سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

سیاتیك، این عصب روی اعصاب!


درد عصب سیاتیك یكی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است كه به دلایل مختلف از قبیل تخریب غشای دیسك، جابه جایی لگن، آسیب دیدن استخوان خاجی، فشارهای عصبی و استرس ممكن است در افراد بزرگسال دیده شود.





درد عصب سیاتیك یكی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است كه به دلایل مختلف از قبیل تخریب غشای دیسك، جابه جایی لگن، آسیب دیدن استخوان خاجی، فشارهای عصبی و استرس ممكن است در افراد بزرگسال دیده شود. اگر تا امروز برای درمان قطعی این بیماری روش یا شیوه‌های درمانی خاصی شناسایی و معرفی نشده است اما راهكارهای مختلفی در شیوه‌های درمان‌های طبیعی در جهان وجود دارد كه ابتلا به این بیماری و عود كردن آن در بدن را كنترل و مهار می‌كند. در طب سنتی ایران نیز تدابیر و دستورات مختلفی درباره چگونگی پیشگیری از ابتلا به این بیماری ذكر شده كه رعایت آنها بیمار مستعد به ابتلا به سیاتیك را از نگرانی رهایی می‌بخشد.



  چرا سیاتیك‌تان دردناك می‌شود ؟

درد عصب سیاتیك یكی از شایع‌ترین دردهایی است كه بیشتر انسان‌ها حداقل یك‌بار آن را در زندگی خود تجربه كرده‌اند. این عصب كه در طب سنتی ایران با نام «عرق النساء» از آن یاد می‌شود در حقیقت ضخیم‌ترین و بلندترین عصبی است كه در بدن وجود دارد. ریشه این عصب در استخوان خاجی و 3 مهره انتهایی ستون فقرات قرار دارد و ادامه آن به سمت پاها كشیده می‌شود.یكی از رایج‌ترین دلایلی كه موجب بروز درد عصب سیاتیك می‌شود فشارهایی است كه به‌دلیل جابه‌جایی دیسك یا تغییر حالت آن به این عصب وارد شده و موجب دردناك شدن آن می‌‌شود. در حقیقت اگر دیسك دفرمه شده و با تغییر حالت‌هایی كه به دلایل مختلف در بدن به‌وجود می‌آید كوچك‌ترین فشاری به عصب سیاتیك وارد كند، این عصب را تحریك كرده و موجب متورم شدن آن و در نهایت دردناك شدن آن می‌شود.



  سرما برای سیاتیك سم است 

بیشتر افرادی كه دردهای سیاتیك را تجربه می‌كنند براساس تجربیات خود به این مسئله اشراف دارند كه سرما میزان دردهای عصب سیاتیك را افزایش می‌دهد؛ علت این مسئله آن است كه هوای سرد موجب افزایش غلظت مایع میان مفصلی می‌شود و افزایش حجم این مایع همانطور كه اشاره شد موجب فشار آمدن به عصب سیاتیك شده و آن را دردناك می‌كند بنابراین درمانگران طب سنتی به افراد مبتلا به سیاتیك توصیه می‌كنند از قرار گرفتن در شرایط آب و هوایی سرد پرهیز كنند و مصرف موادغذایی كه مزاج و طبع سرد دارند را در سبدغذایی خود كاهش دهند.



  سیاتیك با استرس تشدید می‌شود؟

افرادی كه مبتلا به سیاتیك هستند به این معنا كه چه به دلایل ذكر شده از قبیل جابه‌جایی دیسك، تجمع رسوبات در اطراف مهره‌ها یا جابه‌جایی لگن دچار سیاتیك هستند و چه افرادی كه این بیماری را به‌صورت ارثی در بدن دارند با داشتن استرس، اضطراب، شوك و عصبانیت كه منجر به انقباض عضلات بدن می‌شود، به دردهای سیاتیك مبتلا می‌شوند. شنیدن خبر بد توسط این افراد موجب افزایش درد در اعصاب آنها به‌ویژه عصب سیاتیك‌شان می‌شود.

 توجه به این نكته بسیار اهمیت دارد كه تمامی این فشارها و تنش‌های عصبی موجب بروز انقباض‌های عضلانی در بدن شده و در نهایت منجر به تنگ شدن مجاری ریشه‌های عصبی می‌شود. این تنگی مجاری به اعصاب به‌ویژه عصب سیاتیك فشار وارد كرده و منجر به افزایش درد یا شروع درد در بیماران مستعد به دردهای سیاتیكی می‌شود؛ به همین دلیل است كه در شرایط بحرانی و استرس‌زا بسیاری از افرادی كه مستعد ابتلا به سیاتیك هستند دچار اسپاسم‌ها و انقباض‌های عضلانی شده و بدن‌شان دردناك می‌شود.



  اگر سیاتیك دارید ماست نخورید

در طب سنتی توصیه‌های كاربردی زیادی برای پیشگیری از عود كردن دردهای عصب سیاتیك به افراد مبتلا به سیاتیك شده است.
  •  درمانگران طب سنتی انجام حركت‌های ورزشی ملایم و پیاده روی صبحگاهی یا عصرگاهی مستمر را در بهبود علائم حملات سیاتیك بسیار موثر می‌دانند و معتقدند ورزش‌های نرم و ملایم به مرور مانع از گرفتگی و درد این عصب می‌شود.
  •  براساس متون كهن طب سنتی، مصرف ماست و دوغ به همراه غذاها و موادغذایی كه در آنها گوشت قرمز یا سفید مصرف شده، اكیدا توصیه نمی‌شود و بیماران مبتلا به سیاتیك باید از مصرف ماست یا دوغ به همراه این غذاها پرهیز كنند.
  •  این افراد بهتر است در وعده‌های غذایی خود به‌ویژه وعده صبحانه یا میان وعده‌های صبح و عصر از شیره انگور و مغزگردو استفاده كنند؛ این مواد تاثیر زیادی در بهبود سیاتیك و پیشگیری از دردناك شدن آن دارد.



  یك هشدار جدی

گاهی در برخی از موارد ابتلا به سیاتیك تكرار انقباض‌ها و اسپاسم‌های عصبی شدید در عضلات بدن به‌ویژه عضلات كمر و پا منجر به نوعی دررفتگی مفصل ران و انحراف آن از مسیر اصلی خودش می‌شود. شناسایی این مسئله قطعا با نظر متخصص مربوطه باید انجام شود اما باید توجه داشت افراد مبتلا به سیاتیك‌های شدید كه این مسئله را چند بار در طول هفته تجربه می‌كنند باید به بررسی وضعیت مفاصل ران خود نیز بپردازند و از سلامت آن مطمئن شوند چرا كه بروز این انحراف در مفصل و درمان نكردن آن به مرور، موجب بروز ترس از حركت و مانع از حركت بیمار شده و عوارض جبران نشدنی برای او به همراه دارد.



نکته

درمان قطعی برای دردهای سیاتیكی در شیوه‌های مختلف درمانی وجود ندارد اما رعایت نكات ایمنی، شیوه درست نشستن و بلند شدن به پیشگیری دردهای سیاتیك كمك می‌كند



 علائم دردهای سیاتیك را بشناسیم 

افرادی كه به دردهای عصب سیاتیك مبتلا هستند كاملا با این موضوع آشنایی دارند كه دردهای سیاتیك با شدت بسیار خفیف آغاز می‌شود و به مرور افزایش یافته و تشدید می‌شود، به‌طوری كه تمامی ناحیه كمر و پاها را به مرور درگیر و دردناك می‌كند. گاهی شدت درد آنچنان زیاد می‌شود كه بیمار حتی قادر نیست پاهای خود را حركت دهد و در شرایط فیزیكی دیگری قرار گیرد. به همین دلیل گاهی ممكن است شدت درد بیمار را خانه‌نشین كند. این واكنش‌ها همگی از علائم عود كردن سیاتیك در افراد است.



این بیماری درمان قطعی ندارد  

متاسفانه درمان قطعی برای دردهای سیاتیكی در شیوه‌های مختلف درمانی وجود ندارد اما رعایت نكات ایمنی لازم، شیوه درست نشستن و بلند شدن، مراقبت از بدن و پیشگیری از دریافت ضربه‌های احتمالی به لگن، پرهیز از جابه جایی اجسام سنگین و مراقبت از دیسك كمر همگی از جمله مواردی است كه به پیشگیری از ابتلا و تشدید دردهای سیاتیك كمك می‌كند. علاوه بر اینها پرهیز از قرار گرفتن در شرایط بحرانی، پر استرس و محیط‌های تنش‌زا نیز در پیشگیری از انقباضات و اسپاسم‌های عصب سیاتیك بسیار موثر است. پرهیز از مصرف بیش از اندازه غذاهایی با طبع سرد و رعایت نكات ذكر شده می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در پیشگیری از بروز این بیماری در بدن داشته باشد و ‌رعایت نكردن این نكات و بی‌توجهی به آنها نیز با شروع دردهای خفیف و به‌دنبال آن بروز دردهای شدید در بدن همراه است.


ویدیو مرتبط :
لایک کن اعصاب ندارم+یه چیز اعصاب خوردکن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مادر باردار و ناراحتی های اعصاب



 

 

کودکان پیش فعال

 

تحقيقات نشان مي دهد: كودكاني كه مادرشان در هنگام بارداري تحت فشار عصبي بودند مستعد مشكلات رفتار و ذهني مانند بيش فعالي هستند.



به گزارش سلامت نیوز به نقل از پايگاه خبري بي بي سي؛ آخرين پژوهش ها در "امپرايال كالج لندن" نشان مي دهد: اختلافات خانوادگي و برخوردهاي تنش زا به خصوص در آسيب زدن به مغر جنين در دوران بارداري نقش به سزايي دارد.


بنابراين گزارش؛ دانشمندان علت اين امر را برخورد هورمون استرس كورتيزول با جفت مي دانند.



همچنين نوزاداني كه بيش از همه در دوران جنيني در معرض كورتيزول قرار مي گيرند در 18 ماهگي هوش پاييني دارند و همچنين مضطرب و وحشت زده هستند.


بر اساس نتايج اين تحقيق مهمترين عامل استرس زا براي مادران اختلافات خانوادگي و خشونت همسر است.


يادآور مي شود: با اينكه عوامل ژنتيكي و جو خانه پس از تولد نيز بر رشد نوزاد تاثير دارد اما نقش استرس مادران نيز در اين ميان حائز اهميت است.