سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

سبد تغذیه برای ترافیك بهاری



 

حالت تهوع,تغذیه سالم, نان فانتزی

سبد تغذیه برای ترافیك بهاری

چند بار در ترافیك روزهای خاص، مثل چند روز تعطیل طولانی یا تعطیلات نوروز مانده‌اید و حتی یك جرعه آب خنك در دسترس‌تان نبوده است؟ چند بار در این شرایط خاص، مجبور شده‌اید موقعیت وحشتناكی مثل نبود دسترسی به آب‌جوش برای تهیه شیرخشك فرزندتان را به دلیل ترافیك سنگین تحمل كنید؟

چند دفعه وقتی فرزندتان خون دماغ شده، یك گاز استریل هم برای بند آوردن خون بینی او در دسترس نداشته‌اید و البته در ترافیك چند كیلومتری گیر افتاده‌اید؟ و هزار و یك موقعیت نامطلوب دیگر... امسال كافی است با یك بسته كوچك حاوی «خوراكی‌های ضروری» و «جعبه كمك‌های اولیه» راهی سفر پرترافیك نوروز شویم. یك سبد بزرگ دردار بخرید و این خوراكی‌ها را به دقت داخل آن بگذارید. به این ترتیب می‌توانید در ترافیك‌های طولانی تا 24 ساعت هم دوام بیاورید.

آب
آب‌ضروری‌ترین نیاز هر انسانی است. برای هر نفر یك بطری آب یك لیتری لازم است. بچه‌های كوچك را فراموش نكنید؛ آنها هم به یك بطری آب نیاز دارند.

‌دلیل: كمبود آب باعث كند‌شدن فعالیت‌هــای طبیعی بدن می‌شود. به این دلیل كه همه واكنش‌های حیاتی در حضور آب انجام می‌شود. از طرفی كمبود آب باعث بروز یبوست، اختلال در عملكرد دستگاه گوارش و قلب می‌شود.

نان
از همراه بردن نان فانتزی پرهیز كنید؛ چون زود خشك می‌شود. بهترین نان، لواش و تافتون است. به این دلیل كه هم جای كمی ‌می‌گیرد و هم خشك شده آنها هم قابل استفاده است. برای هرنفر، دو عدد نان كامل درنظر بگیرید.

‌دلیل: یكی از راه‌های جلوگیری از افت قند خون، تامین گلوكز، یكی از نیازهای اصلی مغز است؛ نان از منابع تامین گلوكز است و به همین دلیل مصرف آن می‌تواند فعالیت مغز را كنترل كرده و مانع از افت فشار و بی‌هوشی شود. از طرفی نشاسته موجود در نان سیركننده است. نان لواش و تافتون نسبت به دیگر نان‌ها زود هضم هستند و مصرف آنها بعد از نان سنگك، بهتر است.

غذاهای آماده
همراه داشتن مواد غذایی آماده مانند انواع خورش و برنج آماده است. این غذاها را می‌توان بدون نیاز به گرم كردن استفاده كرد. بنابراین در ترافیك‌های چندصد كیلومتری كه نمی‌توان غذا را گرم كرد، خوردن این غذاها نجات دهنده است.

‌دلیل: طبیعی است نیاز اصلی بدن تامین تركیب‌های غذایی مورد نیاز است. بدن ما هر هشت ساعت نیازمند مصرف مواد غذایی است. بنابراین باید غذای مورد نیاز بدن تامین شود. این نكته برای كودكان زمانی حدود چهار ساعت است. همراه داشتن غذا یكی از اصلی‌ترین نیازهای بدن است.

گزیده لبنیات
یك بسته پنیر تازه به همراه نان‌هایی كه برداشته‌اید تا 24 ساعت نیاز غذایی‌تان را برطرف می‌كند. بهتر است پنیر را داخل یخدان بگذارید. یك بسته پنیر برای یك خانواده چهار نفری كافی است. اگر همراهتان یخدان می‌برید كه بهتر است حتما این وسیله را به همراه داشته باشید، ماست و دوغ نیز یادتان نرود.

‌دلیل: پنیر، شور است. به همین دلیل می‌تواند میزان سدیم خون را كنترل كند. از طرفی حاوی پروتئین بوده و می‌تواند نیاز بدن به این تركیب را تامین كرده و مانع گرسنگی شود. شیر، یكی از راه‌های تامین آب مورد نیاز بدن است. از طرفی حاوی پروتئین است. همراه داشتن دوغ نیز می‌تواند هم نیاز بدن به آب و هم نمك بدن را تامین كند. در شرایط استرس‌زا، بدن با افت فشار روبه‌رو شده و لازم است با تامین نیاز بدن به سدیم، مانع از افت فشار شد.

آبمیوه
این نوشیدنی نیز نجات‌بخش است. بهتر است هم آبمیوه شیرین و هم ترش همراه داشته باشید. این نوشیدنی بعد از آب گزینه خوبی برای رفع تشنگی است. ماء‌الشعیر نیز انتخاب خوبی است. بهتر است انواع طعم‌دار را انتخاب كنید كه در صورت لزوم كودكان هم بتوانند از آن مصرف كنند.

‌دلیل:این نوشیدنی‌ها دارای هیدرات‌كربن هستند. به همین دلیل مصرف آنها مانع از افت فشار خون می‌شود. از طرفی نوشیدن آبمیوه می‌تواند بخشی از نیاز بدن به آب را تامین كند. نوشیدن ماءالشعیر از آبمیوه بهتر است؛ به این دلیل كه علاوه بر تامین هیدرات كربن مورد نیاز، ویتامین B مورد نیاز بدن نیز تامین می‌شود. در شرایط استرس‌زا، تامین این ویتامین می‌تواند به آرامش اعصاب كمك كند. بالا بودن تحرك بدنی كودكان نیاز آنها به آب را بیشتر می‌كند؛ به همین دلیل نوشیدن آبمیوه برای آنها ضروری است.

میوه
برای رفع تشنگی و جایگزین غذا باید میوه همراه داشته باشید. بهتر است میوه‌هایی مانند موز، سیب، نارنگی و پرتقال را حتما همراهتان ببرید.

‌دلیل: این خوراكی‌ها حاوی هیدرات‌كربن هستند و به همین دلیل هم گلوكز مورد نیاز مغز را تامین كرده و هم باعث ایجاد سیری می‌شود. این خوراكی‌ها فیبر بالایی دارند و مصرف آنها تا مدتی باعث احساس سیری می‌شود. این خوراكی‌ها نیاز بدن به آب را نیز تامین می‌كنند. موز و سیب ایجاد سیری بیشتری می‌كند.

كنسروها
این خوراكی‌ها اگرچه در حالت عادی پیشنهاد نمی‌شود، اما بد نیست چند عدد تن ماهی از جمله ماهی كیلكا و... نیز همراهتان
باشد.

دلیل: طبیعی است كه همراه‌داشتن مواد غذایی و مصرف آنها مانع از گرسنگی می‌شود. البته در شرایط عادی باید این خوراكی‌ها را جوشاند، اما در شرایط خاص می‌توان این خوراكی‌ها را به صورت سرد میل كرد.

كمپوت
‌نوشیدن آب كمپوت و خوردن میوه آن برای رفع تشنگی و گرسنگی در شرایط وخیمی‌ مثل ترافیك اتفاق خوشایندی است.

‌دلیل: اولین راه برای رفع گرسنگی و تشنگی مصرف غذاهای كنسروی است. این خوراكی‌ها نیاز بدن به مواد غذایی به ویژه «گلوكز»، «آب» و «میوه» را فراهم می‌كند. خوردن این خوراكی‌ها به عملكرد بهتر دستگاه گوارش نیز كمك می‌كند.

نیازهای كودكان
بزرگ‌ترها شاید تحمل ترافیك طولانی را تاحدی داشته باشند، اما بچه‌ها وقت و شرایط ویژه نمی‌شناسند! هرچه سن‌شان كمتر باشد، تحمل‌شان هم كمتر است. اگر همراه بچه‌ها سفر می‌روید، این خوراكی‌ها و نوشیدنی‌ها را همراه داشته باشید.

1. شیرخشك: حداقل 2 عدد قوطی شیرخشك بازنشده همراه‌تان داشته باشید. در شرایطی مانند ترافیك طولانی اول این كه امكان دسترسی به شیرخشك نیست. دوم اگر دیر به مقصد برسید و نتوانید شیرخشكی كه نوزاد همیشه مصرف می‌كند، تهیه كنید، ممكن است اختلال گوارشی یا حساسیت غذایی دركودك ایجاد شود.

2. بیسكویت‌های ساده: مقداری تنقلات سالم مانند بیسكویت بدون كرم، كلوچه و كیك بسته‌بندی شده، چوب شور و... همراهتان داشته باشید. این خوراكی‌ها هم سرگرم كننده است و هم تا حد زیادی گرسنگی كودكان را برطرف می‌كند.

3. آب جوشیده: یكی از نیازهای دیگر سفر، آب جوشیده است. از این آب می‌توان برای نوشیدن، تهیه چای و درصورت نیاز برای ضدعفونی كردن زخم و خراش استفاده كرد. خانواده‌هایی كه نوزاد به همراه دارند، حتما باید همراه‌شان آب جوش داشته باشند.

كمك‌های غذایی
همراه داشتن برخی خوراكی‌ها در سفر ضروری است. این خوراكی‌ها همان داروهای درمانگر خانگی هستند.

1.‌ نبات: كافی است در طول سفر به ویژه وقتی كه در ترافیك طولانی گیرافتاده‌اید یا این‌كه با یك بی‌توجهی از جاده اصلی خارج شده‌اید و مجبورید مسافتی را برگردید، یكی از بچه‌ها دچار دل‌درد شود. اینجاست كه كمی ‌نبات و آب‌جوش معجزه‌گر است.

2.‌ خاكشیر: كمی ‌خاكشیر و نبات می‌تواند مشكلات گوارشی كودكان را درمان كند. معمولا در سفر به اصطلاح كودكان «آب‌به‌آب» می‌شوند. این تغییر شرایط تغذیه‌ای- آب و هوایی معمولا مشكلات گوارشی مانند اسهال یا یبوست را به‌دنبال دارد.

3. گلاب و عرق نعنا: این دو نوشیدنی دارویی را نیز همراه داشته باشید. این دو‌عرق گیاهی می‌تواند درمان موقتی برای مشكلات گوارشی، حالت تهوع و... باشد.

منبع:salamatnews.com


ویدیو مرتبط :
احمدی نژاد : او انسانی بهاری بهاری بهاری است

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سالاد بهاری توت فرنگی در سبد نانی


 
 
 

صبح بخیر: 

مواد لازم:

•    2 قوطی خمیر پیتزا

•    8 فنجان اسفناج تازه

•    نصف یک عدد پیاز بنفش کوچک، خرد شده

•    یک سوم فنجان پنیر فتا

•    یک فنجان توت فرنگی تازه، خرد شده

•    یک چهارم فنجان سرکه سفید

•    یک حبه سیر

•    سه و نیم قاشق غذاخوری شکر

•    یک چهارم فنجان روغن کانولا

•    نمک و فلفل به مقدار لازم

•    روغن برای چرب کردن ظرف

روش تهیه:

1. فر را بگذارید در دمای 350 درجه فارنهایت گرم شود.

2. بیرون یک کاسه فلزی متوسط را با روغن چرب کنید.

سالاد بهاری توت فرنگی در سبد نانی

3. روی تخته آشپزخانه یا سطح تمیز دیگری کاغذ روغنی پهن کنید و نصف خمیر پیتزا را با وردنه روی آن باز کنید.

4. خمیر را به شکل مستطیل درآورید و آن را به صورت نوارهایی به پهنا یک تا دو سانت ببرید.

سالاد بهاری توت فرنگی در سبد نانی

5. حالا نوارها را روی قسمت بیرونی کاسه بهم ببافید. انتهای نوارها را بهم نزدیک کنید و بچسبانید.

سالاد بهاری توت فرنگی در سبد نانی

سالاد بهاری توت فرنگی در سبد نانی

سالاد بهاری توت فرنگی در سبد نانی

سالاد بهاری توت فرنگی در سبد نانی

6. حالا به آرامی نان بافته شده را با کاسه اش در فر بگذارید و حدود 20 دقیقه در فر بپزید تا طلایی شود. سپس آن را از فر درآورید و قبل از آنکه آن را از کاسه فلزی جدا کنید بگذارید کاملاً سرد شود.

7. برای درست کردن سالاد، اسفناج، پیاز، فتا، گردو و توت فرنگی را با هم مخلوط کنید. در مخلوط کن سرکه، سیر، شکر و روغن کانولا را مخلوط کنید تا پوره ای شکل شود. سپس با نمک و فلفل آن را مزه دار کنید.

سالاد بهاری توت فرنگی در سبد نانی

8. قبل از سرو کردن، سالاد را با سس در کاسه بزرگی مخلوط کنید و به آرامی آن را به سبد نانی منتقل کنید و فوراً سرو کنید.

سالاد بهاری توت فرنگی در سبد نانی