سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

شوره شما خشك است یا چرب؟


اگر از مشكلی به نام شوره رنج می‌برید، احتمالا در همه جا به‌دنبال یك راه‌حل مؤثر برای درمان آن هستید، در اینجا قرار است با همه فوت و فن‌های رفع شوره آشنا شوید

شوره یكی از مشكلاتی است كه افراد بسیاری به آن مبتلا هستند،  هیچ‌چیز بدتر از این نیست كه وقتی حسابی به‌خودتان رسیده‌اید و قرار است به یك مهمانی بروید، ببینید  این دانه‌های برفك روی لباس سیاه شما خودنمایی می‌كند.  متأسفانه این مشكل جزو مشكلاتی است كه راه‌حل قطعی ندارد، ولی شما می‌توانید با به كاربردن پاره‌ای ملاحظات تا حدی آن را كم كنید. شوره به پوست مرده سـر، كـه دائم ریزش می‌كند، اتلاق می‌شود. هر فرد ممكن است در دوره‌های مخـتلف زندگی به میزان متفاوت دچار شوره سر شود. ابتلا به شوره سر می‌تواند موضعی باشد یا در تمام سر گسترش یابد.





   برای خرید شامپو باید بدانید

هنگامی كه قصد خرید یك شامپوی ضد‌شوره را داشته‌باشید نخستین سؤالی كه فروشنده از شما می‌پرسد این است كه شوره شما خشك است یا چرب. بنابراین راه تشخیص شوره‌های خود را بشناسید تا بتوانید با توجه به آن بهترین درمان را پیدا كنید.



شوره خشك: شوره‌هایی كه در موهای خشك ایجاد می‌شود، شوره خشك نامیده می‌شود. این شوره‌ها معمولا كوچك و سفید بوده و به پوست سر نمی‌چسبند. پوسته‌ها هنگام شانه زدن مثل برف می‌ریزند. شوره خشك معمولا مملو از میكروب‌های خیلی ریز است. شوره خشك می‌تواند به‌علت بعضی از بیماری‌ها ایجاد شده باشد. بنابراین درصورت داشتن شوره خشك، حتما با پزشك مشورت كنید.



شوره چرب: این شوره‌ها از شوره‌های خشك بزرگترند، زیرا به دلیل چرب بودن به‌هم می‌چسبند. تقریبا سفید رنگ‌اند و به پوست سر می‌چسبند. شوره‌های چرب جایگاه میكروب‌های دیگری است كه می‌تواند باعث عفونت پوست سر شود. این وضعیت همراه با خارش‌های شدید خواهد بود.
ممكن است با شست‌و‌شو بهتر شده و 2 روز بعد دوباره ایجاد شود. این نوع شوره‌ها بیشتر سبب ریزش مو می‌شوند، زیرا مانع تنفس طبیعی پوست می‌شوند. اگر با استفاده از شامپوی مناسب و افزایش دفعات شست‌وشو این نوع شوره بر طرف نشد، به پزشك مراجعه كنید.



   چگونه شوره سر را درمان كنید؟

متاسفانه هیچ‌گونه درمان قطعی برای از بین بردن شوره وجود ندارد. (ممكن است با استفاده از نوعی داروی خاص برای مدتی قطع شده اما مجددا شروع شود) اما در این میان راه‌هایی وجود دارند كه با استفاده از آنها می‌توانید میزان شوره را كم كنید.

ساده‌ترین راه: شاید بتوان گفت یكی از ساده‌ترین را‌ه‌ها برای مبارزه با شوره سر این است كه آنها را همراه آب بشویید. شما می‌توانید چربی‌های اضافه(رشد مالاسزیا عامل ایجاد شوره را زیاد می‌كند)، شوره‌ها و برفك‌ها را با شامپو كردن هرروزه بشویید و ساده‌ترین راه را برای خلاصی از این برفك‌های سفید انتخاب كنید.

شامپو ضد‌شوره بخرید: اگر با انجام نكته بالا یعنی شامپو‌كردن هرروزه بهبود حاصل نشد، وقت آن است كه یك شامپو ضد‌شوره بخرید. بهتر است روی بسته بندی آن را خوب نگاه كنید و مواداولیه آن را بخوانید در یك شامپو ضد‌شوره خوب باید روی داشته‌باشد تا قارچ‌ها را كاهش دهد و همچنین، سلنیوم سولفاید داشته باشد تا ریزش سلولی را كم كند و میزان قارچ‌ها را نیز كاهش دهد، سالسیلیك اسید هم باید وجود داشته باشد تا تمام سلول‌های مرده سطح پوست شما را از بین
 ببرد.

تغییر چرخشی شامپو: شامپو ضد‌شوره‌ای كه شما خریدید می‌تواند برای مدتی شوره‌ها را متوقف كند اما به مرور‌، برفك‌های ریز برمی‌گردند. نباید فكر كنید شامپو شما خوب نبوده‌است بلكه ممكن است پوست سر شما نسبت به مواد فعال درون شامپو مقاوم شده‌باشد. در نتیجه دوباره شوره‌ها شروع می‌شود. برای مقابله با این مشكل می‌توانید به‌صورت چرخشی شامپوهای ضد‌شوره خود را عوض كنید. یعنی مثلا از 3 مارك متفاوت  هر ماه یكی بخرید. به عبارت دیگر یك ماه از یك شامپو استفاده كنید، سپس ماه بعد از مارك دیگری استفاده كنید و ماه سوم مارك سوم انتخابی را مصرف كنید و در ماه چهارم دوباره به همان مارك اول بازگردید و به همین ترتیب ادامه دهید. در این صورت پوست سر شما به هیچ كدام از این شامپوها عادت نمی‌كند، در نتیجه از شر شوره‌ها خلاص می‌شوید.





   چگونه موها را بشویید؟

این سوال همیشه وجود داشته كه در حمام چند بار موها را شامپو كنیم؟ بار اول كه موها را می‌شویید و آب می‌كشید، شوره‌ها و برفك‌های سست و چربی‌های روی موها و پوست كف سر شسته می‌شود،‌ در نتیجه موها و پوست تا حدی تمیز می‌شود.اما اگر شوره دارید باردوم شست‌و‌شو شما را از شر شوره‌های مزاحم خلاص می‌كند. برای شست‌و‌شوی دوم اجازه دهید كف شامپو حداقل حدود5 دقیقه روی موها باقی بماند و بعد آب بكشید. در این 5 دقیقه، شامپو فرصت می‌كند به درون سلول‌های پوستی نفوذ كند و آنچه از آن انتظار می‌رود را انجام دهد.
استفاده از یك نرم‌كننده یا حالت‌دهنده بعد از شامپو ضد‌شوره می‌تواند مفید باشد، چون شامپوهای دارویی معمولا موها را خشن می‌كنند، در نتیجه حالت دادن آنها مشكل می‌شود. همچنین بسیاری از این شامپوها پوست سر را خشك می‌كنند كه همین امر می‌تواند باعث افزایش برفك‌ شود، استفاده از مرطوب‌كننده می‌تواند رطوبت موها را به آنها بازگرداند.



   شما هم خارش سر دارید؟

باید بدانید یكی از كارهایی كه به‌شدت می‌تواند پوست سر شما را آزرده كند،  خاراندن بیش از حد است. وقتی شما مدام پوست سر خود را بخارانید و با ناخن‌های‌تان روی پوست بكشید بیشتر شوره‌های سر را تحریك می‌كنید. همچنین ممكن است ناخن‌ها جراحت‌هایی نیز روی پوست كف‌سر به‌وجود بیاورند. همین امر باعث می‌شود عناصر میكروبی موجود در شوره به عمق پوست سر وارد شده و عفونت‌هایی را به‌وجود بیاورد. اگر روی پوست كف سرتان را زخم كردید باید مصرف شامپو ضدشوره را تا بهبود زخم‌ها قطع كنید و به جای آن از یك شامپوی ملایم مثل شامپو بچه استفاده كنید.
نكته دیگری كه باید بدانید این است كه بعد از ورزش‌كردن یا یك كار سخت، زمانی كه حسابی عرق كرده‌اید، باید هرچه سریع‌تر دوش بگیرید و به موهای‌تان شامپو بزنید. عرق كردن، پوست كف سر شما را تحریك می‌كند، در نتیجه سلول‌ها برفك‌های بیشتری می‌سازند.



   شامپو ضد‌شوره خانگی بسازید

اگر شوره سر شما كم است می‌توانید در خانه با سركه سیب، شامپوضد‌شوره بسازید. با این كار PH پوست سر، تعادل خود را حفظ می‌كند. اضافه كردن مقداری آرد گندم به راحتی شوره‌های چسبیده به پوست سر را از آن جدا می‌كند. در آخر می‌توانید برای نرمی و قوت موها از كمی نرم‌كننده نیز استفاده كنید. كافی است یك دوم فنجان روغن هسته انگور را داخل یك كاسه بریزید. سپس 2 قاشق غذاخوری آرد گندم و یك قاشق غذاخوری سركه سیب نیز به آن اضافه كنید. مواد را به‌خوبی هم بزنید و با هم مخلوط كنید تا تبدیل به یك ماده خمیری شود.



 چگونه بشوییم؟

 موها را با آب ولرم بشویید. سپس یك قاشق از مخلوط را كف دست خود بریزید تا دمای آن تعدیل شود. با استفاده از نوك انگشتان (و نه ناخن) محلول را با حركات دایره‌ای شكل به آرامی به كف سر خود بمالید. این كار را ادامه دهید و محلول را به همه قسمت‌های سر بمالید. یك كیسه یا كلاه پلاستیكی روی سر خود بگذارید و گوشه‌های آن را با گیره یا سنجاق به سر اتصال دهید و اجازه دهید تا محلول برای زمانی حدود یك ساعت و نیم روی موها باقی بماند. سپس آن‌را آب بكشید و مانند همیشه شامپو كنید.

باز نشر اختصاصی: Bartarinha.ir



ویدیو مرتبط :
قرص کبد چرب روناکارا 5040 برای درمان گیاهی کبد چرب و سیروز کبدی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ماهي هاي چرب بهترند!!



 

 

ماهی چرب

 

اصولا ماهي‌ها منابع بسيار خوبي از چربي امگا 3 هستند و ماهي آزاد درياي خزر نيز از مهم‌ترين منابع غذايي آن به حساب مي‌آيد.



شما مي توانيد به جاي مصرف کپسول هاي حاوي امگا3 (کپسول روغن ماهي) از خود ماهي استفاده کنيد، زيرا ماهي، منبع طبيعي اين چربي ها محسوب مي شود و براي سلامتي بدن مفيدتر است.



امگا3 جزو اسيدهاي چرب مفيد و مورد نياز بدن است که فوايد بسياري را به همراه دارد، مثلا خانم‌هايي که در دوران بارداري، يک تا دو بار در هفته ماهي مصرف مي‌کنند، در مقايسه با خانم‌هاي بارداري که ماهي را در برنامه غذايي هفتگي خود قرار نداده‌اند، بچه‌هايي با ضريب هوشي بالاتر به دنيا مي‌آورند، البته به شرطي که ماهي فاقد آلودگي جيوه باشد.

در عين حال، افرادي که در برنامه غذايي هفتگي‌شان ماهي آزاد را به عنوان غذايي ثابت مصرف مي کنند، 50 درصد کمتر از افرادي که ماهي نمي‌خورند دچار حملات قلبي مي‌شوند.

حتي تحقيقات نشان داده‌اند که افراد مبتلا به التهابات مفصلي مثل روماتيسم ، با مصرف ماهي آزاد شاهد کاهش چشمگير التهابات بوده اند، طوري که نياز به مصرف کورتون در اين بيماران به ميزان قابل‌ملاحظه‌اي کم مي‌شود.


ماهی

 


اما سوال اينجا است که ماهي‌هاي چرب (مانند ماهي آزاد)، چه تفاوتي با ساير ماهي‌ها دارند؟


در پاسخ بايد گفت که ماهي‌ها به دو دسته چرب و معمولي تقسيم مي‌شوند. در ماهي‌هاي چرب، چربي (امگا3) در تمام قسمت‌هاي گوشت و اندام ماهي پخش شده است، اما در ساير ماهي‌ها، اين چربي اغلب در کبد (جگر) تجمع يافته و به اين دليل است که ماهي‌هاي چرب اهميت بيشتري پيدا مي‌کنند.

اما نکته بسيار مهمي که بايد به آن اشاره کنم، طريقه طبخ اين ماهي‌ها است. متاسفانه اکثر خانواده‌ها ماهي را در روغن فراوان سرخ مي‌کنند و اين در حالي است که همين ماهي آزاد که منبع بسيار خوبي از امگا3 محسوب مي‌شود و نقش مهمي را در جلوگيري از تصلب شرايين (سخت شدن ديوراه ي رگ ها) ايفا مي‌کند، با سرخ شدن، نه تنها خواص خود را تا حد زيادي از دست مي‌دهد، بلکه با نفوذ روغن سرخ شده به عمق گوشت ماهي، خطر سکته‌هاي قلبي و مشکلات قلبي-عروقي افزايش مي‌يابد و اينجاست که مصرف ماهي آزاد نقشي در پيشگيري از بيماري‌هاي قلبي و عروقي نخواهد داشت.

از اين رو، بهترين روش براي طبخ ماهي آزاد، شيوه ي کبابي کردن ، بخارپز کردن و گريل کردن است.

ماهی


در ضمن، بسياري از خانواده‌ها با اين مشکل مواجه‌اند که فرزندانشان از خوردن ماهي امتناع مي‌کنند و متاسفانه اين بچه‌ها در دوران بزرگسالي با کمبود امگا3 و مشکلات ناشي از آن روبه‌رو مي‌شوند.

براي حل اين مشکل توصيه مي‌شود که خانواده‌ها با استفاده از تغيير شيوه‌هاي طبخ، ذايقه بچه‌ها را به مصرف ماهي عادت دهند و کودکان خود را از همان دوران طفوليت به خوردن ماهي تشويق کنند.