سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

عاطفه تان را گسترش دهید!



 

 

عاطفه تان را گسترش دهید

 

وقتی زندگی شما وابسته به احساسات و عواطف تان باشد وقتی مبنای همه تصمیم گیری ها و انتخاب های تان توی زندگی احساس و عاطفه شماست. وقتی عاطفه حرف اول و آخر را توی زندگی شما می زند یعنی یک تکه از وجود شما می لنگد!!! یعنی اگر قرار بوده همه وجودتان به اندازه هم رشد کند و بزرگ بشود تا بتوانید با این انسان بزرگ شده توی تمام زندگی تان موفق باشید خیلی نمی توانید رویش حساب کنید! یعنی شما که فکر می کنید آدم عاقل و بالغی هستید هنوز به بلوغ عاطفی نرسیده اید، برای همین نمی توانید روی خوشبخت بودن تان حساب کنید. لابد با خودتان فکر می کنید حالا که آدم عاقل و بالغی هستید می توانید زندگی خوب و درست و حسابی برای خودتان درست کنید، تازه اگر خدا بخواهد همین روزها می توانید آستین بالا بزنید و ازدواج هم بکنید!

 

یعنی اگر به بزرگ شدن و بالغ شدن باشد شما چشم تان نکنیم به بلوغ روانی، جسمی و جنسی رسیده اید و دیگر می شود روی شما حساب کرد اما راستش را بخواهید هنوز یکی از مهم ترین ابعاد رشدی وجود دارد که خیلی از آدم ها آن را یا نادیده می گیرند و یا خیلی به آن توجه نمی کنند. بلوغ عاطفی مساله مهمی است که تاثیر بسیار زیادی در زندگی شخصی ما و استحکام، تداوم و بهبود زندگی اجتماعی ما دارد. یعنی می تواند در بهبود روابط اجتماعی، روابط خانوادگی و رابطه با همسرمان بسیار تاثیرگذار باشد و به تداوم و موثر بودن آن کمک کند. روانشناسان می گویند بلوغ عاطفی مهارت و توانایی کنترل و مدیریت عواطف و احساسات است که باعث درک درست و استفاده مناسب از احساسات در موقعیت های مختلف زندگی می شود. فردی که به بلوغ عاطفی رسیده باشد شیوه درست محبت کردن و ابراز احساسات را بلد است و می تواند به خوبی عواطف خود را بدون سرکوب یا پنهان کردن تحت کنترل داشته باشد و در موقعیت مناسب ابراز کند. افکار و درک شما از استدلال و عاطفه شما تاثیر می پذیرد اگر توانایی استدلال داشته باشید و بتوانید عاطفه تان را مدیریت کنید در برخوردها و واکنش های خود بهترین عکس العمل را نشان می دهید و هیچ وقت احساس شکست نمی کنید.

 

● بلوغ عاطفی به چه درد می خورد؟!

 

حالا اگر یکی به بلوغ عاطفی نرسید چه می شود؟ مگر آسمان به زمین می آید که این قدر مهم باشد؟ حتما شما هم با خودتان همین فکر را کرده اید! راستش به بلوغ عاطفی رسیدن آن قدر در تمام موقعیت ها و شرایط شما تاثیرگذار است که بیا و ببین! این موارد پایین تنها بعضی از تاثیرات مهم بلوغ عاطفی است این ها را که بخوانید می فهمید که نمی شود بی خیال آن بشوید.

 

● کنترل احساسات

 

کسانی که به بلوغ عاطفی نرسیده اند در محبت کردن و ابراز عاطفه شان افراط و تفریط می کنند یعنی زیادی احساساتی هستند و به راحتی تحت تاثیر عواطف خود و دیگران قرار می گیرند. دائم به دنبال جذب محبت و عاطفه اطرافیان شان هستند و اگر اطرافیان شان به آن ها بی توجهی کنند به هم می ریزند و آن وقت رفتارهایی را از خودشان نشان می دهند که به زندگی شان ضربه می زند مثلا خیلی زود عصبانی می شوند، حسادت شدیدی دارند، خلق و خوی ثابتی ندارند و دائم در استرس و اضطراب به سر می برند. گاهی زیادی احساسات به خرج می دهند و گاهی از ترس شان عواطف خودشان را پنهان می کنند. نسبت به مسائل عاطفی شان نگران هستند و می ترسند یک روز مورد توجه نباشند و... اما بلوغ عاطفی کمک می کند شما عواطف خود را کنترل کنید به جای زندگی تان تحت تاثیر یک موقعیت ساده قرار بگیرد آن را به راحتی حل کنید.

 

● استقلال شخصیتی

 

افرادی که به بلوغ عاطفی رسیده اند وابسته به دیگران نیستند. یعنی انتخاب ها و تصمیم های شان تحت تاثیر نظر و عقیده دیگران و محرک های اجتماعی نیست. آن ها بر مبنای اهداف خود تصمیم می گیرند و انتخاب می کنند و در زندگی شان از استقلال بیشتری برخوردار هستند. به راحتی می توانند علائق و خواسته های شان را بیان کنند و خیلی راحت به هدف های شان برسند. بلوغ عاطفی به آدم ها، استقلال شخصیتی می دهد تا نظر، عقیده و حتی احساس خود را بدون ترس بیان کنند

 

● مسئولیت پذیری

 

کسانی که به بلوغ عاطفی رسیده اند آدم های مسئولیت پذیری هستند، یعنی به راحتی می شود به آن ها اعتماد کرد و روی حرف شان حساب نمود، چون تحت تاثیر نظر و عواطف دیگران نیستند و احساسات خود را در کارها دخالت نمی دهند. برای همین وقتی کاری به آن ها سپرده می شود به خوبی آن را انجام می دهند و اگر دچار مشکلی بشوند دیگران را مقصر نمی دانند و مسئولیت اعمال شان را به عهده می گیرند.

 

● قدرت تصمیم گیری

 

افرادی که به بلوغ عاطفی نرسیده اند قدرت تصمیم گیری و انتخاب درست ندارند چون زندگی شان بر مبنای احساس می چرخد گاهی واکنش های شدید مثبت و منفی دارند وتصمیم هایی که در زندگی می گیرند بیشتر بر مبنای آزمون و خطاست و هیچ مبنای منطقی و اصولی ندارند معمولا خیلی زود تصمیم می گیرند و خیلی سریع هم پشیمان می شوند و حتی خیلی از تصمیم گیری های مهم را به دیگران واگذار می کنند!

 

● عاطفه تان را بالغ کنید!

 

فرقی نمی کند قرار است بروید دانشگاه یا ازدواج کنید، درس بخوانید یا بروید سرکار به هرحال بلوغ عاطفی در همه این موقعیت ها به دردتان می خورد و اگر از کنارش ساده بگذرید مطمئن باشید اتفاقات بدی برای زند گی تان می افتد. تمرینات زیر را انجام دهید تا به خودتان کمکی کرده باشید:

 

● استدلال کنید

 

می گویند اول باید یاد بگیرید احساسات خود را کنترل کنید به معنی این نیست که باید آن ها را کنار بگذارید و یا روی شان خط بکشید، بلکه باید مهارت این را داشته باشید که در هر موقعیت چگونه و به چه مقدار ابراز احساسات کنید و به عاطفه تان اجازه ورود بدهید. در اولین تمرین بهتر است روی بلوغ شناختی خود کار کنید یعنی به مبنای تصمیم گیری های تان دقت کنید و ببینید بر مبنای اصول شناختی یعنی استدلال و منطق است یا نه مثلا بیشتر روی احساس تان است که با همسرتان قهر کرده اید! سعی کنید برای هر کاری استدلال درستی بیاورید و هدف مهمی داشته باشید

 

● واکنش های تان را تغییر دهید

 

گاهی وقت ها بعضی موقعیت ها برای شما سخت است مثلا نمی توانید داد زدن رئیس تان را تحمل کنید یا بی توجهی همسرتان برای تان سخت است اما این موقعیت ها توی زندگی شما وجود دارد بهترین راه تحمل و صبر کردن و ابراز درست ناراحتی است بنابراین به واکنش های خود دقت کنید سعی کنید این واکنش ها را عوض کنید اگر تا دیروز بعد از داد رئیس تان اشک می ریختید و در اتاق را محکم به هم می زدید، از امروز تصمیم بگیرید واکنش منطقی تری را انجام دهید فکر کنید که رئیس تان عصبانی است مسئولیت دارد و کمی به او حق بدهید این تفکر باعث می شود منطق تان را به جای احساس جلو بکشید.

 

● هیجانات خود را کنترل کنید

 

اگر عصبانی هستید یا از کسی ناراحت هستید به جای ساکت باشید و خودتان را بخورید و هی با افکار منفی روزتان را خراب کنید یا به جای بروید و یقه طرف را بگیرید و بزنید توی گوشش! تمرین کنید احساس خود را حتما و حتما خیلی آرام و درست و به موقع بیان کنید. برای این کار باید هیجانات خود را کنترل کنید وقتی بتوانید هیجان اولیه یک محرک را کم کنید می توانید واکنش منطقی و خوبی داشته باشید یعنی هم احساس تان را بیان کرده اید و هم رابطه خودتان با دیگران را خراب نکرده اید. هیجانات چه مثبت و چه منفی اگر کنترل نشوند به راحتی زندگی شما را تحت نظر خود قرار می دهند و به آن آسیب می رسانند. هیجانات پررنگ و شدید خود را بنویسید و موقعیت هایش را توی زندگی مشخص کنید بعد برایش یک واکنش آرام در نظر بگیرید و جایگزین آن بکنید.

 

● شجاع باشید

 

بلوغ عاطفی یعنی بتوانید با منطق کامل واقعیت های زندگی را قبول کنید اگر شکست می خورید یا اگر اشتباهی کرده اید به جای آن که از آن فرار کنید می توانید آن را جبران کنید. احساس ناراحتی احساس شجاعت شما را بگیرد و باعث می شود به خودتان ظلم کنید و زندگی تان را خراب کنید. وقتی با مسائل و مشکلات با شجاعت رو به رو شوید اجازه اشتباه به خودتان می دهید از شکست تجربه می گیرید و با واقعیت رو به رو می شوید تا درستش کنید. شجاع بودن کمک می کند حس قدرت شما تقویت شود و زود احساس ناامیدی نکنید و تحت تاثیر احساسات منفی قرار نگیرید.

منبع:khorasannews.com


ویدیو مرتبط :
#21 تبلیغات گوگل خود را با Ad Extensions گسترش دهید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

راه اندازی شبکه ورزش جهت گسترش ورزش



ضرورت تاسيس شبکه تلويزيوني ورزش از گذشته هاي دور احساس مي شد اما اصل تشکيل و راه اندازي آن را بايد به فال نيک گرفت .نکته بسيار مهم در راه اندازي اين شبکه تغييرات اساسي و تفاوت ماهوي آن ، با ساير برنامه هاي ورزشي موجود است . انتظار بجا و حداقلي در راه اندازي اين شبکه تفاوت بارز و آشکار آن با وضع موجود حاکم بر برنامه هاي گوناگون ورزشي صدا و سيماست .

 

بنظر مي رسد پيش از هر اقدامي مناسب است تا کليت و سياستهاي کلان اين شبکه و رويکردها و کارکردهاي آن اساسا مشخص و صد البته برنامه ها را منحصر به برخي از رشته ها نکنيم وبطور کلي اهم فعاليتهاي آن را نيز از پيش تعريف نماييم .

 

بهره مندي از ديدگاههاي حداکثري اساتيد خبره و آگاه در اين مقوله اجتماعي - استفاده از نظرات اساتيد فن و دانشگاهي بويژه مدرسين دانشگاههاي تربيت بدني کشور- بهره گيري از نظرات پيشکسوتان ورزشي - اساتيد علوم پزشکي و علوم انساني - استفاده از نظرات اساتيد خارجي - آموزشهاي علمي رشته هاي مختلف ورزشي ، بهره مندي از اساتيد تبليغات ورزشي - افزايش سطح عمومي آگاهيهاي ورزشي در پيشگيري از انواع بيماريها - افزايش و ارتقاء سطح عمومي سلامت جامعه در مبارزه با اعتياد و کجرويهاي اجتماعي - تدريس انواع دروس دانشگاهي - آموزشهاي از راه دور- همکاريهاي علمي و فني با دانشگاههاي کشور- توسعه ورزش در مدارس - معرفي آثار و تاليفات ورزشي ( که خود مي تواند منبع درآمدي براي اين شبکه باشد ) ارائه الگوهاي رفتاري - نحوه برخورد با حاشيه ها - مصاحبه با محققين علوم ورزشي -استفاده بهينه از صاحب نظران روانشناسي ورزشي - معرفي ورزشهاي بومي و سنتي و... مي تواند کمک شاياني به غنا و محتواي اين شبکه در جذب مخاطبين خود داشته باشد .

 

بررسيهاي آماري و تطبيقي و مطالعات ميداني و نگاهي به گذشته در اجراي برنامه هاي ورزشي موفق و يا علل عدم موفقيت آنها ، مي تواند پشتوانه مهمي در تدوين و برنامه ريزي اين شبکه با روانشناختي اجتماعي از گروههاي سني مخاطبين ا(با توجه به جوان بودن نسبت ميانگين سني جمعيت کشور) جملگي مي تواند بستر مناسبي را در راستاي تعاملي سازنده و برقراري ارتباط ارگانيکي في مابين اين شبکه با طيفهاي مختلف بوجود آورد.

 

يکي از نکات مثبت در موفقيت شبکه تلويزيوني ورزش را بايدمحتواي فني و علمي آن برشمرد، پرهيزاز هرگونه تنگ نظري در دعوت از کارشناسان ورزشي فارغ از خط کشيهاي موجود ،عدم تفکيک جنسيتي برنامه هاي آموزشي در تمام رشته هاي ورزشي - استفاده از چهره هاي جديد و جوان و مستعد و متعهد کشور مي تواند در تاثير گذاري و پيشبرد اهداف کلان اين شبکه نقش مثبتي را ايفا نمايد.

 

آنچه مسلم است اگر مبنا بر اساس اصول و استاندارد هاي لازم و متداول در تاسيس اين شبکه رعايت نشود تحقيقا عدم موفقيت آن قابل پيش بيني است .از نکاتي که بايد جدا در اين شبکه جديد التاسيس پرهيز نمود ، استفاده تمام عياراز چهره هاي ثابت و کليشه اي و مجريان فعلي و مردان هميشه فصول شاغل در شبکه هاي موجود با همان بضاعتها و قابليتهاي ارائه شده از سوي آنان طي ساليان متمادي است که بدون شک توفيقات اين شبکه را بشدت تنزل خواهد داد .

 

بعبارت بهتر اگر قرار بر اين باشد که مجموعه طيف افراد وضع موجود، بخواهند پر رنگتر از گذشته با توجه به 24 ساعته بودن اين شبکه حضوري مستمر در اين شبکه داشته باشند با همان فرهنگ و ريتم خاص خودشان اساسا چه نيازي به تاسيس اين شبکه وجود دارد؟

 

اين شبکه براي موفق بودن خود بايد تفاوتهاي آشکاري هم بلحاظ ساختار ماهوي و هم بصورت شکلي با برنامه هاي موجود ورزشي صدا و سيما داشته باشد و بنوعي بتواند نقش و رسالت بزرگي را درتوليد و اشاعه فرهنگ نويني را بر مبناي ديدگاه حاکميتي در دستور کار خود قرار دهد .

 

اتخاذ مواضع انتقادي و سازنده نسبت به چالشهاي موجود ورزش کشور بمعناي عام و خاص آن مي تواند مزيت نسبي و ارزش افزوده فراواني رابراي کليت ساختار ورزش براي کشوربه ارمغان آورد وفضاي جديدي را در توسعه فراگير و پايدار ورزش کشور ايجاد نمايد .