سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

زندگی را در مسیر انتخاب قرار دهید



انتخاب مسیر

انسانها از کودکی در دو راهی انتخاب قرار دارند تا زمانی که مرگ آنها فرا برسد

 

انسانها از کودکی در دو راهی انتخاب قرار دارند تا زمانی که مرگ آنها فرا برسد و این انتخابها مسیر زندگی افراد را مشخص می کنند، انتخابهایی که گاه همراه با موفقیت است و گاهی با شکست مواجه می شود .

انسان تنها موجودی است که دارای اختیار و اراده کامل است ، و همین اختیار و اراده او را در مقابل انتخاب های گوناگون در مسیر زندگیش قرار می دهد و هر انتخاب می تواند تاثیر شگرف فردی و اجتماعی و حتی مادی و معنوی به جا بگذارد.

انتخاب های کوچک
انتخاب های کوچک پیش مقدمه انتخاب های بزرگ است. پس یکی از بهترین راه ها برای آموختن نحوه انتخاب به کودکانمان آن است که آنها را در انتخاب های خود شریک کنیم. این مسئله بسیار ساده است . هنگامی که برای خرید مایحتاج روزانه خود و کالاهایی که به آن نیاز دارید به فروشگاه می روید می توانید نحوه انتخاب صحیح را به کودکان بیاموزید. خود شما نیز قطعاً این مسیر را طی کرده اید و با آزمون و خطا آموخته اید که چگونه انتخاب کنید. در هنگام انتخاب کالاهایی که دارای چندین مارک و قیمت و مشخصات متفاوت است با مشورت با فرزندتان دلایل خود را به او بگویید، به این طریق او یاد خواهد گرفت برای انتخابهایی که در آینده خواهد داشت باید تفکر کرده و برای خود استدلال داشته باشد. پس از آن برای خرید وسایل مورد نیاز فرزندتان اجازه دهید تا او حق انتخاب داشته باشد، دلایل انتخابش را بپرسید و اگر انتخاب او را مناسب ندانستید برای او توضیح دهید به چه دلیل مخالف هستید، اما اگر او نپذیرفت بگذاردید عواقب نادرست انتخابش را مشاهده کند، تا در سنین بالاتر بداند هر انتخاب نادرستی می تواند مشکلات و گرفتاری های خاص خود را به همراه داشته باشد.


انتخاب دوست خوب
بعد از گذر از ایام کودکی شاید یکی از مهمترین انتخاب هایی که در پیش روی یک فرد قرار دارد و می تواند مسیر زندگی هر انسانی را تغییر دهد انتخاب دوست است. دوستان قبل از دوران نوجوانی و جوانی بیشتر نقش یک همکلاسی و همبازی را ایفا می کنند، اما در دوران جوانی اهمیت انتخاب دوست قوت می گیرد.


در این باره حدیثی از امام علی (ع) نقل شده است که اهمیت انتخاب دوست را بیان می کند. ایشان می فرمایند:«هر کس در انتخاب دوستان امتحان را مقدم ندارد، فریب خوردگی او را به مصاحبت با بدکاران می کشاند.»(1)
و همچنین پیامبر گرامی اسلام می فرمایند: «آدمی بر آئین دوست خود است پس بنگرید با که دوستی می کنید»(2)

از معیار هایی که در زمینه انتخاب دوست می توان درکلام بزرگان به دست آورد می توان به موارد زیر اشاره کرد: داشتن اخلاق و ادب، دیانت و پایبندی به احکام دین، خدا ترسی، آداب اجتماعی، آیینه دوست بودن، آگاهی و بینش و کسانی که تاکید شده است از انتخاب آنها به عنوان دوست خودداری شود می توان این افراد را نام برد:سخن چین، تن پرور، دروغگو، افراد بی دین ، ترسو ، بخیل،نادان، بی ظرفیت، پر توقع و...

 

اشتباه در انتخاب

انتخاب های کوچک پیش مقدمه انتخاب های بزرگ است

 

انتخاب همدم و همراز
انتخاب همسر نیز یکی از مهمترین رویداد های زندگی است که مسیر خوشبختی و سعادت و یا بدبختی و ناکامی را در برابر فرد ترسیم می کند. در هنگام انتخاب همسر باید نیازها های جسمی و روحی و خواسته های فردی مد نظر قرار گیرد تا بتوان انتخاب صحیحی داشت. قطعا هر فردی تصویری از همسر ایده آل خود در ذهن دارد که بر اساس آن دست به انتخاب می زند ، حال این تصویر از فردی به فرد دیگر متفاوت است اما یک سری از معیار ها برای همه افراد مشترک است که باید به آنها توجه شود. مانند:هم کفو بودن ، مشابهت در شرایط اجتماعی و اقتصادی و دینی، اصول فکری مشابه،شرایط ظاهری و خانوادگی، درک متقابل و ...


به هر حال انتخاب همسر چیزی فراتر از انتخاب لباس و ، شغل و دوست است زیرا با انتخاب همسر قرار است فرد دیگری را در زندگی خود شریک کنید  و تا آخر عمر او را همراه و همراز خود بدانید.

به سوی انتخابی بهتر
هر انتخابی ممکن است با شکست مواجه شود از انتخاب ساده یک لباس تا شریک زندگی، اما می توان راهکارهایی را در نظر گرفت و ضریب انتخاب اشتباه را کاهش داد.


* در هنگام انتخاب سعی کنیم به شنیده ها خود اکتفاء نکنیم و برای هر مسئله ای بر اساس میزان اهمیت آن، زمانی را برای تحقیق صرف نماییم، زیرا داشتن آگاهی و دانش شما را از مسیر انتخاب ناصحیح دور می سازد.


* در هنگام انتخاب به این فکر کنید که با این انتخاب چه چیزی به دست می آورید و چه چیزی را از دست می دهید. به طور مثال انتخاب دوستی که باعث تضعیف پایبندی شما به اصل دینداری خواهد شد آیا ارزش دوستی را دارد. شما باید بدانید برای انتخابهایتان چه بهایی را پرداخت خواهید کرد.


* عامل بعدی که منجر به اشتباه در انتخاب می شود ، شتاب زدگی است. شتاب زدگی باعث خواهد شد شما به دام مشکلات گرفتار شوید . پس در انتخابتان عجله نکنید.


* هیچ گاه خود را بی نیاز از مشورت با دیگران ندانید. کسی که خود را داناتر از دیگران می داند، حتماً اشتباه خواهد کرد. داشتن مشاوران مجرب و دلسوز موجب موفقیت شما در انتخابهایتان خواهد شد.


* در شرایط نامناسب تصمیم نگیرید، زمانی که احساسات عاطفی بر شما غلبه کرده است، زمانی که  بسیار شادمان و یا اندوهگین هستید و یا در اوج عصبانیت و با احساس گناه، انتخاب نکنید، زیرا انتخابی که تحت فشار صورت گیرد قطعاً نتیجه مناسبی بر جا نخواهد گذاشت.


* در آخر اگر با گذراندن مراحل فوق دست به انتخاب زدید، در انتخاب خود مصمم باشید و تردید به خود راه ندهید.

منبع: تبیان


ویدیو مرتبط :
مسیر زندگی را درست انتخاب كنیم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

توصیه احمدی نژاد به مدیران:حل مشكلات مردم را در اولویت قرار دهید



 

 

 

توصیه احمدی نژاد به مدیران:حل مشكلات مردم را در اولویت قرار دهید!

 

رییس جمهور به مدیران دستگاههای اجرایی توصیه كرد كه حل مشكلات مردم را در اولویت كار خود قرار دهند.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، آقای محمود احمدی نژاد كه در هفتاد و ششمین سفر استانی و در دور سوم آن به استان اردبیل صبح روز دوشنبه در جمع مدیران این استان سخن می گفت، با بیان این كه مدیر شدن در جمهوری اسلامی ایران توفیق عظیمی است گفت: قدر ثانیه‌های خدمت كردن را بدانید و تنها موضوعی كه از یك مدیر باقی می‌ماند خدمات صادقانه است.

رییس جمهور خطاب به مدیران استان اردبیل گفت: روحیه خدمتگزاری در این استان را نهادینه كرده و مردم را دوست داشته باشید در غیر این صورت نمی‌توانید خدمتگزار خوبی باشد.

احمدی نژاد با بیان این كه مشكلات مردم مشكلات مدیران به شمار می‌رود تصریح كرد: باید كاری كنیم كه مسایل مردم مسایل دستگاه اجرایی شود كه در این صورت سرعت پیشرفت پنجاه برابر خواهد شد.

احمدی نژاد با بیان این كه پیشرفت‌های خوب باید با سرعت بیشتر ادامه یابد گفت: خواهشم از شما مدیران این است كه مسایل جزیی مردم را نیز در دستور كار خود قرار دهید.

وی با بیان این كه مردم گرفتاری‌های بسیاری دارند اضافه كرد: برخی از این مشكلات با كمك‌های جزیی حل می‌شود كه می‌توان با حذف هزینه‌های اضافی این مسایل را حل كرد.

احمدی نژاد همچنین با اشاره به این كه بسیاری از مردم مشكل اداری دارند ادامه داد: ملاقات‌های مردمی بسیار مفید است، باید عمومیت یابد و هر مدیر حداقل باید روزی یك مشكل را حل كند.

احمدی نژاد در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با مطرح شدن موضوع عدالت در دنیا معادلات به هم ریخته شده است و آنهایی كه در موضع قدرت بوده اند اكنون به موضع خفت افتاده اند.

احمدی نژاد افزود: هر چند كه برای تحقق عدالت در دنیا فاصله بسیاری است اما در چند نقطه مقابل قدرت‌های بزرگ ایستاده و گفته‌ایم كه باید عدالت اجرا شود و این موضوع سبب به هم ریختن معادلات شده است.

وی اظهار داشت: هر موضوعی را كه جمهوی اسلامی ایران به دنبال ثابت كردن آن است استكبار برای آن سند ارایه می‌كند.

احمدی نژاد در ادامه با بیان این كه استان اردبیل ظرفیت‌های گوناگونی دارد گفت: استعدادهای كل استان‌های كشور همچون كشاورزی، صنعتی، گردشگری، ترانزیتی، صنایع دستی در اردبیل موجود است.

وی همچنین با تاكید بر تغییر شیوه آبیاری افزود: روش 40-50 سال گذشته به گونه‌ای است كه هزینه زیادی مصرف كرده ولی نتایج كم از آن حاصل می‌شود.

رییس جمهوری با بیان این كه نگاه را باید تغییر داد و از تجربیات بزرگترها استفاده كرد اظهار داشت: علم همانی نیست كه غربی‌ها تولید كرده اند آنها به دنبال غارت هستند.

احمدی نژاد گفت: وزارت نفت و بانك مركزی تصمیم گرفتند این وابستگی را قطع كنند و موفق نیز شدند.

احمدی نژاد در خطابی دیگر به مدیران استان اردبیل گفت: می‌خواهم كه در ساختن استان مدل طراحی را تا حدودی تغییر دهید و براساس مدل بومی و برنامه ریزی اسلامی پیش روید.

وی اضافه كرد: زمانی می‌تواند یك صنعت مفید باشد كه با محیط سازگاری داشته، با سایر بخش‌ها پیوند خورده و آنها را تقویت كند.

رییس جمهور با یادآوری این كه وزارت نفت شیوه خود را تغییر داده و نجات یافت ادامه داد: حدود بیست سال صنعت نفت ما چشم به دست خارجی‌ها دوخته بود تا آنها آمده و در این بخش سرمایه گذاری كنند.

احمدی نژاد با تاكید بر این كه استان اردبیل باید نمونه برنامه ریزی اسلامی ـ ایرانی شود اضافه كرد: اردبیل یك بار در تاریخ ایران جوشید و تمدن و هویتی ایجاد كرد كه می‌تواند دوباره تكرار شود.

رییس جمهور گفت كه شهرسازی و معماری ما فرهنگمان را باید تقویت كند.

رییس جمهور خطاب به مدیران استان گفت: در توسعه و آبادانی كشور نگران نباشید زیرا از پشتیبانی دولت برخوردارید.

رییس جمهوری و هیات دولت صبح روز یكشنبه برای انجام هفتاد و ششمین سفر استانی و دور سوم به مدت دو روز به استان اردبیل آمدند.

سخنرانی در جمع مردم، دیدار با خانواده شهدا و ایثارگران استان، تشكیل كارگروه فرهنگ و هنر استان به ریاست احمدی نژاد، گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم از طریق شبكه استانی از جمله برنامه‌های روز اول سفر استانی احمدی نژاد به اردبیل بود.

رییس جمهور در روز دوم سفر به استان اردبیل با مدیران استان دیدار كرده و ملاقات با جمعی از منتخبان و فرهیختگان استان از دیگر برنامه‌های او در روز پایانی سفر استانی است..../تحلیل:ایرنا