سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

سیب‌زمینی سرخ‌شده یا پیاز سوخاری؟


توصیه تمام متخصصان علم تغذیه و پزشكان این است كه تا می‌توانید خوردن غذاهای آماده و فست‌فود را محدود كنید، اما به هرحال گاهی اوقات فست‌فودها برای شما یك لذت را فراهم می‌آورند و نمی‌شود از آنها گذشت.

مجله سیب سبز: توصیه تمام متخصصان علم تغذیه و پزشكان این است كه تا می‌توانید خوردن غذاهای آماده و فست‌فود را محدود كنید، اما به هرحال گاهی اوقات فست‌فودها برای شما یك لذت را فراهم می‌آورند و نمی‌شود از آنها گذشت. اما در این میان انتخاب هم مسئله مهمی است،‌ برای مثال اگر برای پیش‌غذا بخواهید انتخاب كنید كدام یك را انتخاب می‌كنید: سیب‌زمینی سرخ شده یا پیاز سوخاری. در جدول زیر خواهید دید كه كدام‌یك انتخاب بهتری است.



میزان كالری: اگر سیب‌زمینی سرخ شده باریك و با روغن كم و مناسب سرخ شود، حدودا 100 كالری كمتر از پیاز سوخاری دارد. یادتان باشد 600 كالری تقریبا اندازه كالری یك وعده غذایی كامل است.

میزان پروتئین: هردوی این پیش‌غذاها از لحاظ میزان پروتئین تقریبا مساوی هستند.

میزان چربی! شاید تفاوت اصلی اینجا باشد، میزان چربی خیلی زیاد یك پرس پیاز سوخاری واقعا مسئله مهمی است كه باید به آن اهمیت بدهید.

میزان چربی اشباع: می‌دانید كه در میان چربی‌ها، چربی‌های اشباع شده از همه مضرتر و خطرناك‌تر هستند. با این میزان چربی می‌شود گفت كه اصلا غذای سالمی به حساب نمی‌آید.

میزان كربوهیدرات: از لحاظ میزان كربوهیدرات تفاوت عمده‌ای میان یك پرس سیب‌زمینی سرخ‌كرده و یك پرس پیاز سوخاری وجود ندارد.

میزان فیبر: فیبرها جزء ارزش‌های موادغذایی هستند. از این لحاظ سیب‌زمینی سرخ‌كرده دارای مقدار بیشتری فیبر است.

میزان قند: میزان قند در سیب‌زمینی سرخ شده بسیار ناچیز است اما پیاز سوخاری مقدار مناسبی قند درخود دارد.

میزان كلسیم: كلسیم موجود در یك پرس سیب‌زمینی سرخ‌شده بسیار ناچیز است اما پیازسوخاری مقدار مناسبی از كلسیم در خود دارد.



میزان آهن: اگر دچار كم‌خونی از نوع فقر آهن هستید، می‌توانید به سیب‌زمینی سوخاری به‌عنوان یك كمك فكر كنید.

میزان منیزیم: در یك پرس سیب‌زمینی سوخاری دوبرابر یك پرس پیازسوخاری منیزیم وجود دارد.

میزان فسفات: در این مورد یك پرس پیازسوخاری بهتر است چراكه فسفات بیشتری در خود دارد.

میزان پتاسیم: اگرچه با حرارت دیدن میزان پتاسیم كاهش می‌یابد اما همچنان میزان پتاسیم سیب‌زمینی سرخ‌كرده بیشتر است.

میزان سدیم: میزان سدیم (نمك) در هردوی این غذاها زیاد است اما به هرحال از این لحاظ سیب‌زمینی سرخ‌شده وضعیت بهتری دارد اما لطفا خودتان به آن نمك اضافه كنید.

میزان ویتامین C: شاید برای‌تان عجیب باشد  اما میزان ویتامین C موجود در یك پرس سیب‌زمینی سرخ‌كرده درحد بسیار خوبی است.

ویتامین K: سیب‌زمینی سوخاری میزان نیاز روزانه شما به ویتامین K را برطرف می‌كند.

نتیجه نهایی:  11 به 3به نفع سیب‌زمینی سرخ‌شده

نكته آخر: شاید این تنها رقابتی باشد كه سیب‌زمینی سرخ‌شده در آن برنده باشد. درست است كه سیب‌زمینی سرخ‌شده منبع خوبی از ویتامین‌ها، پتاسیم و فیبر است اما در كل این خوراكی را نمی‌توان یك خوراكی مناسب محسوب كرد. باید حواس‌تان باشد كه اگر دائما سیب‌زمینی سرخ‌شده بخورید رگ‌های‌تان باید از جنس آهن باشد تا مشكلی برای قلب و عروق‌تان پیش نیاید.


ویدیو مرتبط :
‫سیب زمینی تنوری فرانسوی ترد و خوشمزه . خیلی سالم و بدون روغن، بجای سیب زمینی سرخ کرده .‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افزایش قیمت تخم‌مرغ، نارنگی، سیب‌زمینی و پیاز



 

 

 

تخم مرغ

 

 

فارس: پس از 2 ماه از اجرای قانون هدفمند كردن یارانه‌ها قیمت كالاهای اساسی ثبات نسبی داشته است و افزایش و كاهش‌ها نامحسوس بوده است.

بر اساس اعلام متوسط قیمت خرده‌فروشی مواد خوراكی در تهران در هفته منتهی به 29 بهمن ماه یعنی دقیقا 2 ماه پس از قانون هدفمند كردن یارانه‌ها در گروه لبنیات بهای پنیر غیر پاستوریزه نسبت به هفته قبل كاهش قیمت داشته و بقیه اقلام این گروه بدون تغییر بوده است.

در این گروه بهای تخم‌مرغ افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته و از شانه‌ای 3080 تومان به 4300 تومان رسیده است.

در گروه برنج قیمت برنج وارداتی غیر تایلندی ثابت و برنج داخلی درجه یك و درجه دو نیز كاهش داشته است.

در گروه حبوبات قیمت لوبیا چیتی ثابت، قیمت لپه كاهش اندكی داشته و بقیه اقلام این گروه افزایش قیمت داشته‌اند.

بنابراین گزارش قیمت گوشت تازه گاو، گوساله و گوشت مرغ افزایش ولی قیمت گوشت گوسفند كاهش اندكی داشته است.

همچنین قیمت روغن‌نباتی مایع در این هفته ثابت بوده است، اما قیمت قند و روغن نباتی افزایش اندكی داشته است.

قیمت تخم‌مرغ نسبت به هفته قبل 11.8 درصد و نسبت به ماه قبل 16.3 درصد و نسبت به هفته مشابه سال قبل 34.9درصد افزایش قیمت داشته است.

در حالی بانك مركزی قیمت تخم‌مرغ را هر شانه 3900 تومان تا 4300 اعلام می‌كند كه قیمت این كالای اساسی در سطح شهر شانه‌ای 4500 تومان و بیشتر عرضه می‌شود.

بنابراین گزارش در گروه حبوبات قیمت هر كیلوگرم نخود 2300 تومان، قیمت لپه 2300 تومان، قیمت عدس 2350 تومان، قیمت لوبیا چیتی 2600 تومان، قیمت لوبیای چشم‌بلبلی 2450 تومان، قیمت لوبیا سفید 2250 تومان و قیمت لوبیا قرمز 2800 تومان است و گروه حبوبات نسبت به هفته قبل 0.3 درصد نسبت به ماه قبل 0.2 درصد و نسبت به هفته مشابه سال قبل 25.8 درصد افزایش قیمت داشته است.

در گروه میوه های تازه سیب زرد لبنانی به قیمت 1900 تومان در سطح شهر و به قیمت 900 تومان در میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شود كه نسبت به هفته قبل 3.7 درصد و نسبت به ماه قبل 13 درصد افزایش قیمت داشته است.

قیمت پرتقال درجه یك در سطح شهر 1700 تومان و در میادین میوه و تره‌بار 850 تا 1100تومان است كه نسبت به هفته قبل 3 درصد كاهش و نسبت به ماه قبل 10 درصد افزایش داشته است.

قیمت نارنگی در سطح شهر 1650 تومان و در میادین میوه و تره‌بار 600 تا 900 تومان عرضه می‌شود كه نسبت به هفته قبل 19 درصد و نسبت به ماه قبل 35 درصد افزایش قیمت داشته است.

قیمت انار در سطح شهر هر كیلوگرم 3000 تومان كه نسبت به هفته قبل 10 درصد و نسبت به ماه قبل 25 درصد افزایش قیمت داشته است.

قیمت انگور 1950 تومان در سطح شهر و 900 تومان در میادین میوه و تره بار بوده كه نسبت به هفته قبل 5 درصد و نسبت به ماه قبل 17 درصد رشد قیمت داشته است.

بنابراین گزارش در گروه‌ سبزی‌های تازه با رشد قیمت 5.4 درصدی نسبت به هفته قبل و رشد 64 درصدی نسبت به هفته مشابه سال قبل مواجه هستیم.

در هفته مورد مطالعه قیمت هر كیلوگرم خیار با 10درصد افزایش به 1300 تومان، قیمت گوجه فرنگی با 5 درصد افزایش به 850 تومان ، قیمت بادنجان با 5.6 درصد افزایش به 1050 تومان، قیمت كدو سبز با 13.6 درصد افزایش به 920 تومان ، قیمت سیب‌زمینی با 5 درصد افزایش به 850 تومان، قیمت پیاز با 1 درصد افزایش به 1150 تومان، قیمت لوبیا سبز با 3 درصد افزایش به 3100 تومان رسیده است.

گروه سبزی‌های تازه نسبت به هفته مشابه سال قبل 4.5 درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

بنابراین گزارش قیمت گوشت گوسفند با استخوان هر كیلوگرم 16850 تومان عرضه شده است كه نسبت به هفته قبل 1.5 درصد كاهش داشته و گوشت گوساله بی‌استخوان با 1 درصد افزایش قیمت به 11950 تومان رسیده است.

همچنین گوشت مرغ با 1درصد افزایش هر كیلوگرم 3300 تومان در سطح شهر و 3050 تومان در میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شود.

قیمت قند و شكر در هفته مورد مطالعه افزایش و كاهش اندكی داشته است به طوری كه قیمت قند در سطح شهر هر كیلوگرم 1400 تومان و قیمت شكر هر كیلوگرم 1150 تومان عرضه می‌شود.

قیمت بسته 500 گرمی چای خارجی در سطح شهر 5300 تومان عرضه می‌شود كه نسبت به هفته قبل كاهش اندكی داشته است و قیمت روغن نباتی جامد هر حلب 5 كیلوگرمی در سطح شهر 10هزار و 400 تومان عرضه می‌شود كه تغییر چندانی با قیمت میادین میوه و تره‌بار ندارد و قیمت روغن‌نباتی مایع هر لیتر 1960 تومان عرضه می‌شود كه این كالا نیز تغییر چندانی نسبت به هفته قبل نداشته است اما گروه كالایی روغن نباتی نسبت به سال قبل افزایش قیمت 22 درصدی داشته است..../تحلیل:عصرایران