سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

ظهور علائم بیماری از روی ناخن


ناخن‌ها جدای از این‌كه نشانی از زیبایی‌اند، یكی از بخش‌های بدن هستند كه می‌توانند سالم بودن یا نبودن جسم را هم نشان دهند. تغییر شكل ناخن‌ها از نخستین نشانه‌هایی است كه می‌گوید بدن شما با مشكلی روبه‌رو شده. این نشانه‌ها آن‌قدر در ناخن‌ها واضح و روشن هستند كه در بسیاری از موارد خود زنان پیش از مراجعه به پزشك متوجه می‌شوند

این نشانه‌ها را جدی بگیرید

علم پزشكی ثابت كرده است اصلی‌ترین راه برای داشتن ناخن‌های سالم پیروی از یك رژیم غذایی درست است و سالم زندگی‌كردن یا نكردن را می‌توان از روی همین 20 ناخن دست و پا به آسانی تشخیص داد.  ناخن‌ها نمایشگر سلامت شما هستند، این نكته را فراموش نكنید. در كنار تغذیه مناسب، ناخن‌ها می‌توانند زودتر از هر عضو دیگری در بدن شما آلوده به قارچ‌ها و میكروب‌ها شوند و برخی از این قارچ‌ها ممكن است تنها با یك بار ابتلا برای همیشه ناخن‌های شما را از بین ببرند. برخی علائمی كه با مشاهده آنها روی ناخن‌های‌تان باید نگران باشید و خیلی زود به پزشك مراجعه كنید، عبارتند از:

  •  كمبود آهن یا پروتئین / كلسیم: ناخن‌ها شكننده، مقعر همراه با خال‌های نیمه سفید می‌شوند.
  •  استفاده بیش از حد از نمك: رشد غیرعادی پوست یا همان كوتیكول در اطراف ناخن
  •  عصبی بودن یا تیروئید پركار: جدا شدن ناخن از گوشت
  •  مشكلات تنفسی: تیره شدن ناخن و مایل شدن رنگ آن به رنگ آبی یا حتی كبود
  •  مبتلا بودن به بیماری برونشیت: ناخن مایل به زرد
  •  كم خونی: رنگ پریده ناخن ها
  •  كمبود ویتامین: پوسته پوسته شدن سطح ناخن
  •  كمبود روی: رشد كم ناخن
  •  كمبود سبزیجات و روغن‌های گیاهی در رژیم غذایی: نازك شدن قشر ناخن
  •  افراط در مصرف گوشت قرمز: ایجاد برآمدگی روی سطح ناخن
با ظاهر شدن هر یك از این نشانه‌ها روی ناخن‌های‌تان مطمئن باشید درست غذا نمی‌خورید یا دچار بیماری شده‌اید و این یك زنگ خطر جدی است نه تنها برای ناخن‌های‌تان بلكه تهدیدی است بر دیگر اندام‌های داخلی‌تان.
سلامت رژیم غذایی‌تان به وضوح بر این قشر به ظاهر تزئینی بدن تاثیر‌گذار است، هر چند كه سالم بودن خود ناخن‌ها هم به‌عنوان یك اندام كارآمد اهمیت بسزایی دارد، در واقع با داشتن ناخن‌های سالم مطمئن می‌شوید كه بدن سالمی هم دارید.



روغن‌هایی كه معجزه می‌كنند

حفظ سلامت ناخن‌ها برخلاف تبلیغات شركت‌هایی كه محصولات آرایشی و بهداشتی تولید می‌كنند، دشوار نیست و نیاز به هزینه كردن پول زیادی ندارد. بسیاری از این مشكلات را می‌توان در كنار تصحیح رژیم غذایی با استفاده از حمام ناخن رفع كرد، یعنی می‌توانید با قرار دادن ناخن‌های‌تان در یك كاسه كوچك از روغن‌های طبیعی این مشكلات را برطرف‌كنید. به یاد داشته باشید هیچ اندام دیگری به اندازه پوست و ناخن خاصیت جذب كردن ندارد.
  •  یك كاسه كوچك ترجیحا از جنس چینی تهیه كنید، روغن‌های طبیعی و گیاهی را بسته به مشكل ناخن‌‌های‌تان درون آن بریزید و در هفته چند بار ناخن‌های‌تان را درون این روغن به آرامی ماساژ بدهید.
  •  در هوای سرد و خشك از دستكش‌ها و جوراب‌هایی از جنس كتان استفاده كنید.
  •   تاثیر خواب درست و به اندازه بر سلامت ناخن‌های‌تان را اصلا دست كم نگیرید.



به‌نظر می‌رسد پوشاندن گهگاه پوست و ناخن با قشر نازكی از روغن زیتون پیش از حمام فایده‌اش بیشتر از خوردن روغن زیتون است





بهترین تقویت‌كننده‌‌های طبیعی

بهترین روغن‌هایی كه می‌توانید برای سالم‌سازی‌ ناخن‌های‌تان استفاده كنید(كه در ضمن ارزان و در دسترس هستند)عبارتند از:
  • روغن نارگیل: یكی از معدود منابع گیاهی سرشار از اسید لوریك همین روغن نارگیل است، در ضمن بسیاری از ویتامین‌ها و زنجیره‌های اسید چرب كه تنها در شیر مادر یافت می‌شود، در این روغن وجود دارد. روغن نارگیل علاوه بر اینكه سبب درخشش و قوی شدن ناخن می‌شود به افزایش ضریب سیستم ایمنی ناخن هم كمك می‌كند و راهی است برای مبارزه با قارچ‌هایی كه جذب ناخن می‌شوند.
  • روغن هسته زیتون: روغن هسته زیتون و حتی روغن هسته انگور به‌شدت از عناصر لازم برای یك ناخن سالم اشباع شده‌اند و خاصیت اصلی شان این است كه بیش از روغن‌های دیگر جذب پوست و ناخن می‌شوند.
  • روغن زیتون:  به‌نظر می‌رسد پوشاندن گهگاه پوست و ناخن با قشر نازكی از روغن زیتون پیش از حمام فایده‌اش بیشتر از خوردن روغن زیتون است. این روغن سرشار از ویتامین است. می‌توانید هر بار در حمام از شیوه ماساژدادن ناخن‌های‌تان با این روغن استفاده كنید.



سرعت ناخن‌ها فرق دارد

سرعت رشد ناخن بستگی به عوامل بسیاری ازجمله سن، تغذیه، بیماری‌ها، هورمون‌ها و فصل دارد:
  • ناخن به شكل طبیعی ۳ میلی‌متر در ماه رشد می‌كند.
  • سرعت رشد ناخن‌های دست 2 تا 3 برابر بیشتر از ناخن‌های پاست.
  • سرعت رشد ناخن‌ها در تابستان بیشتر از زمستان است.
  • سرعت رشد ناخن‌ها در افراد راست دست در دست راست و افراد چپ دست در دست چپ بیشتر است.
  • سرعت رشد ناخن‌های مردان از زنان بیشتر است. (جز در زنان باردار و مسن)
  • اگر ناخن به‌طور كامل از جایش كنده شود برای دست، ۳ تا ۶ ماه طول می‌كشد تا مجددا به‌طور كامل رشد كند و برای ناخن‌های پا ۱۲ تا ۱۸ ماه است.





نكته‌هایی كه ناخن‌های شما را فولادی می‌كند

  1.  غذاهای سرشار از پروتئین را در اولویت برنامه غذایی‌تان قرار بدهید. اگر مشكل كبدی ندارید یكی از بهترین گزینه‌ها مصرف 2بار تخم مرغ در هفته است، حواس‌تان البته به كلسترول خون‌تان هم باشد.
  2.  غلات بخورید، از آجیل و دانه‌های روغنی هم غافل نباشید. 
  3. مطمئن باشید كه حداقل 50درصد رژیم غذایی‌تان شامل سبزیجات و میوه‌های تازه است. 
  4. اضافه كردن غذاهایی كه از سیلیكون غنی شده‌اند كمك زیادی به رشد ناخن‌های شما می‌كند، پیاز، ماهی، كلم بروكلی و همه سبزی‌ها در این زمینه كارساز هستند.  
  5. مواد‌غذایی سرشار از بوتین همچون برنج قهوه‌ای و دانه‌های سویا تاثیر معجزه آسایی در سلامت ناخن‌ها دارند. 
  6. از روغن‌های گیاهی همچون زیتون و روغن هسته انگور در پخت و پز استفاده كنید. 
  7. غذاها و محصولاتی كه میزان ویتامین B موجود در آنها بالاست یكی دیگر از نكته‌های كلیدی برای داشتن ناخن سالم هستند.  
  8. حداقل یك‌بار در ماه جوشانده‌ای با تركیب یونجه، ریشه بابا آدم، زنجبیل، قاصدك و گشنیز برای خود دم كنید. 
  9. سلامت ناخن‌ها با استفاده از عسل طبیعی هم حاصل می‌شود. اگر دور ناخن‌های شما زخمی شده‌اند یا مدت زیادی لاك روی ناخن‌های‌تان بوده، سراغ عسل بروید. یك روش برای التیام جراحت نوك انگشتان و ناخن‌ها، خیساندن آن‌ها در عسل است. برای راحت‌تر شدن استفاده می‌توانید كمی عسل را گرم كنید. باید انگشتان را ۱۵ تا۲۰ دقیقه در عسل بخوابانید. سعی كنید این درمان را هر شب قبل از خواب انجام دهید. برای زخم‌های بسیار شدید، می‌توانید دست‌ها را به عسل آغشته كنید و بعد دست‌های خود را با دستكش بپوشانید و در نهایت بخوابید. عسل ضد‌باكتری است و می‌تواند باكتری روی بریدگی‌ها را بكشد و از بین ببرد. به این ترتیب بریدگی‌ها از هرگونه آسیب محفوظ می‌مانند. با این حال استفاده از عسل همراه موم در رژیم غذایی هم تاثیر بسزایی در سلامت ناخن‌های شما دارد. 
  10. اگر از سفیدی و رنگ طبیعی ناخن‌های‌تان راضی نیستید چند ماه یك بار می‌توانید از دم نوش سوسن عنبر استفاده كنید، نوشیدن این دم نوش به شفاف شدن ناخن‌های شما كمك می‌كند.



یك روش برای التیام جراحت نوك انگشتان و ناخن‌ها، خیساندن آن‌ها در عسل است. برای راحت‌تر شدن استفاده می‌توانید كمی عسل را گرم كنید. باید انگشتان را ۱۵ تا۲۰ دقیقه در عسل بخوابانید





چرا زنان باید لبنیات و تخم‌مرغ بخورند؟

  • بیوتین: در افرادی كه دچار سوء تغذیه نیستند كارآمدی ماده مغذی بیوتین كه بخشی ازویتامین B – كمپلكس است، برای سلامت ناخن‌ها به اثبات رسیده است. پژوهشگران مطالعه‌ای را روی افرادی كه مصرف بیوتین آن‌ها ظاهرا طبیعی بود (28 تا 42 میكروگرم در روز) انجام دادند و متوجه شدند افرادی كه ناخن‌های نازك، شكننده و شكسته شده داشتند، وقتی به مقدار 5/2 میلی‌گرم (2500 میكروگرم) یا تقریبا70برابر مقدار متوسط نیاز روزانه بیوتین مصرف می‌كردند، ضخامت ناخن‌های‌شان 25 درصد افزایش می‌یابد. دلیل ضخامت ناخن هم این است كه بیوتین به داخل ماتریكس ناخن جذب می‌شود و در آنجا به اصلاح ناخن‌های شكننده كمك می‌كند. به بیماران مبتلا به سستی ناخن مكمل‌های بیوتین تجویز می‌شود. درحالی‌كه بیوتین یكی از بی‌خطرترین مواد مغذی است اما این میزان را فقط زیرنظر پزشك می‌توان مصرف كرد. زرده تخم‌مرغ، آرد سویا، غلات و قارچ از جمله منابع غنی بیوتین هستند. كلم برگ، عدس و شیر نیز تا حدی حاوی بیوتین هستند.
  • كلسیم: جدای از نوشیدن شیر و استفاده از لبنیات می‌توانید گه‌گاه ناخن‌های‌تان را در یك پیاله كوچك شیر به‌مدت نیم ساعت قرار بدهید، در این روش نیازی به ماساژ نیست. به این ترتیب به استحكام ناخن‌های شما افزوده می‌شود.
  • ویتامین A: این ویتامین در كنار كراتین و سیلیكون طبیعی یكی از عناصر اصلی در سلامت ناخن است. كمبود ویتامین A سبب ایجاد خشكی و شكنندگی در ناخن‌های شما خواهد بود و هیچ‌گاه نمی‌توانید با ناخن‌های شكیل ظاهر شوید. با این حال استفاده بیش از اندازه از این ویتامین در برنامه غذایی هم ممكن است در مواقع نادری سبب ایجاد نرمی و قوس در ناخن شود. هویج، زردآلو، جگر و همچنین تخم‌مرغ منابع خوبی برای دریافت این ویتامین هستند.
  • آهن: كمبود شدید آهن سبب قوس برداشتن ناخن رو به بالا می‌شود و نوك ناخن‌ها وقتی كمی از روی پوست بلندتر شدند به شكل زشتی درمی‌آیند. گاهی هم ممكن است این كمبود به شكل ایجاد حفره‌هایی ریز و به اندازه سرسوزن روی ناخن ظاهر شود. حبوبات و غلات می‌توانند این كاستی را جبران كنند.
  • منگنز: وجود كافی این عنصر در بافت ناخن می‌تواند به زیبایی آن كمك كند. وقتی رشد ناخن‌های شما به اندازه استاندارد نباشد این یكی از اصلی‌ترین نشانه‌های كمبود این ماده مغذی است كه همواره باید از طریق رژیم غذایی به بدن برسد. این ماده مغذی در بلغور، جو، آرد گندم كامل، فندق و نان تهیه شده از گندم كامل یافت می‌شود.
منبع : مجله زندگی ایده آل


ویدیو مرتبط :
مهم شرایط ظهور هست نه علائم ظهور!!!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مرگ 27نفر درپی ظهور یک بیماری مرموز



 

 منابع خبری پاکستان از ظهور یک بیماری مرموز در شهر لاهور این کشور، مرگ 27 نفر و ابتلای بیش از 100 نفر دیگر به آن خبر دادند.

این 27 نفر بعد از خوردن یک داروی مجانی که بین حدود 25 هزار نفر در شهر لاهور توزیع شده بود، جان خود را از دست دادند و همچنان بیش از یکصد نفر دیگر نیز در بیمارستان هستند که وضعیت 50 نفر از آنها وخیم است.

بر پایه این گزارش، این دارو به طور مجانی در بین 25 هزار نفر توزیع شده بود اما فقط 30 درصد از دریافت کنندگان،آن را پس داده اند.

جواد اکرم، رئیس انستیتوی پزشکی علامه اقبال در کنفرانس مطبوعاتی گفت: 27 نفر بعد از خوردن داروهای مجانی ب راثر بیماری مرموزی جان سپردند و 105 نفر دیگر در بیمارستان هستند که دست کم وضعیت 50 نفر وخیم است.

بر پایه این گزارش، انگشت اتهام به سمت انستیتوی پزشکی قلب پنجاب پاکستان نشانه رفته است زیرا گفته شده که این انستیتو دارو را توزیع کرده است.

این در حالی است که تحقیقات اولیه انستیتوی پزشکی قلب پنجاب را از این اتهام تبرئه کرده است.

جهانزاب خان، وزیر بهداشت پاکستان به شبکه دنیا نیوز گفت که اقدام شدیدی علیه مسئولان به خاطر وضعیت روی داده اتخاذ خواهد شد..../ابتلای بیش از 100 نفر دیگر به آن خبر دادند.... / فارس