سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

زنان میتوانند همزمان چند کار انجام دهند؟



زن خانه‌دار,زن خانه‌دار امروزی,خانم شاغل

مدتی است می‌شنویم که زنان بیشتر از مردان در انجام همزمان چند کار موفقند؛ کنجکاو شدیم بفهمیم که این یک واقعیت علمی است یا یک شایعه شبه علمی؟!

 

با یک دستش بچه را بغل کرده با دست دیگر قورمه سبزی را هم می‌زند، آن طرف‌تر دارد سریال مورد علاقه‌اش را تماشا می‌کند و برای دوست آنلاینش هم ماجرای مهمانی دیشب را تعریف می‌کند، درس و مشق کلاس زبانش هم وسط اتاق پذیرایی پهن است و امیدوار است همه را تا آخر بنویسد!

اینها صحنه‌های یک فیلم علمی تخیلی نیستند، روزگار معمولی یک زن خانه‌دار امروزی است که یاد گرفته از تمام امکانات آدمیزادی خود استفاده کند تا بتواند مادر و همسری خوب و زنی به‌روز باشد  و چنین شد که دانشمندان اندکی در حال این موجود دقت کردند و دریافتند که گویا زن می‌تواند چند کار همزمان را پیش ببرد و احتمالا بسی تعجب کردند به همین خاطر هم یک مصاحبه کمی متفاوت با کارشناس مجله، آقای دکتر کنگرانی، روانپزشک انجام دادیم، ماجرای جالبی است شما هم بخوانید!

آقای دکتر قصه انجام همزمان امور توسط خانم‌ها و این مهارت‌شان چیست؟
قبل از قصه یک مقدمه بگویم که طی این ماجرا خیلی لازم‌مان می‌شود و آن هم اینکه مغز و قلب دو اندامی هستند که تعداد سلول‌ها‌ی‌شان از دوران جنینی تا پیری یکی است. اگر سلول‌های مغز به هر دلیلی از بین بروند، دیگر بازسازی نمی‌شوند اما قسمت‌های دیگر مغز می‌توانند با افزایش کارآیی خودشان جبران قسمت‌های آسیب‌دیده را بکنند و به این انعطاف‌پذیری پلاستی‌سیتی می‌گویند.

زنان میتوانند همزمان چند کار انجام دهند؟
حالا این سؤال پیش می‌آید با توجه به اینکه گفتیم تعداد سلول‌های مغز همیشه ثابت است مغز چگونه این انعطاف را پیدا می‌کند که آسیب‌ها را جبران کند؟ جواب این است که  این افزایش توانایی و کارآیی از طریق افزایش میزان اتصالات بین سلول‌های عصبی صورت می‌گیرد که به این مکانیسم نوروجنسیس می‌گویند.

به نظر شما چرا خانم‌ها می‌توانند به طور همزمان چند کار را انجام دهند؟
اینکه خانم‌ها در خانه می‌توانند به طور همزمان چند کار را انجام دهند به این معنی نیست که در انجام دقیق همه کارهای همزمان تا همین حد موفقند، یعنی این قابلیت را نمی‌توان در انجام تمام کارها برای زنان قائل بود. زنان از کودکی برای مادر شدن و انجام وظایف متنوع در خانه تربیت می‌شوند و مغز به دلیل همان پلاستی‌سیتی که گفتیم در انجام همزمان چند کار ماهر می‌شود، به نظرم این قابلیت اکتسابی است و این روزها مردان در اروپا وقتی همسرشان در خانه نیست همان کارها را می‌کنند و نیاز نیست که حتما زن باشید تا بتوانید به چند کار خانه به‌طور همزمان برسید.

اما من یک مورد را خودم شخصا دیده‌ام و آن هم این است که اغلب آقایان وقتی مشغول کاری هستند همه حواس‌شان به همان کار است و نمی‌توانند حواس‌شان را روی کار دیگر هم متمرکز کنند.

با این هم مخالفم چون این طور نیست. اولویت‌ها و اهمیت موضوعات هستند که باعث تمرکز افراد می‌شوند. برای اغلب آقایان شغل‌شان مهم است از این نظر که مردان موظفند تامین‌کننده نیازهای مالی خانواده باشند اهمیت شغل برای‌شان زیاد است برای همین هم وقتی کارشان را انجام می‌دهند روی آن متمرکز هستند اما برای اغلب خانم‌ها باز هم با توجه به نقشی که جامعه برایشان تعریف کرده شغل مسئله خیلی مهمی نیست و مسائل خانواده در خیلی از مواقع به امور شغلی اولویت دارد و  مهم‌تر است.

برای همین وقتی خانم شاغلی سر کار هم هست بخشی از حواسش به خانه و وظایف  همسری و مادری  مشغول است. به نظر من ذهن زن و مرد در این مورد هم شبیه هم است و اگر متفاوت رفتار می‌کنند به خاطر نوع تربیت .  و نقش‌پذیری آنهاست و این هم یک مسئله آموزشی- تربیتی است تا فیزیولوژیکی و مغزی.

یعنی شما معتقدید اینکه می‌گویند زنان می‌توانند به طور همزمان چند کار را پیش ببرند مبنای علمی ندارد؟
تحقیقاتی در این زمینه‌ها انجام شده بعضی تحقیقات این قابلیت را تایید کرده اند بعضی هم آن را رد کرده‌اند. واقعا نمی‌‌توان صد درصد گفت به نظرم  بیشتر تبلیغات است. این قدر تبلیغات  بی‌اساس در مورد توانایی‌های مردان و تبلیغات منفی بی اساس در مورد ناکارآمدی زنان شده بود که عده‌ای هم به عنوان مقابله به مثل تصمیم گرفتند این تئوری را مطرح کنند که زن‌ها چنین توانایی دارند تا جبران آن اجحاف و افراط شده باشد.

جمع‌بندی این بحث
به نظر من قابلیت انجام همزمان امور برای زنان همان طور که گفتم بیشتر یک مهارت آموزشی و تربیتی است و اگر مردان هم مجبور باشند مثل زنان به کارهای خانه و بچه‌داری و سایر امور برسند، با آموزش می‌توانند عملکرد مشابه داشته باشند. جامعه به مردان و زنان نقش‌هایی را محول می‌کند و افراد در همین راستا شکل می‌گیرند.

یک مادر خیلی وقت‌ها مجبور است چند کار را در خانه به‌طور همزمان به درستی انجام دهد اما اگر چند کار اداری همزمان را به او محول کنند، شاید به همان اندازه در انجامش موفق نباشد. به طور کلی با توجه به تغییراتی که در جامعه امروز پیش آمده و زنان تحصیلات بالایی دارند و اغلب شاغل هستند دیگر نقش‌های کلیشه‌ای خانه‌داری و بچه‌داری فقط برای زنان تعریف نمی‌شود و زن و مرد در خانه پا به پای هم کار می‌کنند بنابراین آقایان هم در خانه وظایفی را بر عهده می‌گیرند و به نظر می‌رسد قاعده بازی است بنابراین قابلیت‌های همزمانی انجام کارها برای آقایان هم به کمک همان پلاستی سیتی تقویت می‌شود و تا چند سال دیگر  نتیجه این تغییر عملکردها  را می‌‌توان دید.

منبع:مجله زندگی ایده آل

 


ویدیو مرتبط :
‫چگونه همزمان چند کار انجام دهیم ؟!‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زنان ژاپنی در آشپزخانه کار نمی کنند!