سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

شــما چه‌ جور آدمی هستید؟


همان‌طور كه می‌دانید شخصیت یكی از جالب‌ترین موضوعات روان‌شناسی، چه برای روان‌شناسان و متخصصان و چه برای عامه مردم است. روان‌شناسان، شخصیت را از جنبه‌های مختلف تقسیم‌بندی و نامگذاری می‌كنند.





  همان‌طور كه می‌دانید شخصیت یكی از جالب‌ترین موضوعات روان‌شناسی، چه برای روان‌شناسان و متخصصان و چه برای عامه مردم است. روان‌شناسان، شخصیت را از جنبه‌های مختلف تقسیم‌بندی و نامگذاری می‌كنند.  آن‌ها با این تقسیم‌بندی‌ها می‌توانند انسان‌ها و رفتار و كردارشان را بهتر بشناسند و برای درمان، اصلاح رفتار و خصوصیات شخصیتی‌شان بهترین راه‌ها را بیابند. یكی از این تقسیم‌بندی‌ها نامگذاری افراد به 2 تیپ شخصیتی A و B است.  قبل از آن‌كه درباره این تیپ‌های شخصیتی صحبت كنیم و خصوصیات افرادی كه این تیپ‌ها را دارند، بگوییم، با پر كردن این پرسشنامه می‌توانید بفهمید جزو كدام تیپ شخصیتی هستید: A یا B؟

در این پرسشنامه پاسخی را كه با ویژگی‌های شخصیتی شما منطبق است، انتخاب كنید. تا جایی كه می‌توانید، سریع پاسخ دهید و هیچ سوالی را بدون جواب نگذارید.  اگر بین انتخاب «بله» یا «خیر» مردد بودید، گزینه «نمی‌دانم» را انتخاب كنید.



  A بهتر است یا B ؟

چه شما جزو تیپ‎ A ‎باشید و چه خصوصیات تیپ‎ B ‎را داشته باشید، به این معنی نیست كه یكی از دیگری بهتر است. تیپ‎ A ‎و‎ B ‎نوعی طبقه بندی و نامگذاری خصوصیات رفتاری و شخصیتی شماست. البته قرار گرفتن در حد انتهایی هر كدام از این تیپ‌های شخصیتی می‌تواند در زندگی فردی و اجتماعی شما اشكال ایجاد كند. به‌خصوص تمایل شدید به رفتارهای تیپ‎ A ‎می‌تواند برای شما مشكلات جسمی ایجاد كند. داشتن حس بلند پروازی، رقابت جویی و پیشرفت بسیار خوب است اما همیشه عجله داشتن، همیشه در اضطراب بودن و برای هر موضوع و مشكل كوچك یا بزرگی برای خود استرس مضاعف ایجاد كردن، می‌تواند در دراز مدت بر روح و روان و برجسم‌تان اثر گذاشته، هم باعث ایجاد بیماری‌های روحی و هم باعث ایجاد و تشدید بیماری‌های جسمی مانند بیماری‌های قلبی- عروقی، سكته، فشار خون، بیماری‌های گوارشی و زخم معده و سرطان ‌شود.



پرسش

  • بله
  • خیر
  • نمی دانم

1.  آیا در مكالمات روزمره خود روی برخی كلمات تاكید می‌كنید؟
2.  آیا سریع غذا می‌خورید و سریع حرف می‌زنید؟
3.  به‌نظر شما باید به كودكان یاد داد تا بهترین باشند؟
4.  آیا وقتی كسی كند كار می‌كند، بی‌حوصلگی نشان می‌دهید؟
5.  آیا وقتی دیگران حرف می‌زنند، آن‌ها را به عجله وادار می‌كنید؟
6.  وقتی باید در رستوران منتظر خالی شدن میز باشید، خیلی عصبانی می‌شوید؟
7.  وقتی كسی برای شما حرف می‌زند، همچنان مشغول افكار شخصی خود هستید؟
8.  آیا صبح‌ها موقع حاضر شدن صبحانه هم می‌خورید؟
9.  آیا اتفاق می‌افتد كه در تعطیلات كار كنید؟
10.  در جمع بحث‌های مورد علاقه خود را پیش می‌كشید؟
11.  اگر وقت‌گذرانی كنید خود را گناهكار می‌دانید؟
12.  آن‌قدر مشغول كار هستید كه متوجه اطراف نمی‌شوید؟
13.  آیا با مادیات بیشتر از مسائل اجتماعی در‌گیر هستید؟
14.  آیا سعی می‌كنید فعالیت‌های خود را در كمترین زمان برنامه‌ریزی كنید؟
15.  آیا همیشه به موقع سر قرار حاضر می‌شوید؟
16.  آیا پیش آمده كه برای بیان نظر خود، مشت گره كرده یا مشت بزنید؟
17.  موفقیت‌های خود را به توانایی سریع كار كردن خود نسبت می‌دهید؟
18.  احساس می‌كنید كارها باید همین حالا و سریع انجام گیرد؟
19.  برای انجام كارهای خود سعی می‌كنید از ابزارهایی با بیشترین بازده استفاده كنید؟
20.  هنگام بازی به برد و باخت اهمیت داده یا فقط سرگرم می‌شوید؟
21.  آیا اغلب حرف دیگران را قطع می‌كنید؟
22.  وقتی دیگران تاخیر دارند عصبانی می‌شوید؟
23.  پس از غذا خوردن بلافاصله میز را ترك می‌كنید؟
24.  آیا احساس می‌كنید همیشه عجله دارید؟
25.  آیا از عملكرد فعلی خود ناراضی هستید؟



 پاسخ‌نامه

به هر پاسخ بله یك امتیاز بدهید؟ به جواب‌های خیر امتیازی ندهید و اگر نمی‌دانم را انتخاب كرده‌اید به هر كدام نیم نمره بدهید. 

  • نمره 13: بیشتر و كمتر
اگر نمره شما بیشتر از 13 است، به تیپ‎ A ‎تمایل دارید ولی اگر نمره شما كمتر از متوسط است به تیپ‎ B ‎متمایل هستید. 
  • كمتر از نمره 5
درصورتی كه امتیاز شما كمتر از 5 باشد، به تیپ‎ B ‎تمایل شدید دارید.
  • نمره بیشتر از 20
اگر نمره شما بیشتر از 20 باشد، شخصیت شما شدیدا متمایل به تیپ‎ A ‎خواهد بود.



چگونه به آرامش برسید؟

  • رفتار تیپ‌های‎ A ‎و‎ B ‎
برخی از شما به كمك باورهای غیر‌منطقی برای خود استرس می‌آفرینید یا استرس‌های خود را تشدید می‌كنید.این استرس آفرینی‌ها مخصوص افراد تیپ‎ A ‎است.  اگر از افراد تیپ ‎ A‎هستید، بسیار مبارزه‌جو، رقابت پیشه، بی‌حوصله و پرخاشگرید.  همیشه احساس می‌كنید كه هل داده می‌شوید، تحت فشارید و یك چشم‌تان همیشه به ساعت است.  نه‌تنها وقت‌شناس هستید بلكه در اغلب موارد زودتر از موقع بر سر قرار حاضر می‌شوید.

خیلی سریع غذا می‌خورید، تند تند راه می‌روید، تند تند حرف می‌زنید و اگر دیگران كند كار كنند، حوصله‌تان سر می‌رود!

سعی می‌كنید بحث‌های گروهی را در اختیار خود بگیرید، در تقسیم قدرت مشكل دارید و برای همین كمتر آمادگی مشورت درباره تعهدهای كاری داشته و مسئولیت‌تان سنگین‌تر می‌شود. 

احتمالا جنبه‌های منفی امور را پر رنگ‌تر نشان می‌دهید، وقتی در كاری شكست می‌خورید، در انتقاد از خود تسكین ناپذیرید و به‌دنبال انتقاد‌های منفی می‌گردید تا خود را اصلاح كنید.  شما در بازی‌های تنیس یا پینگ‌پنگ مشكل دارید زیرا توجه خود را تنها بر زدن توپ متمركز نمی‌كنید و بیشتر مواظب شكل و فرم خود هستید، ضربه‌های خودرا اصلاح می‌كنید و توقع دارید كه كار خود را بهتر انجام دهید. این‌كه در هرزمینه‌ای بهترین باشید شعار شماست.

اما اگر نمره شما طوری است كه جزو افراد تیپ‎ B ‎هستید خصوصیات شما برعكس تیپ‎ A ‎خواهد بود! شما مسائل را آسان می‌گیرید و بیشتر به كیفیت زندگی اهمیت می‌دهید. كمتر جاه طلب بوده و كمتر بی‌حوصله می‌شوید و بیشتر منظم و محتاط هستید. حس رقابت جویی در شما كمتر است و كارها را با حوصله و صبر بیشتری انجام می‌دهید. بیشتر پیرو بوده و در كارهای گروهی همكاری بیشتری نسبت به افراد گروه تیپ‎ A ‎دارید.  افراد تیپ‎ A ‎نسبت به شما احساس می‌كنند كه زمان زود می‌گذرد و سریع‌تر كار می‌كنند.  افراد تیپ‎ A ‎ با ضریب هوشی برابر، نمرات بالاتری نسبت به شما می‌گیرند و بیشتر پاداش دریافت می‌كنند. آمارها نشان می‌دهند كه افراد تیپ‎ A ‎بسیار بیشتر از افراد تیپ‎ B ‎در معرض اینگونه بیماری‌ها به‌خصوص بیماری‌های قلبی- عروقی هستند.


ویدیو مرتبط :
شما چه جور آدمی هستید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رضا عطاران چه جور آدمی است؟



اخبار فرهنگی - بازیگر مادرزاد
رضا عطاران چه جور آدمی است؟

رضا عطاران که امسال نیز با فیلم های «رد کارپت»، «طبقه حساس» و «کلاشینکف» به عنوان کارگردان یا بازیگر در جشنواره سی و دوم فیلم فجر حضوری فعال داشت، توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره سی و دوم فجر را از آن خودکند.

ما به مناسبت درخشش خیره کننده عطاران در پرده سینما و در حواشی جشنواره فجر، شخصیت این آدم را بررسی کرده ایم.

«هیچ وقت ممیزی خاصی برای خودم در نظر نگرفته ام که حتما در سینما کار کنم. حتما در تلویزیون کار کنم یا حتما در تئاتر باشم، آنچه در نظر دارم این است که کجا موثرتر و راضی تر هستم. هر کار هنری که برای من و مخاطبم رضایتبخش باشد، برایم انگیزه ایجاد می کند که کار کنم و خیلی خودم را محدود نمی کنم.»

رضا عطاران که امسال نیز با فیلم های «رد کارپت»، «طبقه حساس» و «کلاشینکف» به عنوان کارگردان یا بازیگر در جشنواره سی و دوم فیلم فجر حضوری فعال داشت، توانست نقش خود را در صدر سینمای ایران تثبیت کند و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره سی و دوم فجر را از آن خودکند. بازیگر و کارگردان سریال های طنز تلویزیون که از سوی سینماگران و هنرمندان هنر هفتم در ایران جدی گرفته نمی شد، چند سالی است که توانسته خود را به رده اول بازیگران سینمای ایران برساند.

 

بازی در دو فیلم عبدالرضا کاهانی؛ «اسب حیوان نجیبی است» و «بی خود و بی جهت» و کارگردانی دو فیلم سینمایی قابل توجه «خوابم می آد» و «رد کارپت» و بازی در فیلم های کارگردانان صاحبنام سینمای ایران؛ داریوش مهرجویی، علیرضا داودنژاد و کمال تبریزی نشان از این واقعیت دارد که رضا عطاران تغییری شگفت انگیز در وضعیت خودش ایجاد کرده است. برای اینکه بدانیم این تغییرات حرفه ای رضا عطاران چگونه شکل گرفته است باید پی به روانشناسی شخصیت او ببریم و از گذرگاه این روانشناسی خواهیم یافت که شخصیت او چگونه به رشد او از لحاظ حرفه ای کمک کرده است.

 

اخبار ,اخبار فرهنگی ,رضا عطاران

 
مدل روانشناسی شخصیت آدم ها
تحقیقات مایرز و بریگز - دو نفر از روانشناسان شخصیت به نام در جهان - به تحلیل شخصیت رضا عطاران کمک خواهد کرد. در این سنخ نما به چهار طیف شخصیتی اشاره شده است؛ برونگرایی و درونگرایی، حسی و شهودی، احساسی و متفکر، دریافت گر و قضاوت گر. به باور روانشناسان شخصیت، انسان ها در هر یک از این طیف در یک طیف قرار می گیرند. مثلا برونگرا، حسی، متفکر و دریافت گر می تواند تیپ شخصیتی یک فرد را تشکیل بدهد. برای آنکه بهتر این فرآیند را توضیح بدهیم، به تبیین هر یک از این طیف ها می پردازیم.

برونگرا فردی است که دنیای تنهایی کمتری دارد و دیگران در زندگی اش حضوری نسبتا پررنگ دارند و او از بودن با دیگران لذت می برد. درونگرا در نقطه مقابل چنین فردی است یعنی کمتر تمایلی به بودن با دیگران دارد و از تنهایی لذت می برد.

حسی، فردی است که دنیا و صحبت های دیگران و اطلاعات پیرامونی اش را با حواس پنج گانه اش درمی یابد و از تفسیر این اطلاعات تا حدی که می تواند پرهیز می کند. حسی ها بیشتر بر دنیای حال توجه دارند تا به دنیای آینده. شهودی ها در نقطه مقابل این افراد قرار می گیرند. آنها برایشان چیزی بیش از آنچه می بینند، اهمیت دارد و بیش از زمان حال به دنیای آینده توجه دارند.

احساسی، فردی است که براساس احساسی که نسبت به موضوع دارد و تاثیری که بر خود و دیگران خواهد داشت، تصمیم می گیردو متفکر برخلاف او تصمیماتش را بیشتر به شکلی عینی و با شواهد موجودی که له یا علیه آن تصمیم دارد، سبک و سنگین می کند. و بالاخره دریافت گر ترجیح می دهد که چیزهای مختلف را باز بگذارد و به فوریت برای آنها تصمیم نگیرد. قضاوت گر، اما، ترجیح می دهد که با فوریت به مسائل بپردازد و برای آنها تصمیمی بگیرد.

چقدر آمدمی شناسد و چقدر باحال است؟
اگر بخواهیم مبنای این سنخ شخصیتی را مبنای روانشناسی شخصیت رضا عطاران قرار دهیم و براساس مصاحبه ها و مشاهداتمان دست به تحلیل بزنیم باید بگوییم که رضا عطاران دارای تیپ شخصیتی برونگرا، حسی، احساسی و دریافت گر است. جالب است که بدانید روانشناسان شخصیت گفته اند انسان های دارای این تیپ شخصیتی بازیگران مادرزاد هستند و از غافلگیر کردن و سرگرم کردن دیگران لذت می برند.

 

معاشرتی و با محبت و معمولا شد، سرزنده و پرحرفند. آدم های زیادی راغ می شناسند و تا جایی که با آدم های خوب و دوست داشتنی طرف باشند، به نظر می رسد همه را به یک اندازه دوست دارند.

افراد این تیپ شخصیتی سرزنده و عاشق تفریح و خوشی اند، ترجیح می دهند در مرکز فعالیت و در بین دیگر آدم های بی تکلف، خوشبین باشند و با ملاحظه باشند و بگویند و بخندند یا به اتفاق به یک علاقه یا فعالیت مشترک بپردازند.

اخبار ,اخبار فرهنگی ,رضا عطاران

 
این تیپ شخصیتی پرشور و باروحیه، اجتماعی و خودانگیخته اند. شاهد مثال این ویژگی های شخصیتی در رضا عطاران آنجا نمایان می شود که می گوید: «در زنتدگی ام همیشه تلاش داشته ام بین مردم باشم. به همین دلیل ماشین ندارم. موبایل تنها چیزی است که مرا به زندگی هر روزه وصل می کند و به قول شخصیت فیلم «هوو»، «اگر پول بنزین را ندهم، اصلا دستم به پول نمی خورد.

 

در اصل همیشه خواسته ام زندگی پیش رود و در هر لحظه راحت ترین شکل زندگی را داشته باشم.» یا وقتی می گوید: «یک بار با آقای کاهانی برای اکران «اسب حیوان نجیبی است» به سینما آزادی رفتیم و زمانی که از سالن خارج شدیم، داخل کافی شاپ نشستیم، چند نفر از تماشاگران که حوصله فیلم را نداشتند از سالن خارج شدند و به کافی شاپ آمدند و تا من را دیدند خیلی راحت گفتند آقا این چه فیلمی است که بازی کردی؟ من هم گفتم آقای کاهانی کارگردان فیلم هستند.

 

آنها هم به آقای کاهانی همین حرف را گفتند و برای آقای کاهانی هم عجیب بود که مردم آنقدر با من راحت هستند. به عبارتی مردم احساس می کنند من هم از خودشان هستم. خودم فکر می کنم اعتبار من نزد مردم به خاطر فیلم هایی مثل «خروس جنگی»، «هوو» و «ورود آقایان ممنوع» است. فیلم هایی که وقتی مردم آنها را دیدند از زجر زندگی روزانه خلاص شدند.»

مرد عمل است
رضا عطاران عمل گراست و روی کاری که هم اکنون انجام می دهد تمرکز فراوانی دارد و از برنامه ریزی و متمرکز شدن بر آینده بیزار است. شاهد مثال این خصوصیت شخصیتی در مصاحبه ای که در زمان اکران فیلم اولش انجام می دهد، نشان داده می شود: «آدم برنامه ریزی نیستم.

 

الان هم وضعیت ما طوری شده است که باید به دنبال بهترین موقعیت باشیم و نمی توانم برنامه ای بریزم که بگویم برنامه بعدی ام حتما ساخت یک فیلم سینمایی است که همه امور پیش تولید آن انجام گرفته. تنها کاری که می شود کرد، صبر است. به عبارتی باید بایستیم و موقعیت ها را بسنجیم تا بهترین موقعیت را انتخاب کنیم. در حال حاضر برنامه ریزی خاصی ندارم. اگر هم بخواهم ساخت فیلم دومم را شروع کنم، در بهترین حالت، در نیمه دوم سال می توانم دست به کار شوم. البته باز هم بستگی به شرایط دارد. به همین دلیل باید آرام آرام پیش رفت.»

دوست دارد سر در بیاورد
رضا عطاران لذت های ساده زندگی را ارج می نهد و معمولا زیبایی را در هر جایی می یابد. او کنجکاو است و زندگی را آنطور که هست، می پذیرد و به ندرت با تصورات یا مقاصد قبلی به سراغ چیزی می رود. شاهد مثال وقتی است که می گوید: «کلا آدم با نگاهی نیستم، به نظرم به خصوصدر زندگی هنرمندان هر آنچه در ذهنت وجوددارد، منتقل می شود.

 

آنچه از من به تماشاگران و مخاطبان القا شده، خصوصیات فردی است که علت اصلی آن ژنتیکی است. من تلاشی نداشتم که منش خیامی داشته باشم و تفکر فلسفی نسبت به زندگی نداشتم. این نوع منش که خودم و اطرافیانم راحت زندگی کنند و نزدیکانم نیز می گویند وقتی هر جا حضور داری، آرامش ایجاد می شود و در کارم هم این راحتی هست و به تماشاگران هم این راحتی منتقل می شود.»

کسی را آزار نمی دهد
رضا عطاران بی ادعا و واقع بین و در عین حال نسبت به احساسات دیگران خیلی حساس است. گرچه عموما روراست است و معمولا خصوصی ترین احساساتش را پیش خود نگه می دارد و در انتخاب کسانی که احساساتش را با آنها در میان بگذارد خیلی سختگیر است. او دلسوز و مهربان و از خود گذشته است.

 

شاهد مثال وقتی که می گوید: «هر چقدر در زندگی پیش می روم، احساس می کنم هر اندازه از خودگذشتگی بیشتر باشد و تو بتوانی مسائلی را که به نظرت چیزهای خوبی نیست، تحمل کنی؛ هم خودت از زندگی بیشتر لذت می بری و هم اطرافیان و خانواده ات از زندگی در کنار تو خوشحال و راضی اند. پول چیز خوبی است اما به خوشبختی ربطی ندارد و به تنهایی نمی تواند ضامن خوشبختی خانواده باشد. قصه خوشبختی ما هم اینچنین بود.»

 

اخبار ,اخبار فرهنگی ,رضا عطاران


تذکر - حواست باشد!
رسیدن به نوعی تعادل میان تصمیم گیری با مغز یا قلب می تواند برای رضا عطاران تبدیل به چالشی همیشگی اما ارزشمند شود. وقتی در مصاحبه ای می گوید: «اگر می خواستم فیلم تجاری و پرفروش بسازم، حتما طور دیگری فیلم می ساختم اما در «خوابم می آد» می خواستم فیلمی را که دوست دارم، بسازم و در بخش اول فیلم و دیگر کارهایی که ساختم، نشان داده ام این توانایی را دارم.» این تضاد بین تصمیم گیری با منطق یا قلب را نشان می دهد.

اما رضا عطاران که اکنون به صف سوپراستارهای سینمای ایران رسیده است، به خوبی توانسته تعادلی بین تصمیم گیری با مغز و قلب برقرار کند و رسیدن به قله بازیگری در سینمای ایران مرهون چنین تعادلی است. رضا عطاران که خود معتقد است: «به نظرم نمی شود رفت جلو و همه چیز زندگی درست بماند و اگر بیشتر عمر کنی، کامل تر نمی شوی.»

برخلاف این تصور اکنون که بیشتر عمر کرده است، جلوتر رفته است و آنچه روانشناسی شخصیت او می گوید این جلو رفتن بیراه نیست و او از این مرحله نیز می تواند پیش تر برود به شرط آنکه بتواند بین تصمیم گیری با مغز و قلبش تعادلی همیشگی برقرار کند.

اخبار فرهنگی - حاشیه،برترینها