سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

سرانه مصرف نوشابه در ایران 2 برابر استاندارد جهانی؛ سرانه مصرف شیر یک سوم


یک متخصص تغذیه با ابراز نگرانی از بالا بودن مصرف سرانه نوشابه‌های گازدار در کشور گفت : مصرف سرانه نوشابه‌های گازدار در کشور 2 برابر استاندارد کشورهای اروپایی است در حالی که مصرف سرانه شیر در ایران یک سوم کشورهای پیشرفته است.

یک متخصص تغذیه با ابراز نگرانی از بالا بودن مصرف سرانه نوشابه‌های گازدار در کشور گفت : مصرف سرانه نوشابه‌های گازدار در کشور 2 برابر استاندارد کشورهای اروپایی است در حالی که مصرف سرانه شیر در ایران یک سوم کشورهای پیشرفته است.

دکتر ضیاءالدین مظهری با اعلام این خبر گفت : سرانه مصرف نوشابه در ایران 24 لیتر و در جهان 12 لیتر اعلام شده، این در حالیست که سرانه مصرف شیر در کشور کمتر از 80 لیتر و در کشورهای توسعه یافته حدود 300 لیتر است .

وی با اشاره به اینکه نوشابه‌های گازدار فاقد ارزش غذایی است، ادامه داد : مصرف نوشابه‌های گازدار پیامدهایی همچون افزایش وزن، پوسیدگی دندان‌ها، پوکی استخوان و ... را به همراه دارد، اما شیر حاوی کلسیم، پروتئین، ویتامین‌ها و ... است که متاسفانه به دلایل مختلف که یکی از مهم‌ترین آن، گسترش نیافتن فرهنگ مصرف شیر در کشور است با استاندارد کشورهای پیشرفته فاصله زیادی دارد و ایرانی‌ها کمتر از یک سوم این استاندارد، شیر مصرف می‌کنند.

دکتر مظهری اظهار داشت : با توجه به اینکه سلامت، رشد و استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها نیازمند کلسیم است که در بدن ساخته نمی‌شود، این کلسیم از منابع غذایی تامین می‌گردد که مهم‌ترین آن گروه لبنیات به ویژه شیر است .

وی گفت : یک لیوان شیر حاوی 290 تا 300 میلی‌گرم کلسیم 386 میلی‌گرم پتاسیم و 190 میلی‌گرم سدیم است که افراد می‌بایست با توجه به سن، جنس و وضعیت فیزیولوژی خود از آن استفاده کنند .

علاوه بر نقش موثر کلسیم در استحکام‌بخشی به استخوان‌ها و دندان‌ها، کلسیم موجود در شیر برای عملکرد طبیعی عضلات، تشکیل لخته خون و فعالیت‌های طبیعی سیستم عصبی هم ضروری است .

وی با اشاره به اینکه بدون کلسیم، سیستم عصبی قادر به انتقال پیام‌های عصبی نیست، اضافه کرد : پژوهش‌های اخیر نشان داده است که کلسیم در کاهش وزن، پیشگیری از سرطان روده بزرگ، کاهش عوارض یائسگی، تنظیم فشار خون و پیشگیری از بیماری‌های قلبی نیز نقش موثری داشته است .

دکتر مظهری تصریح کرد : با وجود تاکید متخصصان بر مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی، مصرف لبنیات و شیر پرچرب به دلیل مضرات آن توصیه نمی‌شود .

وی گفت : هر چه چربی کمتر دریافت کنیم به سلامت خود کمک بیشتری کرده‌ایم، هر چند نباید فراموش کرد، چربی‌های شیر از نظر تامین انرژی و دریافت ویتامین‌های محلول در چربی برای کودکان مفید است، اما برای افراد دچار چربی خون، مصرف شیرهای کم‌چرب و فاقد چربی توصیه می‌شود .

وی افزود: چربی‌های شیر عموما چربی‌های اشباع شده هستند و خطرهای استفاده از شیرهای پرچرب علاوه بر گسترش چاقی و افزایش وزن، گرفتگی عروق و از دست دادن حالت ارتجاعی رگ‌ها‌ست.[نکته بهداشتی روز: چربی‌های اشباع‌شده در برابر چربی‌های اشباع‌ ‌نشده]

وی یادآور شد : پژوهش‌های صورت گرفته، بیانگر رابطه معکوس میان میزان جذب کلسیم شیر و چربی شیر است . به این معنا که هر چه چربی شیر ببیشتر باشد، فرایند جذب کلسیم را با اختلال همراه می‌سازد .

دکتر مظهری ادامه داد : یک لیوان شیر کم چرب (240 سی سی ) دارای 90 کیلو کالری، یک لیوان شیر با چربی معمولی 120 کیلو کالری و یک لیوان شیر پر چرب دارای 150 کیلو کالری است که مقایسه این ارقام به خوبی نشان می‌دهد که مصرف شیر پرچرب، افزایش وزن مصرف‌کنندگان را به همراه دارد .

وی از تحمل نکردن لاکتوز شیر به عنوان عاملی نام برد که حدود یک چهارم افراد به آن مبتلا هستند؛ این افراد به دلیل دچار شدن به دل بهم خوردگی، نفخ و یا اسهال از مصرف شیر اجتناب می‌کنند در حالیکه این افراد می‌توانند از شیرهای بدون لاکتوز که در سال‌های اخیر تولید شده است مصرف کنند.

وی گفت: طی سال‌های اخیر با تولید شیرهای بدون لاکتاز، مشکل این افراد نیز برطرف شده است.

منبع : همشهری آنلاین


ویدیو مرتبط :
سرانه مصرف سالانه نوشابه در ایران 4 برابر دنیا‬

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

۱۷مهر ماه؛ روز جهانی تخم ‌مرغ مصرف سرانه تخم مرغ در ایران كمتر از میانگین جهانی!



 

۱۷مهر ماه؛ روز جهانی تخم ‌مرغ مصرف سرانه تخم مرغ در ایران كمتر از میانگین جهانی!

 

 

در حالی كه ایران دهمین تولیدكننده تخم مرغ جهان محسوب می شود و جزو كشورهایی است كه ۸۵ درصد تولید جهانی را بر عهده دارد، میانگین مصرف سرانه ی این محصول در كشورمان از ۱۸۰ عدد میانگین مصرف سرانه ی جهانی پایین تر است و با سوءمصرف این محصول نیز مواجه هستیم.

به گزارش خبرنگار دامپروری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ۹ اكتبر مصادف با ۱۷ مهرماه از سوی كمیسیون بین المللی تخم مرغ به عنوان روز جهانی تخم مرغ نام گذاری شده و امسال نیز از این روز با شعار «هر انسان سالم، یك تخم مرغ در روز» یاد می شود.

این كمیسیون كه ایران نیز عضو آن است، متشكل از ۵۸ كشور است كه این كشورها ۸۵ درصد تولید جهانی تخم مرغ را برعهده دارند.

مصرف سرانه تخم مرغ در ایران كمتر از میانگین جهانی

اما ایران به عنوان دهمین تولید كننده ی تخم مرغ در جهان هنوز به متوسط سرانه ی مصرف این محصول نرسیده است و درصورتیكه سرانه مصرف در جهان سالانه ۱۸۰ عدد است، در كشور هایی همچون دانمارك و ژاپن ۳۵۰ عدد و در آمریكا، فرانسه و ایتالیا نیز ۲۸۰ عدد است، میزان مصرف سرانه در كشور ما ۱۵۵ عدد(۱۰ كیلوگرم) است كه علاوه بر عقب تر بودن از مصرف سرانه ی جهان با سوء مصرف هم مواجه است، چراكه معمولا تخم مرغ به صورت مستقیم و به عنوان غذای كامل در جهان مصرف می شود اما در كشور ما بیشترین مصرف عنوان مكمل غذا هاست.

از سوی دیگر ۲۵ درصد مصرف تخم مرغ در صنایع غذایی بوده و به شیرینی، شكلات، سس، فرآورده های قنادی و ... تبدیل می شود كه جایگاه غذایی ندارد.

در این زمینه سید فرزاد طلاكش رییس ستاد كشوری ترویج مصرف تخم مرغ ـ با بیان اینكه مصرف تخم مرغ در ایران شكل مناسب و سالم ندارد، اظهار كرد: درحالیكه تخم مرغ یكی از كامل ترین غذاهای پروتئینی است كه بعد از شیر، جایگاه دوم را در اقشار مختلف جامعه می تواند داشته باشد، هنوز در جامعه شأن كافی ندارد.

وی گفت: به منظور افزایش سرانه مصرف این محصول و رسیدن به نرم جهانی با وزارتخانه های جهاد كشاورزی، آموزش و پرورش، صدا و سیما و شهرداری برای هماهنگی هایی صورت گرفته است كه از این پس ساندویچ تخم مرغ جایگزین غذاهای مضر بوفه های مدارس می شود.

تنها ۷ درصد از تخم مرغ های تولیدی كشور مان شناسنامه دارند

طلاكش افزود: به زودی غذاهای سالم با پایه تخم مرغ در فست فودها عرضه می شود و طبق هماهنگی های انجام شده با صدا وسیما خواص این محصول كه باكیفیت ترین، با ارزش ترین و موثر ترین پروتئین جهان برشمرده می شود و ۹ اسید آمینه ضروری بدن را تامین می كند، ترویج می شود.

در این میان سلامت و قیمت این محصول نیز اهمیت دارد كه طی چند ماهه اخیر با افزایش قیمت مواجه بوده است، هرچند كه به گفته مسئولان همه تولید داخلی كشورمان با هر قیمتی خریداری و مصرف شده است اما قدرت خرید مصرف كنندگان را كاهش می دهد.

همچنین تنها هفت درصد از تخم مرغ های تولیدی كشور مان شناسنامه (تاریخ تولید، تاریخ انقضا، نام واحد تولیدی و كد رهگیری) دارند و ۹۷ درصد تخم مرغ تولیدی فله ای عرضه می شود كه سلامت و بهداشت این محصول را می كاهد.

تخم مرغ شناسنامه دار حداكثر ۱۵ درصد گران تر از تخم مرغ فله ای

به گفته ی دبیر انجمن صنفی تولید كنندگان تخم مرغ شناسنامه دار ایران، دستگاه های نظارتی علاقه ای به اجباری كردن شناسنامه دار كردن تخم مرغ ندارند، چراكه معتقدند با شناسنامه دار شدن، این محصول گران می شود درحالیكه تخم مرغ های شناسنامه دار حداكثر ۱۵ درصد گران تر از تخم مرغ های فله ای هستند اما امنیت بهداشتی و سلامت آن بسیار بالاتر است كه مصرف كننده حاضر است مبلغی متعادل را برای اطمینان از تامین سلامت و بهداشت محصول بپردازد.

وی افزود: از سوی دیگر تخم مرغ شناسنامه دار حداكثر سالانه سه بار تغییر قیمت دارد درصورتیكه تخم مرغ های فله ای هر روز با قیمت متفاوت عرضه می شوند.

طلاكش اظهار كرد: تخم مرغ های فله ای پس از مرغداری وارد یك مركز مجاز بسته بندی شده و تخم مرغ های ترك دار، كثیف، شكسته، بدشكل و نوك زده و ... صداسازی و بسته بندی می شوند كه توسط دامپزشكان كنترل و تایید شده است.

راه های شناسایی تخم مرغ سالم

لازم به ذكر است؛ پوسته ی تخم مرغ سالم باید تمیز، بدون ترك و عاری از هرگونه آلودگی و محتویات آن نیز فاقد بوی تعفن باشد. همچنین ترجیحا باید تخم مرغ را از فروشگاه هایی كه این محصول را در یخچال نگهداری می كنند، خریداری كرد.

تخم مرغ تازه، سفیده ای ابری و غیرشفاف دارد و زرده ی آن كاملا گرد و در مركز تخم مرغ قرار گرفته است اما تخم مرغ كهنه سفیده شفاف رنگی دارد و پوسته ی خارجی آن كدر و بدرنگ است.... /  گزارش : خبرگزارى ایسنا