سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

شامپوی مناسب موی شما کدام است؟


شامپوی‌تان را متناسب با نوع موهای‌تان انتخاب كنید تا كمتر آسیب ببینند.


مجله زندگی ایده آل - ساقی بیاتین: برای ما كه در آب و هوای آلوده شهرهای بزرگ رفت و آمد می‌كنیم و برای ما كه با آمدن و رفتن هر مدی موی خود را در معرض مواد شیمیایی رنگ، مش و. . . قرار می‌دهیم، مراقبت از مو مثل مسواك شبانه واجب است. استفاده از هر شامپویی كه دم دست‌تان باشد، موهای‌تان را به سمت بی كیفیت شدن و شما را در نهایت به سمت كچل شدن می‌برد؛ پس با آگاهی از نوع موهای خود دست به انتخاب بزنید.

اگر موهایی چرب دارید. . .

شامپویی كه برای موهای‌تان انتخاب می‌كنید، باید به‌میزان كافی قدرت پاك كردن ناخالصی و آلودگی را از روی موهای چرب‌تان داشته و در عین حال برای مصرف روزانه مناسب باشد. این بدین معنا نیست كه شامپو باید حاوی تركیبات شیمیایی سنگینی باشد چرا كه تركیبات شیمیایی سنگین باعث از بین رفتن روغن‌های طبیعی كف سر نیز می‌شود و این خود می‌تواند عاملی باشد برای افزایش ترشح چربی توسط غده‌های چربی و بهترین راه برای رهایی از چربی بیش از حد موها، انتخاب شامپوهایی است كه دارای مواد اولیه گیاهی تنظیم كننده ترشح چربی روی كف سر هستند.

از این دسته مواد گیاهی می‌توان به گزنه، روغن درخت چای، نعنا فلفلی و تركیبات منتول‌دار دیگر اشاره كرد. چنین شامپوهایی با ملایمت، چربی موی سر را به حالت تعادل باز می‌گردانند. یادتان باشد از شامپویی با PH شش، هفت و بیشتر استفاده كنید. لازم به یادآوری است برای موهای چرب نیاز به استفاده از نرم كننده نیست.

گیسو كمند شوید

اگر موهای خشكی دارید. . .
 

موهای خشك همیشه ظاهری كدر و مات دارند و وقتی می‌خواهید آن را شانه بزنید دچار مشكل می‌شوید. در این مدل مو اثری از درخشندگی وجود ندارد و اغلب وز دارد. معمولا شامپوهای مناسب موهای خشك، حاوی مرطوب‌كننده و اسیدهای چرب بیشتری هستند. بهتر است در میان شامپوهای مناسب موهای خشك سراغ آنهایی بروید كه تركیباتی مانند روغن زیتون، روغن بادام، عسل، بابونه و سایر روغن‌های گیاهی دیگر را داشته باشند.

برای موهای خشك استفاده از نرم‌كننده‌ای با رطوبت بالا ضروری است. یك نرم‌كننده قوی، موهای خشك و آسیب‌دیده را ترمیم می‌كند و رطوبت مورد نیاز را به ریشه مو برمی‌گرداند. وجود ویتامین F در شامپو باعث ترمیم موهای آسیب دیده می‌شود و رطوبت مو را به‌طور موثر افزایش همچنین ریزش مو را كاهش می‌دهد.

اگر موهایی فر یا مجعد دارید. . .

اگر موهایی فر یا حالت‌دار دارید بهتر است از شامپوهای بسیار قوی استفاده نكنید زیرا موهای شما دچار آسیب می‌شود. مناسب‌ترین شامپو برای موهای مجعد و فر، شامپویی با PH  4 تا 5 است. این شامپوها ضمن اینكه تمام آلودگی، گرد و خاك و چربی اضافه مو را پاك می‌كنند، چربی طبیعی پوست و موی سر را هم حفظ می‌كنند. سعی كنید موهای فر را زیاد نشویید زیرا این كار موجب باز شدن كوتیكول‌ها و خشك شدن بیش از حد موها می‌شود.

اگر موهایی معمولی دارید. . . .

اگر جزو این دسته هستید به شما تبریك می‌گوییم چون بهترین نوع مو را دارید. موهای معمولی نه چرب است و نه خشك و اغلب براق و درخشنده است و شما كدری در آن نمی‌بینید. مهم‌ترین توصیه برای شما این است كه از شستن روزانه موها خودداری كنید و حداقل با فاصله یك روز در میان بشویید.

اگر موهای فرشده دارید. . .

اگر موهای فر شده دارید، باید محصولات بهداشتی خود از جمله شامپوی‌تان را با نهایت دقت انتخاب كنید. شامپوهای مناسب این نوع مو حاوی فیلترهای uv هستند. برای شستن این موها باید از شامپوهای اسیدی ضعیف استفاده كرد. این نوع شامپوها، هنگام خیس‌بودن كمتر باعث بادكردن موها و جدایی سلول‌های لایه خارجی آن می‌شوند. بعد از شامپوكردن موها حتما باید از نرم‌كننده استفاده كرد تا سطح آسیب‌دیده را به‌طور موقت ‌ترمیم كند و درخشندگی را به مو برگرداند.

گیسو كمند شوید

اگر موهایی رنگ شده دارید. . .

بیشتر موهایی كه تحت تاثیر رنگ، مش و اعمال شیمیایی قرار می‌گیرند، پس از مدتی آسیب‌دیده و شكننده می‌شوند. برای این موها شامپو و نرم‌كننده‌هایی وجود دارد كه رنگ مو را تثبیت می‌كند و به دلیل اینكه مواد پاك‌كننده كمتری نسبت به شامپوهای دیگر دارد رنگ مو دیرتر جلای خود را از دست می‌دهد. كسانی كه از این شامپوها استفاده می‌كنند موهای‌شان حالت وز ندارد و لخت می‌ماند زیرا الكتریسیته موها را از بین می‌برد.

شامپوها و نرم‌كننده‌های مخصوص موهای رنگ‌شده حاوی موادی هستند كه تا حدی می‎توانند از رنگ مو و خود موها در برابر اشعه UV آفتاب محافظت كنند. تاثیر این شامپوها فقط در ظاهر مو و تا زمانی است كه از آنها استفاده می‎شود و اثر درمانی برای طولانی‌مدت ندارند. شامپوهای خنثی یا شامپویی با اسیدیته سبك که PH 6تا 7 دارد، مو را كمتر متورم كرده و لایه خارجی كوتیكولی مو را كمتر به هم می‌ریزد.

اگر موهای‌تان شوره دارد. . .

اگر موهای‌تان مستعد شوره زدن است، باید به دنبال شامپوی ضدشوره باشید یا از سرم‌های پاك‌كننده مو كه ضدشوره هستند استفاده كنید. این شامپوها كف سر را به‌خوبی تمیز می‌كنند و هرگونه شوره‌ای را از بین می‌برند. برخی دیگر از شامپوهای ضدشوره حاوی تركیباتی هستند كه مانع از رشد باكتری شوره‌ می‌شوند و PH كف سر را تنظیم می‌كنند. در انتخاب شامپوی ضد شوره دقت كنید چون برخی از آنها به دلیل داشتن تركیبات بسیار قوی باعث خارش، خشكی و حساسیت بیش از حد پوست كف سر می‌شوند.


ویدیو مرتبط :
شامپوی موی رنگ شده

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شامپوهای مناسب پوست و موی كودكان



 

شامپو بچه

 

استفاده از صابون برای شستشوی مو و بدن، مدت‌ها است منسوخ شده و تولیدکنندگان برای هر سن و هر نوع مویی، شامپوی مخصوصی تهیه می‌کنند. به همین دلیل، این روزها بیشتر والدین از محصولات مخصوص کودکان برای شستشوی سر و بدن کودک خود استفاده می‌کنند. حال آنكه چه شامپوهایی مناسب كودك است شاید برای خیلی از مادران سئوال باشد كه در اینجا می‌تواند پاسخ سئوالات خود را بگیرند.


شامپوهای مناسب پوست و موی كودكان


شامپوهای مخصوص کودکان، چون قدرت شویندگی کمتری دارند،PH آنها خیلی قلیایی نیست؛ پوست سر کودکان قدرت چربی‌سازی زیادی ندارد و نیازی به استفاده از شامپوهای قوی و قلیایی برای موی آنها نیست. باید از شامپوهای ضعیف‌تر که PH قلیایی آنها نزدیک به 7، یعنی خنثی است استفاده شود. یکی از ویژگی‌های شامپوبچه‌ها این است که چشم را نمی‌سوزاند. هر چه قدرت قلیایی شامپوها بیشتر باشد، قدرت سوزانندگی چشم در آنها بیشتر است. قدرت قلیایی صابون، نزدیک 9 است. مایع دستشویی هم 10 تا 5/10 است. به همین دلیل چشم را می‌سوزانند، اما قدرت قلیایی شامپوبچه خنثی یا 7 است. به همین دلیل قدرت سوزانندگی چشم پایین می‌آید.

 


عوارض استفاده از شامپوهای معمولی برای پوست و موی كودكان


این شامپوها سبب خشکی بیش از اندازه پوست و موی کودکان می‌شوند؛ چون چربی‌زدایی این شامپوها بسیار بالاتر از شامپوهای مخصوص کودکان و PH آن نیز حدود 8 است. چون در کودکان چربی‌سازی در پوست سر و ریشه مو کم است، شامپوهای معمولی سبب خشکی بیش از حد مو شده و باعث شکنندگی، تار شدن، کدر و خشک شدن موها می‌شود. ‌

 

 

استفاده از شامپوبچه


تا سن بلوغ توصیه می‌شود. وقتی اولین علایم هورمون‌های جنسی در 12 تا 13 سالگی نمایان شد، دیگر می‌توان از شامپوهای افراد بالغ استفاده کرد.

 

اکثر افرادی که ریزش مو دارند، می‌گویند استفاده از شامپوبچه جلوی ریزش مو را می‌گیرد این حرف علمی نیست. تنها در صورتی که موی فردی خشک باشد، استفاده از شامپوبچه توصیه می‌شود. کسانی که موی نرمال دارند و از شامپو بچه استفاده می‌کنند، موهایشان تمیز نمی‌شود و بعد از آنکه از حمام بیرون می‌آیند، موهایشان هنوز چرب و کدر است.

 


در هفته چند مرتبه باید سر کودک را با شامپو شست؟


کودکی را که بازی زیاد می‌کند و بدنش تعریق بالایی دارد، باید هر روز به حمام برد؛ اما آ‌نهایی که فعالیت جسمی کمتری دارند را می‌توان یک روز در میان یا دو روز در میان به حمام برد. به‌طور کل شستشوی روزانه را برای همه توصیه می‌کنیم مگر آنکه پوست خیلی خشک باشد.

 


میزان مصرف شامپو برای كودك


اگر هر روز بچه‌ را به حمام می‌برید، یک دست شامپو کافی است. اگر یک روز در میان این کار را انجام می‌دهید، دو دست شامپو و اگر سه روز یک‌ بار شامپو می‌زنید، سه دست شامپو لازم است. هرچه مو زودتر و با شامپوی کمتر شسته شود، بهتر است تا اینکه دیرتر و با شامپوی‌ بیشتری شسته شود.

 


نحوه صحیح شامپو زدن


بعد از آنکه موها خیس شد، مقداری از شامپو را به موها زده و مو را کمی چنگ بزنید تا شامپو کف کند. این موضوع در رابطه با بچه‌هایی که موهای کوتاهی دارند یا آقایان صدق می‌کند. در مورد دختربچه‌ها یا خانم‌هایی که موهای بلند دارند، لازم نیست تمام ساقه مو را شامپو بزنند. شامپو را تنها باید به مغز سر که محل تجمع چربی است زد. وقتی آب‌کشی می‌کنید کف شامپوی زده شده به مغز سر، به ساقه موها می‌رسد و گرد و غبار نشسته روی آن را از بین می‌برد. شامپو زدن ساقه مو مخصوصا هر روز، می‌تواند سبب خشکی و شکنندگی مو شود؛ چون ساقه مو چربی‌سازی ندارد.

 


توصیه ایمنی برای خرید شامپوبچه


1- حتما توجه کنید که شامپو گوشه‌های تیز و برنده نداشته باشد. اکثر شامپوهای موجود در بازار بدون زاویه و بی‌خطر هستند؛ اما اگر به‌ طور اتفاقی شامپویی خریدید که کناره‌های تیز داشت، حتما آن را از دسترس کودکان دور نگه دارید.

 

2- شامپو نباید قطعات ریز جداشونده داشته باشد. اگر شامپوی عروسکی می‌خرید، به این نکته توجه کنید که در آن خیلی کوچک و قابل جدا شدن نباشد.

 

3- داخل برخی شامپوها تیله‌های رنگی وجود دارد که برای بچه‌ها جذاب است. مراقب باشید، اگر در این نوع شامپوها قابلیت باز شدن داشته باشد، ممکن است بچه‌ها این تیله‌ها را ببلعند که موجب خفگی در آنها شود.

 

4- موقع حمام کردن کودک، در شامپو را حتما محکم ببندید و اگر شامپو عروسکی است پس از بستن در آن ابتدا خوب بیرون آن را بشویید و بعد به دست کودک بدهید. تا حد ممکن، از اینکه کودکان شامپو را به دهان ببرند، جلوگیری کنید!