سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

زیبایی چه نقشی در ازدواج دارد؟



 

 

زیبایی چه نقشی در ازدواج دارد

 

اگرچه ازدواج و تشکیل خانواده ریشه های متعدد دارد مانند (تدیّن، اخلاق نیک، شرافت خانوادگی، عقل ، سلامت جسم و روح، علم و سواد و...) امّا «زیبایی و زیباپسندی» هم نقش پررنگی در ازدواج دارد.

 

زیبایی چه نقشی در ازدواج دارد؟

 

شما نمی توانید ازدواج کنید بدون این که چهره همسرتان را بپسندید. مطمئن باشید که اگرچه ظواهر بعد از گذشت مدتی برای شما عادی می شود اما در وهله اول بسیار مهم است که بتوانید با چهره، ظاهر، حرکات همسرتان خو بگیرید نه این که آن را تحمل کنید. بنابراین وقتی از زیبایی همسر صحبت می کنیم، منظورمان چهره و ظاهری بی عیب و نقص نیست که همه را انگشت به دهان بگذارد. زیبایی اینجا تعبیری است که ما از پذیرش ظاهر همسر داریم و در واقع حکایت همان علفی است که باید به دهان بز شیرین بیاید!

 

زیبایی همسر و پسندیدن ظاهر، در حفظ و تقویّت عفّت و ایمان همسرش تأثیر دارد. اگر کسی از زیبایی همسرش راضی باشد، چشم و فکر و عملش، متوجه دیگران نخواهد شد و حسرت «زیبایان بیگانه» را نخواهد خورد. پسندیدن ظاهر باعث می شود شما به همسرتان گرایشی همیشگی داشته باشید و از دام خیانت دور بمانید.

 

گرچه زیبایی ظاهر و تناسب اندام را در انتخاب همسر نمی توان نادیده گرفت، اما نباید به عنوان بزرگ ترین هدف و معیار و ملاک ازدواج محسوب شود، به طوری که دیگر معیارها را تحت الشعاع قرار دهد، بلکه هنگام انتخاب همسر باید هر دو بعد زیبایی، (زیبایی صوری و ظاهری یا تناسب اندام) و (زیبایی باطنی یا معنوی و فرهنگی ) ترکیب شود

 

زیبایی از دیدگاه زن و مرد یکسان نیست، بلکه مقابل هم است. زیرا زیبایی همسر از نظر مرد، تناسب اندام، ظرافت مو و ابرو، نازکی لب ها و صدا، ایمان، حیا، عفّت و پاکدامنی زن است و از نظر زن، زیبایی همسر، قدرت، نیرومندی، هیکلی چهارشانه، صدای کلفت، موهای خشن، شهرت اجتماعی، توان دفاع و غیرت و پاکی چشم و فکر و عمل است.

 

در اینجا لازم است سه مطلب تذکر داده شود:

 

1- گرچه زیبایی ظاهر و تناسب اندام را در انتخاب همسر نمی توان نادیده گرفت، اما نباید به عنوان بزرگ ترین هدف و معیار و ملاک ازدواج محسوب شود، به طوری که دیگر معیارها را تحت الشعاع قرار دهد، بلکه هنگام انتخاب همسر باید هر دو بعد زیبایی، (زیبایی صوری و ظاهری یا تناسب اندام) و (زیبایی باطنی یا معنوی و فرهنگی مانند ایمان، تقوا، حیا، عفّت، هوش و استعداد، نجابت و اصالت خانوادگی و...) ترکیب شود و به همه آن ها اصالت داده شود که در این صورت زندگی مشترک یک عمر گلستان می شود.

 

«زیبایی ظاهری» باید در کنار دیگر صفات و معیارها، مورد توجه و بررسی قرار گیرد، نه به طور مستقل. زیبایی تناسب اندام بدون تدیّن و شرافت خانوادگی و...، آفتی است خطرناک و بلایی است رسواگر که اگر بر مبنای ارزش های الهی پیوند نخورد، بزودی ناپایدار خواهد بود.

 

پیامبر اکرم صلی الله علیه واله وسلم می فرمایند: من تزوّج امرءة... لجمالها، رأی فیها یکره.

 

« کسی که (فقط) به خاطر زیبایی زنی با او ازدواج کند، در او امور ناخوشایند خواهد دید.»

 

زیبایی چه نقشی در ازدواج دارد؟

 

2- گر چه زیبایی (ظاهری، معنوی، فرهنگی و...) امری است پسندیده و نیکو و در انتخاب همسر باید مورد توجه قرار گیرد، لیکن نباید از حد معمول تجاوز کند و به صورت «مشکل پسندی» در آید و انسان را از ازدواج به موقع باز دارد و یا اینکه طرفین تناسب در زیبایی نداشته باشند. بلکه اگر از زیبایی نسبی برخوردار بودند و دین و اخلاق همدیگر را قبل داشتند، بهتر است بعد از تحقیقات و شناخت کافی (در همه ی زمینه ها) از همدیگر، با توکل بر خداوند و راهنمایی و ارشاد والدین، با همسر مورد نظر ازدواج نمایند و مطمئن باشند که عقل و ایمان و اخلاق نیک و خانواده های اصیل و با شرافت بسیاری از کمبودها را جبران می کند.

 

3- بهتر است پسر و دختر در مراسم خواستگاری، با اجازه و رضایت والدین، همدیگر را ببینند و واقعیّت ها را به همدیگر بگویند و اگر نمی توانند همدیگر را تا قبل از خواستگاری رسمی ببینند، برای شناخت لازم و تشخیص جمال و زیبایی دختر مورد نظر، خوب است پسر، مادر یا خواهر و یا یکی از خویشان نزدیک و مورد اعتماد را برای دیدن انتخاب کند و بفرستد تا زن مورد نظر را خوب ببینند و خصوصیّاتش را برای او توضیح دهند.

منبع:کتاب راهنمای ازدواج (امیرملک محمودی)، پورتال طوبی


ویدیو مرتبط :
‫برای ازدواج زیبایی ظاهر مهمتره یا زیبایی اخلاق؟‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

از نظر قرآن، زیبایی و ارضای غریزه جنسی چه نقشی در ازدواج دارند؟



غریزه جنسی, ارضای غریزه جنسی,ازدواج,ازدواج کردن,غریزه طبیعی جنسی

پرسش :
از نظر قرآن، زیبایی و ارضای غریزه جنسی چه نقشی در ازدواج دارند؟

پاسخ :
ازدواج، نخستین سنگ بنای تشكیل خانواده، اجتماع و جامعه است و گرچه از یك منظر ازدواج یك مسأله شخصی و فردی به حساب می‌آید؛ ولی از بعد دیگر، چون بنیادش در سایة جامعه انسانی نهاده شده و می‌شود، سود و زیانش جامعه را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.
در قرآن كریم و روایات اسلامی مهم‌ترین فلسفه و حكمت ازدواج، بقای نسل انسان‌ها،تكامل و حفظ دین دانسته شده است.


برخی از فواید و حكمت‌های ازدواج از دیدگاه قرآن كریم و روایات اسلامی عبارتند از:


1 .بقای نسل انسان و حفظ حیات نوع بشر.[1]


2 . آرامش زندگی و اجتماع: زن و مرد مكمل یكدیگر و باعث شكوفایی جسمی و روحی یكدیگرند و هر كدام بدون دیگر ساكت و ناقص خواهند بود.[2]


3 . تربیت و پرورش نسل‌های شایسته.[3]


4 . ایجاد زمینه عفاف و پاكدامنی در خانواده و جامعه.[4]


5 . ارضای غریزه جنسی از راه صحیح و منطقی و سوق دادن و هدایت آن به سوی راه‌های مشروع و در راستای كمال. قرآن كریم می‌فرماید: «مردان و زنان بی‌همسر خود را همسر دهید، هم چنین غلامان و كنیزان صالح و درستكارتان را، اگر فقیر و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بی‌نیاز می‌سازد؛ خداوند گشایش‌دهنده و آگاه است! و كسانی كه امكان برای ازدواج نمی‌یابند، باید پاكدامنی از فضل پیشه كنند تا خداوند از فضل خود آنان را بی‌نیاز گرداند.!...[5]


بنابراین، اگر به غریزه طبیعی جنسی از راه صحیح پاسخ داده نشود، به طغیان و انحراف این غریزه می‌تواند باز‌تاب‌های بسیار منفی برای فرد، خانواده و اجتماع داشته باشد و بهداشت روانی و جسمی فرد، خانواده، و جامعه را مختل كند، قرآن كریم بهترین راه پاسخ‌گویی به این غریزه را ازدواج و تشكیل خانواده می‌داند و روایات اسلامی نیز ازدواج را عامل مهمی در دور نگه داشتن دین و جامعه، از انحرافات می‌داند؛ چنان كه، پیامبر اكرم ـ صلی الله علیه و آله ـ می‌فرماید: «من تزوج فقد احرز نصف دینه؛ هر كسی كه ازدواج كند، نصف دینش را حفظ كرده است.»[6]


6 . ازدواج عامل سكون و آرامش خاطر است. «و من دایته ان خلق لكم من انفسكم ازواجا لتسكنوا الیها و جعل لكم بینكم مودة و رحمة ان فی ذلك لایت لقوم یتفكرون:[7] و از نشانه‌های او این كه همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا در كنار آنان آرامش یابید، و در میانتان مودتّ و رحمت قرار داد، در این نشانه‌هایی است برای گروهی كه تفكر می‌كنند.»


7 . ازدواج شخص را در برابر خانواده و جامعه متعهد می‌كند و زندگی را برای شخص هدف‌دار و او را به اصول اخلاقی و هنجارهای اجتماعی پایبند می‌كند.[8]


زیبایی برای دو طرف ازدواج یك امتیاز است و در شیرینی و سعادت «زندگی زناشویی» تأثیر زیادی دارد. زیبایی معیار و اندازه معین ندارد كه بتوان افراد را با آن سنجید بلكه بیشتر به سلیقه افراد بستگی دارد.


زیبایی در همسر در حفظ و تقویت عفت و ایمان همسر مؤثراست و در روایات اسلامی نیز بر اهمیت این موضوع تأكید شده است. پیامبر اكرم ـ صلی الله علیه و آله ـ می‌فرماید: «در انتخاب همسر، همان‌گونه كه دربارة زیبایی صورت همسر تحقیق می‌كنید دربارة موی او نیز سؤال و تحقیق كنید؛ زیرا مو یكی از زیبایی‌هاست.»[9] البته نعمت زیبایی باید در كنار دیگر صفات و معیارها، مورد توجه قرار گیرد و زیبایی بدون تدینّ، عفت، اخلاق و ... نه تنها امتیازی محسوب نمی‌شود، بلكه می‌تواند آفت باشد.


پیامبر اكرم ـ صلی الله علیه و آله ـ می‌فرماید: «ایاكم و خضراء الدمن[10]... از سبزه‌ زاری كه بر فراز مزبله‌ای روییده باشد بپرهیزد. قرآن كریم نیز زنان و مردان را به رعایت عفت دعوت كرده و به ویژه از زنان می‌خواهد كه زیبایی‌ها و زینت‌های خود را از نامحرمان بپوشانند.[11]
بنابراین، ازدواج در اسلام نه تنها ارضا غریزه جنسی و یا ملاك زیبایی به تنهایی نیست، بلكه یك حكم فطری و هماهنگ با قانون آفرینش و وسیله‌ای برای تربیت فرزندان صالح و استمرار نسل بشر است. و انسان با ازدواج به آرامش روحی، فردی و اجتماعی و مودت و رحمت و تعادل روحی و روانی می‌رسد و شخصیت تازه و هدف‌داری را در خود احساس می‌كند.[12]
معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:


1. محمد حسین طباطبایی، المیزان فی تفسیر القرآن، قم، جماعة المدرسین فی الحوزة العلمیه، الطبعة الخامسة، 1417ج 15، ص 111 ـ 114.
2 . ناصر مكارم شیرازی و همكاران، تفسیر نمونه، تهران، دارالكتب الاسلامیة، چاپ چهارم، 1367، ج 14، ص 456 ـ 466.
3. زن در آیینه ی جلال و جمال، اثر استاد جوادی آملی.
4. آیین همسرداری، اثر استاد ابراهیم امینی.[1] . نساء/1.
[2] . روم/21.
[3] . بقره/223.
[4] . نور/33.
[5] . نور/32 و 33.
[6] . ر.ك: محمدی ری‌شهری، محمد، میزان الحكمة، ترجمه: حمیدرضا شیخی، قم، انتشارات دارالحدیث، چاپ دوم، 1379 هـ .ش، ج 5، ص 2251.
[7] . روم/21.
[8] . ر.ك: مظاهری، علی اكبر، جوانان و انتخاب همسر، قم، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، چاپ سوم، 1374، ص 13 ـ 17.
[9] . نوری، حسین، مستدرك الوسائل، قم،‌ مؤسسه آل البیت، چاپ اول، 1408 ق. ج 14، ص 181.
[10] . كلینی، محمد بن یعقوب، الكافی، تهران، دارالكتب الاسلامیه، چاپ چهارم، 1365، ج 5، ص 332.
[11] . نور/31 ـ 33.
[12] . ر.ك: مطهری، مرتضی، نظام حقوق زن در اسلام، قم، انتشارات صدرا، 1369، ص 21 ـ 52؛ مكارم شیرازی، ناصر و همكاران، تفسیر نمونه، تهران، دارالكتب الاسلامیه، چاپ چهارم، 1367، ج 14، ص 436 ـ 468.

منبع:andisheqom.com