سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

ساختن یک قلب کامل با استفاده از سلول‌های بنیادی


یک تیم تحقیقاتی به رهبری دکتر دوریس تایلر، در آزمایشی که نتیجه آن چند هفته بعد مشخص خواهد شد، قلب‌هایی را از بدن افراد فوت‌شده برداشتند، با استفاده از مواد مخصوصی سلول‌های عضلانی را از قلب برداشتند و تنها اسکلتی متشکل از بافت پیوندی باقی گذاشتند.

بسیاری از بیماران برای زنده ماندن نیازمند پیوند قلب هستند، اما بعد از پیوند آنها نیازمند مصرف داروهایی تضعیف‌کننده سیستم ایمنی برای جلوگیری از پس زده شدن پیوند هستند. به علاوه پیدا کردن قلب‌های سالم از بیماران مرگ مغزی هم کار ساده‌ای نیست و بیماران زیادی در صف انتظار می‌مانند.
چه می‌شد اگر می‌توانستیم، قلب دومی از سلول‌های خود بیمار درست کنیم و به فرد پیوند بزنیم؟!

با دانش امروز، هنوز فاصله زیادی تا این کار داریم. اما به تازگی پژوهشگران دانشگاه مینسوتا گام بزرگی به سوی این هدف برداشته‌اند. یک تیم تحقیقاتی به رهبری دکتر دوریس تایلر، در آزمایشی که نتیجه آن چند هفته بعد مشخص خواهد شد، قلب‌هایی را از بدن افراد فوت‌شده برداشتند، با استفاده از مواد مخصوصی سلول‌های عضلانی را از قلب برداشتند و تنها اسکلتی متشکل از بافت پیوندی باقی گذاشتند. سپس سلول‌های بنیادی را به این اسکلت تزریق کردند و ترتیبی دادند که این سلول‌ها تکثیر شوند تا به قلب سالمی مبدل شوند. سلول‌های بنیادی وقتی در مجاورت ساختمان کلاژنی قلب قرار می‌گیرند، به بافت عضلانی تمایز می‌یابند.



مدت‌ زیادی است که روی برنامه تزریق سلول بنیادی به قلب‌های بیماران دچار سکته قلبی، جهت تمایز به سلول‌های سالم عضلانی قلب (میوسیت‌ها) و کاستن ضایعه قلبی کار شده است و دانشمندان کشورمان هم پروژه‌های تحقیقاتی در همین زمینه داشتند، اما شاید موفقیت این برنامه تازه، دور از تصور شما باشد، ولی باید بدانید که در سال ۲۰۰۷، پزشکان انگلیسی توانسته بودند یک دریچه قلب با استفاده از سلول‌های بنیادی مغز استخوان یک بیمار بسازند. یک سال بعد هم دانشمندان موفق شدند که قلب یک حیوان را در آزمایشگاه بسازند که قادر به طپش بود. اعضای تیم دکتر تایلر هم قبلا موفق شده‌اند که قلب‌های موش و خوک درست کنند. البته این قلب‌ها برای استفاده عملی در بدن این جانوران، ضعیف بودند.



آزمایش جدید، در جریان همایش سالانه انجمن قلب آمریکا، گزارش شد. دکتر دوریس تایلر در سال ۲۰۰۹، از سوی مجله تایم به عنوان یکی از افراد تأثیرگذار سال انتخاب شده بود.

منبع : 1Pezeshk.com


ویدیو مرتبط :
تپش سلول بنیادی قلب را تماشا کنید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بهبود سلول های بنیادی قلب به کمک امواج فراصوتی



اخبار,اخبار علمی,قلب

پژوهشگران دانشگاه UPM اسپانیا موفق به ابداع شیوه ای برای ترمیم سلول های بنیادی قلب با بهره بردن از امواج فراصوتی شده اند.

به گزارش مهر، در این شیوه زمانیکه سلول های بنیادی قلب تحت درمان «امواج فراصوتی پالاس دار با فشار پایین» قرار می گیرند، می توانند به تغییر، ترمیم بافت و باز رویش (رشد دوباره) بافت آسیب دیده قلب بعداز حمله قلبی ادامه دهند.

زمانیکه شخصی با حمله قلبی روبرو می شود و بافت عضلانی قلب وی آسیب می بیند و این بافت برای همیشه در قلب او جایگزین می شود. اگر چه در قلب انسان سلول های بنیادی برای ترمیم و رشد دوباره بافت های عضلانی آسیب دیده وجود دارد، اما ظرفیت آنها بسیار محدود است.

محققین اسپانیایی با بهره بردن از روش «درمانی امواج فراصوتی پالاس دار با فشار پایین» موفق به بالا بردن ظرفیت ترمیم و باز رویش سلول های بنیادی در قلب شده اند.

پژوهشگران این مرکز با انجام آزمایشات متعدد متوجه شدند سلول هایی که تحت درمان امواج فراصوتی قرار گرفته بودند، از قابلیت تغییر شکل بیشتر و تحرک بالایی برخوردار بودند ضمن اینکه این تغییرات بi وسیله سیگنال بیوشیمی که پروتئین های مرتبط با بافت سلولی زائد را تحریک می کند، انجام گرفت.

همچنین از شیوه درمانی امواج فراصوتی برای بهبود بیماری های استخوانی و ترمیم بافت های نرم در بدن استفاده می شود.

اخبار علمی - مهر