سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

زيان‌هاي قهوه براي مادران باردار



 

 

قهوه

 

 

اين روزها مطالعات زيادي در مورد فوايد و زيان‌هاي احتمالي قهوه و نوشيدني‌هاي کافئين‌دار انجام مي‌ شود که به نظر مي ‌رسدبا توجه به شيوع اخير مصرف اين نوع نوشيدني‌ها، لازم است مردم کشور ما هم به نتايج آنها توجه داشته باشند.يکي از تازه‌ترين اين مطالعات در مورد نقش کافئين در بالا بردن احتمال سقط جنين است...




طي مطالعه‌اي که در مرکز مطالعات کايسر در آمريکا انجام شده، مشخص شده مصرف بيش از 200 ميلي ‌گرم کافئين در روز، در ماه‌هاي اول بارداري، مي ‌تواند احتمال سقط جنين را افزايش دهد.



اين مطالعه تنها به نقش قهوه اشاره ندارد، بلکه ميزان کافئين مصرفي روزانه را مورد بررسي قرار داده است. کافئين مي‌ تواند در نوشيدني‌هاي مختلف وجود داشته باشد، از جمله در چاي، نوشابه‌هاي کولادار ، نوشابه‌هاي موسوم به " نوشابه هاي انرژي ‌زا" و همچنين شکلات.



بنابراين نتايج اين بررسي، بايد در مورد همه اين نوشيدني‌ها و خوراکي‌ها، تعميم داده شود. هم ‌اکنون مراکز ارائه استانداردهاي غذايي، مانند اداره استاندارد تغذيه‌اي انگلستان، ميزان کافئين مجاز مصرفي براي زنان باردار را، 300 ميلي‌ گرم اعلام کرده‌اند و تصريح شده که مقادير کمتر از اين براي زنان باردار هيچگونه خطري ندارد. اين ميزان کافئين تقريباً معادل 4 فنجان متوسط قهوه معمولي است.



از آنجا که احتمال سقط جنين، به خصوص در ماه‌هاي اول، بسيار زياد است، به همه زنان باردار توصيه مي‌ شود در اين دوره تا آنجا که ممکن است از مصرف نوشيدني‌هاي کافئين دار اجتناب کنند.

 

در مطالعه جديد مقادير کمتر هم خطرناک توصيف شده، چنانکه مجريان آن مي‌ گويند مطالعاتشان نشان داده احتمال سقط جنين در بين زناني که تا هفته بيستم بارداري، 200 ميلي ‌گرم کافئين دريافت مي ‌کردند، 15 درصد بود، در حالي که اين رقم در بين سايرين، 12 درصد بود و با افزايش ميزان کافئين دريافتي، احتمال سقط جنين نيز تا 25 درصد بيشتر مي‌ شد.



بر اساس مطالعات گوناگوني که پيش از اين انجام شده بود، مشخص شده که کافئين از جفت عبور مي ‌کند و به جنين مي ‌رسد. با اين حال اثر آن در کاهش رشد جنين هنوز اثبات نشده و حتي در برخي مطالعات رد شده بود، به عنوان مثال، مطالعه‌اي که سال 2003 در مؤسسه تحقيقاتي کارولينسکاي سوئد و با همکاري دانشگاه "اوپسالا" انجام شده بود، تأثير کافئين و قهوه را بر کاهش رشد جنين رد کرده بود.



با وجود دقت و جامعيت اين مطالعه خاص، باز هم اداره استانداردهاي تغذيه‌اي انگلستان اعلام کرده که قصد ندارد در محدوده مجاز مصرف کافئين براي زنان باردار تجديد نظر کند. به گفته کارشناسان اين اداره، براي تعيين استانداردهاي تغذيه‌اي، بايد مطالعات متعدد صورت بگيرد تا فايده محدوديت‌هاي بيشتر، روشن‌تر شود.



اما همان‌طور که اشاره شد، اين مطالعه جديد، که در آخرين شماره نشريه "بيماري‌هاي زنان و زايمان آمريکا" منتشر شده، هشدارهاي جدي‌ مي ‌دهد.



به گفته اين محققان، از آنجا که احتمال سقط جنين، به خصوص در ماه‌هاي اول، بسيار زياد است، به همه زنان باردار توصيه مي‌ شود در اين دوره تا آنجا که ممکن است از مصرف نوشيدني‌هاي کافئين دار اجتناب کنند.

 

منبع : سالم

 


ویدیو مرتبط :
ارزش زن باردار و مادران در نزد خداوند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عواقب ناراحتی روحی مادران باردار



 

 

ناراحتی روحی مادران باردار

 

ناراحتی روحی مادران باردار ، موجب مشکلات رفتاری فرزندان می شود. بر اساس تحقیقی تازه کارکرد ژنتیکی نوجوانانی که مادرانشان در زمان بارداری مورد خشونت خانگی قرار بگیرند، تغییر می‌یابد؛ به این معنا که تهدیدی که نوزاد در حالت جنینی تجربه می‌کند، می‌تواند در کل زندگی او تاثیرگذار باشد.

 

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از دویچه وله ، آیا مادرهای باردار احساسات خود را به جنین منتقل می‌کنند؟ این سوالی است که اخیرا دانشمندان پی‌گیری کردند. محققان دانشگاه کنستانس (Konstanz) آلمان به این نتیجه رسیدند که زنان بارداری که زیر فشار روحی هستند، این ناراحتی را به جنین خود منتقل می‌کنند. این انتقال در فعل و انفعالات ژنتیکی و همچنین در رفتار بعدی این کودکان تاثیر می‌گذارد. دانشمندان برای انجام این تحقیق، ساختار ژنی کودکانی را زیر ذره‌بین بردند که مادرانشان در زمان بارداری قربانی خشونت در خانه بودند.

 

تغییر در فعل و انفعالات ژنتیکی نه در ساختار ژن

 

دانشمندان تا کنون احتمال می‌دادند که بین ناراحتی روحی مادران باردارو رفتار فرزندان آنها رابطه‌ای وجود دارد. اما یافته‌ی علمی جدید در این رابطه آن است که در ساختار ژن فرزندان این مادران تغییری ایجاد نمی‌شود، بلکه فعل و انفعالات ژنتیکی آنها دگرگون می‌شود. این دانشمندان نتایج تحقیق خود را در نشریه‌ی علمی Translational Psychiatry منتشر کردند.

 

یکی از این محققان می‌گوید: «این کودکان در زندگی آینده‌شان آسیب‌پذیری بیشتری در رابطه با استرس و بیماری‌های روحی پیدا می‌کنند». به گفته‌ی آنان، این فرزندان معمولا ترسوتر و از کنجکاوی کمی برخوردار هستند.


آمادگی سریع‌تر برای فرار یا نبرد

یکی از دانشمندان دانشگاه کنستانس می‌گوید: «بدن مادر به جنین خود خبر می‌دهد که او در یک محیط خطرناک و تهدیدآمیز بزرگ خواهد شد. به همین دلیل این کودکان در شرایط سخت سریع‌تر فرار می‌کنند یا اینکه سریع‌تر دست به نبرد می‌زنند. در حالی که کودکان دیگر در همین شرایط ممکن است آرام بمانند و در وحله‌ی اول شرایط را وارسی کنند و بسنجند».

 

دانشمندان این تغییرات ژنتیکی را در کودکانی در سنین بین ۱۰ تا ۱۹ سال یافتند که مادرانشان در زمان بارداری مورد خشونت قرار گرفته بودند. محققان برای انجام این تحقیق داده‌های ۲۵ مادر با فرزندانشان را بررسی کردند. از این ۲۵ مادر، ۸ مادر ذکر کردند که در زمان بارداری از طرف شریک زندگی خود از لحاظ روحی و جسمی مورد خشونت قرار گرفته بودند.

 

اعلام پژوهش‌های بیشتر در این زمینه

اما در این مسئله همچنان چند پرسش بی جواب مانده است. یکی این‌که شرایط مادر از چه زمانی به بعد قادر به تاثیرگذاری روی ژن‌های کودک است؟ همچنین اینکه استرس مادر از چه حدی می‌تواند روی جنین تاثیرگذار باشد؟ دانشمندان توضیح می‌دهند که نتایج این پژوهش هنوز نهایی نیست و تاکید می‌کنند که در آینده تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام خواهند داد.

 

منبع:topforum.ir