سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

صف ازدواج نوبت ندارد!



 

 

صف ازدواج نوبت ندارد!

 

چندی پیش طبق روال گذشته که در بخش «شما مشاور باشید» یکی از مشکلات مربوط به ازدواج را بررسی می کردیم، از شما پرسیدیم که آیا زودتر ازدواج کردن خواهر یا برادر کوچک تر اشکالی دارد یا خیر؟

 

بیش از 60 کاربر به سوال ما پاسخ دادند . آمارهای ما از نظرات موافق و مخالف این طرح نشان می داد که 76 درصد از کاربران مخالف ازدواج نوبتی هستند و 24درصد به حفظ ترتیب در ازدواج اعتقاد دارند.


اما نظر مشاوران درباره ازدواج نوبتی:

 

در نگاه اول نمی توان یک حکم قاطع درباره ازدواج نوبتی داد چون این مساله فرد به فرد و خانواده به خانواده متفاوت است. اما آنچه باید به آن توجه کنیم این است که ازدواج یک امر انتخابی است و به بلوغ عاطفی، روانی، اقتصادی و جسمانی نیاز دارد، بنابراین اگر دختر و پسری در شرایطی قرار گرفتند که می توانند ازدواج مناسبی داشته باشند، نباید به خاطر خواهر یا برادر بزرگ تر آن شانس را از دست بدهند. چون ممکن است تکرار چنین موقعیتی برای آن ها سخت یا ناممکن شود.


نوبتی بودن ازدواج از یک تفکر سنتی سرچشمه می گیرد که در واقع به الگوهای قدیمی و امروزی ازدواج مربوط می شود. در گذشته ازدواج یک پیوند خانوادگی و اجتماعی بود. کسی به خواستگاری دختر نمی آمد بلکه به خواستگاری خانواده می آمد و خانواده هم دختر بزرگ تر را برای ازدواج معرفی می کرد چون از نظر سنی برای ازدواج مناسب تر بود. در حال حاضر که تغییرات اجتماعی باعث شده دختران به اجتماع راه پیدا کنند و دیده شوند، ترتیب سنی اهمیت خود را از دست می دهد. چرا که انتخاب و ازدواج از یک پدیده جمعی و خانوادگی به یک پدیده فردی تبدیل می شود.

 

با ازدواج کردن فرزند کوچک تر، بار تنیدگی در فضای خانه کمتر می شود و حتی موقعیت های بهتری برای فرزند بزرگ تر فراهم می شود. اما در غیر این صورت، فرزند کوچک تر هم موقعیت های ازدواجش را از دست خواهد داد

 

خانواده ها باید بدانند فرصت ها همیشه به دست نمی آیند و گذرا هستند. هیچ کس نمی تواند آینده را پیش بینی کند. بنابراین به محض به وجود آمدن فرصت مناسب، باید از آن استفاده کرد و تردید نکرد. ما نباید در فضای خانه گره ها را باز به هم گره بزنیم و گره کوری درست کنیم.

 

با ازدواج کردن فرزند کوچک تر، بار تنیدگی در فضای خانه کمتر می شود و حتی موقعیت های بهتری برای فرزند بزرگ تر فراهم می شود. اما در غیر این صورت، فرزند کوچک تر هم موقعیت های ازدواجش را از دست خواهد داد.


نکته مهم این است که در ازدواج باید اقتضایی عمل کرد، یعنی هر کس اقتضائاتی دارد. ممکن است فرزند بزرگ تر تمام تمرکزش را متوجه تحصیل کرده یا در حال حاضر از نظر روحی آمادگی ازدواج نداشته باشد یا حتی موقعیتی که درشان او باشد، برایش پیش نیامده باشد. بچه ها و همین طور خانواده ها باید بدانند که هر تأخیری منفی نیست، بلکه مهم این است که افراد درست ازدواج کنند نه اینکه الزاما زود ازدواج کنند. در ضمن، موفقیت و خوشبختی فرزند کوچک تر روی سایر اعضای خانواده و همچنین دیدی که افراد نسبت به آنها دارند تأثیر مثبت می گذارد، در حالی که مجرد باقی ماندن همه بچه ها، تأثیر تخریبی بیشتری روی وجهه خانواده دارد.

 

اگر با مخالفت رو به رو شدید...؟!

 

اما در صورتی که فرزند بزرگ تر با این موضوع مخالفت کند، فرزند کوچک تر نباید عجله کند، بلکه باید صبر کند تا موافقت تمام اعضای خانواده جلب شود و جوّ خانواده مساعد شود. این فرآیند نه با جنگ و کشمکش، بلکه باید با ملاطفت و مهربانی صورت گیرد. همچنین حتماً باید برای متقاعد کردن والدین و فرزند بزرگ تر از مشاور کمک گرفت. زیرا در خانواده جوّ احساسی وجود دارد و ممکن است افراد نتوانند منطقی تصمیم بگیرند. اما مشاور با دید منطقی به نمای بیرونی خانواده می نگرد و راهکارهای بهتری ارائه خواهد نمود.

 

در مطالب بعدی بیشتر راجع به این موضوع صحبت خواهیم کرد و نحوه مواجه شدن با ازدواج های خارج از نوبت را آموزش خواهیم داد.

منبع: تبیان


ویدیو مرتبط :
مستر بین و گرفتن نوبت در اول صف

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چند میلیون نفر در نوبت وام ازدواج هستند؟



اخبار,اخباراجتماعی, وام ازدواج


 اخبار اجتماعی - دو میلیون نفر در نوبت وام ازدواج

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: دو میلیون نفر در نوبت دریافت وام ازدواج هستند در حالیکه شاهد پرداخت وام‌های بدون حساب و کتاب به برخی هستیم.

به گزارش ایسنا، نماینده مردم اراک و کمیجان در مجلس شورای اسلامی طی تذکری در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی با انتقاد از دخالت وزارت صنعت، معدن و تجارت در انتخابات اصناف، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت متاسفانه به برخی متذکر می‌شود که برای نامزدی ثبت‌نام نکنند.

وی افزود: امیدواریم که وزارت صنعت دخالتی نداشته باشد و اجازه دهد اتاق اصناف انتخابات خود را برگزار کند و هر کسی را که می‌خواهد انتخاب نماید.

آصفری با اشاره به بند 88 قانون اساسی و ماده 209 آیین‌نامه داخلی مجلس، تصریح کرد: در این قوانین صراحت دارد که بعد از طرح سوال از وزرا بعد از یک ماه در مجلس اعلام شود اما متاسفانه این اتفاق نمی‌افتد و با وجود تاکیدات رهبری بر موضوع ازدواج و ازدیاد جمعیت متاسفانه تاکنون چندین ماه است از سوال بنده در خصوص پاسخگویی وزیر اقتصاد مبنی بر اینکه چرا وام ازدواج در اختیار جوانان قرار داده نمی‌شود اعلام وصول نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، در پاسخ به سوال نماینده اراک، ابوترابی رییس جلسه اظهار کرد: در مورد اخطار نخست که ناظر بر دخالت دستگاه‌های اجرایی بر انتخابات شورای اصناف بود مجددا از دستگاه‌های اجرایی می‌خواهم در این حوزه هیچ دخالتی نداشته باشند و از کمیسیون اقتصادی و ریاست این کمیسیون نیز می‌خواهم که این موضوع را در دستور کار قرار دهند.

اخبار اجتماعی - ایسنا