سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

سبزی های سم زدا



 

دستگاه گوارش, تغذیه سالم, میوه های قرمز

 

بدن انسان بر اثر غذاهایی که می خورد دارای باکتری ها و سمومی می شود که در دراز مدت می تواند باعث بروز بیماری های متفاوت باشد.
سبزی ها از موادی هستند که می توانند به انسان در دفع این سموم کمک کنند. در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به تعدادی از سبزی های سم زدا.

● سیر
سیر به دلیل دارای بودن ترکیبات فراوانی که دارد یک سم زدای فوق العاده محسوب می شود. این ماده غذایی به بدن کمک می کند تا سموم و مواد زائد به ویژه آلودگی هایی مانند سرب و جیوه از بدن خارج شوند. علاوه بر این، سیر دارای خواص ضدباکتریایی است برای همین می تواند روده ها را به خوبی تمیز کند.

● کلم
خانواده کلم مثل کلم سبز، گل کلم، کلم برگ، کلم بروکسل، بروکلی و غیره جزو بهترین سبزی های موجود برای سم زدایی بدن است. به خاطر اینکه کلم ها کبد را تحریک می کنند. می توانید انواع کلم ها را به صورت خام یا پخته شده در سالاد یا در غذاهای دیگرتان به صورت رنده یا خرد شده استفاده کنید. کلم ها در خدمت سلامتیتان هستند.

● میوه های قرمز
میوه های قرمز رنگ جزو میوه های سم زدای فوق العاده محسوب می شوند. در بین میوه های قرمز توت فرنگی خواص زیادی دارد. این میوه سرشار از پتاسیم است و می تواند به تمیز شدن کبد کمک زیادی بکند. از خواص تمشک، شاه توت و میوه های قرمز دیگر غافل نشوید.
جعفری یک ضدعفونی کننده عالی و ادرارآور بسیار خوبی است. این سبزی معطر و البته پرطرفدار عملکرد کلیه ها را تحریک می کند و نقش مهمی در دفع سموم بدن دارد. به غذاهایتان مثل سالادها، پاستاها، سوپ و غیره جعفری اضافه کنید. اگر یک دوره سم زدایی جدی را شروع کرده اید آب جعفری فوق العاده است.

● لیموترش
لیموترش خواص زیادی دارد و دستگاه گوارش را تمیز می کند. علاوه بر این لیموترش ادرار آور است و برای همین کلیه ها را فعال تر کرده و به این ترتیب سموم و مواد زائد بدن را دفع می کند. اگر قصد دارید یک دوره سم زدایی را در پیش بگیرید باید بدانید که هیچ چیز مانند آب لیموترش موثر نخواهد بود.

● سیب
سیب حاوی فیبر موثری به نام پکتین است که به مواد سنگین و زائد می چسبد و حذف آن ها را آسان می کند. علاوه بر این، پکتین در فعالیت های زیاد شرکت دارد مثل دفع مدفوع از روده ها و بهبود عملکرد دستگاه گوارش، پس تا می توانید سیب نوش جان کنید.

● چغندرقند
چغندرقند نیز جز مواد غذایی سم زدا محسوب می شود. در واقع چغندرقند حاوی «متیونین» است که به رفع مواد زائد بدن کمک می کند. «بتانین» موجود در آن باعث می شود که اسیدهای چرب موجود در کبد زودتر تجزیه شوند. اگر یک دوره سم زدایی در پیش گرفته اید چغندر قند را به صورت خام با آب لیموترش و ورقه های نازک پیاز میل کنید.

منبع:kayhannews.ir


ویدیو مرتبط :
طرز تهیه یک نوع نوشیدنی سم زدا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پدهای سم‌زدا واقعا به چه دردی می‌خورند؟


چند سالی است که وارد بازار شده‌اند. پدهایی که شب‌ها هنگام خواب به کف پای‌تان می‌چسبانید و صبح که بیدار می‌شوید رنگ‌شان تیره شده و طبق گفته سازندگان، سموم بدن‌تان به وسیله آنها دفع شده است! اما آیا واقعا می‌توان به چنین ادعاهایی اعتماد کرد؟

مجله سیب سبز: چند سالی است که وارد بازار شده‌اند. تبلیغات‌شان از سایت‌های مختلف و کانال‌های ماهواره‌ای پخش می‌شود و واردکنندگان همچنان به فروش خود ادامه می‌دهند؛ پدهایی که شب‌ها هنگام خواب به کف پای‌تان می‌چسبانید و صبح که بیدار می‌شوید رنگ‌شان تیره شده و طبق گفته سازندگان، سموم بدن‌تان به وسیله آنها دفع شده است! اما آیا واقعا می‌توان به چنین ادعاهایی اعتماد کرد؟

پدهای سم زدایی

این پد از بین برنده سموم مضر موجود در خون و تهیه شده از سرکه طبیعی گیاه اعجاب آور بامبو است. فقط در عرض ۲ هفته با قراردادن پد دفع‌کننده سموم در کف پای‌تان هنگام خواب، کلیه سموم از بدن‌تان خارج می‌شوند و احساس شادابی و نشاط می‌کنید. فقط کافی است پد را هنگام خواب کف پاهای‌تان قراردهید. بعد از گذشت ۶ تا ۸ ساعت که از خواب بیدار می‌شوید شاهد نتیجه‌ای شگفت‌انگیز از قدرت طبیعت خواهید بود، یعنی پد کف پا که هنگام استفاده سفید بوده است، هنگام بیدار شدن شما کاملا به رنگ مشکی درآمده است. حتی ممکن است چسبنده نیز بشود که این امر بستگی به درجه مسمومیت بدن شما دارد.سرکه بامبو هنگامی که شما خواب بوده‌اید تمام سموم موجود در خون را جذب كرده است. این روش یکی از متداول‌ترین روش‌های سم‌زدایی بدن در طول ۲۰۰ سال گذشته در چین، ژاپن و تایلند است.

فروشندگان  محفظه‌های آب سم زدا  ادعا می‌کنند:

این دستگاه با استـفـاده از روش نـویـن الکـترولـیز و تبـادل یونی سبب پاکسازی و سم زدایی بدن می‌شود. در مراکز  سم‌زدایی با این دستگاه پس از انجـام مشـاوره بـا بیمار، فـرد پـای خـود را در مـحـفـظه دسـتگاه قـرار داده (محیط لگن پا) و در این محفظه آب ریخـته می‌شود. پـس از شـروع به کـار دستگاه، الکـترولـیز آب تـوسـط یک کانورتور و الکـترولیت صورت مـی‌پذیرد. بـا تولـید یـون‌های منفی درمحـفـظه‌ای کـه پـا درآن قرار دارد، سمومی که در بدن بار مثبت دارند به سمت پایین کشیده می‌شوند و در صورتـی که مولکـول خنثی شده سم و یون منفی کوچک باشد از پا خارج و سبب تغییر رنگ آب داخل محفظه می‌شود اما تعـدادی از یون‌ها نیز از طریق سلول‌های سطح تماس پا وارد بدن شده و سموم را به خود جـذب می‌کـنند کـه طی ساعـات آینده از طریق کلیه به راحتی دفع خواهند شد.



دکتر امیرهوشنگ احسانی، متخصص بیماری‌های پوست، مو و زیبایی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران

غلط و محال است!

این ادعا مطمئنا غلط است. یک علم قدیمی وجود دارد که می‌گوید کف پا با کل سیستم بدن ارتباط دارد اما متاسفانه امروزه از این موضوع سوءاستفاده می‌شود. برای مثال حتی برای برطرف شدن خیلی از ضایعات پوستی ماساژ کف پا باب شده است. این مسائل علمی نیست و اصلا هم توصیه نمی‌شود. هیچ مقاله‌ای هم تا به حال در این مورد در دنیا نوشته نشده است. سموم بدن جدا از کلیه و کبد و دستگاه گوارش فقط یک مقدار از طریق تعریق دفع می‌شوند و اینکه سموم مسیری به غیر از کلیه یا دستگاه گوارش داشته باشند، غلط و محال است.

دکتر محمدرضا مهاجری، فوق‌تخصص غدد و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران

پایه و اساس علمی ندارد

من راجع به این پدها چیزی نشنیده‌ام اما فکر نمی‌کنم پایه و اساس علمی داشته باشد. با این حال برای بیماران دیابتی از پدهای مخصوصی برای کاهش فشار کف پا استفاده می‌شود. چون این بیماران تغییر شکل پا پیدا می‌کنند و مستعد زخم می‌شوند به همین دلیل از این کفی‌ها استفاده می‌کنیم تا از ایجاد زخم پا جلوگیری شود اما اینکه سموم بدن را دفع می‌کند اصلا ممکن نیست.

دکتر محمدرضا وفا، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران

به چای سم‌زدا هم باید شک کرد!

من راجع به چای‌های سم‌زدایی چیزی نشنیده‌ام اما واقعیت این است که هر ماده‌ای که به این نحو و بدون ذکر مواد به کاررفته در آن تبلیغ می‌شود مشخص است که فریب کاری است. ما هیچ نوع ماده خوراکی نداریم که با مصرف خیلی زیاد آن بتوان سموم بدن را دفع كرد. این موضوع با دانش فیزیولوژی و بیوشیمی که اساس علم تغذیه است به هیچ عنوان هم‌خوانی ندارد  بنابراین مشخص است که فریب کاری است. حتی مصرف مقادیر زیاد خود چای و چای سبز می‌تواند برای بدن سم باشد.

دکتر حسین حسنیان مقدم، فلوشیپ سم شناسی بالینی و مسمومیت‌ها

تغییر رنگ دلیل بر سم‌زدایی نمی‌شود

اصلا چنین چیزی وجود ندارد! بدن را نمی‌توان به این صورت سم‌زدایی کرد و نباید آن تغییر رنگ را مبنی بر این گرفت که بدن سم‌زدایی شده است. در مورد سم‌زدایی از طریق آب چیزی نشنیده‌ام اما هیچ کدام از این ادعاها و تبلیغات دلیل بر سم‌زدایی نمی‌شوند.

دکتر شروین نجفی‌زاده، فوق‌تخصص جراحی عروق

اعتقادی ندارم

من روی این پدها مطالعه علمی انجام نداده‌ام و از آنها استفاده نکرده‌ام اما شخصا هیچ اعتقادی هم به آن ندارم زیرا این موضوع امکان‌پذیر نیست.

دکتر لورنس گیبسون، متخصص پوست و مو در کلینیک مایو آمریکا

جریمه شده‌اند

هیچ مطالعه علمی وجود ندارد که ثابت کند ادعاهای سازندگان پدهای سم‌زدایی و محفظه‌های آبی سم‌زدا حقیقت دارد یا خیر یا اینکه اصلا استفاده از آنها بی‌خطر است یا می‌تواند برای بدن مضر باشد. حتی کمیسیون فدرال تجارت آمریکا برخی از این سازندگان را به جرم ارائه تبلیغات غیر واقعی جریمه و پخش تبلیغات آنها در بسیاری از کانال‌ها ممنوع اعلام شده است.

دکتر سیدمحسن رضوی، فوق‌تخصص بیماری‌های خون و سرطان و استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران

اینها فریب کاری است!

این ادعاها غلط است. در این پدها مواد رنگی به کار رفته است که با گرما، رطوبت و نمک تغییر ماهیت می‌دهند و چون از طریق پوست هم گرما، آب و سدیم دفع می‌شود، اینها تغییر فرمول می‌دهند و رنگ عوض می‌کنند. شما اگر دقت کنید وسایلی کاغذ مانند وجود دارد که دست خود را روی آن می‌گذارند و می‌گویند می‌توان با تغییر رنگ آن تشخیص داد که فرد آرامش دارد یا ناراحت است. درواقع این وسیله بر اساس گرما کار می‌کند. این پدها نیز براساس گرما، رطوبت و نمک تنظیم شده‌اند. پا هم به صورت عادی بو می‌گیرد و در کفش گرم می‌شود و از خودش سدیم دفع می‌کند. بنابراین مواد رنگی پدها تغییر فرمول می‌دهند و رنگ‌شان عوض می‌شود. درواقع اینها فریب کاری است. ما چیزی به اسم سم‌زدایی نداریم. وقتی بدن کلیه با آن عظمت و دستگاه گوارش و ریه را دارد، به حد کافی برای سم‌زدایی مجهز است و می‌تواند 100 سال عمر یک انسان را تامین کند اینها فقط کلاهبرداری است. سم‌زدایی با محفظه‌های آب نیز همین‌طور است چون همیشه پوست بدن خصوصا در ناحیه پا سدیم، آب و گرما دفع می‌کند، این مواد تغییر فرمول و رنگ می‌دهند.