سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

سوپ جوجه دارویی برای درمان سرماخوردگی



 

 

سوپ جوجه دارویی برای درمان سرماخوردگی

 

عجیب ولی واقعی!

اگرچه ممكن است تصور كنید كه خوردن سوپ جوجه نمی‌تواند درمان موثری برای بیماران مبتلا به سرماخوردگی یا آنفلوآنزا باشد، اما بهتر است به سوپی كه مادرتان برای شما تهیه كرده اطمینان داشته باشید، چرا كه طبق بررسی‌ها خوردن سوپ جوجه می‌تواند نقش موثری در بهبود سرماخوردگی داشته باشد. بسیاری از افراد بر این باورند كه توصیه مادربزرگ‌ها برای خوردن یك كاسه سوپ جوجه در روزهایی كه احساس بیماری می‌كنند، ریشه در باورهای ذهنی نادرستی دارد كه از گذشته‌های دور از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است.

اما حقیقت این است كه این سوپ حاوی تركیبات مختلفی است كه می‌تواند سیستم ایمنی بدن افراد را تحت تاثیر خود قرار د هد. جالب است بدانید این سوپ كه از قرن‌ها پیش به عنوان غذای بیماران تهیه می‌شده است، دارای موادی با ویژگی‌های ضدالتهابی است و به همین علت می‌تواند موجب تسكین گلودرد و كاهش عوارض ناشی از ابتلا به سرماخوردگی یا حتی آنفلوآنزا شود. به عبارت دیگر می‌توان گفت برای تهیه این سوپ از موادی استفاده می‌شود كه زمینه مناسبی را برای تاثیرگذاری داروهای تجویز شده برای درمان سرماخوردگی فراهم می‌كنند.

اغلب در تهیه این نوع سوپ از گوشت مرغ، پیاز، سیب‌زمینی، هویج، شلغم، كرفس و جعفری استفاده می‌شود. بررسی‌های انجام شده درباه تاثیر هریك از این مواد بر انجام واكنش‌های طبیعی بدن در شرایط آزمایشگاهی نشان داده است كه این تركیبات مانع حركت گلبول‌های سفید خون می‌شوند و این در حالی است كه گلبول‌های سفید خون از باكتری‌ها و بقایای سلولی كه مقدار آنها بر اثر ابتلا به عفونت‌های ویروسی نظیر سرماخوردگی افزایش خواهد یافت، تغذیه می‌كنند.

فعالیت گلبول‌های سفید خون اغلب موجب افزایش میزان ترشحات مخاطی می‌شود كه سرفه و آبریزش بینی از پیامدهای آن محسوب می‌شوند. در حقیقت می‌توان گفت كه خوردن سوپ جوجه به عنوان یك عامل بازدارنده مانع گسترش بیماری در بدن می‌شود.

به گفته محققان، سوپ جوجه همچون دیگر مواد غذایی پروتئینی دارای اسید آمینه‌ای به نام سیستئین است كه با پخته شدن گوشت مرغ از آن خارج می‌شود. سیستئین یك تركیب شیمیایی است و از جمله فرآورده‌های دارویی است كه همانند بسیاری از دیگر انواع داروهای خلط‌آ‌ور می‌تواند نقش بسیار مهمی در خارج شدن ترشحات مخاطی از ریه‌ها داشته باشد. به این ترتیب می‌توان گفته‌های مادربزرگ‌ها‌ درباره این‌كه سوپ جوجه می‌تواند داروی سرماخوردگی باشد را مورد تایید قرار داد.


ویدیو مرتبط :
علت سرماخوردگی در فصل پاییز و زمستان و درمان سرماخوردگی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اسفرزه دارویی برای درمان یبوست و اسهال



 

  اسفرزه دارویی برای درمان یبوست و اسهال

 

اسفرزه گیاه بومی‌ایران و شبه قاره هند بوده و از قرون گذشته مورد مصرف بوده است. این گیاه بواسطه اثر تنظیم کنندگی که بر حرکات روده دارد در پیشگیری از

 


یبوست


بخصوص در بیماری روده تحریک پذیرibs موثر می‌باشد.



خانواده:


بارهنگplantaginaceae

 

مشخصات:


گیاهی علفی دارای ریشه اصلی و ساقه‌ای تا حدود 40 سانتی‌متر که حاوی برگهای متقابل بدون دمبرگ، نوک تیز که در حاشیه دارای چندین خار ظریف میباشند. گلها ریز صورتی درون سنبله‌‌های کوتاه که از محور برگهای بالایی منشاء گرفته‌اند، قرار می‌گیرند. میوه کپسولی 2 حجره‌ای دارد. دانه‌ها شبیه باقلا، نوک تیز به رنگ روشن با یک لکه تیره میانی می‌باشند.
زمان جمع آوری اخر تابستان است.



پراکندگی:


در جنوب اروپا، اسیای مرکزی، هند، پاکستان و شمال افریقا یافت میشود.


در ایران بومی‌ بوده و در اکثر نقاط یافت می‌شود.



بخش های مورد استفاده:


دانه‌ها



ترکیبات شیمیائی:


چربیها10-5% شامل اسید های چرب غیر اشباعunsaturated fatty acid و استرول هاsterols، موسیبلاژها 15-10% شامل گزیلوزxylose ، گالاکتورونیک اسیدgalacturonic acid ارابینوز arabinose و رامنوز rhamnose از عمده ترین مواد تشکیل دهنده می‌باشند.



خواص:


ضد اسهال: با جذب مایعات اضافی داخل روده موجب کاهش حرکات روده می‌گردد و دفعات اسهال را کاهش می‌دهد.


ضد یبوست: با جلوگیری از بازجذب مایعات موجب افزایش حجم محتویات روده شده و دفعات اجابت مزاج را افزایش می‌دهد.


کاهش کلسترولldl: بواسطه اثر موسیلاژی و نیز مقادیری از چربیهای غیر اشباع موجود در این گیاه ، میزانldl را کاهش میدهد.



موارد مصرف:


پیشگیری


یبوست: در مواردی که اجابت مزاج باید نرم باشد،مثل بواسیر، بعد از عمل فتق و افتادگی مقعد استفاده می‌شود.



درمان


یبوست: مخصوصا" در یبوست های مزمن و در افراد مسن بسیار موثر است.{خوراکی(کمکی)}


اسهال : بخصوص در اسهال های ترشحی که با دفع مایعات زیاد همراه می‌باشد.{خوراکی(کمکی)}


بیماری روده تحریک پذیرibs : با جلوگیری از باز جذب ترشحات روده منجر به کاهش میزان یبوست شده و نیز نفخ ایجاد نمی‌کند، لذا در بیمارانی که تابلو بارز بیماری ibs یبوست است مناسب میباشد.{خوراکی(کمکی،معادل)}


افزایش کلسترول : بخصوص در بیمارانی که بیشتر کلسترول ldl بالا می‌باشد ، موثرتر می‌باشد.{خوراکی(کمکی)}



موارد منع مصرف و احتیاط:


* در افرادی که احتمال انسداد نسبی وجود دارد مصرف اسفرزه بدلیل احتمال ایجاد انسداد ممنوعیت دارد.


* در بچه‌های زیر7 سال و افرادی که بدلیلی توانایی مصرف آب زیاد ندارند( اختلال عصبی، دمانس، نارسایی قلبی و کلیوی)


* در افراد دیابتی بعلت اینکه جذب کربوهیدرات را اهسته می‌کند لذا تنظیم قند را بهم ریخته و باید با احتیاط مصرف شود.


* بدلیل احتمال وجود حساسیت بار اول مقدار کم استفاده شود.



تداخلات داروئی:


* بواسطه مواد موسیلاژ اسفرزه‌، احتمال کاهش جذب داروهائی که توام با ان مصرف میشود، وجود دارد لذا باید 1-2 ساعت بین مصرف اسفرزه با دارو(دیگوگسین،لیتیم،وارفارین، اهن ..) فاصله باشد.


* دز انسولین در کسانیکه اسفرزه استفاده می‌کنند بدلیل کاهش سرعت جذب کربوهیدرات باید تغییر کند.

 


مصرف در دوران بارداری
:


به همراه مایعات زیاد بلامانع است.

 


مصرف در دوران شیردهی:


بلامانع است.