سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

زيبايي از نگاه جامعه



 

زیبایی ازنگاه جامعه

 

زيبايي ظاهري فرد اثرات زيادي در روابط اجتماعي فرد و تاثير او بر اطرافيانش در جامعه خواهد داشت. حقيقت اين است كه بيشتر ما در برخورد اول با يك شخص غريبه، زيبايي ظاهري فرد را ملاكي براي ارزيابي شخصيت او قرار مي‌دهيم.

 

زیبایی ازنگاه جامعه

 

نتايج يك تحقيق كه در يكي از دانشگاه‌هاي لندن انجام شد، نشان داد كه از ميان 11 هزار فردي كه مورد مطالعه قرار گرفته بودند، افرادي كه زيبايي ظاهري بيشتري داشتند، درآمدي بيش از ديگران كسب مي‌كردند و كساني كه زيبايي ظاهري كمتري داشتند 13درصد درآمد كمتري از ديگران داشتند.

 

زیبایی ازنگاه جامعه

 

محققان اعتقاد دارند علت اين پديده اعتماد به نفسي است كه زيبايي ظاهري به شخص مي‌بخشد تا در موقعيت‌هاي شغلي و اجتماعي موثرتر و مطمئن‌تر عمل كند، بعضي اعتقاد دارند زيبايي ظاهري به فرد اين امكان را مي‌دهد كه از منافع و امكانات جامعه بيشتر استفاده كند به عنوان مثال، شغل بهتري كسب كند، و در حرفه خود پيشرفت كند و يا بتواند شريك زندگي مناسب‌تري انتخاب كند.


ویدیو مرتبط :
جامعه جهانی از نگاه امام خامنه ای

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نگاه جنسی جامعه به زنان سرپرست خانوار



 

نگاه جنسی جامعه به زنان سرپرست خانوار

 

زنان سرپرست خانوار ،مادرانی که در پس زدن سختی زمانه نرمی و لطافت دست های نوازش گر خود را به سختی و زبری یک دست پدرانه داده اند.

چندی پیش سرپرست کمیته امداد با اعلام شرایط بحرانی در حوزه زنان سرپرست خانوار کشور گفت: وضعیت آنچنان وخیم است که باید هر سه قوه به سرعت وارد شوند.وی درهمایش ملی زنان سرپرست خانوار با اشاره به اهمیت جایگاه زن در جامعه گفت :زن محور جامعه است و مهمترین عامل خانواده تجلی روح مادر است. در حالی که پدر تنها عهده دارمسایل اجرایی و اداری است، زن اساس مهر و وفا و پیوند خانواده و صله ارحام است.

آنچه که آمارهای گذشته نشان می دهد، ‪ طبق سرشماری سال ۸۵، هفده میلیون و ۳۵۳ هزار و ۶۸۶ خانوار در کشور شناسایی شده است که از این تعداد٬ ۱۵ میلیون و ۷۱۱ هزار و ۶۴۲ خانوار داری سرپرست مرد و یک میلیون و ۶۴۱ هزار و ۴۴ خانوار دارای سرپرست زن بودند

آمار موجود نشان دهنده وجود حدود یک ملیون و 160 هزار زن سرپرست خانوار شهری ،479 هزار زن سرپرست خانوار روستایی و هزار و 211زن سرپرست خانوار عشایر در کشور است.

اگرچه در سه سال گذشته بیش هزار نفر از زنان سرپرست خانوار تحت پوشش خدمات بهزیستی قرار گرفته اند، اما با توجه به این که درصد بالایی از این زنان تحصیلات بالا و مهارت خاصی ندارند و از طرف خانواده نیز حمایت نمی‌شوند در صورت اقدام به موقع مسئولین ،میزان آسیب پذیری آنان افزایش می‌یابد و به افزایش آسیب اجتماعی در جامعه دامن خواهند زد.

نگاه جنسی به زنان سرپرست خانوار

قرایی مقدم جامعه شناس و و استاد دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار شفاف با تاکید بر بحرانی بودن اوضاع گفت :مشکلات زیادی بر دوش این افراد سنگینی می کند که مهترین آنها را می توان تربیت فرزندان ،مشکلات اقتصادی و آسیب های اجتماعی بر شمرد.متاسفانه یک زن بی سرپرست وقتی برای تامین هرینه های زندگی مجبور به ورود به بازار کار می شود در اولین قدم با نگاه جنسی  افراد به خود مواجه می شود.مشکلی که نه تنها زندگی زن را تهدید می کند بلکه سبب تشنج در جامعه و بر هم زدن کانون خانواده های دیگر می شود.

وی در خصوص مشکلات  فرزندان این افراد افزود :آمار ها نشان می دهد فرزندانی که در چنین خانواده هایی بزرگ می شوند بسیار مستعدترند  که در معرض آسیب های اجتماعی قرار بگیرند .چرا که نظارت پدر بر اعمال آنها وجود ندارد و مادر هم درگیر تامین مخارج و گذران زندگی است.

ایجاد اشتغال

مقدم با انتقاد از دولت اضافه کرد :تنها راه حل ایجاد خود اشتغالی برای این زنان و تحت سرپرستی کامل درآمدن آنها زیر نظر نهادهای مربوطه است.در این صورت است که مادر مشکل ورود به جامعه ای خشن را برای تامین مخارج ندارد و با خیالی آسوده تر هدایت فرزندان را بر عهده می گیرد.

ازدواج مجدد چاره ساز است؟

این جامعه شناس در خصوص ازدواج مجدد این افراد گفت :این حقی طبیعی است که برای هر فرد وجود دارد ،اما مساله ای که اینجا مطرح است ،فردی است که قرار است با او ازدواج کند.گاهی این مرد دارای همسر و زندگی است که در این صورت ما شاهد از هم پاشیدن زندگی دیگر خواهیم بود.در مواردی هم به خاطر فشارهای که از طرف جامعه و اطرافیان متحمل است تن به ازدواج نامناسب دیگری میدهد که با  یک طلاق دیگر مواجه می شود و خود و فرزندانش را شکنده تر می کند.

از خودمان شروع کنیم

مقدم در آخر با هشدار به افرا جامعه گفت :اگر هر کس از خودش شروع کند و دیدی که نسبت به یک زن بی سرپرست را دارد بهبود ببخشد بسیاری از این مشکلات حل خواهد شد.به خصوص زنان که در اثر طلاق تنها شده اند همیشه مورد آماج برچسب هایی از سوی اطرافیان بوده اند.حتی گاهی شاهد ترحم و دلسوزی های نا به جا برای بیوه هایی هستیم که همسرشان فوت کرده است که بسیار مشکل ساز است.

حال مساله ای که مطرح است این است که بسیاری از این زنان به سختی روزگار می‌گذرانند و تورم بالا و فشارهای اقتصادی برای شانه‌های نحیفشان بسیار بیش از ظرفیتشان سنگین است .و حمایت‌های صورت گرفته توسط نهاد‌های دولتی و سازمان بهزیستی به عنوان نهاد‌های اصلی کمک به این افراد به هیچ وجه کافی نیست. در این میان دولت از سازمان‌های خصوصی و انجمن‌های خصوصی در این زمینه حمایت نمی‌کند و عرصه برای این زنان که با پاکدامنی سعی در گذران زندگی دارند از هر سو تنگ‌تر و تنگ‌تر می‌شود و سوال اینجاست که در بین هزینه وبودجه های مصوب کشور این زنان چه سهم و جایگاهی دارند؟../شفاف