سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

سپـر ضد‌بیمـاری با ویتامین D


بیشتر ما می‌دانیم ویتامینD برای داشتن استخوان‌های قوی و محكم نیاز است اما علاوه‌بر این باید بدانیم كمبود آن می‌تواند تاثیر مهمی در بروز بیماری‌هایی از قبیل آسم، سرطان، بیماری‌های روحی، امراض قلبی – عروقی، دیابت و حتی افزایش وزن داشته باشد

 این مطلب را بخوانید تا به جواب این سوالات برسید: چرا ویتامین D یكی از مهم‌ترین ویتامین‌های مورد نیاز بدن است؟ چه كسانی در اثر كمبود این ویتامین در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف هستند؟ راه‌های موثر برای جذب هرچه بیشتر این ویتامین كدام راه‌ها هستند؟



كج نشوید و نشكنید

ویتامینD به جذب كلسیم توسط استخوان‌ها كمك فراوانی می‌كند. كمبود این ویتامین در بدن باعث ضعیف و شكننده شدن استخوان‌ها می‌شود. كمبود این ویتامین در نوجوان‌ها و جوان‌ها موجب شكل‌گیری ناقص استخوان‌ها و در نتیجه بروز بیماری‌هایی مانند استئوپروز و در كودكان هم در مراحل اولیه آن باعث بروز دردهای مفصلی و حتی بیماری‌های ریوی مانند آسم و به مرور زمان باعث به خطر افتادن سلامت كل بدن می‌شود. فراموش نكنیـــد شیـــر مهم‌ترین منبع غنی ویتامین D است.



عمر طولانی‌تر داشته باشید

علاوه بر اثرات خطرناكی كه كمبود این ویتامین می‌تواند بر سلامت بدن ما داشته باشد، اثرات غیرمستقیم و زیان آور دیگری هم مرتبط با آن هستند كه می‌توانند باعث بروز بیماری‌های خطرناك شوند. مطالعات نشان داده‌اند یكی از شایع‌ترین علل بیماری‌هایی از قبیل امراض قلبی و مشكلات روحی – روانی در جوانان كمبود این ویتامین بسیار حیاتی در بدن است. علاوه بر این طبق مطالعات انجام شده، افرادی كه ویتامینD را روزانه مصرف می‌كنند نسبت به افرادی كه درطول روز و طی یك هفته مقدار كمتری از این ویتامین را استفاده می‌كنند عمر مفیدتر و طولانی‌تری خواهد داشت.



فشار خون‌تان را متعادل كنید

فشار خون بالا و كمبود ویتامین D از جمله مشكلاتی هستند كه ارتباط مستقیمی با هم دارند و بروز هر2 این مشكلات در بدن می‌تواند منجر به افزایش بیماری‌های خطرناك و حتی مرگ افراد نیز بشود. طبق مطالعات انجام شده، افرادی كه دارای فشار خون بالا و كمبود ویتامین D هستند بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی خواهند بود. نكته قابل توجه این است كمبود این ویتامین در افرادی كه فشار خون طبیعی دارند موجب بروز بیماری‌های قلبی نمی‌شود.



سرطان‌ها را مغلوب كنید

كمبود این ویتامین در خانم‌ها می‌تواند باعث بروز سرطان‌هایی از قبیل سرطان سینه شود. تحقیقات نشان داده‌اند خانم‌هایی كه با كمبود این ویتامین مواجه هستند بیشتر از سایر افراد در معرض خطر خواهند بود و وجود این ویتامین به مقدار نیاز در بدن، از پیشرفت سرطان سینه جلوگیری می‌كند. در ضمن این ویتامین می‌تواند از بدن در مقابل 2 نوع دیگر از سرطان‌ها نیز محافظت كند: سرطان روده بزرگ و سرطان پروستات.



آفتاب خوب است اما كافی نیست

فراموش نكنید وجود این ویتامین در بدن شما، می‌تواند به‌عنوان سپری در مقابل بیماری‌ها باشد اما هرگز نگران كمبود شدید آن در بدن خود نباشید چرا كه بدن شما می‌تواند این ویتامین را به‌طور طبیعی نیز جذب كند. برای جذب این ویتامین كافی است چند روز در هفته را به‌مدت 15 تا 30 دقیقه در معرض نور خورشید قرار بگیرید تا این ویتامین جذب پوست‌تان شود. فقط توجه داشته باشید اشعه ماورای بنفش خورشید به مرور زمان موجب بروز سرطان پوست می‌شود بنابراین جذب این ویتامین صرفا توسط اشعه خورشید توصیه نمی‌شود. در ضمن جذب این ویتامین توسط افرادی كه پوست‌های روشن دارند به‌مراتب راحت‌تر از افرادی است كه دارای پوست‌هایی با رنگ تیره‌تر هستند. اما با وجود این، ممكن است محل زندگی بعضی افراد از نظر جذب اشعه‌های خورشیدی دارای شدت كمتری باشد بنابراین افرادی كه در این مكان‌ها زندگی می‌كنند برای جذب ویتامین مورد نیاز بدن خود نیاز به منابع دیگری به غیر از نور خورشید دارند یعنی افراد با پوست تیره به منابع دیگر ویتامین D هم نیاز دارند. مطالعات نشان داده‌اند كمبود این ویتامین در تمام افراد می‌تواند اثرات خطرناكی داشته باشد. افرادی كه موادی مانند شیر و سایر محصولات لبنی در برنامه غذایی آن‌ها جایگاهی ندارند بیشتر در معرض خطر خواهند بود. عدم‌حضور منابع غنی ویتامین D در یك برنامه غذایی باعث بروز مشكلاتی از قبیل افزایش وزن، اختلالات گوارشی و . . . می‌شود.

باز نشر اختصاصی: Bartarinha.ir



ویدیو مرتبط :
استفاده همیشگی از کرم ضد آفتاب موجب کمبود ویتامین d می شود!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کمبود ویتامین D و بروز رماتیسم



 

 

 

تحققات صورت گرفته نشان می دهد کمبود ویتامین D نقش بسزایی در ابتلای افراد به رماتیسم دارد به طوری که بیش از نیمی از مبتلایان به رماتیسم کمتر از نیمی از نیاز روزانه این ویتامین را مصرف می کنند.


به نقل از Science Daily، در این زمینه دو تحقیق صورت گرفت در اولین تحقیق که در انگلستان انجام شد، ۱۸۰ بیمار مورد مطالعه قرار گرفتند و میزان ویتامین D در آن ها و ارتباط آن با بیماری التهابی مفصلی بررسی شد.

نتایج این تحقیق نشان داد که ۵۸ درصد از این دسته بیماران مبتلا به بیماری رماتیسم از کمبود ویتامین D رنج می برند.

در تحقیق دوم که در ایتالیا صورت گرفت، ۱۱۹۱ بیمار مبتلا به رماتیسم مورد بررسی قرا گرفتند و ارتباط کمبود ویتامین D و بیماری رماتیسم در آن ها مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج حاکی از آن بود که با وجود مصرف مکمل ها، میزان ویتامین D در ۸۵ درصد از افرادی که مکمل مصرف نمی کردند و در ۶۰ درصد از بیمارانی که از مکمل استفاده می کردند، کم تر از حد متوسط بود.

محققان ایتالیایی دانشگاه ورونا اعلام کردند که نتایج به دست آمده از این تحقیقات ارتباط کمبود ویتامین D و بروز بیماری رماتیسم را در بیماران اثبات می کند.

و نیز مصرف ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ واحد مکمل ویتامین D که معمولاً برای این دسته از بیماران تجویز می شود نمی تواند تأثیری روی عدم ابتلا به رماتیسم داشته باشد و تحقیقاتی هم در این زمینه انجام نشده که نشان دهد آیا با بالا بردن مقدار این مکمل ها می توان از بروز رماتیسم جلوگیری کرد یا خیر..../ خبرگزاری ایسکانیوز