سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

شوره سر دارید؟ سرما خورده‌اید؟ شلغم بخورید



شلغم, تغذیه سالم, پیشگیری از سرطان

شلغم دارای مواد معدنی است که برای پیشگیری از انواع سرطان مفید می‌باشد و همچنین در تصیفه خون و تقویت سیستم ایمنی در برابر بسیاری از بیماری‌های عفونی نقش دارد.

 

یک کارشناس تغذیه گفت: شلغم را بدون پوست گرفتن و قطعه قطعه کردن و به صورت پخار پز پخت کنید.
شلغم سبزی است که از نظر طب قدیم ایران گرم و تر به شمار می‌رفته و به علاوه برای درمان اکثر دردها استفاده می شده است.

 

وی معتقد است شلغم مواد معدنی فراوانی دارد که کلسیم و منیزیم از مهمترین این مواد است و برای رشد و نمو استخوان خصوصاً در نوجوانان، زنان باردار و زنان شیرده توصیه می شود.

به گفته این کارشناس تغذیه مقداری پتاسیم نیز در شلغم وجود دارد که در تنظیم فشارخون نقش دارد و همچنین فسفر و آرسنیک موجود در این گیاه برای تقویت گلبول‌های سفید و سیستم ایمنی مفید است و از همین رو شلغم برای پیشگیری از سرماخوردگی در فصل‌های سرد سال کاربرد بیشتری دارد.

 

شلغم, تغذیه سالم, پیشگیری از سرطان

 

شلغم سرشار از ویتامین‌های گروهB است که برای درمان و پیشگیری از شوره سر مفید می‌باشد و همچنین اسید فولیک موجود در آن در درمان کم خونی کارآیی دارد.

وی افزود: شلغم دارای مواد معدنی است که برای پیشگیری از انواع سرطان مفید می‌باشد و همچنین در تصیفه خون و تقویت سیستم ایمنی در برابر بسیاری از بیماری‌های عفونی نقش دارد.

 

گوگرد، ویتامین C و فیبر از دیگر مواد موجود در شلغم است که این کارشناس تغذیه از آنها نام برد و یادآوری کرد: فیبر موجود در این گیاه در کاهش اسید اوریک، تری گلیسرید و کلسترول مفید است و از سرطان روده پیشگیری می کند.

 

ترکیباتی در شلغم وجود دارد که برای کاهش قند خون در افراد دیابتی مفید است و همچنین مدر بودن شلغم می تواند در دفع سنگ مثانه تاثیر گذار باشد.

وی با بیان اینکه شلغم منبع خوبی از ویتامین A است، تصریح کرد: این ویتامین برای درمان شب کوری و تقویت حافظه مفید است.

 

شلغم, تغذیه سالم, پیشگیری از سرطان


این کارشناس تغذیه معتقد است موادی که در شلغم وجود دارد برای تسکین سرفه های سرماخورگی و تقویت سیستم تنفسی مفید می باشد.

 

به گفته شیرمستی شلغم سبزی کم کالری است و در رژیم‌های لاغری جز سبزیجات آزاد محسوب می شود.
وی گفت: همچنین در گذشته شلغم را به صورت پخته و له شده به صورت پمادی برای رفع ترک پا به کار می برده اند.

 

این کارشناس تغذیه در خصوص نحوه صحیح پخت شلغم هم اظهارداشت: شلغم را با پوست و بدون اینکه قطعه قطعه شود باید پخت، زیرا قطعه قطعه کردن موجب می‌شود بخش زیادی از مواد مغذی آن وارد آب شود و هدر برود.

 

شیرمستی خاطرنشان کرد: همچنین بهتر است موقع پخت شلغم از تماس مستقیم آن با آب جلوگیری کرد و شلغم را بر روی توری قرار داد تا با بخار آب قابلمه بخارپز شود.
منبع:asriran.com


ویدیو مرتبط :
شوره و خارش سر دارید؛ ما معجزه نمی کنیم ،درمان می کنیم !

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

استرس و سرما شوره سر را افزایش می‌دهد



 

 

این متخصص پوست و مو اضافه کرد: این جنس چربی چیزی نیست که بتوان با تجویز دارو آن را عوض کرد و ما برای درمان شوره یا اگزمای چربی دو راهکار داریم که یکی افزایش دادن دفعات شستشو است که طبیعی‌ترین راه‌حل است نه تجویز دارو.

فارس: یک متخصص پوست و مو گفت:شوره سر با استرس و سرما افزایش می‌یابد و برای همین است که شوره سر در فصول سرد سال بیشتر می‌شود ولی کلا شوره سر چیزی است

محمد رضوانی در مورد افزایش شیوع شوره سر و راهکار مقابله با آن اظهار داشت: تعریف ساده شوره پوسته ریزی قابل مشاهده است و به جای اینکه سلول سلول و مختصر بریزد به شکل ورقه‌ای ایجاد می‌شود که فرد آن را مشاهده می‌کند‌.

وی افزود: علت ایجاد شوره سر یک نوع مخمر از خانواده قارچ‌ها است که به صورت همزیست روی سر فرد زندگی می‌کند که همه افراد در دنیا این قارچ را دارند اما در برخی افراد به دلیل PH که پوست سرشان  یا نواحی مختلف دیگر بدن (گوش، کنار بینی، ابرو) جمعیت قارچ بیشتر می‌شود و در حد پیشرفته‌تر به بیماری اگزمای چربی (درماتیت سبوریک) تبدیل می‌شود که موجب ایجاد قرمزی و خارش در فرد می‌شود.

* دفعات شستشو از شوره سر می‌کاهد

این متخصص پوست و مو اضافه کرد: این جنس چربی چیزی نیست که بتوان با تجویز دارو آن را عوض کرد و ما برای درمان شوره یا اگزمای چربی دو راهکار داریم که یکی افزایش دادن دفعات شستشو است که طبیعی‌ترین راه‌حل است نه تجویز دارو.

وی اضافه کرد: اما اگر این راه حل کفایت نکرد از ترکیبات ضد قارچ استفاده می‌کنیم و با استفاده از شامپوهایی که مواد ضد قارچ دارند می‌توانیم این شوره را کم کنیم. این مواد بسیار متنوعند که یکی از قدیمی‌ترین آنها زینک پرتییوم هست یا ماده سلنیوم سولفاید که در درمان شوره مؤثر است اما موها را خشک و شکننده می‌کند.

رضوانی تصریح کرد: در گزارشات متفاوتی داریم که برخی شامپوهای ضدشوره شانس سفیدی مو و پیشرفت آن را زیاد می‌کند که البته هنوز روی آن بحث است.

*استرس و سرما شوره سر را افزایش می‌دهد

وی در ادامه اذعان داشت: البته نباید فراموش کرد که شوره سر با استرس و سرما افزایش می‌یابد و برای همین است که شوره سر در فصول سرد سال بیشتر می‌شود و با استفاده از ضد قارچ‌ها می توانیم جمعیت قارچ را کم می‌کنیم ولی کلا آن را نمی‌توانیم نابود کنیم چرا که همه افراد در دنیا آن را دارند.

* شامپوی ضدشوره را نباید مطلق قطع کرد

این متخضض پوست و مو خاطرنشان کرد: اگر استفاده از شامپوها قطع شود شوره سر دوباره بر می‌گردد و معمولا توصیه می‌کنیم پس از طی دوره درمان که با هفته‌ای سه بار شروع می‌شود فرد همیشه حداقل هفته‌ای یک مرتبه از شامپوی ضد شوره برای شستشوی سر استفاده کند..... / تحلیل : عصر ایران