سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

طرح هدفمند سازی همسران



 

 

 ارتباط صمیمی با همسر,طلاق عاطفی, آموزش روابط زناشویی,

 

بنا ندارم مخاطبان خوب و صمیمی بخش خانواده را مورد نصیحت و موعظه قرار بدم و یا به مرور و تکرار مقاله‌ها و مطالب مفصل و خسته کننده وادار کنم. در عصر ارتباطات توأم با سرعت و شتاب و نسل فست فوت، پیام‌های بسیار کوتاه! بر خود لازم می‌بینیم که کوتاه و اورژانسی با شما خوبان سخن بگم. حاصل مطالعات و تجربیات خودرا مختصر و مفید تقدیم حضورتان کنم، با ما باشید.

 


قبل از پرداختن به موضوع و عنوان بحث، بجاست مروری داشته باشیم به وضع فعلی بسیاری از خانواده‌ها و نگاه و ناقلی کوتاه بر آنچه که زنان و مردان را در نهاد خانواده رنج می‌دهد.

 

چشم‌ها را بر واقعیت‌ها ببندیم و آنچه را که دوست داریم به عنوان واقعیت‌ها بر زبان جاری نسازیم، بلکه برای آنچه که دوست داریم و می‌پسندیم، تلاش عالمانه و عاقلانه کنیم.

 

به جهت رعایت اختصار نمودها و نمونه‌هایی از چالش‌های فرساینده‌ی موجود در برخی خانواده‌ها را مورد اشاره قرار می‌دهیم:

 

** 80 درصد طلاق‌ها از آن زوجین جوان می‌باشد، یعنی هنوز تاریخ ازدواجشان به 6 سال نرسیده در گرداب طلا و جدایی فرو می‌افتند. این امر بسیاری از جوانان دختر و پسر را دچار تر دید و دودلی در ازدواج نموده و تأخیر و تقلیل ازدواج و بالا رفتن سن ازدواج را موجب گردیده است.

 

**روابط بسیاری از مردان و زنان به سردی گرائیده و به نوعی طلاق (عاطفی) رسیده‌اند.

 

** 40 درصد طلاق‌ها ریشه در عدم آشنایی زن و مرد با مهارت‌های ارتباط و رضایت جنسی دارد.

 

** رفاه مالی و توسعه اقتصادی در بعضی خانواده‌ها اصلی غیر قابل اغماض است در حالی که عشق و عاطفه و محبت واژه‌های فراموش شده تلقی شده‌اند.

 

** خانه‌ی بعضی از مردان و زنان به خوابگاه و رستوران تبدیل شده و خبری از ارتباط عاشقانه و محبت آمیز نیست.

 

** ریشه اصلی بخش مهمی از آسیب‌های اجتماعی مانند: اعتیاد، خشونت‌های خیابانی- دختران فراری، سرقت روابط ناسالم بین گروه‌های غیرهمجنس، بدحجابی و خودنمایی و... را می‌بایست در بین خانواده‌ها جستجو کرد. روابط سرد و منجمد بین والدین، فرزندان را از خانه به خیابان‌ها کشانده و روابط و رفتار ناهنجار و ناسالم را بر آنان تحمیل می‌کند.

 

** ارتباط کلامی بین اعضای خانواده به حداقل رسیده – طلاق عاطفی بین زن و شوهرها زیاد شده.

 

** احترام به پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها و والدین طرفین (زن و شوهر) کم شده.

 

** درگذشته های نه چندان دور، برای انتخاب ازدواج و تحکیم بنیاد خانواده و حتی تربیت فرزندان به بزرگان فامیل مراجعه نموده و از آگاه و تجربه آنان استفاده می‌کردیم. اما امروز نه به آنان مراجعه می‌شود و نه به مشاوران و متخصصان ذیربط در حوزه خانواده و ازدواج، لذا بسیاری از زنان و مردان جامعه خود را در چرخه آزار دهنده‌ی بلاتکلیفی و بی‌برنامگی (به دلیل عدم به رسمیت شناختن مشاور خانواده) گرفتار ساخته‌اند.

 

با مرور آسیب‌ها و موانع بازدارنده ارتباط صمیمی و عاشقانه در نهاد خانواده، بر شمردن کلیدها و پیش نیازهای ساماندهی روابط اعضای خانواده به ویژه زن و شوهر کار چندان دشواری نخواهد بود

 

** در بعضی خانواده، زن و شوهر نقش واقعی خود به عنوان همسر و نیز به عنوان پدر و مادر را از دست داده و هر یک به تأمین خواسته‌ها و نیازهای حاشیه‌ای خود پرداخته و جدای از هم و از فرزندان زندگی می‌کنند. به طور مثال اعضای یک خانواده 4 نفره وقتی با هم وارد خانه می‌شوند – مرد مشغول خواندن روزنامه یا تماشای تلویزیون – زن وارد آشپزخانه – دختر پشت کامپیوتر – پسر به دنبال برنامه‌های شخصی و... 4 نفر در 4 جزیره جدای از هم!

 

با مرور آسیب‌ها و موانع بازدارنده ارتباط صمیمی و عاشقانه در نهاد خانواده، بر شمردن کلیدها و پیش نیازهای ساماندهی روابط اعضای خانواده به ویژه زن و شوهر کار چندان دشواری نخواهد بود. در مقاله ی بعد اصلی‌ترین کلیدهای ارتباط موثر و صمیمی با همسر (که قطعاً در تربیت و تزکیه فرزندان نیز تأثیر گذار خواهد بود) را با هم دنبال می‌کنیم.

منبع: تبیان


ویدیو مرتبط :
تجلیل از همسران جانبازان بیمارستان ثاراله (همسران ماه)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

متولیان اجرای طرح هدفمند شدن یارانه ها صادقانه بگویند؛



 

 

 

متولیان اجرای طرح هدفمند شدن یارانه ها صادقانه بگویند؛

 

متولیان اجرای طرح هدفمند شدن یارانه ها صادقانه بگویند؛

آیا این «جراحی بزرگ» هیچ درد و عوارضی ندارد؟

سرویس اقتصادی ـ طرح هدفمند شدن یارانه ها با واریز اولیه سهم مردم از حذف یارانه ها به شهروندان چند استان وارد فاز جدیدی شده و به عبارتی کلید اجرایی شدن این طرح زده شد اما آنچه در این میان به دغدغه ای جدی تبدیل شده است نوع اطلاع رسانی دولت و همچنین مواجهه آن با پرسش هایی است که برای مردم ایجاد می شود.

به گزارش «تابناک»، طرح «هدفمند شدن یارانه ها» که بر ضرورت اجرای آن نوعی اجماع ملی ایجاد شده است، این روزها وارد فاز جدیدی شده و نشانه هایی از تصمیم دولت برای اجرای نهایی آن به چشم می خورد. اما در این میان عملکرد دولت در اطلاع رسانی و تبیین ابعاد مختلف این طرح از سوی متولیانش با اشکلاتی جدی مواجه است که اگر به آن توجهی نشود خود می تواند عاملی برای اخلال در اجرای این طرح باشد.

سخنان چند روز پیش آقای دکتر «احمدی نژاد» که از شبکه یک سیما و با محوریت بحث هدفمند شدن یارانه ها پخش شد این پرسش را به طور جدی مطرح ساخت که چرا رئیس دولت و دیگر دولتمردان از سختی ها و تنگناهای احتمالی این طرح برای مردم سخن نمی گویند؟ تحلیل محتوای سخنان دکتر «احمدی نژاد» حکایت از آن داشت که این طرح کمترین سختی ها را در پی خواهد داشت، شکاف طبقاتی کاهش خواهد یافت و حتی در مدت اجرای این طرح مردم امکان سرمایه گذاری از محل پرداخت سهم حاصل از واقعی شدن یارانه ها را پیدا خواهند کرد.

بر پایه این گزارش، متاسفانه طی ماه های گذشته به دو دلیل عمده یعنی:

نخست، شفاف نبودن زمان دقیق اجرای این طرح و همچنین بی اطلاعی از مکانیسم جامع دولت در اجرای این طرح

و دوم، ایجاد فضایی که در آن نقد شیوه های دولت در فرایند اجرایی کردن این طرح به ضدیت با آن و همچنین تخریب دولت تعبیر می شد،

این موضوع کمتر به چالش کشیده شد و رسانه ها و صاحبنظران اقتصادی نیز همانند عامه مردم تنها به انتظار برای شروع شدن آن اکتفا کرده اند.

این سکوت و بی اطلاعی شاید به ظاهر کار دولت را راحت تر کرده باشد اما به یقین آثار مثبتی بر بهتر اجرا شدن طرح یادشده نخواهد داشت.

بررسی نوع اطلاع رسانی دولت و اظهارات متولیان اجرای این طرح نشان می دهد که کمترین سخنی از دشورای ها و مشقات اجرای این طرح برای مردم سخنی به میان آورده نمی شود و تنها تاکید بر این است که اگر مردم الگوهای مصرف خود را اصلاح کنند اجرای این طرح هیچ مشکلی برای آنها در پی نخواهد داشت اما آیا این همه حقیقت اجرای این طرح عظیم اقتصادی و کم نظیر در تاریخ کشور است؟

بررسی میدانی بازار خرید و فروش کالا و خدمات نشان می دهد که طی ماه های اخیر شاهد افزایش تدریجی و البته زنجیره ای کالا و خدمات در جامعه بوده ایم، موضوعی که مردم بار آن را بر دوش خود احساس می کنند اما دولت با استناد به آمارهای خود آن را تکذیب و در بهترین حالت وعده به مجازات متخلفین می دهد که البته این مجازات پول رفته را به جیب مردم باز نمی گرداند.

آنچه امروز بین مردم مطرح است این است که افزایش قیمت ها اثر روانی اجرایی شدن طرح هدفمند شدن یارانه هاست، موضوعی که دولت آن را نمی پذیرد اما درست و یا نادرست موضوعی است که در میان مردن به باور تبدیل شده است. این افزایش ها به واقع زاییده اثرات روانی حاصل از اجرای طرح عظیم هدفمند شدن یارانه هاست و البته قابل درک است اما آیا کتمان آن از سوی دولت کمکی به اصلاح باورهای مردم و همچنین همدلی و همراهی بیشتر آنها با دولت خواهد کرد؟

این گزارش می افزاید: واقعیت امر این است که اگر دولت خود هم باور دارد که این طرح نوعی «جراحی بزرگ اقتصادی» است، این را هم باید معترف باشد که، چنین «جراحی بزرگی» دردها و عوارض خود را هم خواهد داشت، پس چه بهتر که دولت، صادقانه و با تجزیه و تحلیل دقیق آثار ناشی از اجرای این طرح میزان و نقاط فشار اقتصادی ناشی از آن را به اطلاع مردم برساند تا بتوانند برای عبور از سختی های ماه ها و یا حتی سال های آغازین اجرای کامل این طرح چاره ای بیاندیشند.

البته بعضا مشاهده شده که دولتمردان به طور کلی از فشار احتمالی این طرح بر مردم سخن گفته اند اما متاسفانه تنها به کلی گویی اکتفا کرده و آن را ناچیز شمارده اند اما عموم صاحبنظران و کسانی که خود روزی تجربه و سابقه حضور در دولت های پیشین را داشته اند به اتفاق از تورم بالای ناشی از اجرای این طرح و شوک قیمتی در بازار کالا و خدمات سخن به میان آورده اند موضوعی که آقای «احمدی نژاد» در گفتگوی هفته پیش خود آن را مردود و ناشی از ناآگاهی ایشان دانستند.

آنچه در پایان باید گفت این است که، اگر دولت در امر اطلاع رسانی واقع بینانه و دقیق با مردم روبرو نشود، با وارد آمدن اولین فشارهای ناشی از اجرای این طرح شاهد دامن زدن به بی اعتمادی مردم نسبت به این طرح عظیم و اختلال در روند تداوم اجرای آن خواهیم بود...../تحلیل:تابناک