سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

عادتم را بشكنم یا نه؟



 

 

عادتم را بشکنم یانه

 

ما اغلب كاری را انجام می‌دهیم و تقریبا انجام این كار پس از مدتی به صورت یك پاسخ غیرارادی تبدیل می‌شود. اگر تصور كنیم كه این عادت نامطلوب است، اغلب به آن برچسب «عادت بد» می‌زنیم.

 

انسان‌ها سالانه زمان و پول زیادی را برای از بین بردن عادات بد خود صرف می‌كنند كه اغلب هم ناموفق اند. چرا؟ چون هیچ راه جادویی وجود ندارد. تغییر همواره سخت است و هیچ راه میانبری برای دستیابی به آن نیست. گام‌هایی كه یك فرد، نیازمند برداشتن آنهاست، خیلی ساده است. برای تاثیر تغییر در یك عادت، فرد باید عمل را به قلمرو آگاهی و هوشیاری خود آورده و توانایی انتخاب كردن را به دست آورد.

 

ابتدا باید بدانیم كه نتیجه عمل چیست؟ اولین گام شكستن یك عادت ناخوشایند، این است كه ابتدا دلیل مجبور بودن به این كار را دریابید.

 

به عبارت دیگر نتیجه انجام این كار بظاهر منفی را تشخیص دهید. اگر دقیق نگاه كنید همواره نتیجه‌ای برای هر كار وجود دارد. مثلا اگر شما عادت دارید كه سر فرزندانتان فریاد بزنید، باید توجه كنید كه نتیجه آن چیست؟ شاید بگویید كه پس از فریاد، در یك لحظه احساس بهتری دارید یا اگر عادت دارید كه ظرف‌ها را نشسته رها كنید، شاید حاصل آن كار، گذراندن وقتتان پای اینترنت باشد.

 

گام بعدی، سبك و سنگین كردن و سنجیدن موضوع است. از خود بپرسید كه با ادامه عادت خود، چه چیزی را از دست می‌دهید.

 

این مرحله راحت‌تر است. فقط فكر كنید كه چرا تصور می‌كنید این عادت، ناپسند است. فریاد بر سر فرزندان عادت بدی است، چون احساس وحشت می‌كنند و باعث از بین رفتن اعتماد به نفس آنها می‌شود.

 

این عادت، شما را از یك فشار اولیه رها می‌كند؛ اما سلامت روحی فرزندانتان را تحت تاثیر قرار می‌دهد یا رها كردن ظرف‌های نشسته باعث كثیف شدن آشپزخانه و ایجاد بوی نامطبوع می‌شود. درواقع برای اندكی هدر دادن وقت پای اینترنت، مطبوع بودن فضای آشپزخانه را تحت تاثیر قرار داده‌اید. وقتی به این روش به قضیه نگاه می‌كنید، می‌توانید عاقلانه‌تر تصمیم بگیرید و این روش بهترین است و راه بهتری وجود ندارد.

 

حال باید انتخاب كنید. اكنون كه هر دو روی قضیه، یعنی هم جنبه‌های مثبت و هم منفی را دیدید، زمان تصمیم‌گیری است. حال شما می‌توانید تصمیم بگیرید كه چه چیز برایتان ارزشمندتر است؟ نتیجه حاصل از ترك عادت بد یا اثرات ناشی از عدم ترك آن؟ مثلا آیا زمان بیشتری كار با اینترنت برایتان مهم است یا داشتن یك منزل تمیز برای زندگی؟ و...

 

پاسخ به این سوال، عكس‌العمل بعدی شما را تعیین می‌كند. حال می‌خواهید به عادتتان ادامه دهید یا آن را ترك كرده و با عادت دیگری جایگزین كنید؟ انتخاب با شماست.

منبع: سیمرغ


ویدیو مرتبط :
من عادتم شده هرروز - سعید قانع