. این ماهیچه‌ها شامل ماهیچه‌های قلب، ارتباط عصبی و لخته خونی می‌شود.
 
به چه مقدار کلسیم نیاز دارم؟

بدن انسان به حجم بالایی از مواد غذایی نیاز دارد، اما نیاز بدن به کلسیم بیش از هر ماده دیگری است. انسان بالغ به حداقل 1200 گرم کلسیم در استخوان‌هایش نیاز دارد. البته تامین این میزان کلسیم کار دشواری نیست. میزان مصرف کلسیم بسته به جثه، سن و وضعیت سلامت شخص قابل تغییر است، اما به طور میانگین، افراد بالغ به روزانه 700 میلی گرم کلسیم نیاز دارند.
 
بدن اما به این میزان قانع نیست. در ضمن، زنان باردار و شیرده باید کلسیم بیشتری مصرف کنند بتوانند از این طریق کلسیم مورد نیاز خودشان و کودکشان را تامین کنند. همچنین، بدن در دوران نوجوانی به کلسیم بیشتری نیاز دارد.
 
منابع کلسیم و ویتامین دی

کلسیم که متحد بسیار مهم دارد: ویتامین دی. مصرف ویتامین دی نیز برای بدن بسیار ضروری است، زیرا به جذب و نگهداری کلسیم کمک شایانی می‌کند. تخمین زده می‌شود که یک از هر پنج فرد بالغ و یک از هر شش کودک بریتانیایی با کمبود ویتامین دی مواجه هستند.
 
منابع طبیعی برای مصرف کلسیم و ویتامین دی به وفور یافت می‌شود. بدن بیشتر ویتامین دیِ مورد نیاز خود را از نور خورشید جذب می‌کند. لبنیات نیز منابع غنی کلسیم هستند که باید آن را بیشتر در رژیم غذایی گنجاند. غیر از لبنیات، می‌توان از منابعی چون ماهی ساردین با استخوان، گیاهان بهاری، سبزیجات تازه، آجیل و مرکبات برای تامین کلسیم مورد نیاز استفاده کرد.

عاقبت عدم مصرف کلسیم چه خواهد بود؟

خطرات کلسیم پایین

عدم مصرف کافی کلسیم در دروان کودکی می‌تواند منجر به راشیتیسم یا نرمی استخوان گردد. استخوان بدن کودکان در این بیماری ضعیف و نرم می‌شوند. کمبود ویتامین دی در کنار کمبود کلسیم می‌تواند مشکلات مادام‌العمری را برای شخص پدید آورد.
 
راشیتسم یا نرمی استخوان در دوران ویکتوریا از جمله بیماری‌های رایج بود. امروزه برخی از پزشکان می‌گویند که ممکن است آن مشکلات دوباره پدید آید. کسانی که با کمبود کلسیم مواجه هستند، ممکن است بعدها بر اثر اتفاقات با شکستگی استخوان روبه‌رو شوند.
 
از جمله این مشکلات متوقف شدن رشد در سال‌های ابتدایی نوجوانی است. در این سال‌ها باید استحکام استخوان‌های بدن بیشتر شود تا بتواند در سال‌های آینده پاسخگوی نیاز بدن باشد. تراکم استخوانی پس از سی سالگی به تدریج کاهش می‌یابد. یائسگی نیز خود یکی از عوامل کاهش تراکم استخوانی در خانم‌ها است. بنابراین بهتر است که تراکم استخوانی پیش از ورود به دهه چهارم عمر در بالاترین حد ممکن باشد.
 
پوکی استخوان یا استئوپروز هم مشکلی رایج است. پوکی استخوان می‌تواند منجر به شکستگی شود. گفته می‌شود که سه میلیون نفر در بریتانیا با پوکی استخوان درگیر هستند.
 
عاقبت عدم مصرف کلسیم چه خواهد بود؟

علائم پوکی استخوان به راحتی قابل تشخیص نیستند، اما پزشک‌ها پس از مشاهده برخی از علائم ظاهری به پوکی استخوان پی می‌برند. لازم به ذکر است که نمی‌توان جلوی برخی از عوامل نظیر تاریخچه خانوادگی و یائسگی پیش از موعد را گرفت.

برخی دیگر از عوامل اما قابل پیشگیری هستند. به عنوان مثال، مصرف طولانی مدت استروئیدها، مصرف بیش از حد مشروبات الکلی، سیگار و همچنین کمبود ویتامین دی و کلسیم قابل پیشگیری هستند. پزشک‌ها به این منظور مکمل‌های ویتامین دی و کلسیم را برای بیماران خود تجویز می‌کنند.
 
بیشتر کلسیم دریافتی بدن صرف رشد و استحکام استخوان‌ها می‌شود. این در حالی است که بخشی از کلسیم دریافتی صرف عملکرد مناسب بدن در تنظیم فشار خون، انقباض ماهیچه‌ها و ارسال سیگنال‌های عصبی می‌شود.

بنابراین، اگر سطح کلسیم بدن شما پایین باشد، این عملکردها کلسیم مورد نیاز خود را از استخوان استخراج می‌کنند. این عمل موجب کاهش استحکام استخوانی و در نهایت شکستگی خواهد شد.
 
علائم خاموش

اهمیت کلسیم از همه لحاظ برای ما روشن است، اما نشانه‌های فیزیکی کمبود آن همیشه مشهود نیست.

علائم هیپوکلسمی (پایین بودن سطح کلسیم) معمولا در سنین بالا مشخص می‌شود که می‌توان شامل مواردی چون تتانی (انقباض غیر ارادی ماهیچه‌ها) و پتشی (نوعی ضایعه پوستی قرمز و بنفش) باشد. سطح کلسیم بدن را می‌توان با آزمایش خون اندازه‌گیری کرد.

 عاقبت عدم مصرف کلسیم چه خواهد بود؟

پزشکان امروزه می‌توانند با کمک اشعه ایکس میزان تراکم استخوان شخص را اندازه‌گیری کنند. مکمل‌های کلسیم یکی از روش‌های رایج درمان کمبود کلسیم در بدن است که به زنان یائسه و افراد مسن پیشنهاد می‌شود.

البته توصیه می‌شود که از مصرف بیش از 1500 میلی گرم کلسیم در روز خودداری کنید، زیرا می‌تواند موجب معده درد و اسهال شود.
 
علاوه بر این موارد، گفته می‌شود که ممکن است بین قرص‌های کلسیم و مشکلات قلبی – عروقی ارتباطی وجود داشته باشد که البته تا به امروز وجود هر گونه ارتباط مستقیمی بین این دو به اثبات نرسیده است.
 
در آخر نیز باید بگوییم که دریافت کلسیم مورد نیاز بدن کاملا ضروری است. بنابراین سعی کنید به یکی از شیوه‌های گفته شده کلسیم مورد نیاز بدنتان را تامین کنید.
 
مقاله فوق نوشته دکتر الکساندرا فلن، عضو سرویس سلامت همگانی بریتانیا، است. سرویس سلامت همگانی (ان‌اچ‌اس) نام مشترک چهار سیستم تامین اجتماعی پزشکی در بریتانیا است.


ویدیو مرتبط :
منابع کلسیم(مصرف قرص کلسیم و آهن)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خودروسازان در صورت عدم ساماندهی مصرف سوخت جریمه خواهند شد



 

 

خودروسازان در صورت عدم ساماندهی مصرف سوخت جریمه خواهند شد

 

هشدار رویانیان به بخش صنعت:

خودروسازان در صورت عدم ساماندهی مصرف سوخت جریمه خواهند شد

تهران - رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت كشور با اعلام تنظیم جدول برای میزان مصرف سوخت خودروها، گفت: وزارت صنایع و معادن باید خودروسازان را موظف به كاهش مصرف سوخت تولیدات خود و ساماندهی آنها كند.

'محمد رویانیان' روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: جریمه دریافت شده از خودروسازانی كه نسبت به ساماندهی مصرف سوخت تولیدات خود اقدام نكنند نیز صرف توسعه حمل و نقل ریلی خواهد شد.

وی با انتقاد از اینكه صنعت خودروی كشور قادر است با كمترین هزینه و با انجام اصلاحاتی در خطوط تولید خود و در كمتر از یك ماه، 25 درصد مصرف سوخت خودروهای تولیدی را كاهش دهد، از وزارت صنایع و معادن خواست تا خودروسازان را به اصلاح سامانه سوخت و احتراق خودروهای تولیدی ترغیب كند.

وی با بیان آنكه ارزش یك خودرو در زمان حاضر در دنیا براساس بنزین مصرفی و كیفیت آن تعیین می‌شود، گفت: كارآمدی یك خودرو در دنیا براساس میزان مصرف و ایمنی آن خودرو تعیین خواهد ‌شد.

وی معتقد است: زمانی یك خودروساز می‌تواند به خودش افتخار كند كه بتواند یك خودروی با مصرف سوخت كمتر و قابل رقابت تولید و به بازار عرضه كند و این در حالی است كه این امر در صنعت كشور بخصوص در بخش خودرو كمتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینكه فشار یك طرفه به مردم درست نیست، خاطرنشان كرد: صنعت خودرو كشور از اینكه مورد عنایت رهبر معظم انقلاب قرار گرفته باید به خود بالیده و به توجه رهبری لبیك گویند.

رویانیان ادامه داد: ‌لبیك به رهبر معظم انقلاب با بهبود و اصلاح خطوط تولید محقق خواهد شد.

رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت كشوربا طرح این سووال از ایران خودرو كه 'چرا خودروی ملی كشور باید در 100 كیلومتر 12 لیتر سوخت مصرف كند' گفت: بعنوان كارشناس اعلام می‌كنم، ایران خودرو در كمتر از یك ماه می‌تواند مصرف سوخت خودروهای تولیدی در این كارخانه را بیش از پیش كاهش دهد.

رویانیان بر لزوم به روز شدن صنعت خودروی كشور و استاندارد سازی تولیدات توسط قطعه سازان تاكید كرد و افزود: متاسفانه خودروسازان فشارهای موجود را به قطعه‌سازان وارد می كنند كه این امر سبب كاهش كیفیت قطعات و در نتیجه كم شدن دقت درساخت قطعات و در نتیجه افزایش واردات قطعات بی‌كیفیت از خارج شده است.

گفتنی است چندی پیش رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت اعلام كرده بود: شركت‌های خودروساز باید تا پنج سال آینده متوسط مصرف بنزین خودروهای داخلی را به حدود پنج لیتر در هر یكصد كیلومتر پیمایش كاهش دهند.

این در حالی است كه با وجود مذاكرات انجام شده میان ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت با وزارت صنایع و معادن برای كاهش مصرف سوخت در خودروهای ساخت داخل، هنوز نتیجه ملموسی حاصل نشده است..../تحلیل:ایرنا