سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

شب امتحان نزديک است



 

امتحان

 

هاي غذايي براي شب امتحان

 

تحقيقات و مطالعات جديد حاکي از آنست که چنانچه فرد با رژيم غذايي نامناسب و ناکافي تغذيه شود، تاثيرات سويي بر قابليت يادگيري وي و تمرکز حواس و هوشياري وي برجا مي ماند. به خوبي روشن شده است که سو تغذيه «پروتيين - انرژي» اختلالي است که در اثر کمبود مواد مغذي گوناگون بوجود مي آيد و قادر به مخاطره انداختن سلامت مغزي و قدرت حافظه و يادگيري است. حتي کمبودهاي تغذيه اي کوتاه مدت نظير «حذف يک وعده غذايي» مثل صبحانه يا گرسنگي کوتاه مدت قادر به ايجاد افت تحصيلي است.

 

بنابراين صبح ها با بيدار شدن به موقع فرصتي را فراهم آوريد تا صبحانه کاملي را ميل کنيد. متاسفانه صبحانه که مهمترين وعده غذايي است در کشور ما بسيار سهل انگارانه ترک مي شود و آزمايش ها نشانگر آنست که دانش آموز يادانشجويي که قبل از کلاس يا امتحان به صرف صبحانه مي پردازند، توان يادگيري و تمرکز در سوالات و جوابها به شکل چشمگيري افرايش نشان مي دهد. از آنجايي که راهکارهاي تغذيه اي به خوبي قادر به تامين اين مواد مغذي است در اين مطلب علاوه بر ذکر مواد غذايي سرشار از ويتامين و مواد معدني که قادر به ارتقا قدرت حافظه، يادگيري و توان مغزي هستند، به مواردي که سبب کاهش استرس و اضطراب در دانش آموزان يا دانشجويان در زمان امتحان مي شود، بپردازيم. در زير به مواد غذايي مناسب در زمان امتحان مي پردازيم.

 

 

تن ماهي - ماهي قزل آلا

 

دانشمندان دريافته اند که کمبود شديد هگزانوييک اسيد ( اسيد چرب موجود در ماهي ) موجب بروز اختلالاتي در رفتارفرد مي شود و در واقع نشانه هايي مانند عدم تمرکز فکري در کلاس درس، بي قراري، و ناآراميفرد حين درس يا در اثناي مطالعه يک صفحه از نوعي ناهنجاري به نام پر جنب و جوشي توام با عدم تمرکز فکري و بي حواسي حکايت دارند که در نهايت مانع پيشرفت تحصيلي مي شوند. در اين افراد طي آزمايش هاي انجام شده مشخص شده که ميزان اين اسيد چرب بسيار پايين بوده و تجويز آن موجب برطرف شدن اين اختلالات شده است، افزون بر اين موجب آرامش فرد در مواقع پر تنش ياد شده مي شود. موارد اخير يعني انواع ماهي ها به خصوص تن، قزل آلا و ساردين با ارتقاي عملکرد مغزي، هوشياري و حافظه اي به قوي کردن عضلات چشم آنها نيز مي پردازد. با توجه به استفاده طولاني مدت دانش آموزيا دانشجو از کامپيوتر و اينکه ساعات متمادي را در مقابل صفحه نمايش رايانه مي پردازند، اين امر اهميت مضاعف مي يابد. بنابراين استفاده از انواع ماهي ها به عنوان وعده اصلي يا ميان وعده تهيه شده از آنها بسيار سودمند است.

 


گوشت هاي قرمز - غذاهاي دريايي

 

اکثر مردم غذاها را بدون توجه به ارزش تغذيه اي آنها مصرف مي کنند، بنابراين تاثير گوشت قرمز به عنوان يک منبع عالي آهن و روي بر رفتارهاي عصبي شايان ذکر است. طبق تحقيقي در ايالات متحده آمريکا توصيه شد که با استفاده روزانه 2 تا 3 سروينگ (60 تا 90 گرم) چيزي حدود 2 تا 3 قوطي کبريت در هر روز از گروه گوشت ها (گوشت - مرغ - ماهي - حبوبات و ...) به خصوص گوشت قرمز بدون چربي اين نياز را برطرف کنيد. به خاطر آوردن و يادگيري دو عامل موثر بر ادراک و حافظه به شمار مي آيند، بطور مسلم مواد مغذي جز بهترين عامل ها در بروز توانايي هاي ژنتيکي افراد در رابطه با حافظه، يادگيري و استفاده از توان مغزي هستند. بنابراين اگر شما در خانواده اي زندگي مي کنيد که نسل در نسل شاگرد اول بوده ايد و شما قوانين ارثي و خانوادگي را مخدوش کرده ايد و ناپلئوني قبول مي شويد، بد نيست منابع حاوي آهن (گوشت، خرما، کشمش و ...) و روي (غذاهاي دريايي، سبزي ها و ...) را امتحان کنيد، زيرا تحقيقي وجود دارد مبني بر اينکه 73 نفر بالغ با کمبود آهن متوسط، پس از مصرف 8 هفته اي مکمل فروسولفات (حاوي آهن) بهبود قدرت حافظه و بالا رفتن توانايي در يادگيري لغات را نشان داده اند.

 

امتحان

 

آجيل مغزدار - آناناس

 

قبل از رواج پفک، چيپس و ساير تنقلات با ارزش غذايي پايين و مواد مضر گوناگون بيشتر تنقلات را آجيل و مغزهاي گياهي تشکيل مي داد. از اين رو سلامتي به شکل چشمگيري نوجوانان و جوانان وجود داشت. اين مواد مغذي (بادام، نخودچي و کشمش، فندق، گردو و ...) سرشار از منيزيوم بوده و کمبود آن به عنوان يکي از علل ناتواني يادگيري محسوب مي شود.

 

علاوه بر مواد ياد شده منيزيوم در سبزي هاي پربرگ و سبزرنگ، لوبيا، نخود، آجيل مغزدار، برنج قهوه اي، نان گندم سبوس دار، دانه هاي روغني و برخي ميوه ها يافت مي شود که از بهترين و مهمترين اين ميوه ها مي توان به آناناس، سيب (بخصوص اگر با پوست ميل شود) و خرما اشاره کرد. بنابراين گردو، بادام و پسته در حد معقول فراموش نشود(مصرف بيش از حد و افراطي در هر چيزي نه تنها سودي ندارد بلکه ضررهاي بيشماري نيز به همراه خواهد داشت).

 

 

عسل

 

عسل از دسته مواد غذايي است که به عنوان معجزه در اختيار بشر قرار گرفته است زيرا حاوي مواد مغذي بيشماري بوده و فوايد آن در همه جا کارآمد است. تحقيقات حاکي از آنست که گلوکز و مواد قندي موجود در عسل باعث ايجاد موفقيت در انجام تست هاي حافظه به خصوص در زمينه به خاطر سپردن لغات شده است. از طرفي ويتامين D موجود در عسل اعمال بين کلسيم و فسفر را تنظيم مي کند و در نتيجه اعصاب کار خود را به خوبي انجام مي دهند. مشخص شده است که نوشيدني هاي حاوي عسل در کاهش استرس و اضطراب پيش از امتحان نيز بسيار کارآمد است، از اينجا مي توان به حکمت آب ميوه هاي کنکور پي برد!!

 


آبنبات ها و آدامس هاي حاوي نعناع بدون قند


نعناع از ديرباز به عنوان ماده هوشيار کننده مورد استفاده قرار گرفته است، بنابراين اگر شما دانشجويي هستيد که عصرها کلاس داريد و بعد از صرف ناهار و درست در زماني که خواب به طرز وحشتناکي تمرکز را ضايع مي کند، مجبور به توجه به دقت در فراگيري دروس هستيد، توصيه مي شود استفاده از برگ هاي نعناع، آب نبات ها و آدامس هاي حاوي نعناع بعد از صرف ناهار را امتحان کنيد.

 


ماست


ماست داراي مواد مغذي و چربي بوده که بسته به نوع شير مصرفي ميزان آن متفاوت است . ماست منبع خوبي براي کلسيم و پروتيين است - يک ليوان ماست کمتر از %80 نياز روزانه بزرگ سالان به کلسيم را فراهم مي کند ، ماست مي تواند در بين وعده هاي غذايي روزانه و يا همراه غذا ها به جاي چاشني استفاده شود . مثلا به جاي کره در سيب زميني و به جاي سس در سالاد از مخلوط ماست و آبليمو و روغن زيتون استفاده شود . مصرف ماست کم چربي سبب کاهش کلسترول و پيشگيري از بيماري قلبي عروقي مي گردد . بهتر است ماست بيش از دو هفته در يخچال نگه داري نشود.


ویدیو مرتبط :
شب امتحان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

صبح و ظهر و شب امتحان چه بخوریم؟



 

 

چاره ترک خوردن لبها

 

سال‌ها پیش، وقتی ما مثل خیلی از خواننده‌های این صفحه دانشجو بودیم، استاد فیزیكی داشتیم كه به محض ورود به كلاس درس، توی چشم تك‌تك دانشجوهای كلاس نگاه می‌كرد و به بعضی‌ها كه می‌رسید می‌گفت: «با شكم زیادی پر، آدم درس نمی‌فهمد، پاشو برو آبی به صورتت بزن!»

 

همان استاد در جلسات امتحان هم میان دانشجو‌ها می‌گشت و می‌گفت: «برای امتحان باید درست غذا خوردن را یاد بگیرید!» حالا كه فصل امتحان شده ما هم به دانشجوها همین توصیه را می‌كنیم اما نه از قول خودمان بلكه از قول متخصصان تغذیه كه می‌گویند: «برای موفقیت در امتحان، درس خواندن كافی نیست و باید رژیم غذایی مناسبی هم داشته باشید.»

 

اما حتی اگر دانشجو هم نباشید و امتحان پایان ترم هم نداشته باشید، بالاخره جایی به توصیه‌های تغذیه‌ای پیش از آزمون نیاز پیدا می‌كنید مثلا شاید روزی ناچار شوید امتحان زبان بدهید، آزمون آیین‌نامه، كنكور كارشناسی یا كارشناسی ارشد یا دكتری، آزمون استخدامی و... می‌بینید؟ در هر سنی كه باشید بالاخره ممكن است یك روز یك برگه سپید و یك خودكار جلویتان بگذارند تا بفهمند چند مرده حلاجید و آن وقت است كه مغزتان به مواد غذایی خاصی نیاز پیدا می‌كند و آرزو می‌كنید كه كاش توصیه‌های ما را خوانده بودید، پس از همین حالا راه حسرت خوردن را در آینده ببندید.

 

 

می‌خواهید خواب آلود نباشید؟

 

خیلی از دانشجوها خیال می‌كنند دلیل این كه بلافاصله پس از نشستن سر جلسه امتحان به‌رغم خواب كافی در شب قبل، احساس خواب‌آلودگی می‌كنند، اضطراب است در حالی كه دلیل واقعی این حالت شاید مصرف زیاد كربوهیدرات‌ها باشد. این نكته‌ای است كه دكتر رضا امانی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی هم در گفت‌وگو با ایسنا به آن اشاره دارد و می‌گوید: خوردن غذاهای حاوی كربوهیدرات می‌تواند موجب خواب‌آلودگی دانشجویان هنگام آزمون شود.

 

كربوهیدرات‌ها به زبان ساده قندها یا تركیبات پیچیده‌تری مانند نشاسته‌ها هستند كه از اتصال چندین گروه قندی تشكیل شده‌اند و منابع غذایی مناسب برای تامین انرژی بدن به حساب می‌آیند و بر همین اساس خیلی‌ها پیش از آزمون تصمیم می‌گیرند صبحانه‌ای غنی از كربوهیدرات و شامل قند و شكر داشته باشند و حتی برخی برای كسب انرژی بیشتر از برنج به عنوان صبحانه استفاده می‌كنند! اما دكتر امانی می‌گوید: اگرچه مصرف این موادغذایی در تامین قند خون مفید هستند، مصرف آنها پیش از امتحان موجب كاهش كارایی مغز می‌شود.

 

 

صبح امتحان چی بخوریم؟

 

اگر بگوییم وقتی امتحان دارید مهم‌ترین وعده غذایی صبحانه است، اغراق نكرده‌ایم، چرا كه مصرف یك صبحانه خوب و كامل می‌تواند 20 تا 25 درصد انرژی مورد نیاز بدن را در روز تامین كند و از آنجا كه بیشتر امتحانات صبح‌ برگزار می‌شوند، اهمیت این وعده غذایی هم بیشتر می‌شود.

 

دكتر امانی اگر چه معتقد است میزان كربوهیدرات در وعده صبحانه باید كم شود، اما موافق حذف كامل آن نیست زیرا در این صورت با افت قند خون مواجه می‌شوید. با این حال او به دانشجویان و دانش‌آموزان توصیه می‌كند پیش از امتحان، علاوه بر مصرف كربوهیدرات، مواد غذایی حاوی پروتئین را نیز در وعده صبحانه بگنجانند و توضیح می‌دهد: تخم‌‌مرغ آب‌پز و پنیر كم‌‌چرب ازجمله مواد غذایی حاوی پروتئین هستند كه می‌توان در وعده صبحانه از آنها استفاده كرد.

 

علاوه بر این اداره بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، نیز با تاكید بر این مطلب كه هرگز نباید پیش از امتحان وعده صبحانه را حذف كنید در قالب توصیه‌هایی خطاب به دانش‌آموزان می‌گوید: مصرف عسل بویژه همراه كنجد در وعده صبحانه به تقویت حافظه و به خاطر آوردن مطالب درسی كمك می‌كند.

 

حالا كه تخم‌مرغ آب‌پز و پنیر كم‌چرب و عسل و كنجد هم به وعده‌های غذایی‌تان اضافه كردید یك لیوان آب پرتقال هم روی میز بگذارید. چون دكتر امانی تاكید می‌كند: مصرف یك عدد پرتقال یا یك لیوان آب پرتقال تازه در وعده صبحانه به بهبود عملكرد مغز و افزایش نشاط و شادابی فرد كمك می‌كند. او همچنین یادآوری می‌كند: نوشیدن یك فنجان چای یا قهوه همراه مقدار اندكی شیرینی در افزایش تمركز موثر است.

 

 

ظهر امتحان چی بخوریم؟

 

ما هم قبول داریم كه همه امتحانات صبح‌ها برگزار نمی‌شوند، اما حتی این ماجرا هم باعث نمی‌شود وعده صبحانه را حذف كنید، چون حذف این وعده بر كارایی شما در تمام طول روز اثر می‌گذارد. دكتر امانی با تاكید بر این مطلب، درباره وعده ناهار پیش از امتحان‌هایی كه ظهر یا عصر برگزار می‌شوند توصیه می‌كند: در وعده ناهار نیز از خوردن غذاهای سرشار از كربوهیدرات‌ها مانند برنج خودداری كنید و همچنین از خوردن غذاهای حجیم، چرب و سرخ كرده در ظهر امتحان بپرهیزید!

 

حالا آن كاسه ماست را هم كه آماده سركشیدنش پیش از رفتن سرجلسه شده‌اید، كنار بگذارید چون این متخصص تغذیه هشدار می‌دهد مصرف ماست و دوغ هم پیش از امتحان كار درستی نیست! شما كه نمی‌خواهید در طول جلسه با چشم‌های بسته و پف كرده به پرسش‌ها پاسخ دهید؟

 

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی می‌افزاید: صبحانه یا ناهار 2 ساعت پس از مصرف تاثیر خود را بر بدن نشان می‌دهند و به همین دلیل وعده‌های غذایی باید 2 ساعت پیش از امتحان مصرف شوند. در فاصله مصرف صبحانه یا ناهار تا زمان آغاز امتحان نیز می‌توان از انواع میوه‌ها یا اندكی بیسكویت یا كاكائوی تلخ استفاده كرد.

 

 

شب امتحان چی بخوریم؟

 

همچنین اداره بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت نیز به دانشجویان و دانش‌آموزان پیشنهاد می‌كند برای داشتن خواب راحت در شب قبل از امتحان، یك لیوان شیر گرم پیش از خواب میل كنند و از مصرف قهوه، چای یا نوشابه گازدار كولا از حدود 6 ساعت قبل از خواب پرهیز كنند و در میان‌وعده آخر شب پیش از امتحان برای كاهش اضطراب و داشتن خوابی راحت از مواد غذایی مانند لوبیا، سویا، موز، تخم‌مرغ، گردو، شیر و لبنیات استفاده كنند.

منبع:salamat news .com