سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

شکلات و قهوه در بروز سردرد موثر است



 

 

سردرد


مصرف شکلات و قهوه در بروز سردرد موثر است
يک متخصص تغذيه و رژيم درماني گفت: مصرف شکلات، قهوه و مواد شيرين کننده مورد استفاده در غذاهاي رژيمي در بروز سردرد و شدت يافتن آن موثر است.

دکتر رضا آمري نيا روز يکشنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: مصرف برخي مواد غذايي مانند شير گاو، پنير سفت و کهنه، کنسروهاي گوشت و ماهي، آجيل، انجير، خرما، کشمش و پياز نيز، در بروز سردرد و يا شدت يافتن آن در کوتاه مدت و دراز مدت موثر است.
وي، با بيان اينکه علت اصلي سردرد گشادي يا تنگي عروق مغزي است، اظهار داشت: مصرف مشروبات الکلي، دخانيات، قرص هاي ضد بارداري و چربي هاي اشباع شده از ديگر علل بروز سردرد هستند.

 

سردرد

 

وي، درد عضلات گردن و پشت بدن را از علائم مهم بروز سردردهاي عصبي در فرد دانست و افزود: تقريبا 10 درصد سردردها را سردردهاي ميگرني تشکيل مي دهد که معمولا عوامل ژنتيکي نقش موثري در بروز آن دارند.

آمري نيا گفت: اگر سردرد مرتب پس از بيدار شدن از خواب بروز کند، نشان دهنده فشار خون بالا با بيماري هاي التهابي مغز در فرد است.

اين متخصص با اشاره به نقش تغذيه در کاهش بروز سردرد افزود: تغذيه مناسب و استفاده از سبزيجات و ميوه جات تازه نقش بسيار موثري در کاهش بروز سردرد در فرد دارد.

وي اظهار داشت: مصرف حبوبات همچون نخود و لوبيا، ماهي، زيتون، سير، زنجبيل، چغندر، خيار، هويج، کرفس، اسفناج و جعفري در کاهش بروز سردرد موثر هستند.

آمري نيا، با اشاره به اينکه ويتامين ها و مواد معدني مفيد در کاهش سردرد موثر هستند ،يادآور شد: مصرف ويتامين B12 و منيزيم به همراه ويتامين B6 از آنجا که سبب تجمع داخل سلولي منيزيم و تاثيرگذاري بيشتر آن مي شود در کاهش بروز سردردهاي ميگرني بخصوص در زنان تاثيرگذار است.

وي خاطر نشان کرد: مصرف کلسيم به همراه ويتامين D و روغن گل پامچال با دارا بودن خاصيت ضد التهابي نيز، در کاهش بروز سردرد نقش موثري دارد.

 

 

 


ویدیو مرتبط :
دسر موکا(ترکیب قهوه و شکلات)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آیا مصرف شکلات و شیرینی در چاقی موثر است؟



مصرف شکلات و شیرینی در چاقی بی تاثیر است,شکلات و شیرینی

مصرف شکلات و شیرینی در چاقی بی‌تأثیر است

تحقیقات جدید نشان می دهد که وقتی پای شیرینی به میان می آید خوردن اندکی از آن خطر چاقی و یا بیماری قلبی به همراه ندارد.

این تحقیقات نشان می دهد افرادی که دست کم یک روز درمیان شیرینی مصرف می کنند نسبت به افرادی که خود را به خوردن شیرینی یک بار در هفته یا کمتر محدود کرده اند با خطر افزایش وزن و یا افزایش خطر بیماریهای قلبی عروقی رو به رو نیستند.

جای تعجب نیست که این تحقیق با حمایت انجمن ملی شیرینی فروشها در آمریکا انجام شده است.

مری مورفی متخصص برنامه رژیم غذایی در مرکز تنظیمی مواد شیمیایی و امنیت غذایی واشنگتن اظهار داشت: ما رابطه ای بین دفعات جذب شیرینی و شاخص توده بدنی یا فاکتورهای خطر بیماریهای قلبی عروقی بین بزرگسالان پیدا نکردیم.

این درحالی است که محققان اظهار داشتند که نتایج این تحقیقات مجوزی برای خوردن میزان نامحدودی شرینی نیست و هنوز هم میانه روی حائز اهمیت است.

مورفی اظهار داشت که نتایج این تحقیقات که در مجله تغذیه (Nutrition Journal) منتشر شده در زمانی که چاقی بیش از هر زمان دیگری به کانون توجه جامعه تبدیل شده حائز اهمیت است.

تقریبا تمام شرکت کنندگان (96 درصد) گزارش دادند که شیرینی اعم از شکلات و سایر انواع آن را مصرف می کنند اما تعداد دفعات و کیفیت مصرف آن در یک زمان مشخص متغیر است.

تحقیقات پیشین نشان داده است که مصرف کنندگان شیرینی با احتمال افزایش وزن بیشتر یا داشتن عوامل خطر بیشتری برای ابتلا به بیماریهای مزمن رو به رو نیستند. اما این تحقیق جدید در نهایت تعجب به این نتیجه رسیده که حتی افرادی که بیشترین میزان شیرینی را مصرف می کنند نیز از احتمال خطر افزایش وزن یا ابتلا به بیماری دور هستند.

تحلیلهای صورت گرفته برای انجام این تحقیقات براساس پرسشنامه ها و تعداد دفعات مصرف شیرینی و اطلاعات سالهای 2003 تا 2006 در نظر سنجی ملی بررسی سلامت و تغذیه صورت گرفت که شرکت کنندگان آن از بالای 19 سال، سن داشتند.

محققان اظهار داشتند که این نتایج الزاما به این معنا نیست که می تواند بدون حد و مرز شیرینی مصرف کرد، بلکه نشان می دهد می توان بدون افزایش خطر چاقی و یا بیماری قلبی شیرینی مصرف کرد.

آنها همچنین اضافه کردند که برای درک نقش شیرینی و شکلات در زندگی و ارائه بهترین توصیه ها به مردم برای استفاده از خوراکی‌‌های لذت بخش خود به منظور داشتن یک زندگی شاد و سالم ، تحقیقات بیشتر ضروری است./مهر