سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

سوء تغذیه در كودكی، كاركرد مغز را تضعیف می كند




سوء تغذیه در كودكی، كاركرد مغز را تضعیف می كند

 

سوء تغذیه در دوران كودكی و سالهای نخست زندگی می تواند فعالیت مغزی را تضعیف كند:


.یك پژوهش جدید نشان داده است كه سوء تغذیه در آغاز زندگی سبب كاهش عملكرد مغزی در سنین بالاتر می شود و این امر سبب بروز مشكلاتی در كشورهای فقیر و در حال توسعه می شود.

 

در پژوهش جدیدی كه روی بیش از ۱۵ هزار فرد میانسال در چین انجام گرفت، معلوم شد كه گرسنه نماندن در دوران كودكی و تغذیه مناسب نه تنها زندگی افراد را نجات می دهد بلكه هم چنین عملكرد و بازده ذهنی را در سالهای آتی بهبود می بخشد.



دكتر زلفی زانگ محقق دانشگاه ایالتی میشیگان در این پژوهش اظهار داشت:

 

در حال حاضر در سراسر جهان ۱۷۸ میلیون كودك زیر ۵ سال وجود دارد كه یا گرسنه

هستند ویا وضعیت تغذیه آنها نامناسب بوده و دچار سوء تغذیه می باشند.

 

این محققان می گویند: هزینه ای كه صرف سیر كردن و تغذیه مناسب كودكان می شود به مراتب كمتر از بودجه ای است كه باید برای مراقبت از سالمندان مبتلا به مشكلات ذهنی و اختلال مشاعر صرف كرد.


این
تحقیق در مجله «علم و طب اجتماعی» منتشر شده است.

 

 

 


ویدیو مرتبط :
تغذیه از شیر سگ توسط كودكی در هند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تغذیه های مقوی برای مغز دانش آموزان



تغذیه سالم, آغاز سال تحصیلی, غذاهای خوشمزه و مغذی

با توجه به آغاز سال تحصیلی جدید و بازگشایی مدارس، باید به آمادگی مغز فرزندان خود برای کسب موفقیت در تمامی چالش‌های علمی و تحصیلی توجه ویژه‌ای داشته باشید. در شرایطی که حصول اطمینان از میزان استراحت مناسب، همراهی تا مدرسه و وادار کردن آنها به انجام تکالیف خود تا پیش از زمان شام در نظر والدین راهبردهایی کلیدی هستند، آشپزخانه نیز یکی از مکان‌هایی است که می‌تواند در بهبود شرایط تحصیلی فرزند شما بسیار تاثیرگذار باشد.

 

غذاهای خوشمزه و مغذی نه تنها سیستم ایمنی بدن کودکان را تقویت و به حفظ سلامتی آنها کمک می‌کنند، بلکه به عنوان سوخت برای مغز عمل کرده و در عملکرد موفقیت آمیز تحصیلی تاثیرگذار هستند. مواد مغذی مانند ویتامین B6، اسیدهای چرب امگا-3 و اسید فولیک برای سلامت شناختی ضروری هستند.

 

بی تردید، مواد غذایی بسیاری وجود دارند که سرشار از این مواد بوده و فرزند شما نیز از خوردن آنها لذت می‌برد از میوه‌ها گرفته تا سبزیجات. در ادامه برخی از بهترین مواد غذایی برای تقویت مغز و افزایش آمادگی کودکان برای بازگشت به مدرسه را معرفی می‌کنیم.

 

تغذیه سالم, آغاز سال تحصیلی, غذاهای خوشمزه و مغذی

 

کلم پیچ
برگ‌های سبز و تیره کلم پیچ سرشار از اسید فولیک هستند. اسید فولیک برای عملکرد مغز حیاتی بوده و به‌ویژه طی دوران بارداری، کودکی و نوجوانی از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. برخی از کودکان ممکن است به راحتی سالاد کلم پیچ را مصرف کنند، اما اگر این گونه نیست می‌توانید از آن در غذاهای دیگر استفاده کنید.

 

تغذیه سالم, آغاز سال تحصیلی, غذاهای خوشمزه و مغذی

 

انبه
یک فنجان آب انبه منبع خوبی برای ویتامین B6 بوده که نقشی کلیدی در رشد شناختی ایفا می‌کند. افزون بر این، فرزند شما با مصرف انبه ویتامین C دریافت می‌کند که به پشتیبانی از عملکرد شناختی و عصبی کمک می‌کند. همچنین، ویتامین C برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید بوده و بی تردید، حفظ سلامتی طی سال تحصیلی یکی از چالش‌هایی است که کودکان با آن مواجه می‌شوند. انبه شیرین مزه، آبدار و رنگارنگ بوده و در نتیجه، اکثر کودکان از خوردن آن لذت می‌برند.

 

تغذیه سالم, آغاز سال تحصیلی, غذاهای خوشمزه و مغذی

 

ماهی آزاد
ماهی آزاد سرشار از اسیدهای چرب امگا-3 بوده که وجود آنها در رژیم غذایی کودکان بسیار مهم است. نوع امگا-3 موجود در ماهی آزاد و دیگر ماهی‌های چرب "DHA" نام دارد. بدن انسان قادر به تولید آن نبوده و باید این اسید چرب را از غذاهای مصرفی خود تامین کنیم. اسید چرب DHA نقشی کلیدی در رشد مغز و سیستم عصبی نوزاد هنگام رشد در رحم ایفا می‌کند. برای کودکان بزرگتر نیز در زمینه بهبود علائم افسردگی و آسم موثر است.

 

تغذیه سالم, آغاز سال تحصیلی, غذاهای خوشمزه و مغذی

 

زردچوبه
زردچوبه ادویه‌ای است که در تهیه غذاهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. زردچوبه ویژگی ضد التهابی داشته و می‌تواند به پیشگیری از افت عملکرد شناختی کمک کند.

 

تغذیه سالم, آغاز سال تحصیلی, غذاهای خوشمزه و مغذی

 

غلات کامل
غلات کامل سرشار از فیبر بوده و گوارش آنها به آرامی صورت می‌گیرد. در نتیجه، غلات کامل به حفظ سطح قند خون کمک می‌کنند. این مساله به‌ویژه برای کودکان که طی مدت زمان پیش از صرف ناهار تلاش می‌کنند تمرکز خود را در مدرسه حفظ کنند، مهم است. از غلات کامل می‌توان به جو دوسر، برنج قهوه‌ای، کینوا (Quinoa) و ذرت بو داده اشاره کرد. از ترکیب آنها با مواد غذایی دیگر می‌توانید صبحانه‌هایی مقوی برای فرزندان خود آماده کنید.
منبع:salamatnews.com