سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

زنان از این بیماری می ترسند!



 

 

زنان از این بیماری می ترسند!


آندومتریوز ترس ندارد
بنابر آمارهای ارائه شده حدود 1.5 میلیون زوج جوان در كشورمان از مشكل ناباروری رنج می‌برند كه این مشكل علل متفاوتی دارد و یكی از آنها بیماری‌ است به نام آندومتریوز كه گاهی عامل این نازایی‌هاست.
آندومتر لایه درونی از سه لایه تشكیل‌دهنده رحم است كه در تمام بافت‌های بدن به جز طحال ممكن است به وجود آید، ولی شایع‌ترین محل بروز آن ناحیه لگن است كه حدود 40 درصد موارد تخمدان‌ها را درگیر می‌كند.

این سلول‌ها در قسمت‌های مختلفی از بدن از جمله داخل حفره شكمی یا روی تخمدان قرار می‌گیرند و بافتهایی نا به ‌جا تولید می‌كند.این بیماری می‌تواند از بعد از دوران بلوغ تا قبل از یائسگی برای خانم‌ها پیش بیاید و سن خاصی را در‌ بر‌ نمی‌گیرد.

این بیماری دلیل خاصی ندارد و اتفاقی طبیعی است كه به صورت تصادفی برای خانم‌ها پیش خواهد آمد.یكی از علل بروز این بیماری نیز می‌تواند خود سیكل عادت ماهانه باشد. به این صورت كه خون به صورت برگشت پذیر از داخل لوله‌ها وارد حفره شكمی شده و سلول‌هایی از آندومتر كه هنوز زنده هستند، در آنجا نشسته و كاشته می‌شود. همین كاشته شدن سلول‌ها باعث بروز بیماری می‌شود.

 

علائم بیماری
از‌جمله علائم این بیماری دردهای غیرطبیعی، توده‌های لگنی و كیست‌های تخمدانی است كه نشانه‌ای از وجود آندومتریوز است.

ممكن است افراد به دلیل وجود توده‌های لگنی یا كیست‌های تخمدان به پزشك مراجعه كنند، اما علامت واضح وجود این بیماری، درد شدید هنگام عادت ماهانه است به طوری كه هر ماه از ماه قبل درد بیشتری احساس می‌شود. آنها ممكن است با این علائم به پزشك مراجعه كنند و در این موارد پزشك بیشتر به آندومتریوز شك خواهد كرد.

تنها راه تشخیص بیماری، داشتن نمونه بافت‌شناسی است، یعنی آزمایشگاه باید بافت آندومتریوز را تشخیص داده و تایید كند كه امروزه بیشتر از شیوه لاپاراسكوپی برای این منظور استفاده می‌شود و بعد از تشخیص ادامه درمان روش‌های مختلفی دارد كه بنابر نظر پزشك از آنها استفاده می‌شود.

در بعضی موارد بنا‌به نظر پزشك متخصص با داروهای خاص حتی سیكل عادت ماهانه بیمار را نیز به كلی قطع می‌كند تا بیماری بهبود یابد؛ اما در شرایطی كه بیمار دختری است كه تنها با مشكل دردهای دوران قاعدگی مراجعه می‌كند یا خانمی كه نزدیك سنین یائسگی است احتیاج به كار خاصی جز درمان طبی نیست؛ اما اگر در اثر این بیماری كیست تولید شده باشد، حتماً كیست را باید برداشت، زیرا كیست می‌تواند خود عوارض و مشكلاتی ایجاد كند.

 

آندومتریوز و نازایی
اگر خانمی در سنین باروری با این مشكل روبه‌رو شود، احتمال نازایی نیز ممكن است وجود داشته باشد. پس كسی كه سابقه آندومتریوز دارد، كیستی داشته یا به هر صورتی با این بیماری روبه‌رو بوده، با درمان‌های پزشكی تحت نظر قرار می‌گیرد و به او پیشنهاد می‌شود كه زودتر بچه‌دار شود، چرا كه آندومتریوز تا حدی باعث كاهش باروری یا ناباروری بانوان می‌شود.
در این موارد برای از بین بردن بافتهای آندومتریوز درمان طبی شدید مانند جراحی انجام می‌گیرد و سپس برای باروری با شیوه‌های درمانی مختلف به وی كمك می‌شود.

بیماری آندومتریوز ترسناك و مشكل خاصی نیست و تنها به پیگیری نیاز دارد.
این بیماری تنها موجب ناراحتی و اذیت فرد می‌شود، ولی به سمت سرطان یا مشكلات بزرگ‌تر پیش نخواهد رفت، بنابراین جایی برای نگرانی وجود ندارد و با وجود بیماری می‌توان به زندگی عادی ادامه داد. تنها باید پس از تشخیص و درمان، زیر نظر پزشك بود.

داشتن برنامه‌ای مرتب در مورد خواب و تغذیه كافی و تجربه كردن زندگی بدون استرس باعث می‌شود كه خانم‌ها عادت ماهانه راحت‌تری را تجربه كنند. افرادی كه آندومتریوز دارند نیز باید این موارد را در نظر داشته باشند. مصرف مواد محرك مانند كافئین(قهوه غلیظ، چای زیاد و شكلات‌های تلخ) نیز بهتر است كاهش یابد.

آندومتریوز درجات مختلفی دارد، خفیف، متوسط و شدید. در مواردی كه این بیماری شدید است به دلیل وجود چسبندگی‌های لگنی ممكن است بارداری سخت شود. در درجات متوسط ممكن است بیمار بتواند باردار شود و در موارد خفیف نیز آنها تفاوتی با افراد عادی ندارند. مهم است كه بیماران بدانند با تشخیص آندومتریوز این گونه نیست كه امكان بارداری به كلی از بین برود.

منبع:آی پارسیان


ویدیو مرتبط :
مستند دکتر لایف با دوبله فارسی - بیماری زنان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بیماری قارچی در زنان





بیماری قارچی در زنان

 

خارش این ناحیه باعث زخم و خارش بیشتر شده است. و معمولا خانم های می‌خواهند كه هر چه زودتر راه حلی برای مشكلشان پیدا كنند.

 

سوالاتی كه پزشك می‌پرسد :
1. آیا سابقه حساسیت داشته‌اید؟

2. آیا سابقه ابتلا به بیماری پوستی دارید؟

3. آیا ترشحی هم علاوه بر خارش وجود دارید؟

4. آیا از شلوارهای تنگ استفاده می‌كنید؟

5. آیا بی‌اختیاری یا سوزش ادرار دارید؟

 

پزشك معاینه می‌كند
پزشك ناحیه تناسلی، ناحیه سر و ناخن‌های بیمار را مورد معاینه قرار می‌دهد. او یك تست پاپ اسمیر از بیمار می‌گیرد.


تشخیص پزشك چیست؟
بیمار دچار درماتیت یا همان التهاب پوست ناحیه تناسلی شده است. از علائم شایع این حالت می‌توان به خارش، سوزش و زخم تحریكی ناشی از خارش اشاره كرد. درماتیت تناسلی علل مختلفی دارد كه درماتیت تماسی حساسیتی، درماتیت تماسی تحریكی، درماتیت ارثی، درماتیت ناشی از كورتون و... از آن جمله‌اند.
قارچ‌ها نیز می‌توانند باعث خارش شوند كه شایع‌ترین آن كاندیدا نام دارد. عدم رعایت بهداشت و پوشیدن شلوارهای تنگ از دیگر مواردی هستند كه این حالت را ایجاد و یا تشدید می‌كنند. یائسگی به علت كم شدن استروژن می‌تواند گاهی اوقات خارش در ناحیه تناسلی ایجاد كند. 

 

بیماری قارچی در زنان



توصیه‌های مهم از زبان پزشك
1. در صورتی كه به بیماری قارچی یا عفونت دیگری مبتلا هستید باید بیماری زمینه‌ای تحت درمان قرار گیرد.

2. بهداشت ناحیه را رعایت كنید خصوصا اگر از آن دسته كسانی هستید كه زیاد عرق می‌كنند.

3. حمام رفتن خود را طولانی نكنید و از آب بسیار گرم استفاده نكنید. (آب باید ولرم باشد)

4. به جای صابون از موارد مشابهی كه باعث تحریك ناحیه نمی‌شوند استفاده كنید. (مانند برخی صابون‌های ضدحساسیت و لوسیون‌ها)

5. پس از شستشو، محل را با ملایمت خشك كنید.

6. ناحیه تناسلی را در طول روز همواره خشك نگه دارید.


7. از پوشیدن لباس‌های زیر تنگ و شلوارهای چسبان خودداری كنید.

8 . از دوش واژینال، پودرها و خوشبوكننده‌ها استفاده نكنید.

9. پس از دستشویی رفتن برای خشك كردن ناحیه تناسلی از دستمال كاغذی نرم، غیررنگی و غیرمعطر استفاده كنید.

10. از یك كرم مرطوب‌كننده مناسب می‌توانید استفاده كنید.

11. در صورت تجویز پزشك باید از كرم‌های كورتیكو استروئیدی استفاده نمایید