سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

سل و مقاومت دارویی



بیماریها, بیماری سل, درمان سل

 

بیماری «سل» یک بیماری عفونی واگیردار است که توسط میکروب سل ایجاد می شود. هنگامی که میکروب سل وارد بدن شود، فرد آلوده می شود و چنانچه در بدن وی تکثیر یابد علایم بیماری که شامل سرفه، تب، کاهش وزن، کاهش اشتها، عرق شبانه، خستگی، ضعف بدن، تنگی نفس و درد قفسه سینه است، آشکار می شود. به گزارش ایسنا، سل می تواند هر یک از اعضای بدن را مبتلا کند اما اغلب ریه ها را گرفتار می کند. میکروب سل از طریق صحبت کردن، عطسه، سرفه و خنده فرد بیمار در هوا منتشر شده و به دیگران منتقل می شود. فردی که بیش از ۲ هفته مبتلا به سرفه است مشکوک به سل ریوی است و باید برای انجام آزمایش خلط رایگان به نزدیک ترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه کند. چنانچه طبق نتایج بررسی، فرد بیمار باشد، باید حداقل ۶ ماه تحت درمان رایگان و منظم دارو توسط پرسنل بهداشتی در نزدیک ترین مرکز بهداشتی درمانی قرار بگیرد.
● سل مقاوم به دارو چیست؟
میکروب سل به سختی و آهستگی کشته می شود و این زمان حداقل ۶ ماه است. قطع دارو یا مصرف نامنظم و ناکافی باعث می شود باکتری سل در بدن باقی بماند و در مقابل داروهای خاص سل مقاوم شوند. در این صورت با مصرف دارو میکروب سل از بین نمی رود و درمان با شکست روبرو می شود که نتیجه آن انتشار میکروب سل مقاوم در جامعه خواهد بود. مقاومت دارویی سل عبارت است از کاهش اثر دارو و در درمان سل که عامل اصلی این مقاومت، مصرف ناصحیح و ناکافی داروست.
● پرسش های متداول
آیا بیمار مبتلا به سل مقاوم، درمان می شود؟
شکل مقاوم بیماری سل بسیار وخیم تر از شکل معمولی این بیماری است و درمان آن طولانی تر، عوارض دارویی بیشتر و پرهزینه است و در برخی موارد درمان ناموفق است.

آیا فرد مبتلا به سل مقاوم به درمان، بیماری را به دیگران منتقل می کند؟
بله. این فرد میکروب سل مقاوم را به خانواده، نزدیکان، همکاران و یا هر فرد دیگری که ساعاتی را با وی سپری می کند انتقال می دهد.

چگونه می توان به وجود مقاومت دارویی در بیمار متبلا به سل پی برد؟
علی رغم درمان بیمار با داروهای خاص سل، بیماری بهبود نمی یابد و تشخیص مقاومت دارویی توسط پزشکان متبحر و آزمایشات تخصصی امکان پذیر خواهد بود.

چگونه می توان از ایجاد مقاومت دارویی در بیماری سل پیشگیری کرد؟
بهترین راه پیشگیری از ایجاد سل مقاوم به درمان، مصرف صحیح و کامل دارو تحت نظارت مستقیم روزانه پرسنل بهداشتی است که خوشبختانه با وجود شبکه های بهداشتی درمانی این امکان فراهم شده که بیماران در نزدیک ترین مرکز بهداشتی درمانی تحت درمان رایگان قرار گیرند.
در پایان باید تاکید کرد که در صورت مشاهده فرد مبتلا به سل لازم است وی را جهت دریافت کامل و رایگان دارو به نزدیک ترین مرکز بهداشتی درمانی ارجاع کنید.
منبع:mardomsalari.com   


ویدیو مرتبط :
خبر شبکه یک 15 آذر - مقاومت های دارویی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دارویی برای درمان سریع‌تر سل



اخبار,اخبار اجتماعی,سل

پزشکان معتقدند داروی گلوکوم می‌تواند برای درمان سل گزینه مناسبی باشد..

نوعی ترکیب موجود در بسیاری از داروها موسوم به «اتوکس زولامید» که برای درمان گلوکوم (آب سیاه) نیز استفاده می‌شود، می‌تواند توانایی باکتری سل در تشخیص حملات سیستم ایمنی بدن را مختل کرده و در نهایت، تاثیر روش‌های فعلی برای درمان سل را تقویت و طول دوره درمان را کوتاه‌تر کند.

به گفته پزشکان، این ترکیب بدان جهت حائز اهمیت است که برای بیماران، معمولا تحمل طول دوره درمان با آنتی‌بیوتیک‌های موجود، دشوار است در حالی که اتوکس زولامید این زمان را کوتاه و سرعت آنتی‌بیوتیک‌ها را در کشتن باکتری‌ها تسریع می‌کند.

به گفته «رابرت آبراموویچ» میکروب‌شناس دانشگاه میشیگان، این ترکیب دارویی باکتری‌ها را از شناسایی محیط اسیدی که نشان‌دهنده حملات سلول‌های ایمنی است، باز می‌دارد و این عوامل بیماری‌زا با از دست دادن قدرت خود در تشخیص حملات سیستم ایمنی بدن، مقاومت‌شان را از دست داده و سریعتر از بین می‌روند.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، باکتری‌های سل با از دست دادن قدرت خود در تشخیص حملات سیستم ایمنی در برابر این حملات آسیب‌پذیرتر می‌شوند و در نتیجه تاثیر درمانی آنتی‌بیوتیک‌ها افزایش می‌یابد.


اخبار اجتماعی - ایسنا