سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

زنان سیگاری، این بلاها سرشان می‌آید


اگر دنبال درمان نازایی هستید، همین امروز سیگار را کنار بگذارید، زیرا این ماده‌مخدر می‌تواند شانس موفقیت شما را به شدت پایین بیاورد. محققان می‌گویند، زنانی که در دهه 20 و 30 زندگی‌شان قرار دارند، با کشیدن سیگار،‌10 سال از عمر باروری خود را کم می‌کنند.


مجله سیب سبز:  اگر دنبال درمان نازایی هستید، همین امروز سیگار را کنار بگذارید، زیرا این ماده‌مخدر می‌تواند شانس موفقیت شما را به شدت پایین بیاورد. محققان می‌گویند، زنانی که در دهه 20 و 30 زندگی‌شان قرار دارند، با کشیدن سیگار،‌10 سال از عمر باروری خود را کم می‌کنند. البته اگر این زنان باردار هم شوند، احتمال سقط جنین در آنها بسیار زیاد است. در بررسی پژوهشگران هلندی، تنها 13 درصد زنان سیگاری از درمان «آی‌وی‌اف» نتیجه گرفتند درحالی که این رقم در میان زنان غیر سیگاری 20 درصد بوده‌است. البته به گزارش همشهری، حتی اگر زنان تحت درمان نازایی هم قرار نداشته باشند، دود سیگار می‌تواند نوزادی کم وزن را به آنها هدیه کند یا باعث زایمان زودرس در این زنان شود. از نظر پژوهشگران سقط ناگهانی جنین یکی دیگر از مشکلاتی است که زنان سیگاری با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. حتی اگر زنان تحت درمان نازایی هم قرار نداشته باشند، دود سیگار می‌تواند نوزادی کم وزن را به آنها هدیه کند یا باعث زایمان زودرس در این زنان شود

زنان سیگاری، این بلاها سرشان می‌آید

بچه‌هایتان مجرم می‌شوند

سیگار کشیدن تنها روی جسم شما و فرزندانتان اثر نمی‌گذارد. این دود مرگبار می‌تواند از فرزند دلبند شما، یک مجرم بسازد. به گفته محققان فرزندان مادران سیگاری بیشتر از دیگر افراد در بزرگسالی به جرم و جنایت گرایش پیدا می‌کنند. پژوهشگران دانشگاه‌هاروارد معتقدند، فرزندان زنانی که در روز دست‌کم ۲۰ نخ سیگار می‌کشند، ۳۱ درصد بیشتر از فرزندان مادرانی که سیگاری نیستند مرتکب جرم شده و بازداشت می‌شوند. نه تنها این فرزندان بیشتر به سمت کارهای خلاف گرایش پیدا می‌کنند، بلکه حتی بعد از دستگیری هم ادب نمی‌شوند و بزهکاری‌هایشان را تکرار می‌کنند. بررسی‌ها می‌گوید در این زمینه، تفاوتی میان فرزندان دختر و پسر وجود ندارد و مهم‌ترین عامل تعیین کننده، همان سیگاری بودن مادر است و این موضوع می‌تواند پرخاشگری و ناهنجاری را در آنها افزایش دهد.

فرزندان زنان سیگاری بیشتر به سمت کارهای خلاف گرایش پیدا می‌کنند، بلکه حتی بعد از دستگیری هم ادب نمی‌شوند و بزهکاری‌هایشان را تکرار می‌کنند



رشد جنین تان کند می‌شود


سیگار کشیدن زنان هزار و یک ضرر دارد اما این ضرر‌ها مادران باردار را بیشتر تهدید می‌کند. از نظر پژوهشگران جنین مادران سیگاری رشدی کند‌تر از مادران دیگر دارد. به گزارش بی‌بی‌سی، بررسی‌ها نشان می‌دهد نطفه‌های مادران سیگاری در تمام مراحل رشد، چندساعت عقب‌تر از سایر نطفه‌ها هستند. محققان می‌گویند این کند بودن، می‌تواند جنین را با اختلالات جدی و ماندگاری روبه‌رو کند و اگر مادران قبل از آنکه تصمیم به بچه‌دار شدن بگیرند، سیگار را کنار نگذارند، دیگر نمی‌توانند اثراتی که این دود روی فرزند‌شان می‌گذارد را جبران کنند. از نظر محققان این کند شدن جنین، نه تنها بر آینده فرزند متولد شده تاثیر می‌گذارد، بلکه حتی قبل از به دنیا آمدن، می‌تواند باعث سقط جنین هم شود.



بیشتر درد می‌کشید


اگر سیگاری هستید و تاکنون درمانی برای درد‌های گاه‌وبیگاه‌تان پیدا نکرده‌اید، قبل از مصرف هر دارویی سیگار را کنار بگذارید. زنان سیگاری بیشتر از افراد دیگر در معرض درد‌های مزمن عضلانی و استخوانی هستند و تا زمانی هم که سیگار را ترک نکنند،‌ نمی‌توانند جلوی این درد کشیدن‌های همیشگی را بگیرند. از نظر پژوهشگران، مصرف دخانیات به مکانیسم‌های محافظتی طبیعی بدن آسیب می‌رساند و به همین دلیل است که زنان سیگاری به نسبت غیرسیگاری‌ها، دردهای مزمن شدیدتری را تجربه می‌کنند. یافته‌های پژوهشگران نشان می‌دهد شدت دردهای مزمن در زنانی که قبلا سیگاری بودند ۲۰ درصد، در زنانی که تفریحی سیگار می‌کشند ۶۸ درصد و در زنانی که هر روز سیگار می‌کشند تا ۱۰۴ درصد افزایش می‌یابد.

زنان سیگاری، این بلاها سرشان می‌آید

کَر می‌شوید

سیگار هیچ عضوی از بدن شما را به حال خودش رها نمی‌كند و خطراتی را برایتان به همراه می‌آورد که شاید هیچ وقت فکرش را نمی‌کردید. بررسی دیگری می‌گوید سیگار شنوایی را به مرور کم می‌کند و شما را به سمت کر شدن می‌برد. به گزارش بی‌بی‌سی، پژوهشگران دریافته‌اند سیگار و چاقی، ۲ عامل مهم در کم شدن جریان خون گوش هستند و بنابراین اگر یک فرد در درازمدت اضافه‌وزن داشته باشد یا با دود سیگار مواجه باشد، تخریبی برگشت‌ناپذیر در سلول‌های حسی شنوایی‌اش ایجاد می‌شود و دیر یا زود کر می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد صدای بلند در محیط کار شایع‌ترین علت کر شدن است و بعد از آن چاقی و سیگار در کنار هم سکوی دوم را اشغال کرده‌اند، زیرا سیگار علاوه بر تاثیرات گفته شده، مژک‌های مجرای تنفسی و گوش را هم فلج می‌کند و توانایی دفع مواد و ذرات سمی و زیان‌بار را از بین می‌برد.


ویدیو مرتبط :
فقط زنان سیگاری ببینند!!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیامدهای گسترش حضور زنان در اجتماع/ زنان سیگاری در ایران 2 برابر شده‌‌‌اند!


سیگار زنان را دچار آسیب‌های متهدد جسمی و روانی می‌کند‌. براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت تعداد زنان سیگاری در 20 سال گذشته 60 درصد افزایش یافته و آمار زنانی که روزانه یک پاکت سیگار می‌کشند 3 برابر شده است.

سیگار زنان را دچار آسیب‌های متهدد جسمی و روانی می‌کند‌. براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت تعداد زنان سیگاری در 20 سال گذشته 60 درصد افزایش یافته و آمار زنانی که روزانه یک پاکت سیگار می‌کشند 3 برابر شده است.

گسترش حضور زنان در اجتماع پیامدهای بسیاری داشته که افزایش مصرف سیگار یکی از ناگوارترین آنهاست. سیگار زنان را دچار آسیب‌های متهدد جسمی و روانی می‌کند‌. براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت تعداد زنان سیگاری در 20 سال گذشته 60 درصد افزایش یافته و آمار زنانی که روزانه یک پاکت سیگار می‌کشند 3 برابر شده است.

 هفته‌نامه سلامت برای روشن شدن ابعاد مختلف این پدیده شوم با دکتر زهرا حسامی، استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت‌وگویی انجام داده است که در زیر می‌خوانید.

آماری از زنان سیگاری در دست است؟

در حال حاضر حدود 15 درصد جمعیت کشور ما سیگاری هستند 1 / 27 درصد مردان کشور و حدود 5 / 4 درصد از زنان کشور سیگاری هستند. جالب اینکه این 5 / 4 درصد سه سال پیش 2 درصد بود. ضمن اینکه بسیاری از آقایان سیگاری متأهل بوده و در نتیجه همسران آنها جزو سیگاری‌های دست دوم تلقی می‌شوند. بنابراین متأسفانه ما شاهد افزایش شیوع استعمال دخانیات در بین خانم‌ها بوده‌ایم البته همین میزان، نسبت به کشورهای دیگر، به دلیل مسائل فرهنگی در حد وضعیت خوبی قرارداد اما به هر حال این افزایش شیوع استعمال دخانیات در کشور نگران‌کننده است. در گذشته ما خانمی را نمی‌دیدیم که در اتومبیل اماکن عمومی سیگار بکشد اما امروزه متأسفانه شاهد این مسئله هستیم.

شرکت‌های دخانی برای ترغیب زنان به استعمال سیگار تبلیغات خاصی برای این گروه درنظر گرفته‌اند؟

البته خوشبختانه ما در کشور خودمان شاهد این‌گونه تبلیغات نیستیم. ولی در کشورهای دیگر استفاده از عکس‌های اغواکننده مانند اینکه سیگار بکشید تا زیبا بمانید، سیگار بکشید تا لاغر بمانید، عکس سیگارهای مختلف با طعم‌های گوناگون و ایجاد حالت‌های لوکس و... به فراوانی دیده می شود. در کشوری مانند کشور ما هم که استعمال دخانیات در بین زنان رو به افزایش است، رفت‌وآمد به کشورهای دیگر وارتباطاتی که در این زمینه وجود دارد، بی‌تأثیر نیست.

فکر می‌کنم بیشترین تبلیغاتی که برای ترغیب زنان انجام می‌شود بیشتر در زمینه سیگارهای لایت است درست است؟

بله! تحقیقی در حدود 5 سال پیش در مزکز تحقیقات انجام دادیم تا ببینیم آگاهی، نگرش و وضعیت مردم ما درباره سیگارهای لایت یا سبک در تهران به چه شکل است ونتیجه این شد که بیشترین مصرف‌کننده این نوع سیگاری‌ها خانم‌ها هستند. در حالی که این سیگارها، ترفتدی برای فروش بیشتر است. ولی خانم‌ها با این باور که استعمال این سیگارها، ترفندی برای فروش بیشتر است. ولی خانم‌ها با این باور که استعمال این سیگارها ضرر و زیان کمتری دارد یا سیگار ملایمی است بیشتر به سمت آنها گرایش پیدا می‌کنند.

آیا خانم‌هایی که سیگار می‌کشند در مقایسه با آقایان سیگاری در معرض ابتلا به عوارض بیشتری هستند یا نه فرقی نمی‌کند؟

خطر تمام عوارضی که مربوط به استعمال دخانیات است و در آقایان ایجاد می‌شود مانند بیماری‌های قلبی، بیمارهای تنفسی، سرطان‌ها و... در خانم‌ها هم وجود دارد ضمن اینکه چون یکی از مهم‌ترین قسمت‌های زندگی خانم‌ها دوره باروری و بارداری است سیگار تأثیرات مستقیم و سویی روی این قسمت زندگی‌ زنان می‌گذارد.

احتمال اینکه زنی که سیگار می‌کشد یا حتی در مجاورت دود سیگار است به سرطان رحم، سرطان دهانه رحم یا سرطان پستان که سرطان بسیار شایعی در بین زنان است، مبتلا شود نسبت به زنان غیرسیگاری بسیار بالاتر است. وقتی خانمی در دوره بارداری و حتی پیش از بارداری سیگار می‌کشد جنینش یک سیگاری اجباری محسوب می‌شود و حداقل عارضه‌ای که سیگار کشیدن مادر روی جنین می‌گذارد این است که وزن هنگام تولد این نوزادان پایین تر از حد معمول است.

همچنین احتمال اختلالات تنفسی و مرگ ناگهانی جنین و نوزادان مادران سیگاری به مراتب بالاتر است. تحقیقات نشان داده است که سیگار کشیدن مادر در دوره بارداری می‌تواند روی رفتار فرزند این مادر در دوره نوجوانی‌ وی اثر بگذارد و او را دچار اختلال‌های رفتاری کند ضمن اینکه عوارض سیگار روی خود بیمار در دوران بارداری نیز به شکل فشار خون‌های دوران بارداری، سقط درسه ماهه اول و سوم، خون‌ریزی‌های دوره بارداری و خود را نمایان می‌کند.

منبع: مشرق