سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

زنان افسرده، مردان وسواسی


وقتی صحبت از افسردگی به میان می آید، شاید خیلی ها این تصور را داشته باشند که این خانم ها هستند که افسرده می شوند و مرد که افسرده نمی شود! اما پشت این جمله به اصطلاح عامیانه مطالعات زیادی هست.

هفته نامه زندگی مثبت: وقتی صحبت از افسردگی به میان می آید، شاید خیلی ها این تصور را داشته باشند که این خانم ها هستند که افسرده می شوند و مرد که افسرده نمی شود! اما پشت این جمله به اصطلاح عامیانه مطالعات زیادی هست، مطالعاتی که نشان می دهد واقعا افسردگی بین خانم ها بیشتر از آقایان است. واقعیت این است که در اختلال های روان پزشکی تفاوت جنسیتی وجود دارد و اتفاقات این تفاوت هم بارز است. برخی از بیماری های روانی در یک جنس بیشتر از دیگری نمود پیدا می کند، اما باید بدانیم که تنها جنسیت عامل ابتلا به یک بیماری روانی نیست و عوامل متعددی در بروز یک اختلال نقش دارند.

آیا اختلال های روانی وابسته به جنس وجود دارد؟

در ابتلا به بسیاری از بیماری های روانی جنسیت نقش بارزی دارد. به عنوان مثال شیوع اختلال های اضطرابی و افسردگی در خانم ها 2 برابر آقایان است. این آمار در بیشتر نقاط دنیا تقریبا به همین ترتیب است، اما علاوه بر این، برخی اختلال های مانند اختلال های خوردن شیوعی گاهی تا ده ها برابر میان خانم ها دارد.

چه چیز افسردگی در خانم ها را بیشتر می کند؟

زنان افسرده، مردان وسواسی

دلایل متعددی مطرح می شود که عمده ترین آن هورمونی است. گفته می شود تغییرات هورمونی در خانم ها بیشتر است و حالت های افسردگی و تحریک پذیری در دوره قاعدگی و یک هفته قبل از قاعدگی بیشتر می شود که به آن اختلال خلقی قاعدگی می گنید. چون تغییرات هورمونی به صورت ماهانه در خانم ها اتفاق می افتد آنها برای ابتلا به تغییرات خلقی و افسردگی مستعدتر می شوند.

دلیل دیگری که مطرح می شود آن است که خانم ها در زندگی چند نقشی هستند و هر کدام از این نقش ها هویت مستقل دارد و انتظارات جداگانه از آنها در جامعه وجود دارد که فشار مضاعفی برای خانم ها محسوب می شود زیرا زنی که نقش مادری، همسری و اجتماعی داشته باشد برای افسردگی استعداد بیشتری دارد. از سوی دیگر، خانم ها بیشتر تمناها و آرزوهایشان به خاطر دیگران رها کنند و این آنها را به سمت اختلال افسردگی سوق می دهد.

گفتید اختلال خوردن هم در خانم ها بیشتر از آقایان است، علت آن هم مشخص است؟

برای شیوع بیشتر اختلال خوردن در خانم ها هم دلایل اجتماعی و فرهنگی مطرح می شود چون اغلب فشار جامعه برای داشتن ظاهر بدنی ایده آل برای خانم ها بسیار زیاد است و همین مشکلات خانم ها را بیشتر به سمت اختلال خوردن سوق می دهد و معیارهای زیبایی برای خانم ها بسیار سختگیرانه تر است. جالب اینجاست با اینکه چاقی در خانم ها و آقایان چندان تفاوتی ندارد اما بیشتر مراجعه کنندگان به کلینیک های چاقی خانم ها هستند و این مربوط به تصویر بدنی بدی است که آنها از خود دارند.

به نظر شما وسواس می تواند در خانم ها بیشتر از آقایان باشد؟

اتفاقا وسواس از جمله اختلال های اضطرابی است که در خانم ها و آقایان به یک اندازه است و تفاوتی در این زمینه بین دو جنس وجود ندارد.

زنان افسرده، مردان وسواسی

بر همین اساس آیا ما بیماری روانی داریم که براساس جغرافیا تعریف شود؟ به عنوان مثال ظاهرا افسردگی در زنان ایرانی شیوع بالایی دارد. آیا این درست است؟

دلایل جغرافیایی اگر منظور آب و هوا باشد نمی توان به طور قطع گفت و بیماری های روانی اغلب به دلیل تفاوت های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بروز می کند. هر چند گفته می شود اختلاف افسردگی اساسی در ایران با کشورهای دیگر تفاوت چندان ندارد اما دلیل اینکه این بیماری احساس می شود آن است که کل جامعه به سمت کم تحملی تحریک پذیری و افسردگی در حرکت است و این را بیشتر مسائل اجتماعی و اقتصادی توجیه می کند و مسائل حاکم بر جامعه وضعیت روانی جامعه را مشخص می کند که می تواند آن را بهبود ببخشد یا به سمت اختلال پیش ببرد. در جامعه ای که حمایت های اجتماعی بهتر باشد و بتواند سلامت روان را تامین کند افراد احساس حمایت اجتماعی بیشتری می کنند.

برخی مسائل هم در این میان مطرح می شود و گاهی گفته می شود آب و هوا نیز می تواند در بعضی مناطق تاثیرگذار باشد. به طور مثال اختلال های روان پزشکی فصلی از جمله افسردگی فصلی وجود دارد که در پاییز شروع می شود. در زمستان به اوجش می رسد و اوایل بهار برطرف می شود. در این مورد مساله نور و آفتاب مطرح می شود.

افسردگی در کنار رفاه

بعضی اختلال های روان پزشکی در کشورهای اسکاندیناوی با وجود آنکه از سطح رفاهی اجتماعی خوبی برخوردارند بیشتر اعلام می شود اما در مجموع تفاوت آماری برجسته ای نشان نمی دهد و نمی توان آن را معنادار تلقی کرد.

در کشور ما مطالعات زیادی انجام شده است، اما مطالعه ای که قابل استناد باشد و کل کشور را درگیر کند، نداریم و آمار به صورت کلی ارائه می شود حتی گفته می شود در این کشورها اسکیزوفرنی آمار بالاتری دارد و این به دلیل آمار دقیق تری است که آنها دارند. به همین دلیل نمی توان به عنوان یک فاکتور به آن نگاه کرد و تنها می توان عاملی در کنار دیگر عوامل آن را در نظر گرفت.

کارشناس: دکتر عاطفه قنبری، روان پزشک

تنظیم: نسرین خسروشاهی


ویدیو مرتبط :
‫زنان 2 برابر مردان افسرده می‌شوند‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زنان ایرانی افسرده‌تر از مردان



مشکلات روحی و روانی در زنان,افسردگی

زنان ایرانی افسرده‌تر از مردان

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت برنامه‌های این وزارتخانه برای سلامت زنان را تشریح کرد.

دکتر علی سنگی در نشست خبری هفته ملی سلامت بانوان ایرانی، گفت: اگر خانواده را محور توسعه یک جامعه لحاظ کنیم و زنان را رکن اصلی خانواده قرار دهیم، مشاهده می‌کنید که زنان به عنوان محور توسعه در جامعه محسوب خواهند شد. بر این اساس توجه به سلامت این گروه در تمام ابعاد از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی افزود: توجه به امر سلامت گروه سنی زنان موجب بالندگی و توسعه یافتگی جامعه خواهد شد. در حال حاضر 76 میلیون نفر در کشور زندگی می‌کنند که طبق سرشماری سال 90 حدود 37 میلیون و 244 هزار نفر از آنان را زنان تشکیل می‌دهند؛ یعنی نیمی از جمعیت کشور.

به گفته وی، حدود 18 میلیون و 34 هزار و 194 نفر از گروه سنی زنان بین 25 تا 59 سال دارند و بیش از 13 میلیون نفر از زنان در شهرها ساکن هستند.

سنگی ادامه داد: زنان به پنج دلیل از اهمیت خاصی در جامعه برخوردارند؛ ابتدا آن که بخش عظیمی از گروه‌ مولد و پویای جامعه را زنان تشکیل می‌دهند؛ زنان گروه سنی بارور جامعه هستند و هر گونه بیماری و مرگ و میر در آنها بی‌تردید اثرات نامطلوبی را برای خانواده و جامعه به دنبال خواهد داشت.

 

از طرف دیگر بخش بزرگی از مسئولیت در خانواده بر عهده زنان است. محور اصلی تحکیم بنیان خانواده زنان هستند و آموزش آنها بی‌تردید باعث ارتقای سلامت جامعه و خانواده می‌شود.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت همچنین گفت: زنان از لحاظ روحی و جسمی آسیب‌پذیر‌تر از مردان هستند.

وی همچنین سیاست‌های جدید جمعیتی کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: توجه به مباحث مشاوره زوجین جوان و همچنین توجه ویژه به سلامت زنان از اهمیت خاصی برخوردار است. بر این اساس توسعه برنامه‌های سلامت زنان در شبکه وزارت بهداشت ضروری و الزامی است که البته این امر در دستور کار مسئولان مربوطه قرار دارد.

تک فرزندی را توصیه نمی‌کنیم
سنگی، کلاس‌های مشاوره دوران بارداری را مورد اشاره قرار داد و گفت: در این کلاس‌ها به هیچ وجه تک فرزندی را توصیه نمی‌کنیم. با توجه به سیاست‌های جدید جمعیتی، اکنون سه فرزند برای خانواده‌ها توصیه می‌شوند. در مجموع مباحث مشاوره‌ای زوجین جوان نسبت به گذشته اصلاح شده و توجه به زایمان طبیعی در دستور کار است.

سنگی همچنین شایع‌ترین سرطان‌ها در زنان را مورد اشاره قرار داد و گفت: سرطان سینه در بین زنان چه در دنیا و چه در ایران از شیوع زیادی برخوردار است. در مجموع سرطان سینه پراکندگی یکنواختی در استان‌های مختلف کشور دارد. پس از آن سرطان دهانه رحم به عنوان دیگر سرطان شایع زنان مطرح است.

زنان ایرانی افسرده‌تر از مردان
وی در ادامه مشکلات روحی و روانی زنان را مورد اشاره قرار داد و گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات زنان، مشکلات خلقی و در راس آن افسردگی است. بر اساس آخرین پیمایش کشوری که در خصوص سلامت روان انجام شد، 26 درصد افراد جامعه حداقل یک اختلال روانپزشکی دارند که در راس آن افسردگی قرار دارد. در این میان زنان نسبت به مردان سهم بیشتری دارند.

سنگی افزود: افسردگی زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌های جسمی در زنان می‌شود و حتی می‌تواند مشکلات عدیده‌ای برای خانواده نیز به دنبال داشته باشد. عوارض داروهای ضد افسردگی در زنان بیشتر از مردان است و همچنین پاسخ به درمان در زنان کمتر از مردان است.

وی در توضیح علل شیوع مشکلات روحی و روانی در زنان، گفت: علل بیولوژیکی و علل اجتماعی دو علت مهم در بروز مشکلات روحی و روانی در زنان محسوب می‌شوند. اختلالات هورمونی، مسایل بلوغ جسمی و جنسی، حاملگی زنان، دوران زایمان، شیردهی و فرزندپروری جزو علل بیولوژیکی محسوب می‌شوند

 

که روی خلق زنان تاثیرگذار خواهند بود. همچنین سطح اقتصادی، سوء رفتارهای جسمی،‌ تبعیض‌های اجتماعی، طلاق، بالا رفتن سن ازدواج و شهرنشینی نیز از علل اجتماعی کاهش خلق در زنان هستند.

سنگی ادامه داد: بررسی‌ها نشان داده که فعال بودن، حضور زنان در جامعه و ارائه آموزش‌های مربوطه موجب کاهش بیماری‌های خلقی و روحی در زنان شده است. بر این اساس توجه همه جانبه سازمان‌ها و نهادها به موضوع سلامت روان زنان را گوشزد می‌کنیم.

تشریح برنامه‌های وزارت بهداشت برای سلامت زنان کشور
وی در توضیح برنامه‌های دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در جهت ارتقای سلامت زنان در کشور، گفت: طراحی و اجرای برنامه خدمات جامع سلامت بانوان ایرانی (سبا) از جمله این برنامه‌هاست که در راستای ارتقای شیوه زندگی سالم، سلامت باروری، سلامت عمومی و خود مراقبتی گروه زنان میانسال در 26 شهرستان کشور در حال اجراست.

سنگی ادامه داد: برنامه خدمات جامع سلامت زنان در دوران یائسگی (45 تا 60 سال) با تاکید برعلائم و عوارض یائسگی نیز از دیگر برنامه‌هایی است که در جهت سلامت زنان در حال اجراست. این برنامه برای نخستین بار در میان کشورهای منطقه در ایران طراحی و اجرا شده است و هیچ برنامه مشابه خارجی ندارد. این برنامه بر اساس اولویت‌های بار بیماری‌ها در ایران تهیه و به اجرا گذاشته شده است.

وی انجام پروژه‌های تحقیقاتی برای تعیین وضعیت موجود سلامت زنان، اجرای برنامه‌های آموزشی و تولید متون آموزشی در راستای مباحث مربوط به حوزه سلامت زنان، ارائه آموزش‌ها جهت پیشگیری از بارداری‌های ناخواسته و پرخطر، ارائه مشاوره‌های حین و پس از ازدواج ویژه زوجین جوان،

 

اجرای برنامه‌های دوستدار مادر در بیمارستان‌ها، افزایش پوشش خدمات زایمان توسط افراد دوره دیده و ماماها، استقرار نظام مرگ مادری به عنوان دیده‌بان برای موارد مرگ و میر مادری، اجرای برنامه‌های پیشگیری از انتقال HIV / ایدز از مادر به جنین و همچنین راه‌اندازی سایت خود مراقبتی زنان را از دیگر برنامه‌های دفتر سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت برای زنان عنوان کردند./ایسنا