سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

شکوفایی استعداد در سنین سالمندی



 

 

روانشناسی,سنین سالمندی

 

به نام باغ آفرین جان و جهان بر اساس تحقیقاتی که در زمینه رشد قوای بدن انسان صورت گرفته است قوه خلاقیت و نوآوری ممکن است پس از مراحل چهل یا پنجاه سالگی در انسان ظهور پیدا کند. جین کوهن استاد روان شناسی سنین پیری در دانشگاه جورج واشنگتن، تحقیقات زیادی در زمینه شکوفایی استعداد و خلاقیت افراد مسن انجام داده است. وی می گوید: "یکی از دلایل شکوفایی قوای ذهنی از این جهت می تواند باشد که آنان دیگری پایبند و وابسته به نیازها و مطالبات سخت دوران میان سالی نیستند. در این سنین آزادی ها و فراغت هایی وجود دارد که باید در راهی به کار انداخته شود."

 

 

تحقیقات همچنین نشان داده اند هنگامی که شخص سالخورده مسیر خود را در راه به کارگیری استعدادها و خلاقیت پیدا می کند، معمولاً در مقابل مشکلاتی نظیر تقلیل سلامتی، موانع مادی و یا افسردگی مقاومت بهتری از خود نشان می دهد.

 

وقتی اشخاص به دهه پنجاه سالگی پا می گذارند، در حقیقت به مرحله ای رسیده اند که آمادگی رشد و جهش خوبی در راستای تعالی فردی و اجتماعی داردند. این دوره را دوره "ارزیابی مجدد" نامگذاری کرده اند به این دلیل که در این برهه از عمر، انسان زندگی گذشته اش را بررسی می کند و اهداف تازه ای برای بقیه عمر در سر می پروراند و جرأت کسب پیروزی ها و موفقیت های تازه را به خود می دهد که نتیجه آن خلاقیت هر چه بیشتر است. این نوع خلاقیت که میانگین سنی آن 74 سالگی است، نوع خاصی از خلاقیت است که تا قبل از 50 یا 60 سالگی در افراد به ظهور نمی رسد. کوهن این پدیده را "آزاد سازی" می نامد.

 

از نمونه های بارز این تحقیقات "نات لاروویک" است که در سراسر زندگی، سر و کارش با قطعه کردن مرغ و بیرون ریختن دل و جگر و سنگدان آن بود. تازه در 77 سالگی بود که با استعداد هنری خود آشنا شد. او در شمال شهر فیلادلفیا زندگی می کرد. در حال حاضر، سه شنبه شب ها می توانید لازوویک 93 ساله را در حالی که با ده دوازده نفر از دوستان هم سن خود که همگی در گذشته زندگی معمولی داشته اند، در حال آماده شدن برای اجرای نمایش ببینید.

 

خانم "پالمر" نیز از نمونه های جالب در کشف استعداد در سنین بالاست او که عمری را به خانه داری و تربیت فرزندان گذرانده بود. در سن 68 سالگی به طور اتفاقی نقاشی کرد و اطرافیان خود را حیرت زده کرد. از آن پس وی به پرورش استعداد خود همت گماشت و تا کنون تابلوهای نقاشی بسیار زیبایی را به جهان ارائه کرده است که هم زندگی خود را زیبا ساخت و هم این زیبایی را به دیگران هدیه نمود...

بر شاخ عمر ما گل فرصت شکفت و رفت / صد آفرین به همت آن کس که چید و رفت

منبع:


ویدیو مرتبط :
کمک به شکوفایی استعداد ها در کشور ترکیه(تیزر تبلیغاتی)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حفظ حافظه در سنین سالمندی


هر یک از ما ممکن است چیزهایی را هرازگاهی فراموش کنیم و به خاطر نیاوریم. اگرچه همه سالمندان دچار ضعف حافظه نمی شوند، اما به طور کلی با افزایش سن، احتمال فراموشکاری بیشتر می شود.

هفته نامه سلامت - الهه رضاییان: هر یک از ما ممکن است چیزهایی را هرازگاهی فراموش کنیم و به خاطر نیاوریم. اگرچه همه سالمندان دچار ضعف حافظه نمی شوند، اما به طور کلی با افزایش سن، احتمال فراموشکاری بیشتر می شود. البته حافظه افرادی که فعالیت فکری داشته باشند، تغییر چندانی نمی کند. این فراموشکاری هم بیشتر مربوط به حوادث اخیر است.

ما موارد مربوط به گذشته دور را خوب به یاد می آوریم اما یادمان نمی آید که مثلا یک ساعت پیش که به خانه برگشتیم، کلید را کجا گذاشتیم. حالا چطور می توانیم مشکلات ناشی از فراموشکاری را کاهش دهیم؟ این مطلب به همین پرسش پاسخ می دهد.

10 فرمان حافظه

1- از سوال کردن و گفتن اینکه «موضوعی را فراموش کرده اید» نترسید و خجالت نکشید. این تقصیر شما نیست که نمی توانید مانند گذشته همه چیز را به خاطر بسپارید. به جای ناراحتی از این وضع، پیشنهادهای ما را به کار ببندی و تغییرات مثبت آن را در تقویت حافظه تان ببینید.

2- وسایلی را که همیشه از آن استفاده می کنید (مثل عینک و کلید)، در یک جای مشخص بگذارید؛ به عنوان مثال، داخل یک کاسه بزرگ در اتاق نشیمن.

3- هر روز به اخبار رادیو یا تلویزیون (اخباری که دلخواه شماست و برایتان دلهره آور نیست)، گوش بدهید و آن را برای دیگران بازگو کنید.

4- سعی کنید هر روز یک مطلب جدید یاد بگیرید و کتاب یا روزنامه بخوانید.

5- در جمع دوستان از خاطرات گذشته تعریف کنید. از آلبوم عکس های قدیمی برای یادآوری نام افراد و خاطرات آنها کمک بگیرید. حتی خیلی خوب است که خاطرات خود را بنویسید.

10 فرمان حافظه

6- برای نوه هایتان قصه بگویید یا با آنها شطرنج بازی کنید.

7- اول هر سال یک تقویم جیبی برای خود بخرید و تاریخ های مهم مثل تولد نوه ها، بچه ها، سالگردها، روزی که نوبت دکتر دارید، مهلت پرداخت قبض و... را در آن بنویسید.

8- یک دفترچه یادداشت یا وایت بورد کوچک کنار تلفن تان بگذارید و همان زمان که پیغامی به شما دادند و کاری از شما خواستند، بلافاصله یادداشت کنید. سالمندانی که سواد نوشتن ندارند، بهتر است مطالب شان را با تلفن همراه ضبط کنند تا فراموش شان نشود.

9- هرگز وعده صبحانه را فراموش نکنید. اگر روزی در خوردن صبحانه تنبلی کردید، بدانید که باید برای یک روز فراموشکاری آماده شوید. مصرف یک وعده صبحانه کامل شامل کربوهیدرات، پروتئین و کره، حافظه کوتاه مدت را تقویت می کند.

10- برای تقویت حافظه تان مصرف قند، نمک و چربی را کم و مصرف میوه و سبزی تازه را زیاد کنید. مصرف میوه علاوه بر تامین ویتامین B، A، E و C در پیشگیری از اختلال حافظه نیز موثر است و کمبود این ویتامین ها می تواند باعث ضعف حافظه در سالمندان شود.

بفرمایید ساندویچ مغز!

در میان خوراکی های مختلف، مصرف برخی مواد غذایی با آثار مثبت چشمگیرتری برای سلامت مغز همراه است؛ از جمله:

10 فرمان حافظه

خانواده ویتامین B

هویج، اسفناج و سیب زمینی

مغزها (فندق، بادام و تخمه آفتابگردان) و حبوبات

شیر، پنیر، تخم مرغ، ماهی و گوشت

خانواده ویتامین A

زرده تخم مرغ، ماهی و سبزی های سبز (جعفری و اسفناج)

میوه های زرد (موز، انبه، زردآلو و طالبی)، سبزی های زرد (هویج و کدو حلوایی) و میوه ها و سبزی های قرمز (گوجه فرنگی و فلفل دلمه ای قرمز)

مواد غذایی حاوی ویتامین E، اسید فولیک و ویتامین C