سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

زگیل تناسلی چگونه منتقل می شود؟



زگیل تناسلی, چگونگی انتقال زگیل تناسلی, راههای انتقال زگیل تناسلی

زگیل تناسلی در خانم‌ها از طریق رابطه جنسی با فرد آلوده منتقل میشود

 

زگیل تناسلی چگونه منتقل می شود؟
دکتر طباطبایی متخصص پوست و مو  درباره زگیل پوستی و عوامل ایجاد این بیماری گفت: زگیل یک بیماری پوستی است که از طریق خراش پوستی وارد بدن می‌شود که این خراش‌ها فقط از طریق میکروسکوپ قابل دیدن است. وی با بیان این‌که این خراش‌ها در دست و صورت بیشتر ایجاد می‌شود، افزود: زگیل بدون خارش است و به غیر از شکل ظاهری آزاری برای بدن ندارد.

 

بیماری زگیل درهمه افراد ایجاد عارضه نمی‌کند، برخی افراد ایمنی کامل در برابر این بیماری دارند اما در برخی افراد به صورت ژنتیکی در برابر این بیماری ایمنی وجود ندارد. تا کنون 54 نوع از این بیماری شناخته شده که حدود نُه نوع آن در انسان بیماری‌زا است البته در مخاط ها مانند بینی ایجاد نمی‌شود.


زگیل تناسلی عمدتا مربوط سن پس از بلوغ است وی به بیان این‌که زگیل در نقاط مختلف بدن ممکن است به شکل های مختلف دیده شود درباره زگیل تناسلی ابراز داشت: زگیل تناسلی در خانم‌ها از طریق رابطه جنسی با فرد آلوده و یا استفاده از لباس زیر آلوده ممکن است باعث سرطان گردن رحم شود که حتی خطرناک و کشنده نیز باشد.

 

زگیل تناسلی عمدتا مربوط به سن پس از بلوغ است، این بیماری عمدتا در کودکان سپس نوجوانی و پس از آن جوانی اتفاق می‌افتد و معمولا از سن میانسالی به بعد زگیل در فرد ایجاد عارضه نمی‌شود زیرا ویروس زگیل که تا میانسالی بر بدن اثرگذار نبوده است پس بدن فرد به این ویروس مقاوم است. وقتی بدن انسان این ویروس را مانند هر ویروس دیگری به عنوان بیگانه شناسایی نمی‌کند پس در بدن ظاهر می‌شود اما در کسانی که زگیل به یک باره ناپدید می‌شود به این دلیل است که بدن این ویروس را شناسایی کرده و آن را از بین برده است.

 

بیماری زگیل تناسلی, چگونگی انتقال زگیل تناسلی, راههای انتقال زگیل تناسلی

زگیل تناسلی عمدتا مربوط سن پس از بلوغ است

 

درمان طبیعی زگیل در بدن دو تا سه سال طول می‌کشد
اگر درمان دارویی درباره زگیل صورت نگیرد معمولا دو تا سه سال طول می‌کشد تا سلول‌های ایمنی بدن بیدار شوند و به مقابله با آن بپردازند اما در صورتی که زگیل خود به خود خوب شود فرد تا آخرعمر مجددا درگیر این بیماری نمی‌شود. این متخصص پوست و مو درباره نقش ژنتیک در انتقال بیماری زگیل تاکید کرد: فرزند می‌تواند استعداد ژنتیکی درباره زگیل را از والدین ارث ببرد اما درباره انتقال زگیل تناسلی مادر هنگام زایمان معمولا فرزند دچار زگیل شده و احتمال انتقال از این طریق بسیار نادر است.


طباطبایی درباره راه‌های مختلف درمان زگیل از گذشته تا به امروز گفت: در روش سنتی درمان، زگیل را با مو یا نخ می بستند تا جریان گردش خون به زگیل قطع شود اما با ازبین رفتن زگیل استعداد ایجاد مجدد آن باقی می‌ماند. وی ادامه داد: یک سری ویروس معمولا اطراف زگیل وجود دارند به شکلی که وقتی زگیل از بین می‌رود مجداد ازه مان ناحیه زگیل جدید ایجاد می‌شود. این متخصص پوست و مو ابراز داشت: غیر از روش‌های فیزیکال مانند فریز کردن، جراحی کردن و لیزر، پمادهایی نیز وجود دارند که دارای ترکیبات اسیدی هستند و ویروس زگیل را از بین می‌برند البته استعداد بیماری زگیل پا برجاست.
منبع : sinanews.ir 


ویدیو مرتبط :
‫ناگفته های زگیل تناسلی‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زگیل دستگاه تناسلی چیست؟



بیماری های ویروسی, درمان زگیل تناسلی, زگیل های تناسلی

 

یکی دیگر از بیماریهای جنسی زگیل ناحیه تناسلی است که عامل ویروسی دارد .

زگیل تناسلی، یک بیماری ویروسی منتقله از طریق جنسی است که هر دو جنس را مبتلا می کند. این بیماری ضایعات پوستی به شکل برامدگیهای تو پر و کوچک در پوست یا مخاط ناحیه تناسلی ایجاد می کند که فاقد درد یا خارش می باشند. زگیلها می توانند از چند هفته تا چند ماه بعد از تماس با فرد آلوده ایجاد شوند. عامل ایجاد کننده ویروسی به نام ویروس پاپیلومای انسانی است که به نظر می رسد در ایجاد برخی بدخیمی ها نیز نقش دارد.این ویروس مشابه با ویروس ایجاد کننده ی زگیل معمولی است ولی در مقایسه با آن از قدرت انتقال بیشتری برخورداراست. ضایعات بیشتر در نواحی مرطوب ایجاد می شوند.

انتقال:

از طریق تماس مستقیم با زگیل تناسلی صورت می گیرد که حاوی ویروس است و می تواند از طریق ارتباط جنسی، تماس با ترشحات تناسلی و لباس آلوده و همچنین از طریق مادر به نوزاد در هنگام تولد منتقل شود.

 

علایم زگیل تناسلی:     

1- برآمدگی های پوستی‌ توپری‌ به ابعاد حدود ٢ تا چند میلیمترهستند كه‌ ممکن است به صورت متعدد وحتی خوشه‌ای باشند.

2- فاقد درد، سوزش و خارش بوده ومسری تر از زگیل معمولی سایر نواحی بدن هستند.

اگرچه زگیلهای کوچک بدون درمان نیز پس از مدتی خود به خود از بین خواهند رفت اما از آنجا که این بیماری می تواند زمینه ساز بدخیمی باشد باید در پی درمان و پیگیری بود. احتمال عود بیماری نیززیاد است. زگیل تناسلی  ممکن است درمردان منجر به انسداد ادراری ویا در زنان موجب ایجاد سرطان گردن رحم گردد.

 

پیشگیری:

1- تا زمان بهبودی کامل ضایعات باید ازارتباط جنسی خودداری شود زیرا احتمال انتقال زیاد است.

 

2- استفاده از کاندوم در سایرمواقع احتمال ابتلا را کاهش می دهد.

 

3- همچنین از خراشیدن و دستکاری ضایعات باید پرهیز نمود چرا که موجب انتقال آلودگی شده ویا ممکن است عفونت ثانویه باکتریایی روی دهد.

 

4- رعایت بهداشت و تمیز وخشک نگه داشتن محل ضایعات به بهبودی کمک می کند.

 

5- همچون سایر بیماریهای جنسی بهترین راه پشگیری، ارتباط جنسی معقول ومطمئن است.

 

6- واکسن جدیدی را که (FDA)سازمان تائید غذا و داروی آمریکا در سال 2006 برای پیشگیری از چهار گونه از ویروسهای زگیل به نام گارداسیلGardasilساخته شد، مورد تائید قرار داد که می توان آنرادر سه نوبت به فاصله 6 ماه جهت پیشگیری تزریق نمود.

 

5- ( دیده شدن بیماری در كودكان‌ می تواند مطرح کننده ی احتمال سوءاستفاده‌ جنسی از کودکان باشد، اگرچه احتمال انتقال از مادر در هنگام تولد نیز  وجود دارد.)

 

درمان:

روش درمان توسط پزشک و با توجه به محل درگیری و اندازه ضایعات تعیین می شود.بسته به نظر پزشک درمان استفاده از داروهای موضعی مثل پودوفیلین، استفاده از کرایوتراپی ونیتروژن مایع، تا استفاده از لیزر یا جراحی متفاوت است.

پیگیری توسط آزمون پاپ اسمیر خانمها باید به صورت جدی مد نظر قرار گیرد. ممکن است در این زمینه حتی به بررسیهای بیشترمانند نمونه گیری از بافت نیز نیاز باشد.درمان کامل ضایعات توصیه می شود.

منبع: seemorgh.com